Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

Bob Sweden

New member
Jättebra med nya regler i trafiken. Men...

Skärpta krav 1 december, dock ej förbud mot att tala i handhållen mobiltelefon. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Skarpta-krav-for-mobil-i-fordon/

... det är inte lika bra att snuten inte finns kvar så dom kan övervaka det hela.


I dag, i Östgöta Correspondenten.
View attachment 6489

Snacka hur mycket i mobilen du vill, även om det nu skulle bli förbjudet, vem bryr sig, snuten finns ändå inte där...

View attachment 6490


Noll-vision slår till igen.

Men misströsta inte, det finns regioner som i vart fall på pappret strävar åt rätt håll.
Skånepolisen, Februari 2013.

View attachment 6491

Den som vill ha ytterligare info finner den här.


Men det slutar inte där.

View attachment 6492
Detaljerna här.

Det primära är alltså störningsmomentet, inte trafiksäkerheten.


Så det här med nya lagar och regler är säkert bra tänkt, men tyvärr får det ingen som helst trafiksäkerhetshöjande effekt.
Noll-vision har den effekten, personligt ansvar existerar inte längre, det är alltid "någon annans fel".
 

Hampe

Skriver massor!
Göteborgspolisen har inte fått iväg så många rapporter som väntat http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2226891-fa-mobilpratande-bilister-akte-fast
...men det var väl nästan väntat, eller? Gummiparagraf!

Vi får hoppas att dom förseelser som rapporterats också är så bra dokumenterade att det håller i rätten och dom genererar en kännbar påföljd - annars blir det bara blaha-blaha av alltihopa.


Funderar lite på det där med att "inverka menligt": om den som blir stoppad hävdar att "Nej nej, det har inte med telefonen att göra - jag kör lika illa i vanliga fall också" - går man fri då...? :tomte:




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Första domslutsbesluten har fattats. Bötesbeloppet är 1 500 kronor. Läs mer här, avidentifierade beslut från Borås respektive Nyköpings tingsrätt finns.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/1500-for-mobilprat-i-bil/

Billit, jue! Femtonhunnra spänn för att komma över på fel sida. Det kan det vara värt att hinna fylla i säljrapporterna mellan besöken. Hinner jag klämma in ett sälj extra på en dag så har jag tjänat in dom pengarna lätt. Å det är ju inte varje dag man åker fast...

Vad hände med dom 3000 - 4000 kronor det 'skulle' komma att kosta?
Är det när man rensar trottoaren från en hel dagisklass?

Billigt det med...

Hampe
 

enhjuling

New member
Om man vinglar så pass att man hamnar på fel sida och mötande måste väja eller till och med stanna för att undvika krock så borde det inte spela nån roll om det beror på mobiltelefon eller inte.
Det borde rubriceras som vårdlöshet i trafik tycker jag men tack vare den här nya lagen blir det inte det....
 

peter67

New member
Jag tycker det är ok att prata i mobil om man har handsfree, exvis blåtand. Däremot kommer jag inte att köpa till hojen. No f-ing way! Har läst igenom tråden och konstaterar att de flesta verkar ha rätt vettiga åsikter - inte nödvändigvis överensstämmande med mina - men dina, Marie, ger mig ett intryck av någon som rökt på litet väl häftigt...

Fri fart så fort man kommer utanför tättbebyggt? Med tanke på hur ett antal kör - snott både fordon och bensin? - skulle vi troligen få ett slagfält. Vem skulle t.ex våga bo ute på landet, vid en f.d. 70-väg, när du kommer farande i någon fantasifart? Du skroderar ju med att du diggar att susa fram på tyska motorvägar i +200, förmodligen med mobilen på?

Slopa kravet på hjälm? Undrar hur många den lagen räddat livet på, som tror sig vara odödliga... Men ok, i så fall finns ingen anledning att hjälpa den som valt bort hjälm - eller skyller på mjäll.... - åkt i diket och ligger skadad. Jag skulle skita i det, för vill man inte skydda det viktigaste(?) man har, så är väl livet inte så mycket värt det heller?

Alkohol och trafik hör INTE ihop, det anser de flesta. Förutom du då, som tydligen vill (och brukar?) ta dig ett glas vin innan du bränner iväg ut.... Tycker du det är ok att riskera andras liv, för att reaktionsförmågan var sisådär 1 km efter, bara för att någon tycker man självklart ska få dricka vin innan man ger sig iväg?

Har för övrigt kört med manuell växellåda i mer än 25 år, provat med automat och bestämt mig för att det säkerligen blir manuell även i fortsättningen. Fast en del klarar väl inte av det. Ska man köra överhuvudtaget då? Har man "medicinsk orsak" som det heter, är det en sak.

Du ger intryck av att antingen vara en sjudjävla säker trafikant som behärskar dina fordon och de flesta situationer till 110%. Eller så är du en sådan person som är en klassisk "messerschmitt"/besserwisser.

Ta det inte personligt, för jag känner dig inte. Men med tanke på vad du skriver så undrar jag.... Hoppas slippa möta dig i trafiken!

Håller med dig,har aldrig hört så mycket dravel.:)
 

peter67

New member
Varför inte?

I bil har jag använt mobiltelefon sedan 1986, och det flitigt. Jag har under alla åren inte upplevt en enda incident i samband med telefonerande. Sedan några år kör jag ju även mc, och inte pratar jag mindre i telefon på hojen än i bilen. Jag både svarar och ringer upp, det ena är ju inte svårare än det andra. Jag tycker att det är ganska fantastiskt att tekniken nått dithän att man problemfritt kan föra ett telefonsamtal medan man ångar fram på Autobahn i >200 km/h på hojen. (och den man pratar med kan inte ens ana att man kör mc)

Visst är tekniken fantastisk.Men även hörseln hos vissa ser jag.Prata ostört i hjälmen i 200,rent skitsnack.Jag måste nog skaffa hörapparat.Varken mina hojar jag haft(Fjr 1300,Gtr 1400) och Shoei Neotec,Shuberth tillåter detta.Finns ju dom som påstår sig ha hjälmar som är pricktysta i 200??.Marie,,går nån av dina hojar i 200;)
 

Reese

New member
Dom som ringer mej har inga problem med att höra mej. Även i höga farter. Jag har scubert hjälm. Problemet är att jag hör ju inte dom. ;-)
 

gundj

New member
Just fenomenet småbarnsmamma som gör annat har varit nära att ställa till det för mig flera gånger.
En gång i Katrineholm blev jag prejad av som nog oxå letade napp. Jag kängade till dörren, men det märkte hon inte ens.

Just denna idiotens ursäkter är ju skrämmande. Vad hade hon sagt om hon kört upp på trottoaren, där hennes dagiskompisar kunde stått?
Eller kört in i mig vid trafikljuset, då hade nog tilde blivit en parantes.
 

Hampe

Skriver massor!
MC-buren attackpolis i Australien scannar trafikköer och slår hårt.


"You have no idea what's going on around you. Please pull over"





Hampe
 

Tyrannosaurus

New member
MC-buren attackpolis i Australien scannar trafikköer och slår hårt.


"You have no idea what's going on around you. Please pull over"
Undrar om dom är lika hårda om man sitter och flippar med stereon, GPS:en eller nåt annat i bilen? Eller är det 10 i 2 på ratten som gäller? Löjligt!

Jag tror jag har skrivit det längre upp nånstans att då måste man ju förbjuda allt som på något sätt kan avleda uppmärksamheten från körningen, eller som det stod på skyltar i bussarna förr (åtminstone i SL:s bussar). "Samtal med föraren är förbjudet under körning, det är ett HOT mot säkerheten".
 

Chopperbyggarn

New member
Hampe

MC-buren attackpolis i Australien scannar trafikköer och slår hårt.

https://m.youtube.com/watch?v=9N1iw5Vdim8

"You have no idea what's going on around you. Please pull over"

Australiens sätt att lösa trafikproblem med nitiska lagar och nitiska poliser bör man nog ta till först när alla andra lösningar misslyckats.



Undrar om dom är lika hårda om man sitter och flippar med stereon, GPS:en eller nåt annat i bilen? Eller är det 10 i 2 på ratten som gäller? Löjligt!

Jag tror jag har skrivit det längre upp nånstans att då måste man ju förbjuda allt som på något sätt kan avleda uppmärksamheten från körningen, eller som det stod på skyltar i bussarna förr (åtminstone i SL:s bussar). "Samtal med föraren är förbjudet under körning, det är ett HOT mot säkerheten".

Håller med i princip men funderar ändå på om mobiltelefonen påkallar uppmärksamhet på ett sätt som gör att det är svårt att ignorera den under körning i jämförelse med de övriga exemplen?

Användarbeteendet hos väldigt många mobiltelefonanvändare idag för tankarna till missbruksbeteende och missbruksbeteenden hör väl inte hemma i trafiken?

Ska detta förbjudas för alla bara för att ganska många saknar karaktär att använda telefonen endast när det inte äventyrar trafiksäkerheten? Vet inte, hoppas inte men kanske nödvändigt med dagens missbruk av mobiltelefoner under körning.

Körde en tur med min trike idag på en smal 70-sträcka med god sikt: Mot mig kommer en ung kvinna i en ny bil på fel sida vägen samtidigt som jag håller ut mot kanten beredd att styra ut i buskaget... i sista stund upptäcker hon mig och styr över till sin sida av vägen och hennes blick som jag följer tyder på att hon förmodligen inte ens förstått att hon precis utsatt en medtrafikant för uppenbar fara.
Jag hade ingen möjlighet att se om hon fipplade med telefonen eller om det var något annat i bilen som tog uppmärksamheten för i trafiken var hon i vilket fall inte.

Hade ett mobiltelefonsförbud fått denna unga person att vara uppmärksam på sin körning?

Anders.J
 

Tyrannosaurus

New member
Håller med i princip men funderar ändå på om mobiltelefonen påkallar uppmärksamhet på ett sätt som gör att det är svårt att ignorera den under körning i jämförelse med de övriga exemplen?

Användarbeteendet hos väldigt många mobiltelefonanvändare idag för tankarna till missbruksbeteende och missbruksbeteenden hör väl inte hemma i trafiken?

Ska detta förbjudas för alla bara för att ganska många saknar karaktär att använda telefonen endast när det inte äventyrar trafiksäkerheten? Vet inte, hoppas inte men kanske nödvändigt med dagens missbruk av mobiltelefoner under körning.

Körde en tur med min trike idag på en smal 70-sträcka med god sikt: Mot mig kommer en ung kvinna i en ny bil på fel sida vägen samtidigt som jag håller ut mot kanten beredd att styra ut i buskaget... i sista stund upptäcker hon mig och styr över till sin sida av vägen och hennes blick som jag följer tyder på att hon förmodligen inte ens förstått att hon precis utsatt en medtrafikant för uppenbar fara.
Jag hade ingen möjlighet att se om hon fipplade med telefonen eller om det var något annat i bilen som tog uppmärksamheten för i trafiken var hon i vilket fall inte.

Hade ett mobiltelefonsförbud fått denna unga person att vara uppmärksam på sin körning?

Anders.J
Kan nog stämma, frågan är bara vad ett handsfree gör för skillnad i det läget och också i exemplet du beskrev. Enda skillnaden som jag ser det är om man har en eller två händer på ratten. Uppmärksamheten som sådan bli det nog ingen skillnad på.

Jag vet bara själv när jag kör bil, ska jag snacka telefon så blir det ganska defensiv körning oavsett om det är handsfree eller inte. Ska jag köra aktivt så vill jag inte ha nån som tjattrar i örat samtidigt, det är skillnad om personen man snackar med är med i bilen. Enda lösningen är isf totalt mobilförbud oavsett om det är handsfree eller inte, för en eller två händer på ratten gör ingen skillnad.
 
Top