Bästa gps:en för Mc?

SGM

Moderator
Jag vet att det finns en ruttplanering till Tom-tom, däremot saknar Tom-tom spårhanteringen, det är den funktion jag uppskattar mest, att ha ett bibliotek med massa gamla spår som man kan klippa isär och sammanfoga med andra spår, man sparar godbitarna helt enkelt.
Själv har jag en 60 Cx (kan ta med på promenad), där har jag ett spårbibliotek på gula kantareller, skall bygga på i höst för trattkantareller.
Jag har ett för roliga traktorvägar, roliga asfaltsvägar etc.

Gillar du den 60cx:en? Är lite fundersam på att leta rätt på en sådan själv och alternera mellan duccen och kommande motard/grusbuse...

/J
 

glider

New member
Jag har själv en Zümo 500 och är väldigt nöjd med den. Men jag har läst på andra forum att många kör med Nüvi 550 som är klart billigare. Det är en bil-gps men tydligen samma vattentäts-standard som zümo. Vibrationer verkar den klara bra också. Kan ju vara ett alternativ kanske. Vet inte hur det funkar med fäst på styret dock.
 

badpitt

New member
Gillar du den 60cx:en? Är lite fundersam på att leta rätt på en sådan själv och alternera mellan duccen och kommande motard/grusbuse...

/J

Jag är jättenöjd med den, skulle egentligen vilja ha en med större skärm men jag prioriterade att kunna ta med den till fots. Man kan inte få allt...
I Göteborg hos grusfolket är det 60 och Zumon som är de vanligaste modellerna. 278an är klart bäst gällande skärmupplösning och storlek. Zumon har en sämre upplösning på kartorna (den gamla modellen, den nya vet jag inte). Kolla HMRs tips jag länkade till dem tidigare i denna tråden.
 

DearHunter

New member
Tveksam till GPS.

Jag har en robust och handhållen GPS som jag tar fram i nödfall. Jag har gjort den slutsatsen att vill jag kolla upp var jag är så stannar jag och tar fram kartan/GPS:en.

Står jag stilla så behöver jag inte vara orolig över vad bilen framför gör. Jag var nära att smälla en gång. Som tur var så nöp bromsen ordentligt utan att jag körde omkull. Man blir VÄLDIGT förvånad när avståndet ''plötsligt'' har krympt rejält och stoppljusen lyser på bilen man har framför.

Min egen observation är att de sämsta bilförarna är de som pratar i mobiltelefon utan hands-free. :eek:

Fast det kanske är en vanesak. :confused:
 

Inge K.

New member
Kör man med Tom-tom kan man komplettera med en enkel GPS-logger, det är ju kul att veta vart man varit, hur fort man kört etc.

http://www.bonniershop.nu/cm/1.3986?media=webtraffic&ms=true&product=ATR#tt

Hei!

Som et langt bedre alternativ kan man installere dette programmet.
Dette er dog kun en ren sporlogg (medmindre det er lagt flere
funksjoner i senere versjoner i.f.t. den jeg har installert).
http://www.pilsit.net/TT_SW_logpos.html

Mvh. Inge K.
 

Inge K.

New member
Mitt inlägg var ironi, det borde vara självklart med spårfunktion på en MC-GPS.

Hei igjen!

Skjønte hensikten med ditt innlegg(fikk jo dette ytterligere bekreftet ved å åpne linken), da jeg fra tidligere har fått med meg at du er en Garmin tilhenger.

Men jeg benyttet anledningen og opplyse Tomtom eiere at tredjeparts programvare er tilgjengelig for denne funksjon.

Forøvrig vil vil jeg si meg enig med deg at en sporlogg burde vært obligatorisk i softwaren for enhver GPS.

Mvh. Inge K.
 
Last edited:

Inge K.

New member

Grus

New member
Garmin vs Tom-Tom

Jag har i min ägo både en Garmin Zümo 550 och en Tom-Tom så jag kan väl sägas he erfarenhet av båda. Tom-Tom är ju billigare så om man skall ha den för att hitta till fiket/hotellet/baren/hem är den fullt tillräcklig. Jag har haft problem med att Tom-Tom i bland blir mycket förvirrad och skickar iväg en på dom mest överraskande vägar vilket ju inte är något större problem på hoj men när jag sitter i min 25,25 meters bil kan det bli en smula frustrerande:rolleyes:.

Zümo är pålitligare men klumpigare när man har den i packningen. För pengarna får man en stadigare hållare både till bilen och hojen.

En sak att tänka på: om man skall ladda ner rutter från andra funkar alltid Mapsource-skapade sådana i en Garmin, tankar man ner såna i en annan GPS kan det bli lite hur som helst. Dom flesta som lägger ut rutter har Garmin...
 

Zigge100

New member
Det finns ytterligare en funktion som Garmin har som få andra har.
Uttag för headset, dvs vanliga hörlurar.

Vad har ni för "driftstid" på bluetooth-headseten?
Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.

Jag har en Zumo 550, har kört med den i ett par år nu. Den har jag kopplad till min hjälm via bluetooth, funkar klockrent. Har inga problem med batteri tid eller liknande, när vi är på långtur så får man ladda hjälmen över natten. Det går även att koppla upp 550 mot en mobil via BT samtidigt, har testat det ett par ggr och trots att jag körde på motorväg så märkte inte personen som jag pratade med att jag var på en hoj.
Jag är medveten om att Garmin är dyrare än andra men det bryr jag mig föga om.... Funderar på att byta till 660, den ser ju lite mer slimmad ut osv.
 

Koljo

New member
Jag har en Zumo 550, har kört med den i ett par år nu. Den har jag kopplad till min hjälm via bluetooth, funkar klockrent. Har inga problem med batteri tid eller liknande, när vi är på långtur så får man ladda hjälmen över natten. Det går även att koppla upp 550 mot en mobil via BT samtidigt, har testat det ett par ggr och trots att jag körde på motorväg så märkte inte personen som jag pratade med att jag var på en hoj.
Jag är medveten om att Garmin är dyrare än andra men det bryr jag mig föga om.... Funderar på att byta till 660, den ser ju lite mer slimmad ut osv.

Hej!

Håller fullständigt med dig... Ingen märker att man lyssnar på det som andra vill säga till en, när man svarat. Sen blir det bara roligare när det uppdagas att man sitter med hjälmen på.

Men, kör nog själv vidare på 550... Varför skall allt vara så "slimmat"...:D:p

Snart, är denna vinter ett minne blött... hi hi...
 

Ronny A

New member
Sådeles,garmin 550 eller 660 e den man bör införskaffa?
Hur är det med om man skulle ta sej en tur utanför vägen då?
förstått att endel får grava problem om man kör rakt ut i skogen.
 

990 Adventure

New member
Tom Tom eller Garmin

Hej !
vet inte om jag tillför något då det är v'äldigt personligt ,men jag har använt Zumon sedan den kom,innan det hade jag den första modellen av Tom Tom med pekskärm vilket dom var först med,det som skiljer mest är att TT snabbare hittar en ny väg samt att den visar bättre var du ska svänga av ex en moterväg där Garmin är riktigt seg i jämförelse,annars är Zumon kanon o jag dränkte min när det regnade kraftigt vilket renderade i att det såg lite märkligt ut på skärmen ,när jag sedan lämnade in den för uppgradering så fick jag en ny trots att den var nästan 3 år gammal,den var registrerad o då var det 3 års garanti på den,detta utan att jag bad oim det vilket jag tycker är riktigt bra gjort,den ska inte läcka sa dom bara ,tack tack sa jag.
Men även TT rider 2 funkar kanon på styret o när det gäller mina gps,er så skakar dom ordentligt då dom sitter i huvudsak på 990 ADV för grus eller emellanåt på en fyrhjuling och då uppdatarade med friluftskartor annars är domk körda,och det kan vara därför som någon i föregående inlägg nämnde att den tappar fokus,rätt det gör den för den vet inte hur det ser ut där den är men den har alltid korrdinaterna.
Men viktigaste i detta tycker jag är vad polarna har,för har du en likadan o kör en sån där tur som bara du vill dela med dej känslan av så skickar du den via mail till polarn,skriver ex onsdagstripp tar 2 tim medtag 35 kronor till fika vid waypoint o då får dom en resa med åtminstånde lite överraskningar.
Och till er som funderar på om man bara åker och tittar på gps:en kan jag säga njet,koppla inn hörlur trådlöst o den ger dej den info du behöver utan att du släpper fokus för att leta efter en vägg skylt eller något annat.

Men det är upp till var och en att ha en åsikt o nu har jag delgett min.:D
 

Kwesen

New member
Jag kör med TomTom 730 och ett litet vattentätt fodral till. Funkar utmärkt.
Skall uppgradera till en scala Q2 till denna sommar och hoppas få det att funka bra.
 

990 Adventure

New member
Båda är bra

Och den är?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Att båda är bra ,därav det viktigaste är att köpa en likadan som polaren så ni kan dela rutter,
Jag har nu en Zumo samt en TT raider 2 som jag använder i bilarna men snart ska dom användas till mc åkat och jag kan inte säga att den ena är bättre än den andra helt enkelt är båda bra,
 
Top