Bästa gps:en för Mc?

badpitt

New member
Du skulle bara veta..:D
Under de 5 åren/5000 mil jag har använt mina riktiga GPS:ar har jag kört vägar jag inte anade fanns och inte heller hittade på kartorna. Men eftersom målen sällan är desamma har jag ingen nytta av tracking-funktionen.

Och statistik är jag inte heller intresserat utav. Tillryggalagd distans går att avläsa på en grej som kommer alldeles gratis med motorcykeln, kilometerräknaren.

Vad jag är ute efter, är den allmänna uppfattningen om det "enda rätta", dvs i regel den dyraste lösningen, som inte nödvändigtvis är varken den bästa eller för den enskilda, optimala lösningen.
Värdera dina behov, kort sagt.

Visst men du har aldrig använt Garmin, det är konstigt att du kan dissa en produkt du aldrig har använt. Det är en stor skillnad på Dum-dum o Garmins ruttplanering.

Jag har aldrig hör någon som använt Garmin och Mappsourse som som har slutat använda det. Det är beroendeframkallande..
 

Smedis

New member
Visst men du har aldrig använt Garmin, det är konstigt att du kan dissa en produkt du aldrig har använt. Det är en stor skillnad på Dum-dum o Garmins ruttplanering.

Jag har aldrig hör någon som använt Garmin och Mappsourse som som har slutat använda det. Det är beroendeframkallande..

De som använt båda vet att tomtoms är mycket enklare.
Och att sitta timvis framför datorn kan väl göra vemsomhelst beroende...
För vanlig åkning på asfalt är Tomtom optimal.

Det har även de svenska motorcykeltidningarna konstaterat.
 

laban

New member
Jag är också intresserad av att köpa en GPS till hojen och undrar lite över hur mycket olika alternativ kostar?

Hade tänkt köpa en GPS som jag kan koppla till mobilen (Nokia 6120 Classic) eftersom det verkar billigast men om man köper en karttjänst som Wayfinder eller Route 66 måste man då även betala för själv uppkopplingen också?

Hur fungerar det rent praktiskt? Jag är tyvärr helt rudis på det här. :)

Jag är framförallt ute efter en digital karta som jag kan följa när jag kör. Röststyrning är inte så viktigt eftersom min erfarenhet är att det låter alldeles för mycket i hjälmen i +80 km/h för ett headset, om man inte har pluggar...
 

-ah

New member
Jag är också intresserad av att köpa en GPS till hojen och undrar lite över hur mycket olika alternativ kostar?

Hade tänkt köpa en GPS som jag kan koppla till mobilen (Nokia 6120 Classic) eftersom det verkar billigast men om man köper en karttjänst som Wayfinder eller Route 66 måste man då även betala för själv uppkopplingen också?

Hur fungerar det rent praktiskt? Jag är tyvärr helt rudis på det här. :)

Jag är framförallt ute efter en digital karta som jag kan följa när jag kör. Röststyrning är inte så viktigt eftersom min erfarenhet är att det låter alldeles för mycket i hjälmen i +80 km/h för ett headset, om man inte har pluggar...


Jag har för mig att telefon-GPS kan bli ett mycket mycket dyrt nöje, fram för allt om du kör utomlands, då det är stora datamängder som kontinuerligt ska laddas ner. Kartorna finns mig veterligen inte i telefonerna.


En digital karta får du med vilken GPS för 800 kr och uppåt som helst. Se bara till att skärmen är såpass ljusstark att den åtminstone kan avläsas utomhus i solljus...
 

Roma55

New member
Ja det här med ruttplanering eller inte är ju upp till den som skall köpa produkten. men det finns skillnader i ruttplaneringen och hur den hanteras av GPS:en som kanske inte kommer fram här. En del tycker inte om när rutten planeras om automatiskt av GPS:en när man gör en avstickare.
Som någon sa tidigare "ta dig en funderare över dina egna behov".
En annan sak som kanske avgör är om man vill ha Mp3-spelare i också å då även kunna lyssna i stereo via Bluetooth.
 

laban

New member
Jag har för mig att telefon-GPS kan bli ett mycket mycket dyrt nöje, fram för allt om du kör utomlands, då det är stora datamängder som kontinuerligt ska laddas ner. Kartorna finns mig veterligen inte i telefonerna.

En digital karta får du med vilken GPS för 800 kr och uppåt som helst. Se bara till att skärmen är såpass ljusstark att den åtminstone kan avläsas utomhus i solljus...

Kostar det inget att använda en GPS i Sverige då?
 

hamre

Member
Jag har för mig att telefon-GPS kan bli ett mycket mycket dyrt nöje, fram för allt om du kör utomlands, då det är stora datamängder som kontinuerligt ska laddas ner. Kartorna finns mig veterligen inte i telefonerna.
I min mobil så är kartorna på minneskortet( har 16GB minne) hemma laddar jag in kartorna via nätverket till mobilen.
 

-ah

New member
Kostar det inget att använda en GPS i Sverige då?

Om du menar en mobiltelefon med GPS-funktion? Ingen aning. Men laddar du ner kartor eftersom, har jag svårt att tro att telebolagen inte vill tjäna en hacka där också. :rolleyes:
Hamre anger ett annat alternativ - om dessa tassemarker är jag totalt rudis.
En vanlig GPS kostar i inköp och ev. periodisk kartuppdatering, därutöver ingenting.
 

hamre

Member
Var hittar man sådana kartor?
Jag har en Nokia 5800, GPS-programmet var installerat i mobilen från början.
NAVTEQ on board heter programmet.
Det kostar att köpa licenser, ca 600:-/år för Europa om jag inte minns fel.Då har du uppdaterade kartor hela tiden.
Jag kopplar upp telefonen via nåt trådlöst nätverk och laddar in kartorna så det kostar inget för datatrafiken. När du kör och använder GPSen kostar det inget i datatrafikkostnader.
 

badpitt

New member
De som använt båda vet att tomtoms är mycket enklare.
Och att sitta timvis framför datorn kan väl göra vemsomhelst beroende...
För vanlig åkning på asfalt är Tomtom optimal.

Det har även de svenska motorcykeltidningarna konstaterat.

Nu blir jag förvånad, du hat två offroad och gillat Tom-tom? Hur gör du en rutt i skogen? Skriver du in en adress ute i skogen?

MC-tidningarnas tester är gjorda av okunniga personer (på GPS) de har aldrig vägt in Mappsourse i sins tester.

Här ett bra test/vägledning skrivet av en kunnig person om GPSer:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf
 

Smedis

New member
Nu blir jag förvånad, du hat två offroad och gillat Tom-tom? Hur gör du en rutt i skogen? Skriver du in en adress ute i skogen?

MC-tidningarnas tester är gjorda av okunniga personer (på GPS) de har aldrig vägt in Mappsourse i sins tester.

Här ett bra test/vägledning skrivet av en kunnig person om GPSer:
http://resmark.se/gps/gpstips.pdf

Jag gör rutten hemma och inte i skogen...
Har heller inte sagt att tomtom är bäst på ren skogskörning.
Tror du att det inte går att rutta på Tomtom?:confused:

Flera tidningar har gjort tester av gps för asfaltsåka, och de flesta anser att Ridern vinner.

Vi som kör offroad har andra kriterier, som HMR, och är därför inte applicerbart för denna diskussion.
Och kunnig/expert på Garmins gps skulle jag vilja tillägga.

Jag försöker iaf förstå trådskaparens behov och tror han ska sätta den på sin VFR.
 

badpitt

New member
Jag gör rutten hemma och inte i skogen...
Har heller inte sagt att tomtom är bäst på ren skogskörning.
Tror du att det inte går att rutta på Tomtom?:confused:

Flera tidningar har gjort tester av gps för asfaltsåka, och de flesta anser att Ridern vinner.

Vi som kör offroad har andra kriterier, som HMR, och är därför inte applicerbart för denna diskussion.
Och kunnig/expert på Garmins gps skulle jag vilja tillägga.

Jag försöker iaf förstå trådskaparens behov och tror han ska sätta den på sin VFR.

Tråden heter bästa GPSen för MC, det är ju Garmin även om du föreslår en billigare variant.
Bästa GPS för MC och bil är ju en Zumo anser jag.

Det som gör Garmin bra för grus gör den även bra för asfalt.
 

Smedis

New member
Tråden heter bästa GPSen för MC, det är ju Garmin även om du föreslår en billigare variant.
Bästa GPS för MC och bil är ju en Zumo anser jag.

Det som gör Garmin bra för grus gör den även bra för asfalt.

En klocka av guld fungerar inte bättre som klocka bara för den är fögylld...:cool:
 

SGM

Moderator
???
En konstig kommentar tycker jag.

Garmin har bättre funktioner, utseendet har vi inte disskuterat, du säger själv att Garmin klarar fler saker än vad Tom-tom gör.

Är det inte så att mapsource är skillnaden, och det som gör garmin överlägsen för mcåkat där resan är viktigare än målet? :)
 

Smedis

New member
???
En konstig kommentar tycker jag.

Garmin har bättre funktioner, utseendet har vi inte disskuterat, du säger själv att Garmin klarar fler saker än vad Tom-tom gör.

Behöver inte betyda att den är bättre lämpad för killens ändamål eller hur?
Om jag kollar på en ny bil är väl inte rådet att köpa en F1-bil speciellt bra, iaf inte till det jag ska använda den till.
De funktionerna som Garmin kan göra bättre, (inte alla Garmin) är att spara körd rutt och stelbensruttande i terräng utan väg.
Saknas de behoven anser jag att Tomtom är bättre och smidigare att jobba med.
Kolla gärna på GPS-trådar så ser du vilken form av kunskap som krävs innan man kan utnyttja de funktionerna på Garmin.
Jag får känslan av att du inte har en aning om hur ruttande på Tomtom går till.
Och tidningarna som testat gps har troligen gjort det med hänsyn till krav på vägkörning. Jag förstår att det smärtar att se Tomtom som vinnare.
Varför är det svårt att acceptera?
 

badpitt

New member
Svar nej.
Samma funktion för ruttande på väg finns i Tomtom, mycket smidigare dock.

Jag vet att det finns en ruttplanering till Tom-tom, däremot saknar Tom-tom spårhanteringen, det är den funktion jag uppskattar mest, att ha ett bibliotek med massa gamla spår som man kan klippa isär och sammanfoga med andra spår, man sparar godbitarna helt enkelt.
Själv har jag en 60 Cx (kan ta med på promenad), där har jag ett spårbibliotek på gula kantareller, skall bygga på i höst för trattkantareller.
Jag har ett för roliga traktorvägar, roliga asfaltsvägar etc.
 
Top