Dyra resor med SMC Travel.

Chopperbyggarn

New member
Anders, jag kan tänka mig att vissa länder kan det vara bättre att åka åtminstone två och inte ensam. Man har bara otur en gång:p och då kan man komma i en skepnad en när man lämnade Sverige eller?:p

Mvh

Amir

Jo det finns platser där man är tvungen att köra i karavan pga riskerna, har dock inte varit på dessa platser ännu.

Anders.J
 

GeCe

New member
Det är precis som du skriver!
För min personliga del så är en av dom stora och viktiga tjusningarna med mc-åkning att för en stund, några dagar,veckor,månader hoppa ur ekorrhjulet och vara fri från vardagens kompromissande och andra människors inflytande/bestämmande över min dag. När jag träffar människor efter vägen som jag tycker verkar intressanta så hänger jag på och när jag är "mätt" så styr kosan vidare mot nya mål som ofta ändras under resans gång. Under dom resor jag har gjort hittils har jag träffat många intressanta och en del mycket udda personer och dom flesta har varit mycket generösa, jag tvivlar på att jag hade träffat alla dessa om jag åkt i grupp.
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
När jag pratar med folk om mc-resor så brukar jag alltid säga, prova att åka själv...du kommer att bli positivt överraskad och du kommer aldrig att vara ensam mer än när du själv vill det (knappt ens då) om du kör i bebodda områden. :)

Anders.J


Resonerar precis likadant jag och frugan som du Anders!

Åkte med SMC Travel en gång i Sverige för c:a 12 år sedan med en idiot till reseledare som körde ifrån gruppen efter varje vägkorsning och man fick jaga som en mc-tjuv för att komma ikapp och ibland leta efter vart han/de tog vägen. Gissa om folk var missnöjda. :mad:

Aldrig mer SMC Travel.
 

Spiff

New member
Det skrivs flera gånger att en stor kostnad är resegarantirelaterat men är det verkligen så? Fungerar inte det så att Kommerskollegium tittar på verksamheten och kommer fram till en summa som SMC Resor måste ha på ett konto för att kunna betala de resenärer som har betalt sin resa men ännu ej åkt på den. Den summan är i SMC Resors fall 1,5 miljoner så den totala kostnaden för SMCs resegaranti borde då vara räntekostnaden på 1,5 miljoner, dvs 50000-75000 om året? Eller får man avkastning på de pengarna även om de står insatta på ett konto?
 

Elving Solli

New member
SMC Travel fanns inte för 12 år sen.

Resonerar precis likadant jag och frugan som du Anders!

Åkte med SMC Travel en gång i Sverige för c:a 12 år sedan med en idiot till reseledare som körde ifrån gruppen efter varje vägkorsning och man fick jaga som en mc-tjuv för att komma ikapp och ibland leta efter vart han/de tog vägen. Gissa om folk var missnöjda. :mad:

Aldrig mer SMC Travel.

SMC Travel fanns inte för 12 år sen.
Elving
 

GeCe

New member
SMC Travel fanns inte för 12 år sen.
Elving

SMC var arrangör för resan!
Det kanske kallades något annat på den tiden än SMC-Travel men det spelar ingen roll idag men jag fick iallafall dåliga vibbar för gruppresor eftersom det var första ggn och och aldrig mer.
Sen att gruppresor passar andra har jag fullförståelse för.

Kan ju lägga till vilket också kanske saknar betydelse istället för exakt 12 år sedan kan jag skriva emellan 10-13 år sedan då minnet kan svika något.
 
Last edited:

NeXTer

New member
Nu är det ju stor skillnad på resa och resa, speciellt om arrangören är ovan (vilket kan antas innan SMC Travel startades). Jag hoppas och tror också att SMC Travel har god koll på vilka reseledare som anlitas.

Arrangerade resor är inte för alla, men jag tror att det kan vara riktigt skoj, gärna om man väljer något resmål man kanske inte skulle välja för en ensam resa.
 

GeCe

New member
Nu är det ju stor skillnad på resa och resa, speciellt om arrangören är ovan (vilket kan antas innan SMC Travel startades). Jag hoppas och tror också att SMC Travel har god koll på vilka reseledare som anlitas.

Arrangerade resor är inte för alla, men jag tror att det kan vara riktigt skoj, gärna om man väljer något resmål man kanske inte skulle välja för en ensam resa.


Jodå, det fanns positiva delar av resan också som att guider fanns ordnade på de olika platserna vi besökte och att man fick några nya kontakter med likasinnat folk. :)
 

Jpson67

New member
SMC Travel är för Miljonärsknuttar och inte för oss vanliga knuttar. Såg priserna och lämna sidan direkt.
 

Ole

New member
Dolomiterna med flyg

Hej Mule.
Ett alternativ som gjordes av mig med en grupp kunder. 11 personer.
En sväng på 3 dagar i Dolomiterna.
Ryan Air från Skavsta , ca Sek 600 / person. (Landade i Bergamo)
Hyra av MC i Milano. Vi fick hjälp med att ta oss till Milano av vår leverantör på platsen.
Hyra MC kostar från EUR 450,- i dagarna tre inkl försäkring.
Därutöver måste Du ge en deponering på EUR 4500 om utifall att Du själv ställer till det med hojen.
Dyrt, men man försäkrar att man endast tar ut den peng som skadan kostar. En sk drulleförsäkring.

Hotellen kostar från EUR 40 till 60 / person och natt. Då ingick lunch eller middag + frukost. Vi blev väl omhändertagna.

Hojarna var av fabrikat BMW, olika stora. Kostade även olika.
Övriga hojar var Honda, Suzuki, Ducati.

Detta var i Juli -10, innan tursitsäsongen var igång.

Hojarna utrustade med packväskor så om tält är ett gångbart alternativ till annat boende, då sparar man ytterligare.

Hoppaas Du hittar ett bra alternativ, resemålet var en upplevelse.

Rutten fick jag från SMC travel, i stora drag. Även hotellen.
 

Millan

New member
Hyra MC

Har någon några bra tips om var man kan hyra hoj i t.ex Spanien eller Italien.
Vi räknade på att sätta hojarna på tåget + Stena. Vill hellst lägga semesterdagarna på att köra hoj i Spanien i stället för genom Sverige och Tyskland.
Tyvärr blev notan alltför stor.
Hittade bara en uthyrare i Barcelona, och de ville ha ca 100euro/dag/hoj.
/Millan
 
B

Batman

Guest
hej, sökte du biltåget Hamburg-Verona ? om du tar slutstation Villach i Österrike istället blir det billigare, Villach-Venedig (Mestre) tar cirka 3 tim att köra sedan och större delen är autobahn, det går att köra gamla riksvägen ner oxå
Jag åkte 23/6 Villach-Berlin och betalade 145€
 

Bighoj

New member
SMC Travel är för Miljonärsknuttar och inte för oss vanliga knuttar. Såg priserna och lämna sidan direkt.

Håller helt och hållet med.Skulle själv aldrig betala sådana ockerpriser,men så länge där finns folk som vill slänga ut mycket pengar för lite valuta sas så finns där en marknad.
Vad jag inte fattar är varför där inte finns några alternativ till dessa svindyra resor.Jag menar,vi som inte har lust att pröjsa stora summor på Smc:s resor betalar ju också medlemsavgift.Jag är övertygad om att Smc helst bara vill ha rika medlemmar till sina resor så att dom kan hiva in pengar på sina konton.Att Smc ska vara för alla är nog bara en myt.
 

Maru

New member
Håller helt och hållet med.Skulle själv aldrig betala sådana ockerpriser,men så länge där finns folk som vill slänga ut mycket pengar för lite valuta sas så finns där en marknad.
Vad jag inte fattar är varför där inte finns några alternativ till dessa svindyra resor.Jag menar,vi som inte har lust att pröjsa stora summor på Smc:s resor betalar ju också medlemsavgift.Jag är övertygad om att Smc helst bara vill ha rika medlemmar till sina resor så att dom kan hiva in pengar på sina konton.Att Smc ska vara för alla är nog bara en myt.

Det som är lätt att glömma bort är att det faktiskt förekommer administration bakom dessa resor, något som du själv ombesörjer när du tar hand om det själv. En del gillar att göra det själv medans andra föredrar attt bara betala och deltaga. Ingen klandrar dig för att göra allt själv.
 

Millan

New member
Tänkte i första hand på Narbonne, då vi vill till bl.a. Barcelona-trakten i år.
Italien vill vi spara till ev. nästa sommar.
/Millan
 

Bighoj

New member
Det som är lätt att glömma bort är att det faktiskt förekommer administration bakom dessa resor, något som du själv ombesörjer när du tar hand om det själv. En del gillar att göra det själv medans andra föredrar attt bara betala och deltaga. Ingen klandrar dig för att göra allt själv.

Jo ,visst förstår jag detta med att många vill betala och få allt sas serverat.
Om man åker 20 pers blir ju inte administrationen 20 gånger dyrare,så då borde rimligen dessa resor kunna arangeras betydligt billigare.Resorna vänder sig till en viss målgrupp och detta kan jag också till viss del förstå MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ? Det är detta jag inte förstår Smc:s tankar kring.
 

Maru

New member
Jo ,visst förstår jag detta med att många vill betala och få allt sas serverat.
Om man åker 20 pers blir ju inte administrationen 20 gånger dyrare,så då borde rimligen dessa resor kunna arangeras betydligt billigare.Resorna vänder sig till en viss målgrupp och detta kan jag också till viss del förstå MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ? Det är detta jag inte förstår Smc:s tankar kring.

Du/ ni verkar i detta fallet tillhöra en minoritet. Annars skulle väl smc haft alternativ redan? För jag utgår ifrån att man lyssnar.
 

mudder

Member
.....MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ?....
Det kan ju bero på att den som planerar, arrangerar och guidar resan vill ha viss ersättning för detta. Om resan kostar 20000:- och arrangören förhandlar till sig 10% rabatt på alla utlägg, betyder det att reseledaren kan få 20000:- om han/hon guidar 10 deltagare.

Jag undrar om någon skulle vilja slanta upp 2000:- bara för guidningen på en budgetresa? Om så är fallet kan jag tänka mig att guida en resa på småvägar med övernattning i tält/campingstuga och matlagning på eget trangiakök. (genom SMC travel, då förstås)
 

svenb

Member
Nu tror jag inte att ersättningen är i den nivån som det anspelas på här. Man blir inte rik på att guida, utan det blir nog mer att kostnaderna täcks.
Dyrt SMC resor vet jag inte om jag håller med om. Ex, många betalar gladeligen nästan 3000 kronor för två dagars körning i Säfsen. Så det blir ganska dyra mil för ett några spår på grusvägarna i Svenska skogarna. Jämför med en vecka i Norge, med mat och soppa blir det samma slant per dag.
 
Top