Diesel Knuttar

Ove 60+

Active member
Hej!

Det finns åtminstone en moderna dieseldriven mc. Modern i den meningen att den har en helt nykonstruerad motortyp som inte på något sätt påminner om de veteranmässiga industridiesklar som ibland återfinns i en mc. De motorerna passar bättre i trädgårdsmaskiner som jordfräsar, vibratorplattor och liknande.

Se denna länk: http://www.neander-motors.com/intro2.de.html

Inte för att jag gillar custom-mc, men den motorn skulle säkert även sitta fint i en tourer.

:rolleyes: Håller med om att den motorn i ett vettigt chassie skulle göra sig bra. Nu blev det bara en ...... nja?

Ove 60+

Active member
Gå då över till att köra trålare för hundan. Helst med kultändare...

:rolleyes: Kära söta Marie. Jag skulle så gärna göra dig till viljes men jag tror att trålare inte gör sig så bra på vägen. Jag har också fått uppfattningen att du inte skulle ha något emot bra ljuddämpare men det kanske var fel. Kanske det är så att du tycker om att reta dig på allt? :D :rolleyes:

Raven

New member
:rolleyes: Kära söta Marie. Jag skulle så gärna göra dig till viljes men jag tror att trålare inte gör sig så bra på vägen. Jag har också fått uppfattningen att du inte skulle ha något emot bra ljuddämpare men det kanske var fel. Kanske det är så att du tycker om att reta dig på allt? :D :rolleyes:
Tänk Ove, motstyra med rodret på Ljudervägen,110 rpm, rökringar, relingen skrapande i asfalten,surrad vid rorkulten i intergralhjälm. Snacka om kronisk PMS.

woody

New member
:D Jo, med lågt varvtal och riktigt bra ljuddämpare puttrar det så skönt. :)
:Dprecis och om man har en vettig utväxling så blir inte bågen så törstig!
motorn slits mindre och går i en behaglig lunk !(downspeeding)

varför ska en båge dricka soppa som en stor familjebil ??

Min lilla 6 växlade miljöbil dricker 0.4 -precis lagom o då ska ju inte bågen dricka mer soppa !!

min gamla Kawa drack soppa som en gammal sliten Volvo så fort man bara titta på en motorvägsskylt !

Last edited:

Pledians

New member
Gå då över till att köra trålare för hundan. Helst med kultändare...
Hehe, här har vi det perfekta objektet!
http://www.youtube.com/watch?v=RYXuuL8NIRs På med skepparmössan och kasta loss!
Kanske går att trycka in den motorn i någon MC ram efter lite modifieringar? :)

:Dprecis och om man har en vettig utväxling så blir inte bågen så törstig!
varför ska en båge dricka soppa som en stor familjebil ??
Min drar ca 0.3 blandad körning!

Last edited:

woody

New member
Hehe, här har vi det perfekta objektet!
Kanske går att trycka in den motorn i någon MC ram efter lite modifieringar? :)

Min drar ca 0.3 blandad körning!

:DMin drar 0,18 / blandad körning :rolleyes:
(kanske skulle man se hur lågt man kan komma med "snålkörning" ??)

visst man skulle kanske knö ner en sån i en mc ram-kunde ju va kul !!
bilisterna hör bara TUFF TUFF TUFF när man blåser om dem ....:p

DearHunter

New member
:DMin drar 0,18 / blandad körning :rolleyes:
(kanske skulle man se hur lågt man kan komma med "snålkörning" ??)

visst man skulle kanske knö ner en sån i en mc ram-kunde ju va kul !!

Vore sköj :D

Man kanske skulle kunna få den å bli klassad som miljö-mc. Rapsolja är inte att leka med.... häftiga grejjer det :D

Ove 60+

Active member
:visst man skulle kanske knö ner en sån i en mc ram-kunde ju va kul !!

:confused: Visst borde det gå att krympa en kulmotor. De glödstiftsmotorer som används till modellflyg fungerar väl ungefär på samma sätt så varför skulle inte det gå. Blir för den som känner sig kallad att pula ihop en råoljestånka i specialdesign för MC. ;)

Pledians

New member
Äch, nu tycker jag att vi tar steget mot retro fullt ut och börjar köra en sån:
steamcycle1.jpg

http://thekneeslider.com/archives/2006/10/19/steam-engine-motorcycle-hubbard-steamcycle/

För mig att det redan finns någon i svea med tändkulemotorhoj, frågan är vem blir först med ånga?

Pisken

New member
:confused: Visst borde det gå att krympa en kulmotor. De glödstiftsmotorer som används till modellflyg fungerar väl ungefär på samma sätt så varför skulle inte det gå. Blir för den som känner sig kallad att pula ihop en råoljestånka i specialdesign för MC. ;)

Glödstifts motorer(nja,samma funktion och bränsle som RC puffrorna iaf) finns ju på speedway hojjar....lite större bara ;)

Fasen gillade ångmaskins MC'n i posten ovan skarpt , asballt om han får den tingesten att funka ordentligt :) , med modern teknik kan man få en högtrycks ångstånka att gå rätt bra

woody

New member
En sån här utan sidovagn hade vart fin å ha !!

http://www.loew-gmbh.de/index_motorrad.htm

kolla fliken Diesel

Dnepr mit der Power von HATZ-Diesel
Herzstück ist ein gebläsegekühlter 2 Zylinder Hatz-Diesel Motor. Verbrauch ca.3ltr.
1000ccm sorgen für reichlich Leistung.
55 Nm schon ab 2000 U/min
und 110 km/h Spitze

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal

Marie skämter aldrig :rolleyes:
Bilden bekräftigar detta - den ultimative lösning om man tycker om MC och livet till sös!

smedpeter

New member
Kolla här http://www.dieselwiesel.de/ skall ni se en riktigt fin diesel-mc som serieproduceras...nja, nästan i alla fall. Verkstaden finns i Tyskland och de bygger om Suzukis GZ 125cc Marauder till dieselmotorcyklar genom att operera in en 10 hästars Yanmar encylindrig diesel med direktinsprutning. Växellådan bibehålls. Toppfart runt 100km/h. Man kan köra den på biodoiesel eller rypsolja...här snackar vi om ett riktigt miljöfordon ! Det går att köra närmare 600 km på en tank (14 liters tank).
Jag har nyligen skaffat mej en GZ, nu söker jag efter en bättrebegagnad Yanmar...ja, ni kan kanske tänka er hur det skall sluta :D

Woody, hur hittade du din hoj och hur mycket fick du punga ut med ? Var det problem med besiktningen ?

Mvh Peter