Diesel Knuttar

Marie

Banned
Väldigt underligt. Jag har köpt begagnade fordon i Tyskland några gånger (begagnade i skatterättslig mening dvs över 6 mån i trafik och rullat mer än 600 mil. Det enda jag behövt betala har varit exportskylt/försäkring i Tyskland, ursprungskontroll, regbesiktning och skyltavgift. Inte minsta krona i varken tull eller moms.
 

Hampe

Skriver massor!
Jaså, tror du det är så enkelt ? :)
Då ska jag berätta för dej, att så är det INTE. Du betalar både tull och mervärdesskatt. När jag flyttade hit från Finland för 1,5 år sedan ville myndigheterna ha skatt både på min bil och min mc, men när jag lyckades bevisa för Trafikverket att jag ägt dem i Finland i mer än 2 år, så fick jag dem som "flyttgods" och behövde inte betala någon importskatt.
http://www.transportstyrelsen.se/sv...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

De två första punkterna i länken du hänvisar till säger:

Steg 1 - Förtulla fordonet
(Om du har importerat fordonet från ett land utanför EU)

Steg 2 - Betala mervärdesskatt
(Om fordonet är nytt och importerat från ett annat EU-land)
(Min fetning)

Kanske varit enklare att bevisa att Finland är ett EU-land..? *pokesmiley*



Hampe
 

smedpeter

New member
Ja, det måste ha varit så att folket på Transportstyrelsen inte visste att Finland var ett EU-land ;-)
Take me now, Lord !

Nå, bara bra att detta blev klargjort, så potentiella dieselköpare kan vända sej till herrarna Sommer eller Leitner i Tyskland utan rädsla för skatter eller andra repressalier från myndigheternas sida ;-) Det gäller bara att komma ihåg att påpeka för dem att Tyskland är ett EU-land... ;-)
 

Q_Ball_Racing

New member
Väldigt underligt. Jag har köpt begagnade fordon i Tyskland några gånger (begagnade i skatterättslig mening dvs över 6 mån i trafik och rullat mer än 600 mil. Det enda jag behövt betala har varit exportskylt/försäkring i Tyskland, ursprungskontroll, regbesiktning och skyltavgift. Inte minsta krona i varken tull eller moms.

för att ett fordon ska räknas som begagnat, måste det både vara 6 månader gammalt eller mer OCH har rullat minst 600 mil???. eller räcker det om ett av kriterierna är uppfyllda???
 

powerglide

New member
Diesel bike build: Round 2 http://zite.to/161hjo2 via @zite

[Alex] has been hard at work on his second vegetable-oil-powered diesel bike build. The last time we checked in, he was finishing off work on his Honda CB400. Unfortunately, he felt it wasn’t quite big enough to ride comfortably, and as most first builds go, it was burdened with its share of problems. Now he’s snagged a Yamaha XJ600 off eBay
 

smedpeter

New member
Stillsamt bland alla presumtiva dieselknuttar...eller har tråden dött sen Woody slutade skriva ? :)
Nå, jag har hittat en dieselhoj i Holland, som är skitbillig, med 418cc motor och nu ska jag försöka få hit den...
Om ni är snälla lägger jag upp en bild ;-)
 

Bob Sweden

New member
Stillsamt bland alla presumtiva dieselknuttar...eller har tråden dött sen Woody slutade skriva ? :)
Nå, jag har hittat en dieselhoj i Holland, som är skitbillig, med 418cc motor och nu ska jag försöka få hit den...
Om ni är snälla lägger jag upp en bild ;-)

Och om duär snäll kan jag köra hem den åt dig. :)
 

Bob Sweden

New member
På tal om död tråd, hoppas kunna blåsa liv i den så småningom. Köpte mig ett annat chassie att bygga in Yanmar i.
Håll inte andan i väntan på att det ska bli klart. Troligen klart till ... 2020? :)
 

smedpeter

New member
Hej Bob, tack för ditt erbjudande, men jag har en polare i Holland som har lovat fixa transporten ;-) Bra att ha vänner om man skall göra affärer på 2000kms avstånd...
Berätta vad du skaffat för chassi, hur stor Yanmar du ska ha i och hur du löser problemet med växellådan ? Jag är idel öron och ögon, för jag tänker inte överge mitt gamla projekt att bygga en Dieselwiesel även fastän jag nu hittat en hoj som redan är körklar.
 

Jonkko

New member
De två första punkterna i länken du hänvisar till säger:


(Min fetning)

Kanske varit enklare att bevisa att Finland är ett EU-land..? *pokesmiley*



Hampe

I Finland spelar det ingen roll,du betalar skatt på skatten + lite skatt fast du hämtar en beg hoj från Sverige.
 

smedpeter

New member
Ja, och det är egentligen fel, eftersom skatten redan uppburits i det EU-land där hojen senast varit registrerad.
Det tog ett ljusår för myndigheterna i Finland att begripa att de gjort fel tidigare, jag fick tillbaka ganska mycket pengar för de hojar jag betalt för mycket för då jag importerade dem. Det var runt 2006 - 2007 om jag minns rätt.
Nå, skit samma, det är nu vatten under broarna och till slut skall vi kanske få myndigheterna i alla länder att agera på samma sätt, och helst RÄTT sätt.
Nu har jag exempelvis ett litet problem då jag ska köpa den här hojen från Holland ; Myndigheterna där vill ha registerpappren i orginal då hojen avreggas och säljs utomlands, och här vill Trafikverket ha registerpappren i orginal för att registrera hojen i Sverige. Skall man skratta eller gråta ? :-/
 

smedpeter

New member
Nej, min vän, jag kommer att sätta tillbaka orginalsadeln och flytta fotpinnarna framåt. Plus förlänga framstänkskärmen. ;-)
Visst blir det strålande !? :-D
 

Cyborg

New member
Dieselmotorer är intressanta, speciellt i kombination med offroadhojar men vad jag inte förstår är varför de måste vara så himla fula?
 

smedpeter

New member
Vad i all världen - tycker du verkligen att de är fula ? Hmm, smaken är som baken - delad. ;-)
Jag tycker att (den oftast röda) impellern ser ganska frän ut. Och ljudet är det heller inget fel på :-D
Du får väl tänka att även om den är ful, så uppvägs det av att den drar avsevärt mindre bränsle och är mindre miljöfarlig.
Och till ytterligare tröst kan jag säga att snart (inom 2 år) har vi elhojar och de kommer att vara riktigt snygga :tummenupp
 

zappa

New member
Vänta nu inom 2 år. Zero har sålts i Sverige de senaste 2 åren, dock har de en prislapp som gör det svårt att motivera ett sånt köp samt att räckvidden inte är tillf ör mer än pendling. MEN de finns och om jag inte hade köpstopp från HSB så skulle jag nog ha skaffat en elhoj för pendling (just nu finns det flera Zero S på blocket för runt 100.000:- eller lägre, fast de har några år på nacken och kortare räckvidd än de nya som säljs nu).

Väntar bara på att det ska komma en ordentlig enduro hoj som man klara mer än 45 minuters körning i skogen. Så jäkla smutt att smyga fram tyst i skogen och skrämma skiten ur alla djur... :D

Nää tillbaka till ordinarie program, det var diesel vi snackade om va?

GIllar skarp tanken på Tiger med Smart diesel som det verkar finnas en del byggen i Europa. 800cc diesel i MC dräkt, mmmmm....

/Zappa
 
Top