Bästa gps:en för Mc?

wbr

New member
Mc-gps

Jag har också funderat (vänt ut och in på marknaden) ett tag och nu köpt mig en Garmin Zumo 660. Nu skall man lära sig den också. Den skall klara MC-turer, kajakturer, bilen och till fots (Geocatching).
Provar för fullt det sista, har hittat fyra catcher i Arendal och Torslanda på ett litet kick, så den duger nog till det med.
 

Wroom

New member
Hejhej.
Har haft några Navis de senaste åren.
- Garmin Streetpilot 2610
- TomTom Rider
- Garmin Zumo 550
- Garmin Zumo 660

Förra året sålde jag min Zumo 550 och köpte mig en Zumo 660.
Stort misstag!
Jag blev väldigt besviken eftersom 660:n inte hade någon detaljrikedom kvar på kartan vid zoomnivåer från 800 meter..
De mindre vägarna försvinner och är man i så kallad "glesbygd" så ser man bara den största vägen i närheten, inget mer.
Det är ju sämre än budgetmodellerna för 900 spänn!

Om man bara kör i stan bryr man sig nog inte om det, men om man vill få lite översikt och ha lite framförhållning i körningen eller t.ex. scrolla på kartan och kolla var de små vägarna går någonstans så var 660:n totalt urusel.
Precis som Tomtom Ridern jag hade, en burk som kunde lotsa dig från punkt A till B, men att kunna planera körningen och se var man befinner sig i en större skala är lönlöst.
I detta hänseende var Garmin 2610 överlägsen, den kan man kalla navigator.
Nackdelen med den var att den inte hade något inbyggt batteri.

Jag sålde 660:n kvickt och köpte mig en Zumo 550 igen...:D

Vid det här laget har kanske Garmin lyssnat på tusentals 660-kunder och åtgärdat denna katastrofala miss på 660:n, men man ska inte ta det för givet.
Kolla det före ett köp!

Mer matnyttigt finns att lära sig på: http://www.zumoforums.com
 

BMW R90s

New member
Hur många trådar finns det på nätet om GPS?
Jag har ingen och är väldigt tveksam till att skaffa någon.
Ständiga uppdateringar och pill med att lägga in rutter via datorn.
Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?
Åker hem och planerar om?
Men som gammal karfantast är man väl bara förändringsobenägen:(
 

Roma55

New member
Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?
Åker hem och planerar om?
Men som gammal karfantast är man väl bara förändringsobenägen:(

Ganska enkelt, man klickar bort vägen och vips har den räknat om och tagit en annan väg ;).
 

mudder

Member
....Om ni lagt upp en rutt i GPS och det visar sig att vägen ni valt är totalt sönderkörd och man måste välja en annan väg. Hur gör ni då?(
Vadå välja annan väg? Stå upp, växla ner och gasa mera :D

Men allvarligt så är det bara att köra en annan väg och be GPS:en att räkna om rutt. Eller så räknar den om automatiskt. Det beror på hur den är inställd.
 

BMW R90s

New member
Vadå välja annan väg? Stå upp, växla ner och gasa mera :D

Men allvarligt så är det bara att köra en annan väg och be GPS:en att räkna om rutt. Eller så räknar den om automatiskt. Det beror på hur den är inställd.
Jag vet att det fungerar så. Men ibland vill man provocera lite;)
Det är det där med att lägga upp rutter via datorn som jag inte orkar hålla på med. Verkar krångligt för mig som är född innan digitala tidsåldern.
Hela tiden är det nya uppdateringar som man måste antar jag
betala för. På BMW-forumet är det bara trådar om gps, man blir lite trött:(
BMW-folket har tydligen kurser men då måste dator o gps medtagas:mad:
Vore kanske bra att först lära, sedan köpa.
 

mudder

Member
Jag vet att det fungerar så. Men ibland vill man provocera lite;)
Det är det där med att lägga upp rutter via datorn som jag inte orkar hålla på med. Verkar krångligt för mig som är född innan digitala tidsåldern.
Hela tiden är det nya uppdateringar som man måste antar jag
betala för. På BMW-forumet är det bara trådar om gps, man blir lite trött:(
BMW-folket har tydligen kurser men då måste dator o gps medtagas:mad:
Vore kanske bra att först lära, sedan köpa.
Fördelen med att göra rutter i datorn är att du har god tid (hela vintern) på dig att hitta de mindre fina vägarna. En annan stor fördel med GPS är att du kan meddela exakt var du är om du eller någon annan behöver hjälp.
Att lära först och köpa sen är svårt. Bättre tvärt om. Köp först och lär genom trial&error. Lägg upp lite rutter, ta med GPS:en i bilen och låt polaren köra så kan du sitta och fippla i lugn och ro utan att ha direkt koll på trafiken.
 

Peter/Honda

New member
TomTom Rider 2

Fungerar bra, men bilhållaren har gått sönder 2 GÅNGER. Sugkoppen brister inne i sitt fäste. Samma fel båda gångerna. Livsfarligt när den helt plötsligt lossnar från sugkoppen och kommer farande. Har pratat med TomTom och de kör stenhårt på sin garantitid, men jag menar att det är ett konstruktionsfel. Någon utav Er som råkat ut för detsamma?
 

Zigge100

New member
Mycket åsikter om TomTom eller Garmin blev det här...
Verkar som Garmin folk brinner för Garmin och Tom Tom folk brinner för TomTom.
En sak vi alla brinner för är hojåkning.
JAG VILL HA VÅR OCH UT OCH ÅKA!!!!!!
 

Jörgen T

New member
Jag har en Zümo 550 kopplad till ett Autocom trådburet intercomsystem. Mobilen kopplas via blåtand och jag är sagolikt nöjd.

Mina spaningar so far:
-- Zümo har inte stöd för A2DP, dvs om du ska spela musik via blåtand så blir det inte stereo.
-- Blåtand funkar för det mesta hyfsat, men trådat funkar alltid.
-- Ruttplanering har gett mig fantastiskt mycket mer kul åkning. Tricket är att köpa en bra "kurvkarta" där rekommenderade hojvägar är markerade, och sen översätta dom till rutter. Det är resan som är målet, eller hur?
-- Zümo:n har en irriterande egenskap i form av en autozoom som inte går att stänga av. Det innebär att då hastigheten höjs så zoomar gps:en automagiskt ut, vilket gör att man inte kan se nästa kurva på skärmen.

Vad du än väljer så blir det nog bra, men jag tror att en gps som är gjord för ändamålet borde fungera bäst.

Lycka till!
 
Top