Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

Lelle K

New member
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.

För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.



Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.

Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning

Det vore ju åtminstone en liten början.....

Jag tycker det är ok att prata i mobil om man har handsfree, exvis blåtand. Däremot kommer jag inte att köpa till hojen. No f-ing way! Har läst igenom tråden och konstaterar att de flesta verkar ha rätt vettiga åsikter - inte nödvändigvis överensstämmande med mina - men dina, Marie, ger mig ett intryck av någon som rökt på litet väl häftigt...

Fri fart så fort man kommer utanför tättbebyggt? Med tanke på hur ett antal kör - snott både fordon och bensin? - skulle vi troligen få ett slagfält. Vem skulle t.ex våga bo ute på landet, vid en f.d. 70-väg, när du kommer farande i någon fantasifart? Du skroderar ju med att du diggar att susa fram på tyska motorvägar i +200, förmodligen med mobilen på?

Slopa kravet på hjälm? Undrar hur många den lagen räddat livet på, som tror sig vara odödliga... Men ok, i så fall finns ingen anledning att hjälpa den som valt bort hjälm - eller skyller på mjäll.... - åkt i diket och ligger skadad. Jag skulle skita i det, för vill man inte skydda det viktigaste(?) man har, så är väl livet inte så mycket värt det heller?

Alkohol och trafik hör INTE ihop, det anser de flesta. Förutom du då, som tydligen vill (och brukar?) ta dig ett glas vin innan du bränner iväg ut.... Tycker du det är ok att riskera andras liv, för att reaktionsförmågan var sisådär 1 km efter, bara för att någon tycker man självklart ska få dricka vin innan man ger sig iväg?

Har för övrigt kört med manuell växellåda i mer än 25 år, provat med automat och bestämt mig för att det säkerligen blir manuell även i fortsättningen. Fast en del klarar väl inte av det. Ska man köra överhuvudtaget då? Har man "medicinsk orsak" som det heter, är det en sak.

Du ger intryck av att antingen vara en sjudjävla säker trafikant som behärskar dina fordon och de flesta situationer till 110%. Eller så är du en sådan person som är en klassisk "messerschmitt"/besserwisser.

Ta det inte personligt, för jag känner dig inte. Men med tanke på vad du skriver så undrar jag.... Hoppas slippa möta dig i trafiken!
 

catwoman_w

New member
Ser väldigt mycket.

Jag är en människa som jobbar i trafiken i en bil. Jag själv måste ibland använda telefonen i jobbet men jag använder en handsfree då. Problemet är att de människor som pratar i telefonen är att de blir så upptagna med att prata och det som sägs så att de inte funkar riktigt i skallen. Och som någon skrev så är det oftast kvinnor som inte kan hantera bilen riktigt. Men jag tror att det är inte det som är största problemet att kvinnorna pratar i telefonen utan att de sitter och sms:ar.

Det gäller då både män och kvinnor men dock kvinnor mera. För då måste du kolla vad du skriver. Det går både sakta och det går lite vingligt. Visst är det jättebra att kunna sms:a men jag anser att det behöver man inte göra i bilen. Jag ser olyckor dagligen och jag ser människor som sms:ar när de kör bil. Nej, jag använder inte sms utan jag kan däremot kolla om jag får ett men svarar gör jag endast när jag står still.

Sedan att framföra ett fordon och alkohol hör helt enkelt inte ihop. Ska det vara så svårt att låta bilen eller hojen stå när man har druckit ett glas vin eller en öl? Jag tycker inte det. Nu eftersom jag har ett sådant yrke så blir det då väldigt sällan jag dricker eller rättare sagt glömmer bort att dricka alkohol överhuvudtaget. Så jag lider inte av det men de som dricker och kör borde helt enkelt bli av med körkortet.
 

Lelle K

New member
Onekligen intressant det du skriver, catwoman . Som att kvinnor ska vara sämre på "simultanförmåga i trafik" som jag tolkar det. Det händer att jag pratar i mobil, men ringer ytterst sällan och framförallt ogärna upp. Ok om någon ringer mig, men den personen får räkna med att jag är frånvarande, då körningen är viktigare än snacket.

Skulle aldrig få för mig att peta naglar "eller liknande" medan jag kör, gissa varför...
 

catwoman_w

New member
Tyvärr sant.

Onekligen intressant det du skriver, catwoman . Som att kvinnor ska vara sämre på "simultanförmåga i trafik" som jag tolkar det. Det händer att jag pratar i mobil, men ringer ytterst sällan och framförallt ogärna upp. Ok om någon ringer mig, men den personen får räkna med att jag är frånvarande, då körningen är viktigare än snacket.

Skulle aldrig få för mig att peta naglar "eller liknande" medan jag kör, gissa varför...


Tyvärr så är det sant. Man mäker att män har bättre kontroll på sin bil när de pratar i telefonen än kvinnor. Men ok, många kvinnor kör inte lika ofta som män så det kan vara en orsak. Men det kan också bero på att män kanske sällan låter sina kvinnor köra bil. Vad vet jag.

Jag måste tyvärr ibland använda telefonen när jag jobbar som när jag ringer upp en kund som jag ska hämta eller ringa trafikledningen. Då har jag inget val. Men om jag måste svänga så ser jag till att personen i fråga får vänta i telefonen under tiden. Det händer mig ofta för jag vill då kunna ha händerna på ratten.

Sedan kommer ju min fråga. Måste man prata i telefonen när man kör hoj? När jag kör hoj så vill jag vara jag på hojen och naturen. Jag är så glad att jag kan låta bli telefonen. Oftast så lämnar jag den hemma om jag bara ska ut i närområdet. För vill någon mig så kan de ringa upp senare igen.
 

Hellman

New member
De som förespråkar högre promillegräns i trafiken skulle jag vilja be att ni lämnar in era körkort. Ni är olämpliga som bil/mc-förare pga att ni saknar all form av ansvarskännande till era medmänniskor. Om man nu MÅSTE ha det där glaset vin till maten får man helt enkelt välja bort att köra efteråt. Det är inte svårare än så. Så helvetes egoistiskt!

Sedan är det lätt att sitta och försvara mobilpratande, nagelmålande, CD-bytande, GPS-knappande, skrevkliande eller vad f-n det nu är men är "Lisa" - 6 år ligger utsmetad över motorhuven känns det ganska meningslöst med dessa försvarstal. Eller?
Klart som fanken folk som pysslar med ditten och datten i bilen eller på hojen tycker det är ok. Hade de kört över någon pga sina sidohobbies vid körningen hade de knappast suttit och försvarat det på ett internetforum?
Det finns något som heter "tänk efter före", tyvärr har väldigt få den förmågan. Det är synd, för när det väl skiter sig är det ofta för sent att vara efterklok.

Ingen här är så viktig så man MÅSTE prata i telefon när man kör, jag lovar er. Hade man varit så viktig hade man haft en chaufför. Det kan faktiskt vänta, jag lovar er.

PS. Se Mythbustersavsnittet det pratades om i början av tråden. De testar mobilprat och 0.8 promille. På både en tjej och en kille. DS.
 

Ballhead

New member
Nu har jag inte läst hela tråden, Men.
Jag betalar hellre en extra övernattnings kostnad (om jag tagit en öl eller 2) än rikerar att hamna i en trafikolycka. 100% nykterhet i trafiken tycker jag = 0 tollerans. Det behöver inte vara ditt fel att en olycka händer, men riskerna minskar drastiskt om du inte druckit och går på SMC:s kurser.
 

Hellman

New member
100% nykterhet i trrafiken är en självklarhet för alla tänkande individer! De som inte inser detta bör genast lämna in sitt körkort för omhändertagande.

Som en anekdot kan jag berätta att jag älskar datorspel. Test Drive Unlimited är en favorit på PC:n. Man kan köpa sig Alfas, Ferraris, Lambos, Ducatis :)D) och en jäkla massa lyxfordon och sedan delta i tävlingar och diverse körningar. Då jag också älskar öl och whiskey så förekommer dom ganska ofta framför mina spelkvällar och om sanningen ska fram, f-n va illa man kör med alkohol i blodet!
Man kan sitta och köra som en gud och sen komma på att man ska ha en LITEN whiskey, man blir kass rätt fort!
Nu är en 250-krock i ett spel inget att må dålig över, men ni som påtalar HÖGRE promillegäns, prova för all del. Sen får vi se om ni har kapaciteten att köra som ni tror ni kan efter "ett glas".

Summa summarum, att anse att man är "behörig" i trafiken efter mer än en lättäl borde klassas som efterblivenhet. Nu är jag inte troende, men hade jag varit det hade jag bett till Gud att inte möta dylika personer i trafiken!
 

catwoman_w

New member
100% nykterhet i trrafiken är en självklarhet för alla tänkande individer! De som inte inser detta bör genast lämna in sitt körkort för omhändertagande.

Som en anekdot kan jag berätta att jag älskar datorspel. Test Drive Unlimited är en favorit på PC:n. Man kan köpa sig Alfas, Ferraris, Lambos, Ducatis :)D) och en jäkla massa lyxfordon och sedan delta i tävlingar och diverse körningar. Då jag också älskar öl och whiskey så förekommer dom ganska ofta framför mina spelkvällar och om sanningen ska fram, f-n va illa man kör med alkohol i blodet!
Man kan sitta och köra som en gud och sen komma på att man ska ha en LITEN whiskey, man blir kass rätt fort!
Nu är en 250-krock i ett spel inget att må dålig över, men ni som påtalar HÖGRE promillegäns, prova för all del. Sen får vi se om ni har kapaciteten att köra som ni tror ni kan efter "ett glas".

Summa summarum, att anse att man är "behörig" i trafiken efter mer än en lättäl borde klassas som efterblivenhet. Nu är jag inte troende, men hade jag varit det hade jag bett till Gud att inte möta dylika personer i trafiken!


Jag kan hålla med dig om att man inte ska dricka och köra. Det är ett av det korkaste man kan göra. Däremot prata i mobil och köra är inte heller ok men jag har många gånger inget val. För blir jag försenad till en kund så måste jag ringa och säga det. Det finns inget värre än griniga kunder som har stått och väntat på en i en kvart. Ja,visst vi klarade oss tidigare utan mobiltelefon men idag så förväntar sig folk att man hör av sig när man är försenad.

Men på det stora hela så tycker jag att man kan låta mobilen vara hemma när man är ute och kör hoj. Jag har ju då musik i min nalle och åker man längre sträckor så är det trevligt att ha lite musik i öronen tycker jag. Men jag svarar inte när det ringer. Stannar jag så kan jag ringa upp personen som ringde.
 

P-O Noren

New member
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.

Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?

Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.

Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.
 

catwoman_w

New member
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.

Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?

Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.

Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.

Sover jag dåligt på natten så försöker jag få mig en stund på jobbet att sova kanske 5-10 min för jag har sådant jobb som jag kan göra det.
Jag tar inte bilen om jag har bråkat med min partner. Då går jag istället.
Jag jobbar inte med bilar så jag slipper fundera på sådant.
Är jag borta och jag känner mig trött så stannar jag kvar. Svårare än så är det inte.

Det har inte med att man inte har förstått utan att man måste kunna ta sitt ansvar i trafiken anser jag. Det finns så många galningar ändå i trafiken så varför ska vi som kör mc eller bil inte kunna ta till oss att det underlättar om man kör mc eller bil för 0.00 promille?

Jag kanske inte fattar men jag ser det som en självklarhet att man låter bilen stå eller sin mc stå på alla dessa ovanstånde som du skriver.

Därmot ska jag protestera att vi har kommit ifrån ämnet vad det gäller att prata i mobilen när man kör bil.

Jag säger till alla. Använd handsfree. Risken för olyckor minskar och ni kan använda blinkers när ni ska svänga då.
 

Hellman

New member
Personligen skulle jag hellre se en återgång till 0,2 promille, eftersom då anger lagen den gräns man med säkerhet kan mäta. Att ha fiktiva gränser som inte går att kontrollera är rättsosäkert. Man kan för övrigt få i sig alkohol från andra produkter än öl och vin.

Sedan måste det finnas rim och reson i tankegångarna. Ni som lever väldigt rättstroget enligt 0,000 regeln:
- Har ni någon gång satt er i ett fordon efter att ha jobbat med naftabaserade färger? eller jobbat med 5-56 i ett trångt garage...
- Lite trött efter jobbet, sov dåligt på natten, tar ni in på hotell eller kör ni 3mil hem?
- När ni bråkat med er livskamrat och är mycket upprörda, ställer ni bilen då?

Livet innehåller många situationer där man får påverkan på hur man kör eller hinner uppfatta saker och ting. Jag är medveten om att samhället har en fördömande syn på alkohol och bilkörning och det med all rätt. Men det har inget att göra med att man druckit en flaska öl på 4,5% och 2 timmar sedan kör bil eller råkat äta 2 punchpraliner.

Jag anser att lagen skall följa verkligheten, men visst, idag har du redan en praktisk gräns på ca. 0,2 promille. Jag antar att flera kommer att svara argt på detta inlägg och tro att dom förstår vad jag menar, men egentligen så har dom inte förstått.

Nej, jag förstår fakitskt inte riktigt vad du far efter. Är inte arg för det dock.
Jag förespråkar inte en 0.000-gräns. Då hade man ju inte ens kunnat ta en lättöl till dagens lunch utan att åka fast. Sen kanske man åker i blåsprovet av sin punchpralin, men då kan man ju begära blodkoll. Du kan även åka på vissa typer av munvatten...

Naftabaserade färger eller 5-56 (WD-40 luktar godare) jobbar jag inte med, men har använt en del av dylika preparat genom åren. Har dock aldrig känt mig påverkad av detta som tex en öl eller två. Det enda jag känt mig lite "vimsig" av har varit en stark avfettning till bilen i en tvätthall, men det var inget som inte gick över efter ett par minuters friskluft. Har inga fakta att tillgå som talar för en "nedsättande" effekt av dylika ämnen så jag har faktiskt ingen aning. Har inte jobbat tillräckligt med dessa kanske.

Trött efter jobbet. Inget svårt. Ha en Red Bull eller liknande liggandes i bilen, ta den med en rask promenad i friskluften så är problemet ur världen för stunden och du kan köra hem.

Om man bråkat med frugan/maken ser jag inte nödvändigheten att köra bil/MC från denne, om denne nu inte jagar en med vassa tilltyg. Tycker att resonemanget haltar.

Det som jag menar är att ratt/styronykterhet är ett val och då är det ens förbannade skyldighet och plikt att välja bort det. Man kan kanske inte undvika att gräla med sambon, få färgburken tryckt i ansiktet, bli trött efter jobbet etc. Men men spriten KAN man undvika det. Det är fan inte svårare än att säga "nej tack, jag kör"! Allt annat är lögn och förbannad dikt.
 

P-O Noren

New member
Det handlar ju om att göra bedömningar hela tiden av vad man har för status att köra bil. De allra flesta gör inte det, det är synd då det finns flera faktorer som gör dig farlig i trafiken förutom hög promillehalt. Min gissning är att de allra flesta skulle tyvärr köra hem från jobbet trots att dom är jättetrötta.

Precis som att det mest bara snackas om att inte prata och köra bil samtidigt. De flesta gör det och i de mest omöjliga trafiksituationer.

Men det är snarare kulturellt, än faktiskt vetenskapligt, frågan om det påverkar med ett glas starköl i trafiken eller ej. Inga studier jag har hittat gör det skillnad med ett glas. Så varför detta fördömande? Ett glas öl gör ingen skillnad, så varför bry sig?

Att vara berusad eller påverkad är en annan sak, men då måste man över 0,2 och det känner man av. Alkohol är ingen drog som är osynlig i sina effekter.

Men med den fanatiska principen av nolltolerans så kan man skaffa sig ett bra moraliskt alibi på alla andra försyndelser man gör. Köra 90 på 70-väg och blåsa förbi det där rödljuset som just slog om. En omkörning som kanske inte var helt rumsren osv.
Man kan inte skilja ett farligt beteende från ett annat. Ska man vara moralens väktare på den nivån så måste man vara rätt så vit som snö i sin körstil i övrigt?

Eller som med frågan om sopsortering, folk som står och muttrar i soprummet för att grannen inte sopsorterar och har långa utläggningar om hur farligt det är. Problemet är väl bara det att i alla avtryck vi människor på moder natur så har tyvärr inte sopsorteringen så stor nytta. Det är den omfattande konsumtionen som är problemet, när man sedan kommer till sopsortering är ju detta bara en form av skadekontroll. Inget egentligt miljöarbete.

För övrigt så dricker jag inte, men skulle inte ha åsikter om någon vid en middag kör hem på ett glas öl. Mitt liv är för värdefullt för att jag skulle sitta med moraliska åsikter i en ickefråga. (ett glas är en ickefråga, 3-4 är nåt annat)

Men jag säger som Ingemar Stenmark; He löns int å förklaar för dem som int bergiip....
 

Lelle K

New member
Jag kan hålla med dig om att man inte ska dricka och köra. Det är ett av det korkaste man kan göra. Däremot prata i mobil och köra är inte heller ok men jag har många gånger inget val. För blir jag försenad till en kund så måste jag ringa och säga det. Det finns inget värre än griniga kunder som har stått och väntat på en i en kvart. Ja,visst vi klarade oss tidigare utan mobiltelefon men idag så förväntar sig folk att man hör av sig när man är försenad.

Men på det stora hela så tycker jag att man kan låta mobilen vara hemma när man är ute och kör hoj. Jag har ju då musik i min nalle och åker man längre sträckor så är det trevligt att ha lite musik i öronen tycker jag. Men jag svarar inte när det ringer. Stannar jag så kan jag ringa upp personen som ringde.

Det verkar som att det finns några sunt tänkande individer på forumet. Om jag får säga så... För egen del skulle det förmodligen ta längre tid att acceptera mobilsnack när jag sitter på hojen, än det tog att skaffa första mobilen. If you catch my drift...

Gillar å njuta av körningen och miljön - även om det skulle stänka litet från ovan - så telefonen kan vänta. Och med sambon räcker det med "teckenspråk".
 

catwoman_w

New member
Det verkar som att det finns några sunt tänkande individer på forumet. Om jag får säga så... För egen del skulle det förmodligen ta längre tid att acceptera mobilsnack när jag sitter på hojen, än det tog att skaffa första mobilen. If you catch my drift...

Gillar å njuta av körningen och miljön - även om det skulle stänka litet från ovan - så telefonen kan vänta. Och med sambon räcker det med "teckenspråk".

När man åker hoj så tycker jag att snacka i mobilen är bara dumt. Det är väl endast då man kan njuta av att få vara ifred. För normala fall slå har man ju alltid mobilen med sig överallt tycker jag. Det är jag hojen och mina tankar på vägen. Jösses vad många bra saker man kan tänka på när man åker hoj. På både bra saker och dåliga saker. Jag sitter inte bakpå längre jag kör egen hoj. Jag somnar ju när jag åker bakom sambon. :)
 

jan-olovj

Active member
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.
 

catwoman_w

New member
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.

För dig kan det ju vara en fördel att ha handsfree för telefonen. Och ja, musik är trevligt att ha när man åker lite längre.
 

B.A.D.D

New member
Jag skulle vilja ha handsfree i min hjälm, var fjärde vecka har jag beredskap och kan då inte köra. Det skulle ge mig frihet att kunna ta mindre rundor och ändå ha möjlihet att svara i den förbaskade luren. För övrigt ser jag ingen anlednig att ha tillgång till telefonen, musik när jag kör är inget jag önkar det väsnas tillräkligt av vindbruset än då och musik tror jag skulle splittra mig ifrån trafiken.

Jag har samma problem... missade några samtal sist... då va dom inte glada hehe.. Men det är svårt att hitta ett handsfree som passar i hjälmen... Kör även med en ipod och "boss the plug" och dom funkar som öronproppar samtidigt som dom ger ifrån sig bra ljud och det är skönt vid längre sträckor :) Nu gäller det bara att hitta nått till mobilen som funkar..
 

Hellman

New member
Det handlar ju om att göra bedömningar hela tiden av vad man har för status att köra bil. De allra flesta gör inte det, det är synd då det finns flera faktorer som gör dig farlig i trafiken förutom hög promillehalt. Min gissning är att de allra flesta skulle tyvärr köra hem från jobbet trots att dom är jättetrötta.

Precis som att det mest bara snackas om att inte prata och köra bil samtidigt. De flesta gör det och i de mest omöjliga trafiksituationer.

Men det är snarare kulturellt, än faktiskt vetenskapligt, frågan om det påverkar med ett glas starköl i trafiken eller ej. Inga studier jag har hittat gör det skillnad med ett glas. Så varför detta fördömande? Ett glas öl gör ingen skillnad, så varför bry sig?

Att vara berusad eller påverkad är en annan sak, men då måste man över 0,2 och det känner man av. Alkohol är ingen drog som är osynlig i sina effekter.

Men med den fanatiska principen av nolltolerans så kan man skaffa sig ett bra moraliskt alibi på alla andra försyndelser man gör. Köra 90 på 70-väg och blåsa förbi det där rödljuset som just slog om. En omkörning som kanske inte var helt rumsren osv.
Man kan inte skilja ett farligt beteende från ett annat. Ska man vara moralens väktare på den nivån så måste man vara rätt så vit som snö i sin körstil i övrigt?

Eller som med frågan om sopsortering, folk som står och muttrar i soprummet för att grannen inte sopsorterar och har långa utläggningar om hur farligt det är. Problemet är väl bara det att i alla avtryck vi människor på moder natur så har tyvärr inte sopsorteringen så stor nytta. Det är den omfattande konsumtionen som är problemet, när man sedan kommer till sopsortering är ju detta bara en form av skadekontroll. Inget egentligt miljöarbete.

För övrigt så dricker jag inte, men skulle inte ha åsikter om någon vid en middag kör hem på ett glas öl. Mitt liv är för värdefullt för att jag skulle sitta med moraliska åsikter i en ickefråga. (ett glas är en ickefråga, 3-4 är nåt annat)

Men jag säger som Ingemar Stenmark; He löns int å förklaar för dem som int bergiip....

Snälla P-O, det handlar om den ENKLA saken att alkoholen kan väljas bort innan bil/MC-körning. Man kan inte alltid udgå att vara trött, sniffa lim, etc innan körning, men man kan ALLTID välja att köra bil utan alkohol i blodet!

Vad är det du "int begrip"?
 

P-O Noren

New member
Snälla P-O, det handlar om den ENKLA saken att alkoholen kan väljas bort innan bil/MC-körning. Man kan inte alltid udgå att vara trött, sniffa lim, etc innan körning, men man kan ALLTID välja att köra bil utan alkohol i blodet!

Vad är det du "int begrip"?

Man kan ALLTID välja bort bil/mc-körning.
Det går att ta in på hotell, eller vandrarhem.

Du har helt missförstått citatet, det betyder att man ska inte ödsla tid på att förklara nåt för någon som inte är intresserad av att förstå.

Men en av principerna för ett rättssystem är Nulla poena sine lege, eller inget straff utan lag. Problemet är att man inte kan rättssäkert sätta 0,00 som promillehalt eftersom det inte går att mäta ner till den nivån med säkerhet. I praktiken/verkligheten har vi fortfarande kvar 0,2 som promillegräns. Vi ska tillämpa samma moraliska hysteri över personer som medvetet sätter sig bakom ratten trötta, då lagen även där har ett förbud.

Jag anser bara att det är dubbelmoral, man ska inte döma sin medmänniska om man själv fattar lika dåliga beslut.
 
Top