Ups - den hade jag glömd.. Tack för "BUMP"Ngt input på denna tråd ännu Dansken?
Jag tror rent av att BMW R90s och V Saarela, och Elving i tidigare inlägg, förklarer ganska utmärkt varför prisbilden på SMC:s resor är som dom är.
Vi har lysnat på efterfrågan av boende typ. Och det var tydligt att det inte var tyghus som valdes. Det var även behov av noggrant planerade resor och guidning, med boende, som är komfortabelt efter en dags åkning i ös regn. Vår erfarenhet lärde oss också ett förhållande av grupp storlek och behov av hjälp guide. Viktigt är det även att resorna håller bra kvalité bl. a runt service nivå och säkerhet, som förknippas med SMC:s varumärke!
Deltagarna som vi har, är ett underbart mix av nya touring åkare i ett mix av erfarna resenärer, som vill ha sällskap – och inte bry sig om planering. En stor del återkommer igen på nya resor.
Resorna, var i början arrangerat av ideella medlem. Senare har det även tillkommit mindre företag, som ser SMC som en trevlig kundgrupp att jobba med. Vi fick därmed resmål, som ligger längre bort. Även om prisbilden är ganska hög, finns det, som medlem som efter-frågor och väljer dessa resmål. Det har självfallet också gett oss utmaningar att hitta system som kan hantera dessa två olika struktur typer. Vi i princip samma krav på kvalité.
Viktigt är att den kommersiella struktur inte tar bort möjligheten för SMC:s klubbar och lokal avdelningar att ta egna enklare initiativ.
Vi har i dagsläget en grupp av ideella guider, eldsjälar som är med att forma verksamheten inom SMC:s vanliga system och ramverk. Läs gärna Ägardirektivet, som det tidigare har länkats till i tråden. Utmaningen, med en resa är att ramma lagom rätt på deltager antal, eftersom det är med att bestämma hur ekonomin slutar för en given resa. Fasta kostnader, kan vara guide och t. ex. hotellrum. Vi har från tid till annan hotell, som vill ha betald i förskott för det antal som reserveras. Och det kan vara bökigt när vi inte så lång tid i förväg vett hur mycket platser som säljs.
Under året har vi som mål att ha "Råd & Riktlinjer" för hur man som SMC medlem kan bli guide, och vad som ska ingå för att man få sin resa med i programmet. Det blir i fortsättningen under september månad som nästa år planeras.
Vi kopierar stora delar av arbetssättet från fortbildningsverksamheten, vart vi har bra erfarenheter.
Ekonomi!
Enligt äger direktivet, bör vi landa på ca. 5% i vinst, eller sagt på ett annat sätt 500 kr på en resa som kostar 10.000 kr.
Administrativa kostnader; kan vi väl kalla; Garantifonden som är är ett krav, tid från organisationen som t. ex. går till, planering, budgetering, bokslutsarbeten, revisor, möten, och även marknadsföring (självfallet ska det betalas för en annons (som också ska produceras) i MC Folket) och folders, förskotts betalningar, (inga ideell ska med rimlighet lägga pengar ur för t. ex. 100 båtbiljetter t. Isle of Man och hotell) övrig administration, IT system, valutakurs risk (vi är ibland ute nästan 9 månader innan), kostnader för guidemöten och utbildning av guider.
Dessa administrativa kostnader, fördelas cirka jämnt på alla resor. Det är inga enkel uppgift, kan jag tala om!
Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera. Guiden har självfallet koll på det som ska bli resan, och därmed även nivån på t. ex. boende. Systemet är tänkt att förslaget innehåller texter, bilder som kan användas i tidning, webb, folder och annat som kan användas i marknadsföringen. Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.
Av erfarenhet och kvalitets skäl är det inte bra att en guide har mera än 6 till 8 MCs i gruppen. Det ideella är 6 MCs och sedan en hjälp guide om det är flera. Det är ett generellt önskemål att inte ha över 14-16 MCs på en och samma resa. Detta har igen också lite att göra med resans karaktär.
Detta är en utmaning vid prissättningen – kommer resan att sälja över brytpunkten för en eller två guider!
Partner resor
Här köper vi resan av en prof. arrangör till ett fast pris, som självfallet inte får vara dyrare än aktörens vanliga prissättning. SMC får en kommission till att täcka "administrativa kostnader" - samt till vinstmarginalen.
Vad är det som medlemmen vill ha?
En fråga som endast medlemmen kan svara på!
Vi ser inte någon huvudtrend, som så. Ibland har dom dyra resor, till långt bort, varit slut såld.
Norges resorna, är nog det mest säkra kort. Kanske för att dom är "pris gunstiga", eller Norge är vackert och ger massor av rolig åkning, eller det inte är så långt bort.
Vi hoppas att få massor av inputs från kommande guider och resenärer – så vi kan ramma rätt.
Det är kul att resa på sin MC, och det är kul att göra det i grupp (tycker jag).