swischmc
New member
Det har jag gjort, för många år sedan på E4:an utanför Linköping. Det funkade alldeles utmärkt. Men vid att måla tånaglarna drar jag gränsen...
Man får vara glad för det lilla.
Det har jag gjort, för många år sedan på E4:an utanför Linköping. Det funkade alldeles utmärkt. Men vid att måla tånaglarna drar jag gränsen...
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.
För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.
Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.
Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning
Det vore ju åtminstone en liten början.....
Onekligen intressant det du skriver, catwoman . Som att kvinnor ska vara sämre på "simultanförmåga i trafik" som jag tolkar det. Det händer att jag pratar i mobil, men ringer ytterst sällan och framförallt ogärna upp. Ok om någon ringer mig, men den personen får räkna med att jag är frånvarande, då körningen är viktigare än snacket.
Skulle aldrig få för mig att peta naglar "eller liknande" medan jag kör, gissa varför...
100% nykterhet i trrafiken är en självklarhet för alla tänkande individer! De som inte inser detta bör genast lämna in sitt körkort för omhändertagande.
Som en anekdot kan jag berätta att jag älskar datorspel. Test Drive Unlimited är en favorit på PC:n. Man kan köpa sig Alfas, Ferraris, Lambos, Ducatis D) och en jäkla massa lyxfordon och sedan delta i tävlingar och diverse körningar. Då jag också älskar öl och whiskey så förekommer dom ganska ofta framför mina spelkvällar och om sanningen ska fram, f-n va illa man kör med alkohol i blodet!
Man kan sitta och köra som en gud och sen komma på att man ska ha en LITEN whiskey, man blir kass rätt fort!
Nu är en 250-krock i ett spel inget att må dålig över, men ni som påtalar HÖGRE promillegäns, prova för all del. Sen får vi se om ni har kapaciteten att köra som ni tror ni kan efter "ett glas".
Summa summarum, att anse att man är "behörig" i trafiken efter mer än en lättäl borde klassas som efterblivenhet. Nu är jag inte troende, men hade jag varit det hade jag bett till Gud att inte möta dylika personer i trafiken!
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.
Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?
Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.
Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.
Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?
Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.
Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.
Jag kan hålla med dig om att man inte ska dricka och köra. Det är ett av det korkaste man kan göra. Däremot prata i mobil och köra är inte heller ok men jag har många gånger inget val. För blir jag försenad till en kund så måste jag ringa och säga det. Det finns inget värre än griniga kunder som har stått och väntat på en i en kvart. Ja,visst vi klarade oss tidigare utan mobiltelefon men idag så förväntar sig folk att man hör av sig när man är försenad.
Men på det stora hela så tycker jag att man kan låta mobilen vara hemma när man är ute och kör hoj. Jag har ju då musik i min nalle och åker man längre sträckor så är det trevligt att ha lite musik i öronen tycker jag. Men jag svarar inte när det ringer. Stannar jag så kan jag ringa upp personen som ringde.
Det verkar som att det finns några sunt tänkande individer på forumet. Om jag får säga så... För egen del skulle det förmodligen ta längre tid att acceptera mobilsnack när jag sitter på hojen, än det tog att skaffa första mobilen. If you catch my drift...
Gillar å njuta av körningen och miljön - även om det skulle stänka litet från ovan - så telefonen kan vänta. Och med sambon räcker det med "teckenspråk".
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.
Det handlar ju om att göra bedömningar hela tiden av vad man har för status att köra bil. De allra flesta gör inte det, det är synd då det finns flera faktorer som gör dig farlig i trafiken förutom hög promillehalt. Min gissning är att de allra flesta skulle tyvärr köra hem från jobbet trots att dom är jättetrötta.
Precis som att det mest bara snackas om att inte prata och köra bil samtidigt. De flesta gör det och i de mest omöjliga trafiksituationer.
Men det är snarare kulturellt, än faktiskt vetenskapligt, frågan om det påverkar med ett glas starköl i trafiken eller ej. Inga studier jag har hittat gör det skillnad med ett glas. Så varför detta fördömande? Ett glas öl gör ingen skillnad, så varför bry sig?
Att vara berusad eller påverkad är en annan sak, men då måste man över 0,2 och det känner man av. Alkohol är ingen drog som är osynlig i sina effekter.
Men med den fanatiska principen av nolltolerans så kan man skaffa sig ett bra moraliskt alibi på alla andra försyndelser man gör. Köra 90 på 70-väg och blåsa förbi det där rödljuset som just slog om. En omkörning som kanske inte var helt rumsren osv.
Man kan inte skilja ett farligt beteende från ett annat. Ska man vara moralens väktare på den nivån så måste man vara rätt så vit som snö i sin körstil i övrigt?
Eller som med frågan om sopsortering, folk som står och muttrar i soprummet för att grannen inte sopsorterar och har långa utläggningar om hur farligt det är. Problemet är väl bara det att i alla avtryck vi människor på moder natur så har tyvärr inte sopsorteringen så stor nytta. Det är den omfattande konsumtionen som är problemet, när man sedan kommer till sopsortering är ju detta bara en form av skadekontroll. Inget egentligt miljöarbete.
För övrigt så dricker jag inte, men skulle inte ha åsikter om någon vid en middag kör hem på ett glas öl. Mitt liv är för värdefullt för att jag skulle sitta med moraliska åsikter i en ickefråga. (ett glas är en ickefråga, 3-4 är nåt annat)
Men jag säger som Ingemar Stenmark; He löns int å förklaar för dem som int bergiip....
Snälla P-O, det handlar om den ENKLA saken att alkoholen kan väljas bort innan bil/MC-körning. Man kan inte alltid udgå att vara trött, sniffa lim, etc innan körning, men man kan ALLTID välja att köra bil utan alkohol i blodet!
Vad är det du "int begrip"?