* "liten marknad ".....
Under året har jag åkt på många träffar och hela tiden får jag frågan var kan man köpa en diesel båge !!
(jag har rullat 1000mil i år )
och intresset är stort varje gång jag landar med diesel odjuret på nån träff !
....så efterfrågan kan ju komma igång när väl de dyker upp på marknaden -Dels för att de går billigare i driftkostnad ,perfekt som pendlar hoj !!
och sen nöjet att äga nått som inte så många har !!
***cut***
* så Bob ,skräm nu inte iväg en ev diesel handlare ~det vore ju tråkigt !!!
Steget mellan att "fråga och visa intresse" till att verkligen "genomföra ett köp" är nog ganska så stort, tyvärr, så jag vidhåller att det med dagens tekniska förutsättningar är det knappast lönsamt eller ens möjligt att sälja dieselhojar i vinstsyfte.
Enstyckstillverkning av entusiast, visst, inga problem, men storserie, nja...
Jag har inte intresse att skrämma någon, tvärtom, jag vill gärna se fler dieselhojar på våra vägar.
Men...
Jag insikt i konstruktion och produktion av dieselmotordrivna maskiner, och dessutom lite drygt 30 års erfarenhet av motorcyklar.
Jag har troligen en ganska så "affärsmässig" inställning till de kommersiella realiteterna omkring import/produktion/försäljning av dylika ting...
Jag tror det går att få bra mycket bättre totalekonomi i att pendla med en Innova än med en dieselhoj, tyvärr. Men det hindrar inte mig från att försäka få mitt dieseldjur på banan, bara för att...
Vilka är de främsta skälen till att det i stort sätt aldrig varit mer än 0.01% diselhojar på vägarna, jämfört med bensindrivna?
Jag röstar för tekniska orsaker.
En klassisk (mekaniskt insprutad) diesel har nästan undantagslöst varit:
-Tung
-Vibrerande
-Effektsvag
Med högre insprutningstryck och framförallt med hjälp av CommonRail kan vissa nackdelar kompenseras, men fortfarande är marknaden för "lättvikts mellaneffekt-motorer" (20-50 hp) inte så stor att någon av de stora tillverkarna har något intressant i portföljen.
Undantaget Smart så möjligen.
Det finns motorer i dessa effekter, men oftast byggda för 4000 timmars industridrift (elverk, grävmaskiner, gräsklippare etc.) och då prioriteras sällan vikt och storlek särskilt hårt. Tyvärr.
En 1105T (36 hp brutto) från Kubota t.ex väger in på ca 80 kg och är en trivsamt liten motor, men ändå ett litet underverk av gjutjärn och med ett 17 kilos
svänghjul som knappast gör din hoj smidigare att köra.
Att den sedan kostar
minst 30 000SEK i inköp (om du köper 100 st / år) gör ju att den hoj den ska hamna i knappast blir billig direkt.
Här kommer jag säkert få stryk på priset, så visst, vet någon var man kan köpa billigare, hör av dig, jag behöver 150 st under det kommande året
Men framtida utveckling då, med ökade miljökrav, nog måste någon få till en motor som är intressant!?
Kanske det, men:
Diesel = komplicerade komponenter med ohyggliga toleranser = dyrt.
Insprutad bensinare = enklare & större serier.
Dessutom:
Miljökraven som rör "mellaneffektsmotorer" styrs oftas av vad som händer med "off-road vehicles", alltså maskiner och redskap som inte är avsedda att användas på vägen, typ grävmaskiner. Det är ju där motorer med "motorcykeleffekt" på 30-50 hp ofta används.
Inom EU kommer nästa steg att tas 2010-2013.
Motorer <19kW (~26 hp) har fortfarande inga miljökrav alls du kan sälja precis vad du vill (!!!!)
Motorer 19-37 kW (~19-50 hp) får skärpta krav så att HC+NOx sjunker från dagens 8,5 till 7,5 g/kWh. PM sjunker från 0,8 till 0,6 g/kWh.
Skärpningen är så liten att tillverkarna bara skruvar lite på de motorer de har, och säljer glatt vidare.
Inga katalysatorer eller partikelfilter, och fortfarande mekaniska pumpar med andra ord.
Inget incitament alls till spännande nyutveckling!
Att sedan kraven för motorcyklar troligen inte är lägre än de för "off-road vehicles" är ju inte heller det någon fördel för oss dieselentusiaster med drömmar om serieproduktion!
Så det lär nog ta ett tag innan det finns
standardmotorer som kan konverteras till MC.
Att utveckla en
ny motor specifikt för motorcykelbruk är ju också ett alternativ, men jag tror knappast att någon etablerad aktör i motorcykelbranchen är så pigg på att leda teknikutvecklingen själv.
Bensinmotorer med insprutning och rimlig slagvolym (250-500cc) är redan nu så snåla att det inte finns någon anledning för tillverkarna att ta den risken för att spara en deciliter eller två.
Däremot har jag hört ryktas att det ska komma en dieselversion på den Indiska minibilen Nano...
Den motorn vill jag gärna se!
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article266771.ece
Missförstå mig rätt, jag vill också kunna köpa en fabrikstillverkad dieselhoj, men det tror jag inte kommer hända på ganska så många år än.
Om man inte kan chip-trimma en Nano såklart...
/B