Diesel Knuttar

woody

New member
Jag tycker mej minnas att jag läst att den skulle kosta 32tusen euro, alltså cirka 300tusen kronor.
Men frågan är vad man skall ha den till, egentligen...
;)
Helt rätt -vad ska man men den till o törstig va den med !!
(tog med den bara för att visa att det börjar hända lite på mc sidan vad gäller dieselbågar )

jag har kört allt möjligt genom tiderna...
börja med vespa 200cc
sen har det varit allt möjligt
från 400 upp till 1800cc
stånkor & custom mm
Beemers R modeller ...
tupperwarebussar : k1200LT & GL1800

(nästan allt utom plastraketer )

var på vippen att handla en Savage efter min SR500 -men kom av mig !!
Och polarn har en intruder -men den gillar jag inte alls !!

men gemensamt har varit för nästan alla bågar:jag sitter o letar växlar som inte finns pga fånig utväxling vilket gör dem onödigt törstiga med !!

Min lilla diesel behöver jag inte leta växlar på-den har jag drevat om från 17 till 21 T och den går som jag vill att en hoj ska gå !!

Men en dag skulle jag vilja ha en typ 2-3 cylindrig diesel båge med låg förbrukning & låga varv !!

men det lär dröja för plånboken är mager just nu
~så jag puttrar vidare på min lilla Robin o jag gillar den !!
 
Last edited:

smedpeter

New member
Trevligt med vettiga människor :cool:
Jag hade också en SR 500, och efter det blev det Savage...med lång gaffel :D
Fantastiskt fin långfärdshoj - för en person;)
Nå, nu söker jag en dieselmotor till min GZ, jag är säker på att den också blir en fin hoj som man kan åka långt med. Tyvärr har den inte remdrift. Eller lång gaffel. Men man får inte allt...:D

Borde vi inte grunda en trevlig liten klubb för oss dieselentusiaster ?:cool:
 

woody

New member
Trevligt med vettiga människor :cool:
Nå, nu söker jag en dieselmotor till min GZ,
Borde vi inte grunda en trevlig liten klubb för oss dieselentusiaster ?:cool:

Det där med "vettig" kan jag kanske inte skriva under på
-jag e väl lite halvgalen ..men det underlättar !


MAN FÅR VA SOM MAN E~NÄR MAN INTE BLEV SOM MAN SKULLE !!


:D Vad får diesel motorn lov att kosta ~hur långt sträcker sig din budget ??
vi kan ju hjälpas åt att hålla ögonen på vad som finns till buds !!


kanske en ATV Grissly 700 Diesel kunde va nått från skroten
-den har ju lombardini motor ...

eller en 2 cyl diesel moppe bil motor ??
tror EU moppen:
http://www.pmo.se/
hade en skrotad motor liggande ....

I slutändan handlar det ju om hur man får ihop det med utväxlingen ....
kanske finns det nån skrotfärdig "trädgårdstraktor" på 2-3 cylindrar som kunde va nått ??

Tittade lite på Smart Fortwo diesel= 3 cylindrig mercedes motor med turbo ...
-men den ser inte ut som om man bara kunde knö ner den i en ram
...utan vidare ...formen e ganska hög ....

Detta e ju i princip en "smart MC" :
http://www.dieselmotorfiets.nl/eva.html

Annars hade det ju vart kul att behålla deras 6 växlade låda o kunna välja mellan automat & manuell .
Den har ju en robot som sköter både växling o frikoppling !

Men den passar nog bättre till ett trike bygge ...hmmm.....

Det ska ju se snyggt ut med !!!



DIESELKLUBB !
jepp precis vad jag e ute efter!!

va ska vi kalla oss ??
Dieselbikers kanske ???

På tal om rem drift- hade en Kawa750 LTD-84 -o de va en riktig "gnällpelle"
 
Last edited:

woody

New member
:) Intressant ämne det där med dieselmc! Vad finns? Kan dom köpas eller måste man bygga själv? Jag har bara sett DieselOlas hoj i verkligheten. :)

hitta nån websida där "Diesel Ola" va med'
~låter nästan som om han bara har en växel när han drar iväg
-Det kan inte va kul....
är det riktigt???
-finns det ingen växel låda på den???:confused:
 

smedpeter

New member
Nja, jag kan inte knöla in Grizzlyns 700cc i den lilla GZ-ramen, det går inte alls. För att få den genom besiktningen måste jag hålla mej till en 10 hästarsmotor (7,3 kW), så det enda som riktigt passar här är en encylindrig luftkyld dieselmotor. Jag vill helst inte ha en kinesisk motor, så jag söker en begagnad Yanmar, en Hatz eller Lombardini. Min budget är 3000 - 10 000 kr. Man måste vara litet flexibel:)

Ja, det blir fint med "Dieselbikers" :cool: Sen åker vi ned till Hamm på dieselbikesträff, det blir riktigt roligt :D

Är det inte flere som vill vara med ?;)
 

Bob Sweden

New member
-finns det ingen växel låda på den???:confused:

Tror jag vill minnas att det sitter en 3-petad NSU (??) låda på Olas hoj. Har några bilder någonstans där det bör gå att se, men minns att han har både primär och sekundärkedja, så någon form av låda är det.
Satt förövrigt i kö på autobahn söder om Bremen i mitten på maj i år när Ola kom i god fart (nåja) med riktning söderut!


För egen del återstår en del jobb, men sedan så...
DSC05583.JPG

Donatorhoj är en Suzuki GS1000G (kardan) från 1980, motorn är en 1100cc Yanmar (26 hp).
Växellådan blir från en KLE500, och sedan återstår bara 1000 timmars jobb, 7 sorger och 8 bedrövelser ;-)
Jag räknar inte med att modifiera ramen alls, det SKA gå ändå!!

Om någon vill köpa en motor till en GS1000G så har jag en stående. Den drar lite olja (6,5 liter / 2000 km...) men går och verkar frisk i övrigt.
/B
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Jag vill helst inte ha en kinesisk motor, så jag söker en begagnad Yanmar, en Hatz eller Lombardini.

Kineserna är riktigt skapliga i dag, annat var det när jag sålde elverk 2004-2005... :rolleyes:

Så köp du en kines med gott samvete, men se till att du köper den av ett företag som kan finnas kvar om ett år eller tre!
Du har ju som normal "konsument" 36 månaders reklamationsrätt!
Bugg inte om motorn för mycket bara :D

Du kommer att vara "snäll" mot din motor i jämförelse med många elverk och liknande apparater, och mindre än 500-1000 timmar går inte ens den sämsta motor!
Hatz bygger för 4000 timmar, men tar betalt därefter, 1B40 har körts upp till 13000 timmar i 3000 varvs applikation!

Skulle motorn haverera så sker det i princip omgående, se kommentaren ovan om "företag som finns kvar", det är viktigare än något annat!!

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5934&ref=new_product
Om länken inte funkar är artikelnumret 109140

Annars köper du i Österrike, där handlade jag mycket (innan föregångeren kursade och kostade mig en hel del pengar...)
http://shop.rotek.at/index.php?cPath=119_121&osCsid=cgbeb1rds63dlocbbjrv393cb3
Lite dyrare och definitivt längre bort, dock med ett intressant urval av olika axlar och konfigurationer.

Fokusera inte på effekt på motorerna, du kan köra upp till 4000 rpm (3600=60 Hz med 2-polig generator=USA standard) så du kommer få ut ca 10 hp oavsett om det är 398 eller 420 cc!

Intressant dock hur gasregalget ser ut, det hänger ju ihop med varvtalsregulatorn, så räkna inte med att göra så stora förändringar just där.
Duabs ser ut att vara vajerdraget, och det är ju perfekt.


Rusta sålde handstartade elverk på kampanj för något år sedan, kostade 3995:- och då kunde man ju sedan sälja generatorn för någon tusenlapp, men som sagt, bara handstart. Borde finnas begagnade att få tag i, Rusta tog in minst 1000 st, när jag köpte mitt hade dom 980 st på lager!

Tro mig, handstart, 400 cc med 18:1 i kompressionsförhållande och diesel är INTE kul när det är lite svalt ute!
Skulle du få tag i en sådan så har jag startmotorer liggande men du behöver ändå ett svänghjul, dom på Rusta saknade kuggkrans.
Kanske passar Yanmars kuggkrans, vet inte.

Kolla annars med dom här nu när dollarn är billig.
Dock flygfraktar dom helst, vilket är lite dyrt hur dollarn än ligger till!
http://www.surpluscenter.com/sort.asp?catname=engines&keyword=NED1

Lycka till!
/B
 
Last edited:

smedpeter

New member
Hej Bob, TACK för de goda råden, jag skall faktiskt ta dem ad notam, som det heter ;) Här hittade jag en skapligt billig 9 hp diesel http://www.nettikone.com/muu-merkki/ym186/846764 för 6000 kronor. Det är ju inte hutlöst. Det är ju faktiskt en sprillans ny motor... Ser ut att vara en kopia av Yanmar, precis samma dimensioner och exakt samma vikt, och lika stor cylinder, 406cc.
Jag tror faktiskt att jag ska slå till och köpa en sån.

Trevligt att vi är flere som är i dieselbyggartagen, klubben tycks växa :D

Tack för länkarna, Woody. Men efter Bobs argumentering får det nog bli en ny diesel. Nu ska jag tömma spargrisen och se hur långt det räcker :rolleyes:
 

smedpeter

New member
Ja, nu är det bara resten kvar :D
Har beställt en Haynes manual för Suzuki GZ, det kanske underlättar demonteringen och transplantationen av det nya hjärtat...jag ska ju använda hojens egen växellåda har jag tänkt...;)

Jag kommer knappast igång med operationen innan julen, så är det någon som har bilder från eget projekt eller annars synpunkter så är det mycket välkommet.
 

woody

New member
Nösseträ !!

Varför ligger hojen så långt till höger på vägen?
Det är väl ingen moped? Eller går den lika långsamt ;)
Jag måste ju lämna plats till alla er på bågar med en massa bokstäver: GPRSVFXRSSFFR som rullar runt iklädda färgglad skinnpyjamas och skyndar genom livet ,även kallade "statistik"

Annars kör jag där jag ska på dagtid o vid skymning & gryning, närmare mittlinjen och sänker hastigheten för att hinna undvika vilt !

Tog körkort på 70 talet ~hur tror du jag har klarat mig så länge ?? :rolleyes:
 
Last edited:

smedpeter

New member
Äsch, Woody, du ska inte bry dej om honom, han är bara så hemskt avundsjuk på att han inte har en fin dieselhoj att puttra fram på...:D:p
 

1300 cc

New member
Marknadsundersökning

Har en kompis som driver företag och har funderingar på att importera och sälja någon form av diselhoj. Han bad mig göra en liten marknadsundersökning bland Er diselentusiaster. Finns det ett underlag att sälja diselcyklar i Sverige eller vill de flesta diselentusiaster själva knåpa ihop sin egen hoj. Hur många hästar måste en diselhoj ha för att vara attraktiv och säljbar? Vilken sorts hoj skall han leta efter? Synpunkter emotses med nöje.
 

woody

New member
Har en kompis som driver företag och har funderingar på att importera och sälja någon form av diselhoj. Han bad mig göra en liten marknadsundersökning bland Er diselentusiaster. Finns det ett underlag att sälja diselcyklar i Sverige eller vill de flesta diselentusiaster själva knåpa ihop sin egen hoj. Hur många hästar måste en diselhoj ha för att vara attraktiv och säljbar? Vilken sorts hoj skall han leta efter? Synpunkter emotses med nöje.

Låter kul !!
Jag rullar redan på en importerad diesel båge !!

~men jag hade gärna tagit steget från dieselstånka
till en 2-3 cylindrig Dieselbåge
-med bra förbrukningsvärden / lågvarvig motor & vettig utväxling !

Hästar -tja nånstans från 20-60 hästar
(man vill ju kunna köra på motorväg med !!):D

Nått i stil med denna dieselbåge (fast utan sidovagn )
gärna med gjutna fälgar så man kan köra med slanglösa däck !
Underhålls fri kardan e också finemang !!
se länk:

http://www.loew-gmbh.de/index_motorrad.htm
 
Last edited:
Top