Dyra resor med SMC Travel.

mudder

Member
Nu tror jag inte att ersättningen är i den nivån som det anspelas på här. Man blir inte rik på att guida, utan det blir nog mer att kostnaderna täcks......
Exakt summa vet jag inte, så jag drog bara till med en summa för att försöka förklara läget.:cool:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej,

sitter på en dårlig internet connection borta i skogen i Finland på semester..

Jag ska gärna skriva lite om hur ekonomin hänger ihop i resverksamheten - eller hur det har varit fram tills nu - när jag är tillbaka igen..

(Om jag sku glömma bort detta, bland allt anat som liggar - ge mig gärna en påminnelse..)
 

Jari69

New member
Det skrivs flera gånger att en stor kostnad är resegarantirelaterat men är det verkligen så? Fungerar inte det så att Kommerskollegium tittar på verksamheten och kommer fram till en summa som SMC Resor måste ha på ett konto för att kunna betala de resenärer som har betalt sin resa men ännu ej åkt på den. Den summan är i SMC Resors fall 1,5 miljoner så den totala kostnaden för SMCs resegaranti borde då vara räntekostnaden på 1,5 miljoner, dvs 50000-75000 om året? Eller får man avkastning på de pengarna även om de står insatta på ett konto?


1. Det är kammarkollegiet som har hand om resegaranti! Och de tittar på en mängd faktorer såsom (Saxat från Kammarkollegiet):

Följande faktorer påverkar beräkningen av garantin:
Hur många resenärer som reser varje månad.
Hur mycket resorna kostar.
Hur stor anmälningsavgiften och avbeställningsskyddet är.
Hur lång tid före avresan resenären ska slutbetala.
Om kostnader för hemtransport kan behövas.


2. Resegaranti består av en Bankgaranti för den beslutade summan. Hur sedan banken löser det med företaget i fråga (SMC) kan ju se olika ut! Troligtvis finns väl det ett konto någonstans med en del av den summan (i bästa fall hela summan) på som SMC inte kan röra men som tickar ränta.. I sämsta fall får man betala banken bra för att de skall utfästa en garanti och då mot någon form av borgen eller säkerhet!

3. I SMC:s fall handlar det om 1.3 miljoner sek i ställd resegaranti.

Följande kan du själv söka och få fram på kammarkollegiets hemsida:

Riksorganisationen Sveriges Motorcyklister AB
Organisationsnummer: 556261-7810
Ställd resegaranti: 1 300 000 kr
Kammarkollegiets beslut: 1 300 000 kr

Övriga namn:
SMC Resor
SMC Travel
 

mudder

Member
Hej,

sitter på en dårlig internet connection borta i skogen i Finland på semester..

Jag ska gärna skriva lite om hur ekonomin hänger ihop i resverksamheten - eller hur det har varit fram tills nu - när jag är tillbaka igen..

(Om jag sku glömma bort detta, bland allt anat som liggar - ge mig gärna en påminnelse..)

Hoppas du inte har glömt att svara. ;)
 

BMW R90s

New member
Vi planerar för en 14 dagars tur. Österrike, Italjien, mm den kostar oss ca 30-35k
SMC resa till Ungern-Österrike med guide kostar 34625 jämfört med vår resa så jag tycker inte priserna är oskäliga.
Sätt er och räkna ordentligt på en resa, visst man kan bo i tyghus och äta pizza och korv.
Men det är inte riktigt vår stil:)
 

powerglide

New member
Den uträkningen vill jag gärna se.
Är det verkligen per person ni räknar?

Schyssta hotell går på 900 per natt och bensin ca 350 (beroende på hur långt man far givetvis) plus käk på det.
Säg 1600 om dagen vilket ger runt 22500 för 14 dgr.

Men jag sover hellre på vandrarhem eller B&B för mindre än halva priset.
Då ligger man väl inte på mer än 1000 spänn om dagen för resa på egen hand?
 
Last edited:

V Saarela

New member
Vi planerar för en 14 dagars tur. Österrike, Italjien, mm den kostar oss ca 30-35k
SMC resa till Ungern-Österrike med guide kostar 34625 jämfört med vår resa så jag tycker inte priserna är oskäliga.
Sätt er och räkna ordentligt på en resa, visst man kan bo i tyghus och äta pizza och korv.
Men det är inte riktigt vår stil:)

Den uträkningen vill jag gärna se.
Är det verkligen per person ni räknar?

Schyssta hotell går på 900 per natt och bensin ca 350 (beroende på hur långt man far givetvis) plus käk på det.
Säg 1600 om dagen vilket ger runt 22500 för 14 dgr.

Men jag sover hellre på vandrarhem eller B&B för mindre än halva priset.
Då ligger man väl inte på mer än 1000 spänn om dagen för resa på egen hand?

Vi är väl alla olika. En bekant till mig lyckade på tre veckors körning 800 mil bränna 53.000:- Skön lirare när han förklarade att tunneln från England kostade typ två tusen.
Okej, vi säger väl 51´då, tyckte jag......resten då? :)

Jag räknade på en tur 2008(ensam) ner till Nice, sen därifrån österut. 10 dagar och 800mil, dvs snittade 80 mil om dan. Pengar gick det totalt 8500:- inklusive bensin(+ kanske ett par hundra om man nu plussar på det man tog med sig hemifrån)

Tyghytta, fixar egen mat, lite pilsner på kvällen.....hur trevligt som helst. Hade inga behov att få iväg mer pengar heller.
Att man ett grabbgäng åker iväg på en 14 dagars resa med delat boende och har en budget på 30-35...ja, då lever man som en kung :)
Visst kan man göra det, men min ekonomi säger att jag hellre reser igen än lever på gamla minnen i flera år :)
 

BMW R90s

New member
Ursäkta otydligheten. 30-35k är för 2 pers.
Vi har inte gjort resan ännu så jag ber att få återkomma med sluresultat.
Vi har räknat så här:
Färja och biltåget kostar 9950, sedan bensin och mat ca 1500/dag
Det blir 30k
 

powerglide

New member
That's more like it :)

I SMC:s resor ingår inte
drivmedel, lunch, fika, mellanmål, vägavgifter, diverse inträden.

Däremot har de räknat in överfart med färja (normalpris 3900 c:a).

Tar vi Tyskland-Österrike-Ungern-Tjeckien så börjar den alltså på 18250 för 1 pers. Sedan tillkommer det övriga.

Så lägg till minst 8000 i bränsle och enkelt käk.

För en pers blir det 26250 SEK.

Så enligt min egen uträkning ovan 22000 + 4000 för färja så går det jämt upp med SMC.
Förutom att jag inte vill ha lyxpaketet.
 
Last edited:

V Saarela

New member
Ursäkta otydligheten. 30-35k är för 2 pers.
Vi har inte gjort resan ännu så jag ber att få återkomma med sluresultat.
Vi har räknat så här:
Färja och biltåget kostar 9950, sedan bensin och mat ca 1500/dag
Det blir 30k

9950:- är alltså båt samt biltåg t o r? Med 2 pers, menar du på en hoj? Är ni fler som åker?
 
Top