Dyra resor med SMC Travel.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ngt input på denna tråd ännu Dansken?
Ups - den hade jag glömd.. Tack för "BUMP"

Jag tror rent av att BMW R90s och V Saarela, och Elving i tidigare inlägg, förklarer ganska utmärkt varför prisbilden på SMC:s resor är som dom är.


Vi har lysnat på efterfrågan av boende typ. Och det var tydligt att det inte var tyghus som valdes. Det var även behov av noggrant planerade resor och guidning, med boende, som är komfortabelt efter en dags åkning i ös regn. Vår erfarenhet lärde oss också ett förhållande av grupp storlek och behov av hjälp guide. Viktigt är det även att resorna håller bra kvalité bl. a runt service nivå och säkerhet, som förknippas med SMC:s varumärke!
Deltagarna som vi har, är ett underbart mix av nya touring åkare i ett mix av erfarna resenärer, som vill ha sällskap – och inte bry sig om planering. En stor del återkommer igen på nya resor.


Resorna, var i början arrangerat av ideella medlem. Senare har det även tillkommit mindre företag, som ser SMC som en trevlig kundgrupp att jobba med. Vi fick därmed resmål, som ligger längre bort. Även om prisbilden är ganska hög, finns det, som medlem som efter-frågor och väljer dessa resmål. Det har självfallet också gett oss utmaningar att hitta system som kan hantera dessa två olika struktur typer. Vi i princip samma krav på kvalité.
Viktigt är att den kommersiella struktur inte tar bort möjligheten för SMC:s klubbar och lokal avdelningar att ta egna enklare initiativ.


Vi har i dagsläget en grupp av ideella guider, eldsjälar som är med att forma verksamheten inom SMC:s vanliga system och ramverk. Läs gärna Ägardirektivet, som det tidigare har länkats till i tråden. Utmaningen, med en resa är att ramma lagom rätt på deltager antal, eftersom det är med att bestämma hur ekonomin slutar för en given resa. Fasta kostnader, kan vara guide och t. ex. hotellrum. Vi har från tid till annan hotell, som vill ha betald i förskott för det antal som reserveras. Och det kan vara bökigt när vi inte så lång tid i förväg vett hur mycket platser som säljs.
Under året har vi som mål att ha "Råd & Riktlinjer" för hur man som SMC medlem kan bli guide, och vad som ska ingå för att man få sin resa med i programmet. Det blir i fortsättningen under september månad som nästa år planeras.








Vi kopierar stora delar av arbetssättet från fortbildningsverksamheten, vart vi har bra erfarenheter.






Ekonomi!
Enligt äger direktivet, bör vi landa på ca. 5% i vinst, eller sagt på ett annat sätt 500 kr på en resa som kostar 10.000 kr.
Administrativa kostnader; kan vi väl kalla; Garantifonden som är är ett krav, tid från organisationen som t. ex. går till, planering, budgetering, bokslutsarbeten, revisor, möten, och även marknadsföring (självfallet ska det betalas för en annons (som också ska produceras) i MC Folket) och folders, förskotts betalningar, (inga ideell ska med rimlighet lägga pengar ur för t. ex. 100 båtbiljetter t. Isle of Man och hotell) övrig administration, IT system, valutakurs risk (vi är ibland ute nästan 9 månader innan), kostnader för guidemöten och utbildning av guider.
Dessa administrativa kostnader, fördelas cirka jämnt på alla resor. Det är inga enkel uppgift, kan jag tala om!


Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera. Guiden har självfallet koll på det som ska bli resan, och därmed även nivån på t. ex. boende. Systemet är tänkt att förslaget innehåller texter, bilder som kan användas i tidning, webb, folder och annat som kan användas i marknadsföringen. Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.
Av erfarenhet och kvalitets skäl är det inte bra att en guide har mera än 6 till 8 MCs i gruppen. Det ideella är 6 MCs och sedan en hjälp guide om det är flera. Det är ett generellt önskemål att inte ha över 14-16 MCs på en och samma resa. Detta har igen också lite att göra med resans karaktär.
Detta är en utmaning vid prissättningen – kommer resan att sälja över brytpunkten för en eller två guider!


Partner resor
Här köper vi resan av en prof. arrangör till ett fast pris, som självfallet inte får vara dyrare än aktörens vanliga prissättning. SMC får en kommission till att täcka "administrativa kostnader" - samt till vinstmarginalen.


Vad är det som medlemmen vill ha?
En fråga som endast medlemmen kan svara på!
Vi ser inte någon huvudtrend, som så. Ibland har dom dyra resor, till långt bort, varit slut såld.
Norges resorna, är nog det mest säkra kort. Kanske för att dom är "pris gunstiga", eller Norge är vackert och ger massor av rolig åkning, eller det inte är så långt bort.


Vi hoppas att få massor av inputs från kommande guider och resenärer – så vi kan ramma rätt.
Det är kul att resa på sin MC, och det är kul att göra det i grupp (tycker jag).
 

TMax500

Member
Bra inlägg, GD! Det tog ett tag, dock... :)

Jag har full respekt för den som tycker att det är otänkbart att lägga massor av tusenlappar på en arrangerad resa, och vill se mer lågbudgetvarianter genomförda av ideella krafter.

Men man måste också förstå att det kostar mycket att arrangera resor - med lång tid för förberedelser, bokning av hotell, färjor/tåg. Ingenting är gratis som bekant. Sedan måste projektledare/guiden har lön för jobbet före, under och efter resan. Om han/hon gör detta professionellt så måste lönen täcka även alla "tomma" dagar, dvs dagar då man inte är ute och levererar upplevelser åt medresenärerna. De flesta av oss vill ju ha lön hela månaden, och inte bara några enstaka dagar då och då.

Jag hajar att det kostar. Så jag reser därför i privat regi för att jag är för snål eller för pank... :) Valet är fritt för var och en av oss!

Man kan ju alltid arrangera själv på klubb eller distriktsnivå. Om medresenärerna sedan bjuder projektledaren på en färjebiljett eller en fri kväll i baren som tack för nedlagd tid/arbete så finns det säkert en och annan som tycker att det är en ok "lön" för mödan. Det är ju roligt också att arrangera en resa!
 
Last edited:

powerglide

New member
Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera.

Now we are talking my language :)

Tack för ett bra svar.
Kategorin av Ideela arrangemang har jag inte sett under SMC Travel. Var finns de?
Eller räknas de internationella Rallyna dit? :va

Däremot tycker jag det har dykt upp mer och mer tips att tänka på när man kör på egen hand :)

Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.

Detta har jag också väldigt svårt att hitta ngn info om på SMC Travel.
 
Last edited:

Bighoj

New member
30-35k är fruktansvärt dyrt,vilka hotell bor ni då på ? Vi var i Tyskland.Tjeckien och Österrike 2 pers och vi gjorde av med 17 500 kr,detta var 2011.Vi låg aldrig i tält utan antingen i stuga,hyrt rum eller motell.Vi åt ute varje dag,ofta 2-3 gånger om dagen,var på ett antal aktiviteter som kostade pengar,var i baren varje kväll och drack/åt + körde en del mc för att utforska närområdet.
Vi tänkte inte ens på vad det kostade utan spenderade ganska vilt.Var det t ex kyligt någon kväll köpte vi nya kläder på plats.
Vi lyckades alltså bara göra oss av med 17 500 kr.SMC:s resor är svindyra,men det är och andra sidan upp till var och en att åka med.Vi gillar olika semesteralternativ,och vill man slänga ut mycket mer pengar än nödvändigt så får andra göra det,men jag läser på mycket om ställen jag vill se och förbereder mig minst lika mycket som en betald guide,om inte mer och detta kostar mig enbart lite tid framför datan.Dessutom tycker jag att planeringen och det olika bokningarna är skitkul,det känns som man har mc semester hela året.
Svar på BMW R90 s inlägg
 
Last edited:

BMW R90s

New member
Jag tycker också att det är dyrt med 30k för en resa.
Nu har vi ännu inte gjort den så jag ber att få återkomma med resultat.
Så här långt så har jag bokat för två pers. Tåg T o R Hamburg -Munchen och färja Göteborg-Kiel.
Totalt är vi redan nu uppe i 9500:-
Vi hörs!
 

Bighoj

New member
Jag tycker också att det är dyrt med 30k för en resa.
Nu har vi ännu inte gjort den så jag ber att få återkomma med resultat.
Så här långt så har jag bokat för två pers. Tåg T o R Hamburg -Munchen och färja Göteborg-Kiel.
Totalt är vi redan nu uppe i 9500:-
Vi hörs!
Jo,det är klart att det blir dyrare för er del då ni först ska ta er från linköping till Tyskland och sen tåg på det.Jag bor ju ca 1 h körning från Trelleborg därifrån färjan sedan går till Rostock.Sen körde vi från Rostock till Prag så där blir det ju billigare än att ta tåget.Ska bli kul att höra vad din resa slutar på.Har planer på att köra ner till amalfikusten nästa år så det kommer bli dyrare,räknar på att det kommer kosta ca 25 000 kr.Vet någon om SMC har arrangerat någon resa så långt ner i Italien,och vad kostade i så fall den resan ?
 

BMW R90s

New member
Ursäkta otydligheten. 30-35k är för 2 pers.
Vi har inte gjort resan ännu så jag ber att få återkomma med sluresultat.
Vi har räknat så här:
Färja och biltåget kostar 9950, sedan bensin och mat ca 1500/dag
Det blir 30k
Hej igen!
Nu är vår resa avklarad.
Färja Göteb-Kiel ToR 4790
Tåg Hamb-Munchen, Lörrach-Hamburg 6100, frågan är om tåget är värt priset?
Mat, hotell och bensin ca 22000 (370mil)
Totalt 32 papp

Ang biltåget går det genom Tyskland på natten och det är den enda fördelen.
Så j*vla dålig komfort, stenhårda ''sängar'', trångt är bara förnamnet:(
Man ska var beredd på att inte få sova öht.
De som prisar tåget är väl utbildade fakirer!
 

Martin Eves

New member
Ups - den hade jag glömd.. Tack för "BUMP"

Jag tror rent av att BMW R90s och V Saarela, och Elving i tidigare inlägg, förklarer ganska utmärkt varför prisbilden på SMC:s resor är som dom är.


Vi har lysnat på efterfrågan av boende typ. Och det var tydligt att det inte var tyghus som valdes. Det var även behov av noggrant planerade resor och guidning, med boende, som är komfortabelt efter en dags åkning i ös regn. Vår erfarenhet lärde oss också ett förhållande av grupp storlek och behov av hjälp guide. Viktigt är det även att resorna håller bra kvalité bl. a runt service nivå och säkerhet, som förknippas med SMC:s varumärke!
Deltagarna som vi har, är ett underbart mix av nya touring åkare i ett mix av erfarna resenärer, som vill ha sällskap – och inte bry sig om planering. En stor del återkommer igen på nya resor.


Resorna, var i början arrangerat av ideella medlem. Senare har det även tillkommit mindre företag, som ser SMC som en trevlig kundgrupp att jobba med. Vi fick därmed resmål, som ligger längre bort. Även om prisbilden är ganska hög, finns det, som medlem som efter-frågor och väljer dessa resmål. Det har självfallet också gett oss utmaningar att hitta system som kan hantera dessa två olika struktur typer. Vi i princip samma krav på kvalité.
Viktigt är att den kommersiella struktur inte tar bort möjligheten för SMC:s klubbar och lokal avdelningar att ta egna enklare initiativ.


Vi har i dagsläget en grupp av ideella guider, eldsjälar som är med att forma verksamheten inom SMC:s vanliga system och ramverk. Läs gärna Ägardirektivet, som det tidigare har länkats till i tråden. Utmaningen, med en resa är att ramma lagom rätt på deltager antal, eftersom det är med att bestämma hur ekonomin slutar för en given resa. Fasta kostnader, kan vara guide och t. ex. hotellrum. Vi har från tid till annan hotell, som vill ha betald i förskott för det antal som reserveras. Och det kan vara bökigt när vi inte så lång tid i förväg vett hur mycket platser som säljs.
Under året har vi som mål att ha "Råd & Riktlinjer" för hur man som SMC medlem kan bli guide, och vad som ska ingå för att man få sin resa med i programmet. Det blir i fortsättningen under september månad som nästa år planeras.








Vi kopierar stora delar av arbetssättet från fortbildningsverksamheten, vart vi har bra erfarenheter.






Ekonomi!
Enligt äger direktivet, bör vi landa på ca. 5% i vinst, eller sagt på ett annat sätt 500 kr på en resa som kostar 10.000 kr.
Administrativa kostnader; kan vi väl kalla; Garantifonden som är är ett krav, tid från organisationen som t. ex. går till, planering, budgetering, bokslutsarbeten, revisor, möten, och även marknadsföring (självfallet ska det betalas för en annons (som också ska produceras) i MC Folket) och folders, förskotts betalningar, (inga ideell ska med rimlighet lägga pengar ur för t. ex. 100 båtbiljetter t. Isle of Man och hotell) övrig administration, IT system, valutakurs risk (vi är ibland ute nästan 9 månader innan), kostnader för guidemöten och utbildning av guider.
Dessa administrativa kostnader, fördelas cirka jämnt på alla resor. Det är inga enkel uppgift, kan jag tala om!


Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera. Guiden har självfallet koll på det som ska bli resan, och därmed även nivån på t. ex. boende. Systemet är tänkt att förslaget innehåller texter, bilder som kan användas i tidning, webb, folder och annat som kan användas i marknadsföringen. Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.
Av erfarenhet och kvalitets skäl är det inte bra att en guide har mera än 6 till 8 MCs i gruppen. Det ideella är 6 MCs och sedan en hjälp guide om det är flera. Det är ett generellt önskemål att inte ha över 14-16 MCs på en och samma resa. Detta har igen också lite att göra med resans karaktär.
Detta är en utmaning vid prissättningen – kommer resan att sälja över brytpunkten för en eller två guider!


Partner resor
Här köper vi resan av en prof. arrangör till ett fast pris, som självfallet inte får vara dyrare än aktörens vanliga prissättning. SMC får en kommission till att täcka "administrativa kostnader" - samt till vinstmarginalen.


Vad är det som medlemmen vill ha?
En fråga som endast medlemmen kan svara på!
Vi ser inte någon huvudtrend, som så. Ibland har dom dyra resor, till långt bort, varit slut såld.
Norges resorna, är nog det mest säkra kort. Kanske för att dom är "pris gunstiga", eller Norge är vackert och ger massor av rolig åkning, eller det inte är så långt bort.


Vi hoppas att få massor av inputs från kommande guider och resenärer – så vi kan ramma rätt.
Det är kul att resa på sin MC, och det är kul att göra det i grupp (tycker jag).

Ja hur blir man en reseguid i ett ideellt planerat reseäventyr via SMC, jag tror flera medlemmar skulle uppskatta om det fanns flera alternativ till dom nu slutna grupper och SMC travel som arrangerar resor.
Som exempel att arrangera resor som liknar det som finns Tilltopps som tyvärr har en rykande åtgång på de fåtal platser som finns.

Jag utgår från att SMC är en ideellt arbetande organisation som verkar för medlemmarnas intresse.
 
Top