Diesel Knuttar

woody

New member
Har haft lite kontakt med diesel handlare i Tyskland -verkar inte som de blir godkända i sverige ...
gäller att hålla hårt i det man har ....
 

woody

New member
INFO FRÅN TRACK :
Dear reader, with this announcement we like to let you know that we have found a way to produce a small number of Track T-800CDI dieselmotorcycles starting within the next 3 months. Due to our current financial position this might be the possible last option for now for us to build the bikes in their current setting. If you are really interested in owning this dieselmotorcycle you have to hurry. From today the 14th of august 2012 untill the 1st of october 2012 we are taking in the requests. The conditions of buying our product are as following:
The motorcycle will have a VIN code stamped into the frame . The motorcycle will be fully roadworthy. However no specific road license is applied. Orders are taken on export conditions only. Only a bit above 17000 euro ex tax will be taken in as serious. Communications through e-mail only at first. Visiting us in Holland is also an option. If you want to join up now let us know asap.
 

V Saarela

New member
Var på mopedens dag i Piteå för ett par veckor sedan. Stötte på där denna läckerbit, en Lohmann Diesel på under kubiken. Fick berättat för mig att dom oftast inte hade gått värst mycket pga att dom var extremt svårstartade.

120811piteb19.jpg


120811piteb20.jpg


Ain´t that a beauty :tummenupp
 

Ove 60+

Active member
Jag råkade nyligen göra Hesselmandiesel av en Briggs & Stratton. Samma misstag som tydligen är rätt vanligt - tog fel slang på pumpen. Den startade på bensinen som fanns i förgasare och slang så den var varm innan dieseln kom till. Lustigt nog märktes ingen skillnad på effekten för den gick jättebra och rök inte heller. Problemet kom när den skulle startas dagen efter - totalvägran. Felet upptacktes ganska snart sen var det att tömma systemet. Motorn fick sig en rengöring för oljan blev kolsvart men det är ju ett kännt knep för att städa bort sot att hälla någon liter diesel i tanken.

Inte för att det finns något att vinna på det, men går det att köra en tvåtaktare på diesel utan att tillsätta olja? Starten måste naturligtvis göras på bensin och sen byta tank.
 

Q_Ball_Racing

New member
royal enfield hojar med diesel är ju "fabriksbyggda". går dom ej att köpa i sverige???. vill ej köpa något hemmabygge och framförallt inte utomlands ifrån då det blir stora problem vid regbesiktning har jag för mig.
 

smedpeter

New member
Ja, det stämmer - Royal Enfield i Indien byggde på 60-70 talet dieselhojar. Nu har de ingen tillverkning, det finns ett fåtal Enfield-dieslar men ägarna lär nog hålla hårt fast vid dem...tänk efter - du kan köra 80 mil på en tank !! Marschfarten är inget att skryta med, men så väldigt bråttom ska man väl inte ha ? Det har sin charm att puttra fram i 70-80km/h.
Köper du en hoj som varit besiktad i ett annat EU-land är det absolut inga problem med regbesiktningen. Det som kan bli dyrt är importskatten.
Enklast får du tag i en dieselhoj om du köper en bensin-Royal Enfield och byter ut motorn mot en 410 cc dieselstånka. En sådan kostar 5-6 000 kr. Problemet för alla byggare är växellådan, som ofta är integrerad i motorn. Royal Enfield har skild växellåda, därför är den enkel att bygga om. Också Dnepr och Ural plus många gamla engelska hojar har skilda växellådor.
Ta dej tid att kolla noga på länkarna jag skickade här ovan - du får svar på många frågor ;-)
mvh Peter
 

smedpeter

New member
Ja, det är definitivt inga problem, du skall bara se till att hojen har varit registrerad i Tyskland - du skall ha registerboken i orginal + de av tyska myndigheter (TUV) utfärdade intyget på att hojen är ok modifierad. Det lönar sej att kolla i förväg hur hög skatten blir på en importhoj som kostar runt 80 000 kr. Jag är från Finland och nyligen hitflyttad, så jag har nollkoll på de svenska avgifterna. Men däremot VET jag att om en hoj varit registrerad i ett EU-land så går det inte att neka registrering i ett annat EU-land. Och det är väl den enda nyttan vi har av EU :-/
Sommer-hojarna har en Hatz-dieselstånka, tysktillverkad, en riktig kvalitetshoj. Det enda som kan skapa små problem i början är att växelspaken sitter på höger sida ;-) Sommers hojar är cirka 10 000 kr dyrare än Bernhard Leitners "Dieselwiesel" som är byggd på Suzukis Marauder 125cc ram och har orginalväxellåda men med torrkoppling - växelspaken är på "rätt" sida, alltså vänster ;-)
Lönar sej att noggrant jämföra de två alternativen, så du får en hoj du trivs med ;-)

Berätta hur det går och om dina funderingar, det är alltid intressant !
Mvh Peter
 

Marie

Banned
Det lönar sej att kolla i förväg hur hög skatten blir på en importhoj som kostar runt 80 000 kr.

Vilken skatt?
Kommer hojen från ett EU-land och är begagnad enligt skattereglerna så är det ju inte tal om varken tull eller moms, och vad skulle det då kunna handla om för någon skatt????
 

smedpeter

New member
Jaså, tror du det är så enkelt ? :)
Då ska jag berätta för dej, att så är det INTE. Du betalar både tull och mervärdesskatt. När jag flyttade hit från Finland för 1,5 år sedan ville myndigheterna ha skatt både på min bil och min mc, men när jag lyckades bevisa för Trafikverket att jag ägt dem i Finland i mer än 2 år, så fick jag dem som "flyttgods" och behövde inte betala någon importskatt.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/
 
Top