Diesel Knuttar

Bob Sweden

New member

Den är nog en bit bort fortfarande, särskilt som hojen på bilden har både tändstift och förgasare... :rolleyes:
*Komplettering*
Hojen på bilden är en Honda Hero Karizma, 223 cc, 17 hp, datablad finns här

Men NÄR dieseln kommer ut på marknaden kan den nog bli intressant.
Utmaningen kan bli att få ut de angivna 30 ponnyhästarna ur 400cc, en industridiesel ger normalt omkring 10.

En 800cc som den i Smart med common rail och turbo presterar normalt omkring 45 hp om jag inte missminner mig.

Men kommer man bara upp i omkring 20 hästar så räcker det säkert långt om bygget är så litet och lätt som det vi ser på bilden.

Men jag gillar initiativet och ser med spänning fram mot de serietillverkade maskinerna! :D :D :D
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Diesel/Trike/Taxi konverterade WW II Harley 750

När jag var i Dehli Indien 1988 så stötte jag på dessa före detta (2-hjuliga) WW II Harley 750 som köptes upp efter kriget och konverterades till 3-hjuliga Taxi fordon med uppskurna bil bakaxlar där kronhjulet ersatts av kedjedrev.

När jag stötte på dessa hade dom gamla 750 sidventils spisarna blivit uttjänta (dock ej slängda) och ersatta av 1-cylindriga dieselmotorer med snörstart.

Kommer ihåg att dom vibbrerade så mycket att förarna hade problem att hålla händerna på styret någon längre stund.

Förarna var mycket stolta över sina "Harley Taxi" !!

Hittade dessa bilder i ett gammalt album för några dagar sedan..tyvärr dålig kvalité på korten.:)

Anders.J
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Fin, men ganska törstig, tycker jag... "Averaging 28 km / 1 litre":confused:

Motsvarar 3,6 l/ 100 km, inte så illa enligt min bok.
Vänder man på det och tänker på att den har en 19 liters tank så ger det en räckvidd över 50 mil.
Funkar bra i min bok!

Ner under 0,4 l/mil kommer man ju normalt med en 11 hästars 125cc fyrtaktare som får jobba lite, typ 90 knutar på motorvägen med 100 kg gubbe i allväderskläder.

MEN:
Håller trots allt med, 0,36 är egentligen inte imponerande.
Det är relativt bra för en hoj, men egentligen skrämmande dåligt för ett så litet och lätt fordon.
Bilen SMART som motorn ursprungligen konstruerades redovisar en förbrukning på 3,3 l/100 km...

Så trots bra bränslesiffror om man jämför med en hoj är det inte så imponerande totalt sett.


Motsvarande hoj men på bensin, t.ex. Transalp av nyare modell, där deklarerar Honda en förbrukning på 5,1 l/100 km.

Vänder man på dom siffrorna så drar Transalpen 41% mer än en Track...
Det går som bekant att bevisa allt med statistik... :)

Men för mig som körde 3000 mil förra säsongen på hojar som drog allt mellan 0,5-0,9 l/ mil skulle det innebära en skönt sparad slant att köra Track...

/B
 
Top