Diesel Knuttar

Bob Sweden

New member
Finns det ett underlag att sälja diselcyklar i Sverige eller vill de flesta diselentusiaster själva knåpa ihop sin egen hoj. Hur många hästar måste en diselhoj ha för att vara attraktiv och säljbar? Vilken sorts hoj skall han leta efter? Synpunkter emotses med nöje.

Underlag:
Troligen mycket liten marknad. MC går ner totalt sett, och en nischprodukt som dieselhoj... Nja, jag skulle nog (tyvärr) satsa pengar och tid på något annat.
Se det så här: Om det fanns ett behov från marknaden, skulle inte det behovet snappats upp i varje fall delvis av de aktörer som är aktiva på marknaden redan nu?
Och som svar på den frågan ytterligare en fråga: Hur många varianter på dieseldrivna hojar erbjuder i dagsläget de stora aktörerna? :(

Där har du nog svaret på frågan om det finns underlag, tyvärr.
Men minns även den tid när Svensson och Andersson inte kunde tänka sig att åka dieselbil!
Nu är "miljödieselarna" ganska så långt ifrån "svartrykande Merca", eller hur, så tiderna förändras!

Knåpande:
Beror nog mest på att vi dieselgalningar är lite smågalna, och att det saknas intressanta serietillverkade alternativ.
Serie = över 100 per år.
Jag vet att det finns enstycksproduktion och småserie från entusiaster, men VERKLIG serieproduktion för en civil marknad finns mig veterligen inte.

Effekt:
Tillräckligt för att bekvämt kunna marscha 120 = troligen minst 35hp, det är vad jag röstar på efter 3000 mil på hojar under 30 hästar... :p
En glidare kan komma undan med några färre, men en hoj under 30 häst är knappast intressant för någon annan än den verklige entusiasten (läs: fakiren...).
För att vara ett verkligt alternativ för en "normal" hojåkare, troligen 40-45 hästar.

Typ:
Se på vad som säljer bra i dag.
Kawa KLE, Suzuki V-strom, "universalhojar".
Lite landsvägsbetonad Offroad med andra ord.
Så en universalhoj på 40 häst som kostar max 20% mer än motsvarande bensinare (jämför prisbilden på bilsidan bensin/diesel), har fullgott servicenät och garantier motsvarande Honda / Suzuki / Kawasaki etc, det är allt som krävs för att sälja 20 hojar om året i Sverige.

Ja just det, 20. :eek:

Varför?
Liten marknad, nischad produkt.
Jag tror inte det spelar någon roll om man säljer en 100 hästars "supersportdiesel" eller "Enfield Diesel" på 8 hästkrafter, räkna inte med stora antal.

Glöm sedan inte att kunder i dag förväntar sig en av två saker:
extremt lågt pris eller fullgod service.

Antar att jag får vänta ett tag till innan jag kan köpa min serieproducerade drömhoj.

Så det är nog det verkliga svaret på varför många bygger själva...


/B
 

woody

New member
Handla Diesel båge

Underlag:
Troligen mycket liten marknad.
Se det så här: Om det fanns ett behov från marknaden, skulle inte det behovet snappats upp i varje fall delvis av de aktörer som är aktiva på marknaden redan nu?
Och som svar på den frågan ytterligare en fråga: Hur många varianter på dieseldrivna hojar erbjuder i dagsläget de stora aktörerna? :(

Där har du nog svaret på frågan om det finns underlag, tyvärr.
Nu är "miljödieselarna" ganska så långt ifrån "svartrykande Merca", eller hur, så tiderna förändras!

Knåpande:
Beror nog mest på att vi dieselgalningar är lite smågalna, och att det saknas intressanta serietillverkade alternativ.
Jag vet att det finns enstycksproduktion och småserie från entusiaster, men VERKLIG serieproduktion för en civil marknad finns mig veterligen inte.

Effekt:
Tillräckligt för att bekvämt kunna marscha 120 = troligen minst 35hp, det är vad jag röstar på efter 3000 mil på hojar under 30 hästar... :p
En glidare kan komma undan med några färre, men en hoj under 30 häst är knappast intressant för någon annan än den verklige entusiasten (läs: fakiren...).
För att vara ett verkligt alternativ för en "normal" hojåkare, troligen 40-45 hästar.

Typ:
Så en universalhoj på 40 häst som kostar max 20% mer än motsvarande bensinare (jämför prisbilden på bilsidan bensin/diesel), har fullgott servicenät och garantier motsvarande Honda / Suzuki / Kawasaki etc, det är allt som krävs för att sälja 20 hojar om året i Sverige.

Ja just det, 20. Varför?
Liten marknad, nischad produkt.
Glöm sedan inte att kunder i dag förväntar sig en av två saker:
extremt lågt pris eller fullgod service.

Antar att jag får vänta ett tag till innan jag kan köpa min serieproducerade drömhoj.

Så det är nog det verkliga svaret på varför många bygger själva...

/B

* "liten marknad ".....
Under året har jag åkt på många träffar och hela tiden får jag frågan var kan man köpa en diesel båge !!
(jag har rullat 1000mil i år )
och intresset är stort varje gång jag landar med diesel odjuret på nån träff !
....så efterfrågan kan ju komma igång när väl de dyker upp på marknaden -Dels för att de går billigare i driftkostnad ,perfekt som pendlar hoj !!
och sen nöjet att äga nått som inte så många har !!
*Sen vore det ju trevligt att kunna köpa en båge som e inregad och allt -bara rulla ut istället för att böka o stöka med inregningar/besiktingar o annat skit !
*jag och många andra bor så illa så de inte kan bygga hoj !!
*Vad gäller HK så håller jag nog med ,30 hk och uppåt !
*och gärna då en spis som är 2-3 cylindrig !
* så Bob ,skräm nu inte iväg en ev diesel handlare ~det vore ju tråkigt !!!
 

Pledians

New member
Vilka är de främsta skälen till att det i stort sätt aldrig varit mer än 0.01% diselhojar på vägarna, jämfört med bensindrivna? Är det tekniska, praktiska, politiska, historiska skäl till det eller kanske något annat? Den informationen skulle man ha stor nytta av i en eventuell marknadsplan för diselhojar..
 

Bob Sweden

New member
* "liten marknad ".....
Under året har jag åkt på många träffar och hela tiden får jag frågan var kan man köpa en diesel båge !!
(jag har rullat 1000mil i år )
och intresset är stort varje gång jag landar med diesel odjuret på nån träff !
....så efterfrågan kan ju komma igång när väl de dyker upp på marknaden -Dels för att de går billigare i driftkostnad ,perfekt som pendlar hoj !!
och sen nöjet att äga nått som inte så många har !!
***cut***
* så Bob ,skräm nu inte iväg en ev diesel handlare ~det vore ju tråkigt !!!

Steget mellan att "fråga och visa intresse" till att verkligen "genomföra ett köp" är nog ganska så stort, tyvärr, så jag vidhåller att det med dagens tekniska förutsättningar är det knappast lönsamt eller ens möjligt att sälja dieselhojar i vinstsyfte.
Enstyckstillverkning av entusiast, visst, inga problem, men storserie, nja...

Jag har inte intresse att skrämma någon, tvärtom, jag vill gärna se fler dieselhojar på våra vägar.
Men...
Jag insikt i konstruktion och produktion av dieselmotordrivna maskiner, och dessutom lite drygt 30 års erfarenhet av motorcyklar.
Jag har troligen en ganska så "affärsmässig" inställning till de kommersiella realiteterna omkring import/produktion/försäljning av dylika ting...

Jag tror det går att få bra mycket bättre totalekonomi i att pendla med en Innova än med en dieselhoj, tyvärr. Men det hindrar inte mig från att försäka få mitt dieseldjur på banan, bara för att... :D


Vilka är de främsta skälen till att det i stort sätt aldrig varit mer än 0.01% diselhojar på vägarna, jämfört med bensindrivna?

Jag röstar för tekniska orsaker.
En klassisk (mekaniskt insprutad) diesel har nästan undantagslöst varit:
-Tung
-Vibrerande
-Effektsvag

Med högre insprutningstryck och framförallt med hjälp av CommonRail kan vissa nackdelar kompenseras, men fortfarande är marknaden för "lättvikts mellaneffekt-motorer" (20-50 hp) inte så stor att någon av de stora tillverkarna har något intressant i portföljen.
Undantaget Smart så möjligen.

Det finns motorer i dessa effekter, men oftast byggda för 4000 timmars industridrift (elverk, grävmaskiner, gräsklippare etc.) och då prioriteras sällan vikt och storlek särskilt hårt. Tyvärr.

En 1105T (36 hp brutto) från Kubota t.ex väger in på ca 80 kg och är en trivsamt liten motor, men ändå ett litet underverk av gjutjärn och med ett 17 kilos :eek: svänghjul som knappast gör din hoj smidigare att köra.

Att den sedan kostar minst 30 000SEK i inköp (om du köper 100 st / år) gör ju att den hoj den ska hamna i knappast blir billig direkt.
Här kommer jag säkert få stryk på priset, så visst, vet någon var man kan köpa billigare, hör av dig, jag behöver 150 st under det kommande året :cool:


Men framtida utveckling då, med ökade miljökrav, nog måste någon få till en motor som är intressant!?
Kanske det, men:
Diesel = komplicerade komponenter med ohyggliga toleranser = dyrt.
Insprutad bensinare = enklare & större serier.

Dessutom:
Miljökraven som rör "mellaneffektsmotorer" styrs oftas av vad som händer med "off-road vehicles", alltså maskiner och redskap som inte är avsedda att användas på vägen, typ grävmaskiner. Det är ju där motorer med "motorcykeleffekt" på 30-50 hp ofta används.
Inom EU kommer nästa steg att tas 2010-2013.
Motorer <19kW (~26 hp) har fortfarande inga miljökrav alls du kan sälja precis vad du vill (!!!!)
Motorer 19-37 kW (~19-50 hp) får skärpta krav så att HC+NOx sjunker från dagens 8,5 till 7,5 g/kWh. PM sjunker från 0,8 till 0,6 g/kWh.
Skärpningen är så liten att tillverkarna bara skruvar lite på de motorer de har, och säljer glatt vidare.
Inga katalysatorer eller partikelfilter, och fortfarande mekaniska pumpar med andra ord.
Inget incitament alls till spännande nyutveckling!
Att sedan kraven för motorcyklar troligen inte är lägre än de för "off-road vehicles" är ju inte heller det någon fördel för oss dieselentusiaster med drömmar om serieproduktion!

Så det lär nog ta ett tag innan det finns standardmotorer som kan konverteras till MC.
Att utveckla en ny motor specifikt för motorcykelbruk är ju också ett alternativ, men jag tror knappast att någon etablerad aktör i motorcykelbranchen är så pigg på att leda teknikutvecklingen själv.
Bensinmotorer med insprutning och rimlig slagvolym (250-500cc) är redan nu så snåla att det inte finns någon anledning för tillverkarna att ta den risken för att spara en deciliter eller två.

Däremot har jag hört ryktas att det ska komma en dieselversion på den Indiska minibilen Nano...
Den motorn vill jag gärna se!
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article266771.ece

Missförstå mig rätt, jag vill också kunna köpa en fabrikstillverkad dieselhoj, men det tror jag inte kommer hända på ganska så många år än.
Om man inte kan chip-trimma en Nano såklart...

/B
 
Last edited:

diesel

New member
Dieselträff

Det finns två internationella dieselträffar! Vad jag känner till! En i Billingshurst,WestSussex,England och en i
Hamm, Westfalen,Tyskland. Fick tillfälle att besöka båda i år, därav fullgas på autobahn, på
fyrans växel, utanför Bremen på väg till Callais, i dubbel bemärkelse! Mina vänner inom
DRAG, Diesel Riders Association Global har framfört önskemål om en träff i Sverige, så om du,ni,vi, anordnar en dieselträff i Sverige så kontakta Rafael Heusler och Stuart Scarry för att sprida informationen bland alla kända dieselknuttar för att träffen skall få fler än tre besökare!
I Billingshurst var vi 23 st men hade väldigt trevligt ändå!
 

woody

New member
köpa diesel bågar !

Diesel mc handlare

Min tanke var kanske att de kunde lägga upp en importtjänstsida på webben :

Där de lägger upp vilka Dieselbågar som finns att köpa på olika utländska websidor !

Sen meddelar man vilken båge man vill ha och sen importeras den och regas / besiktigas och sen pyntar man upp slantarna !!

Och om jag jag tex skulle hitta en CENTAURUS 850 nånstanns så kan jag höra av mig till dem, som sen fixar allt det praktiska !!

Det finns ju några firmor som importerar vanliga hojar till sverige
-kanske kan detta va ett alternativ för oss Diesel galningar !!:D

En importfirma har ju bättre koll på alla papper /regler o sånt !!
med andra ord ett ganska bekymmerslöst köp !!;)

sen det där med :
En 1105T (36 hp brutto) från Kubota t.ex väger in på ca 80 kg och är en trivsamt liten motor, men ändå ett litet underverk av gjutjärn och med ett 17 kilos svänghjul som knappast gör din hoj smidigare att köra.

Det bekymrar mig inte alls -en diesel varvar man inte på samma sätt som en bensinhoj !

gamla Beemers hade ju tyngre svängmassa & långslagig motor och go gång !

-sen kom de nyare modellerna med mindre svängmassa och mera hysteriskt varvande o då tappade jag intresset för beemers

Min far va ju knutte så jag har nog det i mig från hans gamla bågar-de tuffade på så härligt !
 
Last edited:

woody

New member
Det finns två internationella dieselträffar! Vad jag känner till! En i Billingshurst,WestSussex,England och en i
Hamm, Westfalen,Tyskland. Fick tillfälle att besöka båda i år, därav fullgas på autobahn, på
fyrans växel, utanför Bremen på väg till Callais, i dubbel bemärkelse! Mina vänner inom
DRAG, Diesel Riders Association Global har framfört önskemål om en träff i Sverige, så om du,ni,vi, anordnar en dieselträff i Sverige så kontakta Rafael Heusler och Stuart Scarry för att sprida informationen bland alla kända dieselknuttar för att träffen skall få fler än tre besökare!
I Billingshurst var vi 23 st men hade väldigt trevligt ändå!

Jag kontaktade vägverket för att se om jag kunde få tag register över fler som åkte diesel båge -det skulle kosta 700 spänn att få ut det..
så jag la det på is en stund !!
men visst en träff i sverige hade varit kul -får se om fler hittar hit till tråden !!:cool:
 

Tommi

New member
Åka dieselhoj? Ja om det är en offroad som väger runt 150-170kg med rapp maskin och riktigt häftigt vrid.
En turbodiesel vore riktigt spännande.

/ Tommi
 

Bob Sweden

New member
Diesel mc handlare
Det bekymrar mig inte alls -en diesel varvar man inte på samma sätt som en bensinhoj !

Nej, det är ju inte direkt sporthojar vi talar om, men trots allt är det ett skapligt gyro det där svänghjulet, 3-4000 varv är ju ändå en hel del, eller hur?
Jämför med att ett "vanligt" motorcykelhjul gör ca 1000 varv / minut någonstans runt 100-110-120 ungefär.

Egna bygget går vidare, mycket tack vara inspiration från den här tråden.
Ser bra ut, men kommer ta lååång tid ännu. :(

Kanske kul om någon svensk kunde ta upp stafettpinnen och serieproducera på beställning?
Själv har jag inte kompetensen, men det finns säkert någon som har. Frågan är bara om det går att få betalt för jobbet?

/B
Inte sur och negativ, bara realistisk... :rolleyes:
 

Pledians

New member
Kanske kul om någon svensk kunde ta upp stafettpinnen och serieproducera på beställning?
Själv har jag inte kompetensen, men det finns säkert någon som har. Frågan är bara om det går att få betalt för jobbet?

/B
Inte sur och negativ, bara realistisk... :rolleyes:
Vem är det som kan tänkas gå hela vägen och köpa en diselhoj i dagens Sverige? Antagligen en individualist som vill ha något udda som ingen annan har. Att spotta ut maskiner på löpande band som henry ford gjorde en gång i tiden skulle därför inte funka. Men att bygga en mindre serie som till viss del går att kundanpassa och till största delen producera efter betalda beställningar tror jag på, som många amerikanska custombyggare gör. Vidare tror jag att den svenska marknaden är i minsta laget, det ska vara lika enkelt för någon i våra grannländer att beställa en diselhoj. Marknadsföringen tror jag inte skulle vara något problem.
 

Chopperbyggarn

New member
Kul att se i denna tråd att det finns så många entusiastiska hempulare som knåpar ihop sin egen diesel hoj hemma i garaget!!!!:)
Flera efterfrågar specialbyggda/småseriebyggda färdiga hojar och det finns nog flera tillverkare som kan tänka sig att göra sådana hojar om kund underlaget är beredda att betala vad det skulle kosta men räkna med att det blir avsevärt mycket dyrare än vanliga serie producerade motorcyklar...dubbelt ja kanske tre gånger så dyrt för att det ska bli lönsamt för tillverkaren.

Anders.J
 
Top