Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

Hellman

New member
Gillar att debattera, dock inte med dryg attityd, så den lämnar jag utanför.

Det jag anser att du påstår P-O är att:

Det är helt ok att sätta sig bakom ratten/styret efter "ett par pilser" bara för att det inte finns ett sätt att bevisa/straffa att folk kört trötta eller sniffat färg? Sedan att du pratar om .15 är trams och .20 borde det vara har jag inget att säga emot. Visste själv inte att det numera att det fanns en annan gräns att .20. Dessa .20 som jag REDAN sagt att jag tycker är helt rätt.

Det jag försökt lägga fram:

Jag anser INTE att oförmågan att bedömma/bestraffa t ex trötthet bakom ratten/stryret en anledning till att det ska vara OK att köra onyktert. Att ett annat problem finns och inte kan avgöras tillräckligt ska väl inte automatiskt göra att som lätt KAN undvikas och BESTRAFFAS ska bortses ifrån?

Om jag har missuppfattat dig ber jag om ursäkt, men jag tyder på dina inlägg att det är ok att dricka i trafiken för att man inte kan bestraffa eller avgöra alla gånger om någon varit trött hem från jobbet.
 

Roma55

New member
Jag har samma problem... missade några samtal sist... då va dom inte glada hehe.. Men det är svårt att hitta ett handsfree som passar i hjälmen... Kör även med en ipod och "boss the plug" och dom funkar som öronproppar samtidigt som dom ger ifrån sig bra ljud och det är skönt vid längre sträckor :) Nu gäller det bara att hitta nått till mobilen som funkar..

Har också haft jour (slipper det äntligen). Då gjorde jag så att jag la telefonen i innerfickan med vibratorn på. Sen kunde jag ringa upp när jag hittade lämpligt ställe att stanna på.

Annars är det väl bluetooth som är bästa lösningen.
 

Marie

Banned
Har också haft jour (slipper det äntligen). Då gjorde jag så att jag la telefonen i innerfickan med vibratorn på. Sen kunde jag ringa upp när jag hittade lämpligt ställe att stanna på.

Annars är det väl bluetooth som är bästa lösningen.

Själv använder jag detta på hojen. Om det funkar bra i hög fart vet jag inte eftersom jag av princip aldrig kör fort, men jag har iaf använt det framgångsrikt i 220 km/h på Autobahn ett antal gånger

http://www.neckmike.se/
 

Hampe

Skriver massor!
Den här nyheten känns det som vi alla missat:
http://www.svt.se/nyheter/sverige/mobiler-forbjuds-under-bilkorning

Vi skyller på att den släpptes strax innan påsk och att vi alla hade viktigare saker att fundera på. Eller hur...?
Men sanningen är den att riksdagen har givit regeringen i uppdrag att ta fram ett mobiltelefonförbud i linje med vad andra länder i Europa har. Bra?

Tja...

http://www.idg.se/2.1085/1.462765/darfor-forbjuds-inte-mobilerna-i-trafiken

Sanningen är den att regeringen har vridit sig som en mask på en krok för att komma av den samma - man menar att frågan är mer komplex än så, och vill ta ett vidare grepp på fler beteenden bakom ratten som måste stävjas.

http://www.vibilagare.se/nyheter/forbud-mot-mobiltelefon-vid-ratten?page=1

...meeeen det har man sagt länge nu, och eftersom man inte får tummen ur och kommer med något eget vettigt så tappar man initiativet och blir överkörda av oppositionen.

Bra eller dåligt?
Fan vet. Långeliga tider har det hävdats att det egentligen inte är det lilla pillet på telefonen som är det farliga, utan snarare interaktionen med en annan individ, i ett annat rum via telefonen. Vår lilla ynkliga hjärna pallar inte snacket med någon vi inte fångar upp kroppspråket hos - om vi samtidigt behöver fatta beslut som har med körningen att göra. "Hålla handen" har inte med det hela att göra.
Säger en del.

Andra hävdar att man dör direCkt om man tittar bort från vägen under 2 sekunder...
http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...rligt-att-slaeppa-blicken-fraan-vaegen-676304
...men att själva snacket är ofarligt.

Vad skall man tro på?
Vad anser forumet? Är ett kommande teknikförbud odelat bra för oss motorcyklister, eller finns det downsides här med?



Hampe
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Som motorcyklist anser jag att det är självmordbenäget att prata i telefon samtidigt som jag kör och jag skulle aldrig installera telefon i hjälmen. :mad:

Men det är min bedömning, jag är inte laglig, håller inte hastigheten utan använder mitt omdöme och betalar eventuella böter....:tummenupp
 

Marie

Banned
Som motorcyklist anser jag att det är självmordbenäget att prata i telefon samtidigt som jag kör och jag skulle aldrig installera telefon i hjälmen. :mad:

Vaddå?????

Jag har vid ett antal tillfällen fördrivit tiden på Autobahn med att tala i telefon medan jag ångat på med hojen i hastigheter mellan 180 och 220 km/h och upplevde inte det som nånting riskfyllt.

Men så har jag ju i stort sett levt med att tala i telefon medan jag kört bil sedan mitten av 1980-talet. När jag var datakonsult skötte jag åtskilligt med datorsupport per telefon medan jag körde mellan olika kunder.
 

MiaSyrra

New member
Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning

Det vore ju åtminstone en liten början.....
Har aningslösheten äntligen fått ett ansikte..?? Vad kommer härnäst ? Som tur var finns gott om forskning som stöder de lagar som ovan nämnda bestämmelser vilar på. Ibland tappar man hakan. Kanske dags att flytta ut till Alphyddan snart. Där är nog friskare luft. Kanske bra för tankeförmågan.
 

Herr Fuggle

New member
Vaddå?????

Jag har vid ett antal tillfällen fördrivit tiden på Autobahn med att tala i telefon medan jag ångat på med hojen i hastigheter mellan 180 och 220 km/h och upplevde inte det som nånting riskfyllt.

Men så har jag ju i stort sett levt med att tala i telefon medan jag kört bil sedan mitten av 1980-talet. När jag var datakonsult skötte jag åtskilligt med datorsupport per telefon medan jag körde mellan olika kunder.

Din bedömning är inte samma som min, men så kan det vara i ett fritt samhälle!:wink:
 

Hampe

Skriver massor!
Wow - Kändes änna litta personligt det där remissvaret... :D

Kan inte annat än att instämma i det du skriver.
Personligen är jag visserligen utav den uppfattningen att handhållen telefon i bilen inte är det stora problemet, utan att det mer är interaktionen med en människa i ett annat rum som är det stora problemet och som blockerar perceptionen i det man håller på med.

Men att man nu skjuter in sig på allt det som borde vara naturligt när man framför ett motorfordon är bra.
Trist att det skall behövas, bra att man lyfter frågan.


H
 

Herr Fuggle

New member
Gammal tråd men aktuellt ämne. Idag skickade SMC remissvar till regeringen i frågan. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Om-att-gora-annat-an-att-kora/


Detta är vad jag gillar att SMC pysslar med!

En hastighetsöverträdelse genererar höga böter på plats och i vissa fall körkortsindragning. En trafikant som dödar eller lemlästar en trafikant sällan blir åtalad, ytterst sällan dömd för vårdslöshet, får nästan aldrig körkortet indraget och får böta ibland.


Att döda en människa ger mindre straff än att köra 31km över gällande hastighet men det är inte extremt..:confused:

Vad säger företrädare för SMC-skåne och SMC-stockholm om detta?

Att iaktta hänsyn och aktsamhet är ett eftersatt område i Sverige jämfört med andra länder.

Håller med! Jag iaktar alltid hänsyn och aktsamhet även utanför Sverige men där är jag inte extrem trots att jag kör i samma hastigheter som i Sverige...:wink:
 

Hampe

Skriver massor!
Att döda en människa ger mindre straff än att köra 31km över gällande hastighet men det är inte extremt

Detta är en klockren beskrivning av myndigheters och därigenom senare samhällets slappa laissez faire-inställning att 'olyckor händer' och att människor skall tillåtas göra misstag. Konsekvenserna av dessa 'små misstag' skall 'byggas bort' och vi skall ges 'system' som fångar upp och förhindrar att något farligt händer oss.

Alltså, den som av ointresse/okunskap/oskicklighet/'otur'/o-vadduvill defacto orsakar en 'olycka' och har ihjäl annan individ är alltså 'mänsklig' och ges förtur i förlåtelsekön och döms sällan till vårdslöshet i trafik eller någon annan påföljd.

Detta för att det sedan en tid tillbaka anses 'rättsosäkert' att försöka döma i sådana mål. (eftersom det är dyrt att utreda saker och ting vill man slippa hålla på med det...)
Istället startar man upp den gamle bandschaktaren och försöker maka till terrängen så
gott det går, för att hjälpligt passa kartan.
...och om man vänder ryggen till så slipper man se detta öppna sår i landskapet 'Rättsamhället'


Men ve den som förbryter sig mot det heliga budet att köra mer än 31 km/h för fort - var det än vara må!
Denna förare har m e d v e t e t förbrytit sig mot överenskommelse staten träffat med sina bilister:
Brott mot nollvisionen!
Då har man också förtjänat att drabbas av "lagens hårdaste straff" - körkortsindragning på platsen, på initialt obestämd tid, exekverad av en enkel polisman utan utbildning som jurist och utan någon egentlig möjlighet att vare sig överklaga själva beslutet eller komma till rätta med eventuella fel i processen eftersom straffet börjar gälla way innan en eventuell omprövning.


Jag har aldrig trott på det här med nollvision, men nu börjar vi se hur skoningslöst denna noll vision slår mot motorcyklister och andra oskyddade trafikanter. Att våra olyckstal inte stiger på samma sätt som gåendes och cyklisters är vår egen förtjänst, ingen annans, men att läppspelande bilister inte ens skall dömas till någon påföljd när dom har 'otur' och råkar slakta en motorcyklist är fanimej kväljande.

Hampe
 
Last edited:

puttepj

New member
Vad anser forumet? Är ett kommande teknikförbud odelat bra för oss motorcyklister, eller finns det downsides här med?

Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. Jag tror nog att det finns de som tappar koncentrationen vid samtal med någon i 'det andra rummet' men att det skiljer mycket på person och körvana. Jag skall inte sätta något överbetyg på mig själv, men har mer mil än de flesta i bil och tunga fordon även om de flesta gjordes i yngre år. Jag tror inte att jag tappar koncentrationen av själva körningen d.v.s uppmärksamheten i trafiken, blinkers, placering, hastighet, det som bygger på rutin. Dock har det hänt mer än en gång att jag kört fel, missat avfarter m.m. pga telefonsamtal, så i mitt fall bevisar det i alla fall att samtalet har en påverkan...

Som motorcyklist har jag lärt mig att bilar runt omkring mig som står för ologisk vingling, brist på blinkers även vid tillfällen då föraren själv skulle tjäna på den och allmän förvirring oftast beror på knappandet på telefonen. I min lite högre placering i sadeln ser jag ofta in i bilar som precis gjort något dumt och ser smartphones i händerna med sms-slingor och facebook. Där tror jag i alla fall att det stora problemet finns, betydligt farligare än samtal i det andra rummet.

Vi lever i ett samhälle, där telefonen fått för stor plats. Från att den gjort oss mer nåbara och mer sociala så har den blivit ett socialt tvång som tagit så mycket plats att den tar från övrigt socialt liv. Jag åker mycket kommunalt i Sthlm d.v.s. tåg, buss & tunnelbana. Jag ser en utbredning av smartphoneanvändande som spritt sig till så gott som alla runtomkring mig (inklusive mig själv). Man fördriver tiden, man använder telefonen för att avskärma sig och det är säkert på gott och ont. Tyvärr blir 'mobiltvånget' nog så cementerat att det blir rot-problemet till mobiltelefoner i trafiken. Mobilen får helt enkelt företräde för allt, inklusive säkerheten.

Jag är för ett förbud. Det kommer inte lösa allt med det kommer att rädda liv.

/putte
 

Herr Fuggle

New member
Detta är en klockren beskrivning av myndigheters och därigenom senare samhällets slappa laissez faire-inställning att 'olyckor händer' och att människor skall tillåtas göra misstag. Konsekvenserna av dessa 'små misstag' skall 'byggas bort' och vi skall ges 'system' som fångar upp och förhindrar att något farligt händer oss.
Hampe
Och eftersom konsekvenserna av en olycka ökar med hastigheten måste vi naturligtvis sänka hastigheten, inte undvika olyckor!:mad:

Jag har aldrig trott på det här med nollvision, men nu börjar vi se hur skoningslöst denna noll vision slår mot motorcyklister och andra oskyddade trafikanter. Att våra olyckstal inte stiger på samma sätt som gåendes och cyklisters är vår egen förtjänst, ingen annans, men att läppspelande bilister inte ens skall dömas till någon påföljd när dom har 'otur' och råkar slakta en motorcyklist är fanimej kväljande.

Hampe

Kunde inte skrivit något bättre. Det har sagts förr men du är lysande på att skriva!:tummenupp Dock har vi har en organisation som tycker att mer än 76 kph ska vi inte köra på en krokig väg...:(

Heder dock till Roffe_s och Galne Dansken som inte håller med.:tummenupp
 

HkanB

New member
Det finns lagar så att det räcker...se till att våga använda de vi redan har...

Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. Jag tror nog att det finns de som tappar koncentrationen vid samtal med någon i 'det andra rummet' men att det skiljer mycket på person och körvana. Jag skall inte sätta något överbetyg på mig själv, men har mer mil än de flesta i bil och tunga fordon även om de flesta gjordes i yngre år. Jag tror inte att jag tappar koncentrationen av själva körningen d.v.s uppmärksamheten i trafiken, blinkers, placering, hastighet, det som bygger på rutin. Dock har det hänt mer än en gång att jag kört fel, missat avfarter m.m. pga telefonsamtal, så i mitt fall bevisar det i alla fall att samtalet har en påverkan...

Som motorcyklist har jag lärt mig att bilar runt omkring mig som står för ologisk vingling, brist på blinkers även vid tillfällen då föraren själv skulle tjäna på den och allmän förvirring oftast beror på knappandet på telefonen. I min lite högre placering i sadeln ser jag ofta in i bilar som precis gjort något dumt och ser smartphones i händerna med sms-slingor och facebook. Där tror jag i alla fall att det stora problemet finns, betydligt farligare än samtal i det andra rummet.

Vi lever i ett samhälle, där telefonen fått för stor plats. Från att den gjort oss mer nåbara och mer sociala så har den blivit ett socialt tvång som tagit så mycket plats att den tar från övrigt socialt liv. Jag åker mycket kommunalt i Sthlm d.v.s. tåg, buss & tunnelbana. Jag ser en utbredning av smartphoneanvändande som spritt sig till så gott som alla runtomkring mig (inklusive mig själv). Man fördriver tiden, man använder telefonen för att avskärma sig och det är säkert på gott och ont. Tyvärr blir 'mobiltvånget' nog så cementerat att det blir rot-problemet till mobiltelefoner i trafiken. Mobilen får helt enkelt företräde för allt, inklusive säkerheten.

Jag är för ett förbud. Det kommer inte lösa allt med det kommer att rädda liv.

/putte

Jag tror tvärtom inte på ett specifikt förbud mot just...i detta fall användande av mobiltelefon.

Det vore tycker jag bättre om den befintliga lagstiftningen som handlar om vårdslöshet i trafik, likgiltighetsuppsåt m.m användes fullt ut i stället.

Det går att ändra praxis, alternativt skriva om lagar inkl. nya förarbeten som utvidgar eller tydliggör ex. vårdslöshet i trafik till explicit omfatta ex. "alla aktiviter/interaktion med anordningar icke relaterade till fordonets direkta framförande. Konversationer med andra än i fordonet närvarande personer under det att fordonet är i rörelse." Med vettigt förarbete som anger inriktning, borde det tycker jag i alla fall gå återanvända våra befintliga lagar...på ett sätt som de sannolikt trots allt var tänkta att användas från början.
Förhindra och om trots allt lagföra de som tyvärr saknar sunt förnuft och/eller tillräckligt omdöme.

Om inte så hamnar vi snart i narkotikalagstiftningens träskamarker där varje enskild substans explicit måste narkotikaklassas...analogt här borde bli t.ex speciallagar mot ex. knyppling, brädspel, film på dator, film på tv medans man också sådär vid sidan om försöker köra bil...o.s.v in absurdum.

Det finns lagstiftning ev. med modifikationer som redan borde kunna användas om nu bara någon vågar driva det därhän.

Som skrivits i tråden mer än en gång...det måste kosta-på mer än ett sätt- att köra ihjäl någon, vare sig det är fotgängare eller som vi nu avhandlar motorcyklister. Det är mycket märkligt och sänder väldigt konstiga signaler när det som sagt blir för syndaren oftast "värre konsekvenser" av att köra för fort...
 
Last edited:

challe

Member
Jag tror att ett mobilförbud i vilken form det än landar i, räddar liv. /putte

Kanske det. Förbud i sig räddar inga liv. Det är om fler avstår från sms:ande, fejsbokande osv som liv kan räddas. Frågan är om inte de som redan fattat det olämpliga i dessa aktiviteter redan avstår. Flertalet av de övriga struntar nog i ett eventuellt förbud eftersom det inte kommer att vara så lätt att bevisa brottet.
 

challe

Member
Konversationer med andra än i fordonet närvarande personer under det att fordonet är i rörelse."

Varför skulle det vara farligare att prata med någon per telefon än en som sitter i bilen??

För egen del kan jag konstatera att det som avhandlas i konversation med en medpassagerare sällan kräver samma tankemöda som när chefen ringer upp i något brådskande ärende. Men att förbjuda att svara i telefon i bilen skulle få avsevärda konsekvenser i många fall. Därför är jag emot ett sådant förbud.
 

HkanB

New member
Rumslig separation och är det verkligen så båttom?

Varför skulle det vara farligare att prata med någon per telefon än en som sitter i bilen??

För egen del kan jag konstatera att det som avhandlas i konversation med en medpassagerare sällan kräver samma tankemöda som när chefen ringer upp i något brådskande ärende. Men att förbjuda att svara i telefon i bilen skulle få avsevärda konsekvenser i många fall. Därför är jag emot ett sådant förbud.

Det finns vissa studier och även lekmannaobservationer som du själv gjort och beskriver ovan...som pekar på att den rumsliga separationen adderar till belastningen och att det inte är bara själva hanterandet av telefonen i sig som är problematiskt. Att sen det nog inte är läge att befinna sig i problemlösningsmod via mobil i tät trafik borde väl de flesta....

Någon skrev ovanför i tråden ngt i stil med..."sätter på vibration och stannar vid första bästa tillfälle efter påringning" det borde vara snabbt nog!

Om man yrkesmässigt eller privat har såna krav på sig att man inte kan vänta någon minut eller två är det nog kanske dags att fundera på om relationen, den yrkesmässiga eller privata verkligen är vad den borde vara! :wink:

Din chef borde få veta att du ringer upp så fort som möjligt...vad det nu än blir...och är inte det acceptabelt så skulle iaf jag nog fundera på om det är kul att jobba för honom...
 

Herr Fuggle

New member
Varför skulle det vara farligare att prata med någon per telefon än en som sitter i bilen??
Därför att du ser vad som händer när vi pratar i bilen och kan förstå att jag blir tyst när min koncentration behövs för t.ex. en motorcyklist men att jag, omedvetet, inte blir tyst när vi pratar i telefon.

Vetenskapens värld i SVT visade för ett tag sedan ett programm där det på ett lysande sätt. En chef med multifuntionell kapacitet att göra fler saker samtidigt kunde inte svara på enkla frågor samtidigt som han körde bil.
SE TILL ATT SMC KÖPER DEN BITEN AV PROGRAMMET OCH SPRID!

För egen del kan jag konstatera att det som avhandlas i konversation med en medpassagerare sällan kräver samma tankemöda som när chefen ringer upp i något brådskande ärende. Men att förbjuda att svara i telefon i bilen skulle få avsevärda konsekvenser i många fall. Därför är jag emot ett sådant förbud.

Att möta dig pratandes i telefon kan få avsevärda konsekvenser för mig, i form av död, bli svårt skadad eller bara dj...gt rädd.

Jag kan låta någon annan, som inte kör, prata i mobilen annars stannar jag på ett säkert ställe om det inte kan det vänta. Därför är jag för ett sådant förbud.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Svar på några inlägg ovan. Just därför var det bra att den förändring av Trafikförordningen som föreslås inte bara handlar om mobiltelefon. Den lyder följande:
Trafikförordningen ändras så att en ny bestämmelse införs i 4 kap. trafikförordningen (1998:1276) av följande lydelse:
10 e § Vid färd på väg i ett motordrivet fordon får föraren inte ägna sig åt aktiviteter som avleder uppmärksamheten från framförandet av fordonet i sådan grad att det uppstår risk för trafikolyckor.

Vidare ändras 14 kap. samma förordning enligt följande
3 § Till penningböter döms en förare av ett motordrivet fordon som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
c) 4 kap.
– 1, 2, 5–8 §, 9 § första stycket, 10 §, 10 a § första stycket, 10 e, 15, 15 a, 17, 17 a, 18 eller 19–24 §,
 
Top