Jag tycker mej minnas att jag läst att den skulle kosta 32tusen euro, alltså cirka 300tusen kronor. (Avsevärt mer än vad jag betalt för mitt hus)
Men frågan är vad man skall ha den till, egentligen... Det skulle säkert vara coolt att äga en, men
behöver en vanlig knutte verkligen en sådan muskelhoj ?
Jag körde i många år med Suzuki Savage, 650cc enstånka, och var glad och nöjd. Sen började min fru insinuera att hon kunde tänka sej att sitta bakpå. Det blev jag ju glad över förstås, men jag tänkte att det blir en bra ursäkt att byta till en större hoj. Savagen är rätt kort i ramen,och inte bekväm för två. Så det blev en Intruder 1400. Vi åkte till Norge, det var en trevlig resa, men annars var det inte så mycket mer. Jag måste erkänna, att jag inte alls behövde mer muskler för att åka. Fruns intresse svalnade, och jag sålde Intrudern och köpte en Savage igen. Det var mycket roligare att åka hoj igen. Inget fel på Intrudern, men den passade inte mej. Jag vill ha en lättare hoj, med gott bottenvrid och låg bränslekonsumtion, som är bekväm att åka också längre sträckor. Med Savagen åkte jag flere gånger till Norge, och en gång till Tyskland. Sen bytte jag Savagen mot en tomt i Jämtland. Det var ett bra byte, och jag tänkte sluta åka hoj. Men jag fick sån hemsk abstinens, så när jag fick erbjudandet att byta en skulptur mot dieselprojekthojen Suzuki GZ, så var jag genast såld. Nu har jag åkt litet runt med GZ:n, den har ju ännu sin bensinmotor, och den är ganska så tam och marschfarten blott 75-80 km/h, så man blir omkörd hela tiden, och det är inte bra ur säkerhetssynpunkt. Man behöver ha en hoj som följer med trafikströmmen.
Annars är GZ:n smidig, lätt och kul. Jag har döpt den till "Snigeln". Man kan skjuta in den i garaget utan att bli svettig
Men som sagt, jag behöver inte 1400cc. Det
är inte roligare.
Fast det är lätt att tro det. Men man måste vara ärlig mot sej själv, och fråga sej HUR man tänker åka, vart man vill åka, och så skaffa sej en hoj man trivs med. Det är trendigt med mycke kubik, men är det så klokt ? Eller har nutidsmannen mindre penis än förr ? I min barndom åkte folk på Jawa 250 och 350, och en granne hade en Panther 650 och den var JÄTTEstor på den tiden. Ja, vi snackar 60-tal här... Sen kom plötsligt Honda med sin 750:a, och efter det har allt mindre än 750cc varit "småhojar" för redaktörerna på mc-tidningarna. Ack, sankta simplicitas !
Woody, handen på hjärtat - jag tror inte du är lyckligare med en Neander turbodiesel än med din Ruggerini. Vad tror du själv ?