Ja, det är definitivt inga problem, du skall bara se till att hojen har varit registrerad i Tyskland - du skall ha registerboken i orginal + de av tyska myndigheter (TUV) utfärdade intyget på att hojen är ok modifierad. Det lönar sej att kolla i förväg hur hög skatten blir på en importhoj som kostar runt 80 000 kr. Jag är från Finland och nyligen hitflyttad, så jag har nollkoll på de svenska avgifterna. Men däremot VET jag att om en hoj varit registrerad i ett EU-land så går det inte att neka registrering i ett annat EU-land. Och det är väl den enda nyttan vi har av EU :-/
Sommer-hojarna har en Hatz-dieselstånka, tysktillverkad, en riktig kvalitetshoj. Det enda som kan skapa små problem i början är att växelspaken sitter på höger sida ;-) Sommers hojar är cirka 10 000 kr dyrare än Bernhard Leitners "Dieselwiesel" som är byggd på Suzukis Marauder 125cc ram och har orginalväxellåda men med torrkoppling - växelspaken är på "rätt" sida, alltså vänster ;-)
Lönar sej att noggrant jämföra de två alternativen, så du får en hoj du trivs med ;-)
Berätta hur det går och om dina funderingar, det är alltid intressant !
Mvh Peter