Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

P-O Noren

New member
Det går ju inte att komma ifrån att en absolut nollgräns skapar en hel del märkliga problem. Det var ju inget principiellt fel på 0,2 gränsen. Typiskt för sverige så skall allt vara absolut, för då behöver inte folk tänka själva.

Detta tankesätt är ganska speciellt och återkommer i många andra diskussioner.


Ett glas vin till maten och man sedan sitter och pratar i 3 timmar och kör hem?
snälla...:rolleyes:


.
 
Last edited:

stagfock

New member
Fyllon och mobilpratare. Många gånger ser man en förare bete sig underligt. Oftast pratar de i telefon, men de som inte gör det... kanske är det de som kör onyktra, vilket lär vara förvånansvärt många.

Jag har inte kunnat se om någon grupp är överrepresentarad som mobilpratare.
När vi nu inte har något förbud i Sverige tycker jag det borde föras en kampanj mot förarmobilprat med budskapet att det är vårdslöst att prata i mobiltelefon när man kör. Att köra när man är trött betraktas väl som vårdslöst och körkortet sitter löst vid en olycka. Finns det motsvarande domar för mobilpratande förare och olycka? GPS-pillande kräver en viss tankemöda det med.

I kampanjen får man ut budskapet att man i trafiken ska koncentrera sig på just trafiksituationen. Oavsett vad som tar fokus från körningen bör det betraktas som vårdslöhet eller motsvarande.

Kan mobilprat klassas som olämpligt på samma sätt som t ex trötthet behövs ingen vidare lagstiftning. Förutsättningen är att alla känner till det. En sista utväg är att förbjuda mobilanvändning mm under körning, men jag tycker att befintliga regler borde räcka.

Kör säkert!
 

puttepj

New member
Det går ju inte att komma ifrån att en absolut nollgräns skapar en hel del märkliga problem. Det var ju inget principiellt fel på 0,2 gränsen. Typiskt för sverige så skall allt vara absolut, för då behöver inte folk tänka själva.

Detta tankesätt är ganska speciellt och återkommer i många andra diskussioner.


Ett glas vin till maten och man sedan sitter och pratar i 3 timmar och kör hem?
snälla...:rolleyes:


.

En absolut nollgräns skapar snarare mindre problem. Ät du din mat men eftersom du skall köra hem bilen efter 3 timmar så dricker du ett alkoholfritt alternativ. Busenkelt.

Vi var några grabbar som var ute och drack några öl och åt gott i Torsdags kväll. En av deltagarna hade lämnat sin bil på jobbets parkeringsplats eftersom det skulle drickas öl. Kvällen blev sedan lite lugnare är vad som var planerat för sagda person och han drack totalt 2 halvliters starköl.

Eftersom han bor rätt långt ut på landet och det är struligt med bussförbindelser delvis för hemresan och delvis när han skall tillbaka till jobbet i rimligt tid dagen efter så konstaterade han glatt att f..n jag har ju bara druckit 2 bärs på hela kvällen, så han bladade glatt till jobbet, hämtade bilen och åkte hem.

Jag säger inte att han är över de ursprungliga 0,2 promille, men kombinationen av att det är lättare att ta bilen och jag hade ju inte druckit så mycket blir lätt en vana och som det är med vanor så flyttar man lätt sina gränser så två öl nästa gång och kanske lite kortare tidsperiod kan innebära samma beslut.

Nej bilkörning och alkohol hör inte ihop.

/putte
 

mikekop

New member
GPS-pillande kräver en viss tankemöda det med.


En sista utväg är att förbjuda mobilanvändning mm under körning, men jag tycker att befintliga regler borde räcka.

Kör säkert!

Eftersom du nämnde GPS, så tänkte jag länka till den HÄR informationen.
All teknik i bilen är inte av ondo...
Naturligtvis ska man inte knappa på gpsen under körning!
 

swischmc

New member
Med en lågt satt promille-gräns undviker folk i allmänhet att dricka och köra, eftersom man vet att man kan ligga i riskzonen. Är gränsen högre blir det svårare att själv avgöra sin promillegräns.

Marie: jag vill inte hamna i diskussion med dig, vet att du aldrig ger dig ;), men... Visst skulle det vara underbart med ett land utan lagar och regler, där folks moral, etik och eget tänkande styr. Eftersom det är ok att prata i telefon i bilen idag gör många det och skyller ev. ouppmärksamhet på "att det ju är lagligt". I dessa fall skulle eget tänkande fungera bättre, kanske. Problemet är att folk har olika idéer om etik, moral och tänker på så olika sätt. Därför måste samhället sätt gränser.

Det jag menar med andra trafikanter m.m ang hjälm och bälte är att andra kan orsaka en olycka och med de lagstadgade säkerhetsutrustningarna ökar chansen att överleva. Samma sak om man själv är den som orsakar olyckan, förhoppningsvis skadas den andre inte lika mycket. Om jag orsakar en allvarlig krock och den andre dör pga att den inte haft tex bälte blir jag lika mycket skyldig, trots att det är den andre som fuskat med säkerheten.
 

P-O Noren

New member
Jag förstår hur ni tänker, men tyvärr håller jag inte med. Forskningen visar dessutom att av dom som blir allvarligt skadade och dör så är det rätt så höga promillehalter vi pratar om. Tyvärr verkar dessutom inte antalet dödade gå ner heller, som har alkohol i blodet. Trots 0,0 gräns.

Finns väldigt lite stöd för att en extremt låg promillegräns skulle ha dessa "gräns-effekter" som ni pekar på. Om det vore så skulle jag naturligtvis tycka man skulle ha 0,0 som gräns. Men allt pekar om att 0,2 gränsen har samma effekt. I praktiken har vi ändå en gräns på 0,15 promille, så funkar det i verkligheten. Då man har en gräns på 0,1 på mätarna och 0,05 i felkälla...

Sen vill jag bara påpeka att folk tänker inte själva, det är ett problem.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
precis hade hjärnsläpp där.
Jag menare o,oo och skillnaden är naturligtvis 0,15 promille som praktisk gräns idag mot gamla gränsen på 0,20 promille.

Gamla gränsen på 0,20 promille var ju egentligen satt utifrån praktiska förutsättningar. En 0,00 gräns ger ju en förutsättnig för att du är rattonykter defacto lagligt sett om du dricker en lättöl till maten.
 

puttepj

New member
Jag förstår hur ni tänker, men tyvärr håller jag inte med. Forskningen visar dessutom att av dom som blir allvarligt skadade och dör så är det rätt så höga promillehalter vi pratar om. Tyvärr verkar dessutom inte antalet dödade gå ner heller, som har alkohol i blodet. Trots 0,0 gräns.

Finns väldigt lite stöd för att en extremt låg promillegräns skulle ha dessa "gräns-effekter" som ni pekar på. Om det vore så skulle jag naturligtvis tycka man skulle ha 0,0 som gräns. Men allt pekar om att 0,2 gränsen har samma effekt. I praktiken har vi ändå en gräns på 0,15 promille, så funkar det i verkligheten. Då man har en gräns på 0,1 på mätarna och 0,05 i felkälla...

Sen vill jag bara påpeka att folk tänker inte själva, det är ett problem.

Börjar kännas som om jag alltid är inne och hugger i trådar som är off topics, men det här är i alla fall i rätt trådkategori.

Jag vet inte om du lutar dig på någon faktisk statistik att det är de stora alkoholintagen som står för de flesta alkorelaterade olyckor, men jag kan hur som helst gissa mig till att det ändå stämmer.

Vad du inte ser i din statistik är vad som fick samma höggradit påverkade person att köra alkoholpåverkad första gången även om det kanske var inom spannet upp till 0,2 promille.
Du säger att folk inte tänker själva. DET däremot får du svår att belägga med forskning. Det är snarare så man betraktar den grå massan d.v.s. inte en själv.
Det finns tänkare och sen finns det de som tänker på något annat :), men klara gränser som säger att fordon kör du utan alkohol och när du dricker alkohol kör du inte fordon, det är det absolut klaraste beskedet du kan ge någon.

/putte
 

puttepj

New member
precis hade hjärnsläpp där.
Jag menare o,oo och skillnaden är naturligtvis 0,15 promille som praktisk gräns idag mot gamla gränsen på 0,20 promille.

Gamla gränsen på 0,20 promille var ju egentligen satt utifrån praktiska förutsättningar. En 0,00 gräns ger ju en förutsättnig för att du är rattonykter defacto lagligt sett om du dricker en lättöl till maten.

När du kommit till den insikten, föreslår jag en ramlösa. Inte så dumt faktiskt.
Undrar om nästa inlägg kommer att handla om filmjölk?

Nej, jag grälar inte, bara ironiserar.

/putte
 

P-O Noren

New member
Börjar kännas som om jag alltid är inne och hugger i trådar som är off topics, men det här är i alla fall i rätt trådkategori.

Jag vet inte om du lutar dig på någon faktisk statistik att det är de stora alkoholintagen som står för de flesta alkorelaterade olyckor, men jag kan hur som helst gissa mig till att det ändå stämmer.

Vad du inte ser i din statistik är vad som fick samma höggradit påverkade person att köra alkoholpåverkad första gången även om det kanske var inom spannet upp till 0,2 promille.
Du säger att folk inte tänker själva. DET däremot får du svår att belägga med forskning. Det är snarare så man betraktar den grå massan d.v.s. inte en själv.
Det finns tänkare och sen finns det de som tänker på något annat :), men klara gränser som säger att fordon kör du utan alkohol och när du dricker alkohol kör du inte fordon, det är det absolut klaraste beskedet du kan ge någon.

/putte

För att över huvudtaget klassas som en alkoholpåverkad förare de djupstudier som genomförts så måste du ha minst 0,2 promille i blodet. Forskningen sätter en gräns på 0,2 promille och analytiska tester 0,15 ungefär. Det är delvis därför jag finner det ologiskt med en 0,00 gräns som blir helt hypotetisk. Jag anser att det skall vara hårda straff redan från 0,2 promille. Därunder måste sunt förnuft råda. En lättöl eller att ha smakat lite vin orsakar ingen olycka i sig.

Att hålla på och ändra stationer på bilstereon eller prata i mobiltelefon är ett rätt så vanligt problem i anslutning till olyckor dock. Om det skall finnas en konskevens i tanken på förarens attityder och beteende så skall detta straffas lika hårt som rattfylleri?

Hur skall man se på trötta förare?
Samma konsekvens där, kan jag tycka. Har man som utmattad och trött förare orsakad en allvarlig olycka så är det 3 månaders fängelse minst...

Man kan inte anse att en sak är värre en den andra om ens egenskaper som förare påverkas lika mycket.
 

Tyrannosaurus

New member
Absolut! I praktiken är det dock svårare att mäta vissa tillstånd, som trötthet, bilradio-kanal-bytande, dagdrömmande och annat smått och gott.
Precis, det är inte mobilpratande i sig eller att sitta med en hand på ratten och hålla i en plastbit som är farligt.

De länder som har infört förbud mot mobiltelefoni utan hands-free är ute och cyklar. Jaha, man får inte hålla en mobil intill örat, men det är ok att sitta och knappa SMS på den fast monterade mobilen, leta CD-skivor i handskfacket, skruva på stereons inställningar, titta på en DVD-film, kolla GPS:en och knappa fram adresser, mata lillskiten som sitter och vrålar i den bakvända stolen osv.

I vanlig ordning verkar konsekvens inte existera i politikernas värld. Ska man förbjuda tal mobiler så bör man i konsekvensens namn införa skyltar som fanns i bussarna för "samtal med föraren är förbjuden under körning" ibland med tillägget "det är ett HOT mot säkerheten" :rolleyes:

Då får man även införa en lag att man alltid måste ha båda händerna på ratten, titta framåt och inte få sänka eller höja blicken. Man får inte ha stereon påslagen såvida man inte ha en co-pilot som sköter den biten, men då är samtal med denne förbjudet.

Sen ska det kontrolleras att lagen efterlevs också. Lycka till "kära" politiker :rolleyes: :p
 

Syster-Tysk

New member
Stackars mig!

Hur skall man se på trötta förare?
Samma konsekvens där, kan jag tycka. Har man som utmattad och trött förare orsakad en allvarlig olycka så är det 3 månaders fängelse minst...

Blir lite knepigt för mig att ta mig hem från jobbet, eftersom jag jobbar heltid-natt! Är oftast ganska trött på morgonen!

Kan tänka mig att de som jobbat hela dagen och var tvungen att jobba över även de är rätt trötta när de kör hem.

Jag är medveten att trötta personer befinner sig i ett tillstånd som är likt dem som är något på lyset, men det går inte att mäta hur trött man är och därför så är det upp till var och en och sitt goda sunda förnuft att se till att man tar sitt ansvar.

OM det händer en olycka, hur har du då tänkt bevisa att personen var trött eller utmattad då olyckan hände?

Hände olyckan runt Umeå området på natten eller tidiga morgonen kan du samtidigt haffa ambulansföraren då han kommer, för han har inte sovit något under natten då de på ambulansen i Umeå inte får sova på jobbet, utan måste hålla sig vaken hela natten och arbeta på akutmottagningen.

Ska vi fortsätta med andra yrken eller förstår du hur detta aldrig kommer att fungera?

Mvh en nu pigg och alert Jonas (kl:03:39)
 

-ah

New member
Precis, det är inte mobilpratande i sig eller att sitta med en hand på ratten och hålla i en plastbit som är farligt.

De länder som har infört förbud mot mobiltelefoni utan hands-free är ute och cyklar. Jaha, man får inte hålla en mobil intill örat, men det är ok att sitta och knappa SMS på den fast monterade mobilen, leta CD-skivor i handskfacket, skruva på stereons inställningar, titta på en DVD-film, kolla GPS:en och knappa fram adresser, mata lillskiten som sitter och vrålar i den bakvända stolen osv.

I vanlig ordning verkar konsekvens inte existera i politikernas värld. Ska man förbjuda tal mobiler så bör man i konsekvensens namn införa skyltar som fanns i bussarna för "samtal med föraren är förbjuden under körning" ibland med tillägget "det är ett HOT mot säkerheten" :rolleyes:

Då får man även införa en lag att man alltid måste ha båda händerna på ratten, titta framåt och inte få sänka eller höja blicken. Man får inte ha stereon påslagen såvida man inte ha en co-pilot som sköter den biten, men då är samtal med denne förbjudet.

Sen ska det kontrolleras att lagen efterlevs också. Lycka till "kära" politiker :rolleyes: :p

I Spanien är inte heller knappande tillåtet...
Mobilpratande, irrande bilister (-och kanske motorcyklister med blåtand i huvudet?) känns ju ganska lätt igen på sin körstil.
Självklart går inte mobiltelefonpratande att övervaka i särskild stor utsträckning, men det kunde kanske hjälpa om ordningsmakten vid enstaka tillfällen överhuvudtaget visade sig på gator och vägar.

Dagens klipp; att måla naglar medan man kör bil: http://www.nbcchicago.com/news/local/Driver-Painting-Nails-Strikes-Kills-Cyclist.html

Fortkörning, mord och maskrosvin är inte heller tillåtet, men förekommer ändå. Om resonemanget ovan skal tas på allvar, är väl all lagstiftning meningslös?

Man kan ju hoppas att motorcykelkollektivet är klokare, genom erfarenhet om inte annat, och kan avstå från det eviga stående i kontakt med omvärlden för att istället ägna sig åt att köra? ;)
 
Last edited:

LC4ever

New member
Impulsivt tror man att det är ett april-skämt... Hur kan man måla naglarna när man kör bil???!! Världen vore säkrare utan mänskligheten. Vi är en fara för varandra - mer eller mindre.

Nä, tyvärr.
Jag har sett folk prata mobil hållandes en glass i ena handen och mobilen i den andra, samtidigt som de framför sin bil i ganska bra hastighet.
Eller varför inte byggjobbaren i sin VAN som gör anteckningar på ett block samtidigt som han håller mobilen och pratar.
Dessa har inte mycket koll på vad som händer runt bilen.

Alla ni som är mot en lag, tejpa vänster hand mot örat och kör sedan bil.
Då kommer ni märka hur bra koll på trafiken ni har samt hur smidigt ni kan sköta alla reglage.
 

Marie

Banned
Alla ni som är mot en lag, tejpa vänster hand mot örat och kör sedan bil.
Då kommer ni märka hur bra koll på trafiken ni har samt hur smidigt ni kan sköta alla reglage.
Int f-n håller man luren i handen!
Jag brukade klämma den med axeln mot örat, precis som jag gör hemma när jag behöver ha båda händerna fria.
 

Marie

Banned
Impulsivt tror man att det är ett april-skämt... Hur kan man måla naglarna när man kör bil???!! Världen vore säkrare utan mänskligheten. Vi är en fara för varandra - mer eller mindre.

Har inte du målat naglarna medan du kör?
Det har jag gjort, för många år sedan på E4:an utanför Linköping. Det funkade alldeles utmärkt. Men vid att måla tånaglarna drar jag gränsen... :D:rolleyes:
 

P-O Noren

New member
OM det händer en olycka, hur har du då tänkt bevisa att personen var trött eller utmattad då olyckan hände?
(kl:03:39)

Kan man tydligt visa att föraren arbetat såpass långa pass före olyckan att han inte kan ha varit utsövd skulle det räcka för mig. Finns ju forskning på vilka situationer som är farligare än andra. Detta klarar våra domstolar av att bedöma.

Att ambulanspersonalen inte får tillräcklig sömn är en skam för deras arbetsgivare, eftersom dom då tvingas köra trötta. Men det gör det ju inte mer rätt... så det argumentet förstår jag inte

Som det är idag räcker det endast om du erkänner på plats att du somnade vid ratten. Men du kan ju vara trött nog att orsaka en allvarlig olycka utan att somna vid ratten.
 
Top