Dyra resor med SMC Travel.

mule

New member
Glöm inte att det är en del utgifter också. Hotell, biltåg, färjor och annat blir stora belopp. Sen ska guiden ha betalt och guidens motorcykel har driftkostnader.... mm. I slutändan när även skattmasen har tagit sin del är det nog inte så mycket över.


Åter till topic:


Jag har själv arrangerat en del resor, men främst då för släkt och kompisar. Det är naturligtvis billigare att bo i tält och laga maten själv på triangakök, men att planera en tältsemester är också mycket svårare då man oftast inte i förväg vet hur campingplatsen ser ut. Stenigt, knöligt, lerigt, dåliga duschar och massor av stickande insekter hör inte till ovanligheterna. Allt tar också längre tid. Tält och mat ska packas upp och packas ner.... osv.

Som arrangör är det lättast och bekvämast att äta på restaurang samt att bo på hotell. Då får man även tid till att titta på kartor samt att programmera GPS:en för morgondagens rutt.

Jag har åkt MC i Europa i 20 år och har aldrig lagat mat på Trangiakök. Jag brukar däremot alternera med att bo både i tält och på hotel. Stenigt, knöligt, lerigt och dåliga duschar har jag heller aldrig råkat ut för. Att packa tältet och övrig utrustning tar ca 15 minuter. Neej du får nog komma med några andra argument för att inte kunna åka med tält.
Om man skulle åka med t.ex en bussresa som jag jämför med i det ursprungliga inlägget i denna tråd så har dom kostnader för både hotel, guide, färjor och skatter. Neej du det är nog tyvärr så att SMC skinnar oss medlemmar på sina resor. TYVÄRR. Det skulle vara trevligt att genom SMC Travel kunna träffa andra medlemmar under en semestertur.
 

mudder

Member
Jag har åkt MC i Europa i 20 år och har aldrig lagat mat på Trangiakök. Jag brukar däremot alternera med att bo både i tält och på hotel. Stenigt, knöligt, lerigt och dåliga duschar har jag heller aldrig råkat ut för. Att packa tältet och övrig utrustning tar ca 15 minuter. Neej du får nog komma med några andra argument för att inte kunna åka med tält.
Om man skulle åka med t.ex en bussresa som jag jämför med i det ursprungliga inlägget i denna tråd så har dom kostnader för både hotel, guide, färjor och skatter. Neej du det är nog tyvärr så att SMC skinnar oss medlemmar på sina resor. TYVÄRR. Det skulle vara trevligt att genom SMC Travel kunna träffa andra medlemmar under en semestertur.

Jag skrev inte att jag inte vill tälta. Jag har alltid tält med på mina resor och använder det också väldigt ofta. Vad jag försökte få fram är att det är enklare och bekvämare att arrangera en resa med hotellnätter. Detta reseupplägg tilltalar många men andra gillar det inte.

En budgetvariant av resa kan du hitta på BMW klubbens sida.
De som deltar i Trangia Tour verkar ha roligt.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=31&t=10213

Nån gång i framtiden tänker jag också arrangera resor. Men då blir upplägget små okända vägar, grusvägar, gamla banvallar, boende i tält/campingsugor och matlagning på trangiakök.

Vi har faktiskt kört en 14 dagar/300 mil resa i Norge för ungefär 250 kr. per person och dygn. De 250 kronorna räckte till frukost, lunch, kvällsmat, godis, läsk, någon öl, campingavgifter, duschpoletter och färjeavgifter. Vi snålade inte, men om man bor i tält samt lagar egen mat är inte Norge speciellt dyrt.
 

V Saarela

New member
Jag skrev inte att jag inte vill tälta. Jag har alltid tält med på mina resor och använder det också väldigt ofta. Vad jag försökte få fram är att det är enklare och bekvämare att arrangera en resa med hotellnätter. Detta reseupplägg tilltalar många men andra gillar det inte.

En budgetvariant av resa kan du hitta på BMW klubbens sida.
De som deltar i Trangia Tour verkar ha roligt.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=31&t=10213

Nån gång i framtiden tänker jag också arrangera resor. Men då blir upplägget små okända vägar, grusvägar, gamla banvallar, boende i tält/campingsugor och matlagning på trangiakök.

Vi har faktiskt kört en 14 dagar/300 mil resa i Norge för ungefär 250 kr. per person och dygn. De 250 kronorna räckte till frukost, lunch, kvällsmat, godis, läsk, någon öl, campingavgifter, duschpoletter och färjeavgifter. Vi snålade inte, men om man bor i tält samt lagar egen mat är inte Norge speciellt dyrt.

Snik och budgetresor?!?
Läste lite på linkade tråden och....jag vet ju inte varifrån resan utgick ifrån. Den här http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html turen från Boden till de la bonette och lite till var t o r 10 dagar och 800 mil. Tyckte jag levde som en kung(mätt, småfull och kör hoj) och det kostade mig totalt inkl soppa 7500:-

En bekant härifrån var på 20-dagars resa. Körde också ungefär 800 mil. Hans slutnota slutade på 53.000:- Tror ni han lagade mat själv och sov i tält? :)
 

bubbas

New member
Snik och budgetresor?!?
Läste lite på linkade tråden och....jag vet ju inte varifrån resan utgick ifrån. Den här http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html turen från Boden till de la bonette och lite till var t o r 10 dagar och 800 mil. Tyckte jag levde som en kung(mätt, småfull och kör hoj) och det kostade mig totalt inkl soppa 7500:-

En bekant härifrån var på 20-dagars resa. Körde också ungefär 800 mil. Hans slutnota slutade på 53.000:- Tror ni han lagade mat själv och sov i tält? :)

På riktigt? 800 mil med ett soppapris på 12 spänn och en förbrukning på 0,5l/mil i snitt ger 4800. Resan över Östersjön går på minst 1200. För 150 spänn om dagen har jag svårt att bli ens småfull efter camping och mat är betalt. Grossglockner kostar dessutom mer än din dagsbudget. Mja jag är skeptisk. Bra gjort i vilket fall.
 

V Saarela

New member
På riktigt? 800 mil med ett soppapris på 12 spänn och en förbrukning på 0,5l/mil i snitt ger 4800. Resan över Östersjön går på minst 1200. För 150 spänn om dagen har jag svårt att bli ens småfull efter camping och mat är betalt. Grossglockner kostar dessutom mer än din dagsbudget. Mja jag är skeptisk. Bra gjort i vilket fall.

Mja, jag är också skeptisk till att man fixar det på 150 spänn om dan. Finns ju campingplatser i sverige som tar mer än det i tältavgift.

Okej, jag kanske var lite överoptimistisk. Man får väl kanske lägga på en femhundring på all burkmat, torrfoder, skinkost, soppor(en flaska hb) mm som man hade med sig hemifrån, men ändå.....
Totalsumma 8000:-

-Soppaförbrukning: ca 0,44 ger 4200:-
-Färjorna minns jag gick på under tusingen(utnyttjade faktiskt smc rabatten på nerväg också)
- Grossglockner passerade jag inte. Pröjsade inte ett öre i vägavgifter. Enda gången jag betalade(10 euro) var när jag skulle åka tåg genom ett bergspass i Schweiz. Stod i kön men hoppade av kön -"jag är ju här för att åka hoj och inte tåg"...körde tillbaka till Italien.
- Fick dock böter på 60 euro för en autostradafadäs. Dom har jag inte betalat
- Småfull, nja jag kör ju från kl 6 på morgonen till oftast 8-9 på kvällen. Man orkar och behöver inte mycket för att känna av i skallen :) Dessutom ska man ju vara spiknykter när man åker iväg tidigt på morgonen.

- Mat: Lever på kaffe, mackor, skinkost, tomater och gurka på dagarna. Kväll lagar man medhavd mat. på dagarna svänger man förbi bagerierna och köper bröd. Tomater osv köper man lite då och då när det behövs.

Vi säger såhär:
8000:- minus soppan(4200:), minus färjorna(1000:), minus ej utnyttjade tågbildjetten(100:)
Kvar blir 2700:-, dvs 270:- per dag till tält, ölköp, bröd etc etc.
Tältdelen är ju den dyra biten i det hela. I snitt kostar det mellan 100-150 kr per dag för en ensam resenär.

Matar man mil från tidig morgon till sen kväll, så.....behöver man faktiskt inte mer pengar?

Låter väl rimligt?
 
Last edited:

bubbas

New member
Nu ställdes sakerna i ett annat ljus. 8000 låter rimligt med bakgrund av din berättelse. Var inte meninge att vara petig, men alla känner väl till begreppet om "storfiskarn" ;)
 

V Saarela

New member
Nu ställdes sakerna i ett annat ljus. 8000 låter rimligt med bakgrund av din berättelse. Var inte meninge att vara petig, men alla känner väl till begreppet om "storfiskarn" ;)

Petig var du väl inte? Du bara räknade bakvägen och konstaterade att nåt inte stämmer.

Du räknade med högre soppaförbrukning, grossglockner samt högre kostnad för Östersjön.
7500:- eller 8000:- Så....det känns som att det var mer DU som gjorde mig till storfiskare? :)
 

690Enduro

New member
Hej!

Jo jag har också funderat på varför det är så dyrt med dessa resor.
5950:- för 3 dagar i Hälsingland!
Boende och mat ingår, vad är den kostnaden? Kan den uppgå till max 2500:- pp lite dyrt räknat.
Då är det 3450:- kvar på anmälningsavgiften. Vart tar dom pengarna vägen?

Det står att: SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna. Men var det då?! Och ordna resor utan vinstdintresse.

Organisationen:
SMC är en demokratisk, allmännyttig och ideell organisation som drivs utan vinstintresse.

SMC Resor AB är ett helägt dotterbolag där resor och delar av fortbildningsverksamheten hanteras. Vad menas med det? Att det ett fåtal personer från Smc som tjänar en hacka på Smc:s medlemmar?


Fick i fredags ett inbetalningskort från Smc om att dom saknade mig som medlem. Gör dom det eller är det pengarna dom saknar?
Är mycket tveksam till att jag kommer att gå med i Smc igen.

Önskar ett svar på mina frågor från någon i Smc ledningen och inte ett svar från någon medlem som "tror" sig veta!
Är nog inte bara jag som stör mig på detta, vore kul att även se svar i tidningen.

Mvh Johan
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej!

Där stod en del svar på mina funderingar och frågor
Men det är ändå några frågor som jag skulle vilja ha svar på från någon i Smc styrelse el dyl.

Kan ju tillägga att jag tycker att Smc gör ett fantastiskt jobb just med det politiska.
Men nu är det mest resorna jag undrar över.

Hej - vill du ha svar på konkreta frågor - är du välkommen att eposta dessa f. ex. till mig; jesper.christensen@svmc.se

Tyvärr hinnar vi på kansliet inte altid att svara på allt här på forum.

Styrelsen, bruker inte lägga sig i forum diskussioner - vilket ska framgå tydigt i Forum reglerna..
 

Elving Solli

New member
Hej!

Jo jag har också funderat på varför det är så dyrt med dessa resor.
5950:- för 3 dagar i Hälsingland!
Boende och mat ingår, vad är den kostnaden? Kan den uppgå till max 2500:- pp lite dyrt räknat.
Då är det 3450:- kvar på anmälningsavgiften. Vart tar dom pengarna vägen?

Det står att: SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna. Men var det då?! Och ordna resor utan vinstdintresse.

Organisationen:
SMC är en demokratisk, allmännyttig och ideell organisation som drivs utan vinstintresse.

SMC Resor AB är ett helägt dotterbolag där resor och delar av fortbildningsverksamheten hanteras. Vad menas med det? Att det ett fåtal personer från Smc som tjänar en hacka på Smc:s medlemmar?

Mvh Johan




Här kommer en länk till SMC:s styrelses ägardirektiv till SMC AB
http://www.svmc.se/upload/Travel/Ägardirektiv nov 2009.pdf

Där står bland annat att bolaget skall ha ekonomisk bärkraft.
Eftersom SMC AB är helägt av SMC så äger ju SMC alla aktier och inga privata intressen kan få del av eventuell utdelning, utan eventuell vinst hamnar i SMC:s kassa.

Vad gäller Treklöverns ekonomi så låg du några hundringar för lågt på den goda maten och övernattningen, men det belyser problematiken.
Eftersom den som arrangerar mer än en resa med övernattning per år enligt lag är skyldig att vara anluten till resegarantifonden (gäller alla utan undantag), och ha full ekonomisk redovisning så ser ju den ekonomiska bilden lite annorlunda ut för oss som arrangerar ca 25 resor per år åt SMC-medlemmar.
Utöver dom direkta kostnaderna för övernattningar , mat och vad som ingår i resan betalar vi moms, resegarantikostnad, annonser, reklammaterial, milersättning till guider, boknings- och bokföringskostnader kansliet inklusive sociala avgifter, vinstmarginalskatt m.m.
Sammantaget ger detta för Treklövern vid 8 deltagare (som vi räknat med) en total vinst på 720 kronor, vilket skulle innebära 90 kronor per person.
Tyvärr är detta en realitet, och det enda sättet att slippa ifrån resegarantikravet, avgifter m.m. är att arrangera endast en resa per år av ”privat” karaktär. Allt utöver detta är tyvärr olagligt enligt Svensk lag med bland annat fängelse som påföljd vid överträdelse. Det är inte vi som skapat de här reglerna, men vi väljer självklart att rätta oss efter dom.
Som tur är fortsätter den svenska traditionen av att resa med kompisar och sin lokala klubb eller intresseklubb som inget hänt, och det kommer förhoppningsvis att vara en av grundbultarna i SMC:s och svenska motorcyklisters verksamheter.
En stor del av dessa resor sker inom SMC genom att de arrangeras av lokala SMC-klubbar och medlemmar. Möjligheterna att ragga resekompisar på hemsidan skall inte underskattas.
Som komplement till detta arrangerar vi resor för dom som vill betala extra för guidning, färdigbokat boende, färjor, biltåg, vägvisning på okända vägar god mat utan att behöva arrangera detta själv eller företa en egen rekognoseringsresa innan man gör den ”riktiga” resan. Smaken är ju olika och vi försöker göra allt för att skapa variation bland resorna.
I samband med Storkurshelgen i november 2009 satte vi upp ett mål att hitta vägar för att kunna arrangera enklare resor utan stor administration och avgifter, resegaranti m.m.
I dagsläget ser vi ingen väg runt resegarantilagen utom för enskilda researrangemang som Kommerskollegium ser mellan fingrarna för. Vi jobbar vidare med det, och kan konstatera att för närvarande är enda chansen att var och en betalar sina mat och övernattningskostnader kontant till campingen, och om det gäller stug- eller hotellbokning måste varje deltagare boka det själv, annars gäller resegarantilagen.

Jag hoppas att det klarnat något, och eftersom vi inte skall vara vinstdrivande önskar jag alla tänkbara tips för att göra resorna billigare för medlemmarna.
Eftersom forumet har många både erfarna och duktiga resenärer hoppas jag att ni som är intresserade att börja som guider kontaktar mig på elving.solli@svmc.se .
Det finns fortfarande plats för fler resmål och idéer inför 2011.
Elving Solli
Reseansvarig SMC
 

Chopperbyggarn

New member
Varför inte kasta på tältet o sovsäcken o fixa grönt kort från försäkringsbolaget (om detta fortfarande behövs) och åka på egen hand? När det gäller "gamla väst" europa är det hur enkelt somhelst! Vill man träffa andra hojåkare utöver dom man träffar per automatik efter vägen så är hela europa fullspäckad med mc-träffar av alla möjliga sorter.
Är förvånad över att det överhuvudtaget finns tillräckligt med kund underlag för att överhuvudtaget kunna bedriva en ekonomiskt självbärande resebyrå verksamhet för organiserade mc-gruppresor i europa med svenskar som målgrupp:confused:

Anders.J
 

powerglide

New member
Resegaranti för en resa som man själv står för transportmedlet verkar lite puckat men jag förstår att lagen måste efterlevas.

Exakt var ligger skillnaden mellan samordna/förmedla och arrangera?

Om jag fick en GPS-rutt och en kontaktlista med rekommenderade restauranger och boende samt en sajt där medräsenärer kan checka av sina förberedelser hade jag kunnat dra iväg med en självarrangerande grupp när jag ser att alla har fixat sitt boende etc. för resan.
 

Elving Solli

New member
Resegaranti för en resa som man själv står för transportmedlet verkar lite puckat men jag förstår att lagen måste efterlevas.

Exakt var ligger skillnaden mellan samordna/förmedla och arrangera?

Om jag fick en GPS-rutt och en kontaktlista med rekommenderade restauranger och boende samt en sajt där medräsenärer kan checka av sina förberedelser hade jag kunnat dra iväg med en självarrangerande grupp när jag ser att alla har fixat sitt boende etc. för resan.

Regelverket är omfattande. Jag skall försöka hitta nån passande länk när jag kommer åt dator.
Förenklat är det så att om du bokar resa med övernattning åt en grupp så omfattas du av lagen.
Den kom till för att oansvariga resarrangörer sålde resor och försvann med pengarna. Dessutom var målsättningen att täppa till alla kryphål. Därav intrycket att det blev lite overkill. Jag skall försöka återkomma med nån form av läsbar sammanfattning.
Ursäkta stavningsprogrammet. Skrivet på telefon.
 

fbg

New member
Varför inte kasta på tältet o sovsäcken o fixa grönt kort från försäkringsbolaget (om detta fortfarande behövs) och åka på egen hand? När det gäller "gamla väst" europa är det hur enkelt somhelst! Vill man träffa andra hojåkare utöver dom man träffar per automatik efter vägen så är hela europa fullspäckad med mc-träffar av alla möjliga sorter.
Är förvånad över att det överhuvudtaget finns tillräckligt med kund underlag för att överhuvudtaget kunna bedriva en ekonomiskt självbärande resebyrå verksamhet för organiserade mc-gruppresor i europa med svenskar som målgrupp:confused:

Anders.J

Tjena
Håller med dej, det är helt ok att åka på egen hand, och ibland bättre
för man slipper att ta hänsyn till andra viljor. Man kan åka dit man själv vill,
och folk träffar man alltid och i dom flesta fall har man skoj...:D
 

Chopperbyggarn

New member
Tjena
Håller med dej, det är helt ok att åka på egen hand, och ibland bättre
för man slipper att ta hänsyn till andra viljor. Man kan åka dit man själv vill,
och folk träffar man alltid och i dom flesta fall har man skoj...:D

Det är precis som du skriver!
För min personliga del så är en av dom stora och viktiga tjusningarna med mc-åkning att för en stund, några dagar,veckor,månader hoppa ur ekorrhjulet och vara fri från vardagens kompromissande och andra människors inflytande/bestämmande över min dag. När jag träffar människor efter vägen som jag tycker verkar intressanta så hänger jag på och när jag är "mätt" så styr kosan vidare mot nya mål som ofta ändras under resans gång. Under dom resor jag har gjort hittils har jag träffat många intressanta och en del mycket udda personer och dom flesta har varit mycket generösa, jag tvivlar på att jag hade träffat alla dessa om jag åkt i grupp.
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
När jag pratar med folk om mc-resor så brukar jag alltid säga, prova att åka själv...du kommer att bli positivt överraskad och du kommer aldrig att vara ensam mer än när du själv vill det (knappt ens då) om du kör i bebodda områden. :)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, jag kan tänka mig att vissa länder kan det vara bättre att åka åtminstone två och inte ensam. Man har bara otur en gång:p och då kan man komma hem i en annan skepnad en när man lämnade Sverige eller?:p

Mvh

Amir

Det är precis som du skriver!
För min personliga del så är en av dom stora och viktiga tjusningarna med mc-åkning att för en stund, några dagar,veckor,månader hoppa ur ekorrhjulet och vara fri från vardagens kompromissande och andra människors inflytande/bestämmande över min dag. När jag träffar människor efter vägen som jag tycker verkar intressanta så hänger jag på och när jag är "mätt" så styr kosan vidare mot nya mål som ofta ändras under resans gång. Under dom resor jag har gjort hittils har jag träffat många intressanta och en del mycket udda personer och dom flesta har varit mycket generösa, jag tvivlar på att jag hade träffat alla dessa om jag åkt i grupp.
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
När jag pratar med folk om mc-resor så brukar jag alltid säga, prova att åka själv...du kommer att bli positivt överraskad och du kommer aldrig att vara ensam mer än när du själv vill det (knappt ens då) om du kör i bebodda områden. :)

Anders.J
 
Last edited:
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
Exakt min inställning också.
Och jag ser egentligen inte problemet. Jo, jag tycker också att SMC-resorna är i dyraste laget - men det beror på att jag jämför prisbilden med kostnaden för att köra själv. Alla har inte det perspektivet, och är inte intresserade av det. Som ES skriver; SMC-resorna är ett av många sätt att resa tillsammans på hoj. Det passar inte alla, men väl somliga. Att det finns gott om hojåkare som gillar detaljplanerade gruppaktiviteter är väl bl.a. FIM-rallyt exempel på. Jag kommer aldrig att delta, men jag har (om än nätt och jämnt) förståelse för att det finns de som gör.
 
Top