Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

challe

Member
Att sen det nog inte är läge att befinna sig i problemlösningsmod via mobil i tät trafik borde väl de flesta....

Jodå, det begriper även jag.

Någon skrev ovanför i tråden ngt i stil med..."sätter på vibration och stannar vid första bästa tillfälle efter påringning" det borde vara snabbt nog!

Om man yrkesmässigt eller privat har såna krav på sig att man inte kan vänta någon minut eller två är det nog kanske dags att fundera på om relationen, den yrkesmässiga eller privata verkligen är vad den borde vara! :wink:

Detta duger inte om man har beredskap - och det har jag. Hela konceptet havererar om man inte kan svara omedelbart. Dock brukar jag använda mig av det utmärkta orden "Ett ögonblick så får jag hitta en plats att stanna på". Det är svara i telefonen som avses - inte att svara på frågan/-orna under färd.

Din chef borde få veta att du ringer upp så fort som möjligt...vad det nu än blir...och är inte det acceptabelt så skulle iaf jag nog fundera på om det är kul att jobba för honom...

Jodå, det vet han - och accepterar. Men när han ringer vet han inte att jag befinner mig i trafiken. Men när han väl förstår det är det inga problem. Slutsats - jag behöver inte byta jobb så länge jag får svara i telefonen.
 

Hasse-VTX

New member
Saknar folk all vett nu för tiden, ska allt behöva lagstiftas för att man ska bete sig vettigt i trafiken. Det finns redan en lag att man är skyldig att se till att sitt fordon är säkert att framföra.( Det är inte bilprovningen som har det ansvaret) att man gör det på et säkert sätt o tar hänsyn till andra trafikanter. Kanske en skärpning av lämplighetsintyget skulle sålla bort en del av de individerna som inte hör hemma i trafiken. Kan folk inte tänka längre? Lite sunt förnuft kommer man lång med!!! :tummenupp
 

challe

Member
Saknar folk all vett nu för tiden, ska allt behöva lagstiftas för att man ska bete sig vettigt i trafiken.

Som många har antytt här: Det krävs lagstiftning för att fälla någon i domstol eller utfärda böter för något dumt man gjort i trafiken, såvida det inte redan är olagligt.
 

gundj

New member
Varje dag ser jag någon som vinglar ikring med bilen, och det beror oftast på att personen styr med knät, växlar med fel hand och hanterar mobilen samtidigt.
Min förhoppning är att om det är en polisman som gör samma iakttagelse så resulterar det i böter.
Samma sak med mammor som letar nappar under färd, likaså rökare som vinglar ikring medan cigaretten? tänds.

Allt detta är ju sånt som kan ses och beivras, samtal i bilen med medpassagerare är ju svårare att lagföra, likaså handsfreesamtal
Men det finns fall från Tyskland där vållandefrågan avgjordes av att föraren haft en iPod i öronen vid olyckan, kanske samma kan ske om det är för ett mobilsamtal, trots handsfree.

Att ovarsamhet kan belasta den vållande efter att en olycka skett är ju klen tröst för den påkörde, stoppa och bötfäll det farliga beteendet innan det leder till olycka.

För min personliga del så har jag investerat i fordon med handsfree alternativt köpt till funktionen och det är så behagligt att använda så jag kan inte förstå hur jag klarade mig utan. Jag kan fortfarande välja att inte svara, men när jag gör det så känns det betydligt säkrare än att känna pressen att hitta ett ställe att stanna och prata och sedan köra ikapp förlorad tid.
På hojen är det endast gula proppar i öronen.
 

Hasse-VTX

New member
Om nu inte folk kan förstå den lag som redan finns, hur ska det då bli bättre med en ny lag.
Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt det räcker för mig!!! Jag borde själv kunna bedöma när det är säkert att prata i mobilen om jag behöver det. Kan man inte det kanske man borde gå över till att åka kollektivt.:tummenupp
 

HkanB

New member
Om nu inte folk kan förstå den lag som redan finns, hur ska det då bli bättre med en ny lag.
Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt det räcker för mig!!! Jag borde själv kunna bedöma när det är säkert att prata i mobilen om jag behöver det. Kan man inte det kanske man borde gå över till att åka kollektivt.:tummenupp

Det handlar väl mindre om att folk skall förstå, vilket iofs vore bra, än vad det handlar om att rättstillämpningen behöver uppdateras/ändras!
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Om nu inte folk kan förstå den lag som redan finns, hur ska det då bli bättre med en ny lag.
Man ska framföra sitt fordon på ett säkert sätt det räcker för mig!!! Jag borde själv kunna bedöma när det är säkert att prata i mobilen om jag behöver det. Kan man inte det kanske man borde gå över till att åka kollektivt.:tummenupp

Sant, så sant. Vi går med de små stegens tyranni mot ett samhälle där allt skall detaljregleras - men det kanske är bäst så?
Det verkar ju som vi inte fattar, förstår eller förmår prioritera vad som är viktigt här och nu. Det är fan patetiskt när man ser ett sällskap vid ett bord på restaurangen där någon av deltagarna bara hummar lite deltagande under konversationen, men sitter och Facebookar just under bordskivenivån - tydligt signalerande att något annat, någon annanstans är mer intressant än umgänget med de personer man befinner sig hos.

Well well, vi får se vad det blir av det här: http://www.expressen.se/gt/snackade-i-mobilen--frontalkrockade/
En "olycka" som "råkade hända" på den gamla goda tiden. När det fortfarande var förbjudet att vara ouppmärksam...



H
 

challe

Member
Well well, vi får se vad det blir av det här: http://www.expressen.se/gt/snackade-i-mobilen--frontalkrockade/
En "olycka" som "råkade hända" på den gamla goda tiden. När det fortfarande var förbjudet att vara ouppmärksam...
H

Av artikeln kan man uttyda att hon frontalkrockade med en mötande bil på den mötande bilens väghalva. Åtalet avser vårdslöshet i trafik (krockade på felsida av vägen) och vållande till kroppsskada (personskador i motpartens bil). Hon blev inte åtalad för att hon använt mobiltelefon, vilket sannolikt bidrog till eller rent av skapade förutsättningarna för olyckan.

Om det nu varit förbjudet att tala i mobiltelefon under färd kunde åtalet istället blivit grov vårdslöshet i trafik och därmed kanske fängelsestraff.

Men får risken för konsekvenser av att bryta mot ett mobiltelefonförbud i trafik en sådan avskräckande effekt att det verkligen leder till färre olyckor. Det är jag tveksam till.
 

HkanB

New member
Av artikeln kan man uttyda att hon frontalkrockade med en mötande bil på den mötande bilens väghalva. Åtalet avser vårdslöshet i trafik (krockade på felsida av vägen) och vållande till kroppsskada (personskador i motpartens bil). Hon blev inte åtalad för att hon använt mobiltelefon, vilket sannolikt bidrog till eller rent av skapade förutsättningarna för olyckan.

Om det nu varit förbjudet att tala i mobiltelefon under färd kunde åtalet istället blivit grov vårdslöshet i trafik och därmed kanske fängelsestraff.

Men får risken för konsekvenser av att bryta mot ett mobiltelefonförbud i trafik en sådan avskräckande effekt att det verkligen leder till färre olyckor. Det är jag tveksam till.

Det är högst sannolikt att de flesta oönskade beteenden som t.ex mobiltelefonerande skulle kunna och kan inrymmas inom tolkningen av vad som utgör vårdslöshet i trafik.

Men gällande praxis...suger...minst sagt...
Enligt ett fall som det refereras till på Lagen.nu:

"I NJA 2009 s. 819 ogillade HD åtalet mot en busschaufför som i sin högra hand höll en mobiltelefon och i sin vänstra hand ett papper på vilken han gjorde anteckningar samtidigt som han körde en buss med passagerare. Att någon däremot brister i uppmärksamhet just för ett ögonblick är inte straffbart. jmf 5 §."

Det är inte lagen i sig det är fel på det är praxis det är fel på.

Så det är förändrad praxis och inte mer speciallagar vi behöver. Ett praktexempel på hur knasigt det blir är vår narkotikalagstiftning där specifika molekyler klassas och inte t.ex ekvivalenter eller familjer av substanser.
 

Herr Fuggle

New member
Om det farliga vore att hålla telefonen i handen istället för på ratten så skulle manuellt växlade fordon vara förbjudna för länge sedan.:slagen:

Det är bristen på uppmärksamhet som är det farliga, inte var telefonen befinner sig...:wink:
 

enhjuling

New member
Om det farliga vore att hålla telefonen i handen istället för på ratten så skulle manuellt växlade fordon vara förbjudna för länge sedan.:slagen:

Det är bristen på uppmärksamhet som är det farliga, inte var telefonen befinner sig...:wink:

Det är sant.
Det är dock väldigt olika hur man påverkas i sin uppmärksamhet av ett samtal i telefon eller för den delen med en passagerare.
Man ser ändå många som vinglar betänkligt pga att de skall styra, växla och hålla i telefonen samtidigt. Käkar de dessutom glass också blir det ju besvärligt värre.
Dessa skulle vingla betydligt mindre med en handsfree och man undrar varför de inte har det.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Dessa skulle vingla betydligt mindre med en handsfree och man undrar varför de inte har det.

Vinglandet är troligen ett litet om än inte helt försumbart problem i det här sammanhanget.

Det faktum att blick / tanke / koncentration inte är på det som händer i trafiken tror jag är den allt annat överskuggande risken.
 

SuperRetard

New member
Det stora problemet är väl att 50% eller så inte borde fått körkort öht, mobiltelefon eller ej.

Jag har också en herrans massa timmar bakom ratten med mobil, aldrig upplevt det som ett problem. Lite omdöme och prioriteringar måste man ju ha dock. Jag sänker normalt farten när jag pratar, just för att minska info-flödet. Samtidigt har jag mer än en gång helt släppt luren för att BARA köra om det "kört ihop sig" på nåt sätt, och ber ofta den i andra änden vänta lite eller ta om för att jag slutar lyssna om det händer nåt omkring i trafiken osv.

Problemet uppstår när folk prioriterar pratandet högre än körandet, men att under normala omständigheter prata medan man kör är ju ingen konst.
 

Lenchris

New member
Jag har också en herrans massa timmar bakom ratten med mobil, aldrig upplevt det som ett problem. Lite omdöme och prioriteringar måste man ju ha dock. Jag sänker normalt farten när jag pratar, just för att minska info-flödet.

Nu kanske du menar att sänka farten på motorväg från lite över lagligt till lagligt, men jag lånar ditt citat. No offence intended.

Just detta att många sänker hastigheten när de pratar i mobil, åtminstone utan handsfree, är något som stör mig. Det märker jag är ganska vanligt enligt min helt ovetenskapliga empiriska undersökning, att den som kör annorlunda än resten av trafiken är mobilpratande (eller övningskörande eller lite äldre). Jag vill inte att trafikrytmen ska ändras för att en medtrafikant tycker att det är viktigare att prata i mobil än att köra. Visserligen kör jag inte speciellt fort, men jag vill att alla som kör ska försöka hålla trafikrytmen om väglaget tillåter och inte låta sig distraheras av mobilprat, smsande, sminkande, ätande eller annat.
 

Hampe

Skriver massor!
Själv så är jag positivt överraskad att rätten nöp till och faktiskt utdömde ansvar i just denna mobiltelefonrelaterade fråga, men andra är förvånade över hur billigt det är att ha ihjäl sina medtrafikanter; http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2013/10/23/nastan-obrottsligt-att-doda/

Är det början till ett paradigmskifte vi ser? Att folk är less på Trafikverket, Noll Vision och en massa förlåt och ursäkter till "olyckor" och faktiskt
vill se mer ansvarshållande i trafiken, efter 15 års brist på ansvarstagande.
Motorcyklister tackar allra ödmjukast isåfall. Det skall kosta att ha ihjäl folk, att inte "se", att inte ens bry sig om att titta, att hålla på med annat trams när man borde köra. Det får vara slut med bumpercar-doktrinen där man ser "plåtskador" som något bra och eftersträvansvärt, men fullständigt negligerar oss oskyddade trafikanter som skall umgås med dessa läppspelande, omgående förlåtna bil-ister.



– Det blir ganska mycket plåtskador. Men nästan inga allvarliga olyckor, konstaterar Tingvall på sitt trånga och mörka kontor.
http://www.fokus.se/2011/06/jakten-mot-nollpunkten/

Nej, om man bara tänker plåtkostym så är det så. Men vi accepterar inte det längre:
Bort med räcken som gör slamsor av motorcyklister.
Bort med den vansinniga inställningen att det är okay att göra fel.
Bort med förödande uppfattningen att människor är ofullkomliga. Det är vi visserligen, men någonstans måste det krävas att vi gör vårt bästa!
Idag krävs inte detta och det accepteras att vi gör fel, därtill så har vi larvigt låga straff för den som dabbar sig.

För alla utom oss - motorcyklisterna. Vi betalar det fulla priset för våra misstag. Och andra trafikanters misstag. Och Trafikverkets!
Någonstans får det vara nog!




Hampe
 
Last edited:

gundj

New member
Ni som tycker det går bra att pilla med telefonen och köra samtidigt, ja det är klart det går bra, vi andra får ju köra åt er också.
Dagligen väjer jag för eller på annat sätt räddar idioter som är upptagna med mobilen eller barnet i barnstolen, ibland i baksätet.
Jag vet faktiskt inte vilken grupp jag tycker sämst om.
Jag inser att man inte är 100% fokuserad när man pratar via handsfree heller, men det ger i alla fall händerna på ratten och ögonen på vägen.
I förra veckan kom det en yngre dam genom rondellen på vägen till jobbet med mobilen klämd mellan örat och axeln och en kaffemugg i näven. Undra på att det gick ryckigt och vingligt.

Jag överväger att börja tok-tuta på alla dessa, efter några koppar varmt kaffe i knät eller att den dom talar med undrar varför det tutas kanske dom fattar.
 

challe

Member
Skärpta krav 1 december, dock ej förbud mot att tala i handhållen mobiltelefon. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Skarpta-krav-for-mobil-i-fordon/

Bra kompromiss tycker jag. Det kommer att visa sig vad som anses vara trafikfarligt - enligt min mening allt som innebär att man måste titta på mobiltelefonen mer än ett kort ögonblick.

Trafikverket antyder att även om man bara tittar på mobiltelefonen i en sekund kan det inverka menligt på trafiksäkerheten. I konsekvensens namn måste det då också inverka menligt på trafiksäkerheten att titta på hastighetsmätaren, bensinmätaren, eller i backspegelarna, så det köper jag inte!
 
Top