Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?
För och nackdelar?
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...
För och nackdelar?
Använder du både hängslen och livrem också?![]()
Och med det menar du?
Är det fel att kunna använda en gps med ruttfunktion?
Bara för att du inte förstått vitsen med det behöver du inte vara spydig.
Din trovärdighet ökar inte av det.
Det behöver inte vara nåt avancerat. Jag kör med Nokia 5800 mobil med GPS, smidigt knappa in vart du ska anslut bluetoothen stoppa ner mobilen i fickan och kör.Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
För och nackdelar?
Om du bara ska köra på asfalt skulle jag rekommendera på Tomtom RiderII.
Du får med mc-fäste, Bluetooth headset (Cardo Scala) och den funkar med de flesta telefoner.
Så du kan lägga in adressboken m.m.
Är skitenkel att rutta vägar på datorn innan och tanka in.
Det finns ytterligare en funktion som Garmin har som få andra har.
Uttag för headset, dvs vanliga hörlurar.
Vad har ni för "driftstid" på bluetooth-headseten?
Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.
Hej! Har själv en tomtom rider men varken jag eller supporten har lyckats få det här med att få upp kartorna på datorn att fungera. Har hållt på o trixa med allt möjligt, ominstallation o hela kitet men icke. Har du råkat ut för detta eller kanske någon annan som känner igen detta problem så är jag tacksam för lite tips om hur man kan åtgärda detta.
Hlsn Lasse
Använder du både hängslen och livrem också?
Även med en vicken-som-helst GPS kan du också låta bli att titta på mojängen hela tiden, ta avstickare av vägar som ser kul ut, köra galet, och ändå mot slutet av dagen komma rätt på mål.
För inte att tala om vilka kul vägar man råkar ut för om man bara väljar rätt kombination av "välja bort" och "prioritera", istället för att sitta hemma i timmar och "planera" för vägar man i vicket fall som helst inte vet nånting om.
Är däremot IP 67, ruttplanering i datorn och tracking värden som är omistliga finns det inga alternativ till Garmin, som dock med undantag för den senaste - och dyraste, givetvis - modellen har rykte om sig att räkna olidligt långsamt.
Glöm inte heller att ta en titt på vilka kartor som följer med GPSen, samt inte minst kostnaderna för uppdatering, som kanske inte behöver göras varje år, men åtminstone vart annat. Om någon planterat en rondell mitt i vägen, går det nog att räkna ut kursen ändå, utan GPS-hjälp.![]()
Om du hade använt ett planeringsverktyg på datorn innan du åker ut kan du köra vägar som du aldrig skulle komma på tanken att köra.
Som jag förstår är de som kör utan GPS de kör oftast på "gamla bekanta vägar" har du en riktig GPS (Garmin) har du med tiden en massa spår som är jättebra att ta fram när du knopar ihop en ny rutt. Samtidigt som man hittar nya vägobjekt man vill testa på Mappsourse.
Att hitta en adress (som tom-tom klarar) är helt meningslöst det använder man inte (MC-bud undantaget) på MC. Jag har använt min GPS i drygt ett år och kört ca 1 000 mil och inte sökt en enda adress hittill på den.