Diesel Knuttar

woody

New member
Kolla här http://www.dieselwiesel.de/ skall ni se en riktigt fin diesel-mc som serieproduceras...nja, nästan i alla fall. Verkstaden finns i Tyskland och de bygger om Suzukis GZ 125cc Marauder till dieselmotorcyklar genom att operera in en 10 hästars Yanmar encylindrig diesel med direktinsprutning. Växellådan bibehålls. Toppfart runt 100km/h. Man kan köra den på biodoiesel eller rypsolja...här snackar vi om ett riktigt miljöfordon ! Det går att köra närmare 600 km på en tank (14 liters tank).
Jag har nyligen skaffat mej en GZ, nu söker jag efter en bättrebegagnad Yanmar...ja, ni kan kanske tänka er hur det skall sluta :D

Woody, hur hittade du din hoj och hur mycket fick du punga ut med ? Var det problem med besiktningen ?

Mvh Peter
:Dska studera sidan !!
min diesel båge hitta jag på annons i SMC blaskan
-den va redan inregad och allt och rullade här !
bara slänga sig i skåpbil och hämta den !!
 

smedpeter

New member
:Dska studera sidan !!
min diesel båge hitta jag på annons i SMC blaskan
-den va redan inregad och allt och rullade här !
bara slänga sig i skåpbil och hämta den !!

Sicken tur !! :D Bara att gratulera;)
Hör av dej till mej om du hittar en till !!
Mvh Peter
 

V Saarela

New member
Orkar inte ens kommenter trådskaparen för jag har en sån FRUKTANSVÄRD längtan till att äga en dieselharmonihoj!!!
 

smedpeter

New member
Min kompis Esko har beställt en gammal (nyrenoverad) Royal Enfield Diesel mc med sidovagn från Indien. Den borde anlända innan jul....häftig julklapp :D
 

woody

New member
Min kompis Esko har beställt en gammal (nyrenoverad) Royal Enfield Diesel mc med sidovagn från Indien. Den borde anlända innan jul....häftig julklapp :D

:DVa kul !!
lägg in en snutt på youtube så man kan se o höra den & en länk här !!
hoppas han får inregat den utan problem !!
 

smedpeter

New member
Hej,
ja inreggningen skall nog gå utan problem, hojen skall vara i orginalskick nämligen.
Här i Finland är myndigheterna fruktansvärt restriktiva vad gäller regler för hojbyggande. Det är t.ex. inte tillåtet att öka motorns effekt med mer än 10%. Vilket betyder att man måste vara noga med att ha rätt storlek på den dieselmotor man tänker sätta in i ramen. Min Suzuki GZ har nu en 10-hästarsmotor, så det är bäst att sätta in en med samma effekt, en Yanmar L100 eller Hatz 1B50. Någon som kan tipsa om begagnade dylika ?
Ja, jag vet, man kan få en billig kines för 1/3 av priset, men jag vill ha en pålitlig kvalitetsmotor - kinesmotorernas kvalitet är ganska varierande, har jag förstått.
 

smedpeter

New member
Jag tycker mej minnas att jag läst att den skulle kosta 32tusen euro, alltså cirka 300tusen kronor. (Avsevärt mer än vad jag betalt för mitt hus)
Men frågan är vad man skall ha den till, egentligen... Det skulle säkert vara coolt att äga en, men behöver en vanlig knutte verkligen en sådan muskelhoj ?
Jag körde i många år med Suzuki Savage, 650cc enstånka, och var glad och nöjd. Sen började min fru insinuera att hon kunde tänka sej att sitta bakpå. Det blev jag ju glad över förstås, men jag tänkte att det blir en bra ursäkt att byta till en större hoj. Savagen är rätt kort i ramen,och inte bekväm för två. Så det blev en Intruder 1400. Vi åkte till Norge, det var en trevlig resa, men annars var det inte så mycket mer. Jag måste erkänna, att jag inte alls behövde mer muskler för att åka. Fruns intresse svalnade, och jag sålde Intrudern och köpte en Savage igen. Det var mycket roligare att åka hoj igen. Inget fel på Intrudern, men den passade inte mej. Jag vill ha en lättare hoj, med gott bottenvrid och låg bränslekonsumtion, som är bekväm att åka också längre sträckor. Med Savagen åkte jag flere gånger till Norge, och en gång till Tyskland. Sen bytte jag Savagen mot en tomt i Jämtland. Det var ett bra byte, och jag tänkte sluta åka hoj. Men jag fick sån hemsk abstinens, så när jag fick erbjudandet att byta en skulptur mot dieselprojekthojen Suzuki GZ, så var jag genast såld. Nu har jag åkt litet runt med GZ:n, den har ju ännu sin bensinmotor, och den är ganska så tam och marschfarten blott 75-80 km/h, så man blir omkörd hela tiden, och det är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Man behöver ha en hoj som följer med trafikströmmen.
Annars är GZ:n smidig, lätt och kul. Jag har döpt den till "Snigeln". Man kan skjuta in den i garaget utan att bli svettig :D Men som sagt, jag behöver inte 1400cc. Det är inte roligare.
Fast det är lätt att tro det. Men man måste vara ärlig mot sej själv, och fråga sej HUR man tänker åka, vart man vill åka, och så skaffa sej en hoj man trivs med. Det är trendigt med mycke kubik, men är det så klokt ? Eller har nutidsmannen mindre penis än förr ? I min barndom åkte folk på Jawa 250 och 350, och en granne hade en Panther 650 och den var JÄTTEstor på den tiden. Ja, vi snackar 60-tal här... Sen kom plötsligt Honda med sin 750:a, och efter det har allt mindre än 750cc varit "småhojar" för redaktörerna på mc-tidningarna. Ack, sankta simplicitas ! :(
Woody, handen på hjärtat - jag tror inte du är lyckligare med en Neander turbodiesel än med din Ruggerini. Vad tror du själv ? ;)
 
Last edited:

Pledians

New member
Men som sagt, jag behöver inte 1400cc. Det är inte roligare.
Fast det är lätt att tro det. Men man måste vara ärlig mot sej själv, och fråga sej HUR man tänker åka, vart man vill åka, och så skaffa sej en hoj man trivs med. Det är trendigt med mycke kubik, men är det så klokt ? Eller har nutidsmannen mindre penis än förr ? I min barndom åkte folk på Jawa 250 och 350, och en granne hade en Panther 650 och den var JÄTTEstor på den tiden. Ja, vi snackar 60-tal här... Sen kom plötsligt Honda med sin 750:a, och efter det har allt mindre än 750cc varit "småhojar" för redaktörerna på mc-tidningarna.

Allt var bättre när man var ung, eller hur? ;) Men jag håller med dig helt om kubiken - mycket kubik är överskattat. Jag har kört 720mil på en 150cc hoj och skulle knappast ha fått det roligare om jag hade dubbla, eller femdubbla kubiken. I dagens trendkänsliga i-land samhälle köper folk sig en livsstil, grupptillhörighet och social status. De praktiska egenskaperna hos motorcykeln är inte längre viktiga.
 
Top