Bästa gps:en för Mc?

Ronny A

New member
Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?
 

Smedis

New member
Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?

Om du bara ska köra på asfalt skulle jag rekommendera på Tomtom RiderII.
Du får med mc-fäste, Bluetooth headset (Cardo Scala) och den funkar med de flesta telefoner.
Så du kan lägga in adressboken m.m.

Är skitenkel att rutta vägar på datorn innan och tanka in.
 

-ah

New member
Och jag skulle vilja säga: ta dig en rejäl funderare på vad du vill ha för funktioner, och under vilka omständigheter du vill använda GPSen.
Måste den inte vara 100% vattentät, fungerar antagligen vilken 1000-kronors GPS väldigt bra i de allra flesta fallen.
Ett prisbilligt alternativ för att montera GPSen på hojen är Ram-mounts universalfäste.
 

Kawasaki

New member
gps

Har själv TT Raider II funkar bra ganska enkel att använda,billigare än zumo.

Zumo 550 kan man även lägga in friluftskartan pro som är mera detaljerat över
län om man vistas ute med ,det går att ansluta bluetoot hedset till den som ex cardo scala ungefär samma användningsätt som på TT.

men det finns mera modeller att välja bland kolla in bmw klubbens info om
gps.
 

Smedis

New member
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...
 

SGM

Moderator
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...

Det beror på hur man ser på't - jag kör gärna vilse lite, och skulle gilla att ha en gps att förlita mig på (hitta närmaste mack, etc) - men så kör jag oftast i närområdet med.

Skulle jag åka på något större äventyr så är ruttfunktionen oslag-tag-bar om man inte vill ha en karta på tanken.

/J - fnular på en sådan 60cx
 

-ah

New member
Rekommenderar å det bestämdaste att se till att köpa en gps man kan rutta på.
För bilkörning är det väl skit samma men på mc ser jag det som hela grejen.
Såvida man inte talar att sätta mål som "viss gata i Antwerpen"...

Använder du både hängslen och livrem också?;)

Även med en vicken-som-helst GPS kan du också låta bli att titta på mojängen hela tiden, ta avstickare av vägar som ser kul ut, köra galet, och ändå mot slutet av dagen komma rätt på mål.
För inte att tala om vilka kul vägar man råkar ut för om man bara väljar rätt kombination av "välja bort" och "prioritera", istället för att sitta hemma i timmar och "planera" för vägar man i vicket fall som helst inte vet nånting om. :D

Är däremot IP 67, ruttplanering i datorn och tracking värden som är omistliga finns det inga alternativ till Garmin, som dock med undantag för den senaste - och dyraste, givetvis - modellen har rykte om sig att räkna olidligt långsamt.

Glöm inte heller att ta en titt på vilka kartor som följer med GPSen, samt inte minst kostnaderna för uppdatering, som kanske inte behöver göras varje år, men åtminstone vart annat. Om någon planterat en rondell mitt i vägen, går det nog att räkna ut kursen ändå, utan GPS-hjälp. :rolleyes:
 
Last edited:

Larsan52

New member
Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?

Jag kör med TomTom Rider och är helnöjd. Har använt den i bilen också med gott resultat. Har just uppgraderat Europakartorna till extrapris online. Fungerar utmärkt med interfacet till PC:n och man kan också göra egna justeringar av kartmaterialet om man hittar fel.
 

Smedis

New member
Använder du både hängslen och livrem också?;)

Och med det menar du?

Är det fel att kunna använda en gps med ruttfunktion?
Bara för att du inte förstått vitsen med det behöver du inte vara spydig.
Din trovärdighet ökar inte av det.
 

-ah

New member
Och med det menar du?

Är det fel att kunna använda en gps med ruttfunktion?
Bara för att du inte förstått vitsen med det behöver du inte vara spydig.
Din trovärdighet ökar inte av det.

De 3 GPSar jag har haft, har varit möjliga att programmera, antingen via datorn eller i GPS:en. Och dom har inte varit Garmin, som jag anser vara löjligt dyra.
Det är ingen unik funktion.
Enda unika med Garmin är tracking-möjligheten. Och priset.
 

LC4ever

New member
Det finns ytterligare en funktion som Garmin har som få andra har.
Uttag för headset, dvs vanliga hörlurar.

Vad har ni för "driftstid" på bluetooth-headseten?
Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.
 

Kawasaki

New member
Cardo scala ska ha en stabdby på ca 5 dgr om jag minns rätt hittade inte spec. men självklart förkortas tiden beroende på hur mycket man talar/vägbeskrivning.
 

sididi

New member
Jag är riktigt nöjd med min Zumo 550!
Ljusstark skärm, bra knappar (både på GPS'n och skärmen), går att utföra kommandon medan fordonet rullar, följer med fäste för bil (inkl inbyggd högtalare), bra på att hitta roliga vägar, osv.
Nackdelen är väl att den är lite dyr...

/roffe
 

hamre

Member
Går i funderingar på att köpa en mc-gps,men jag vill även använda den i bilen.
Så vilken är att föredra?
Garmin 660 har jag läst mycke gott om,men det finns ju flera.
Så vilken enhet kör ni med ?
För och nackdelar?
Det behöver inte vara nåt avancerat. Jag kör med Nokia 5800 mobil med GPS, smidigt knappa in vart du ska anslut bluetoothen stoppa ner mobilen i fickan och kör.:eek:
Har aldrig förstått det med att lägga upp en speciell rutt, nej knappa in vart du ska och kör som du vill. Fram kommer man alltid. Man hittar många roliga vägar på det viset.:D
 

Larsa

New member
GPS-problem på datorn

Om du bara ska köra på asfalt skulle jag rekommendera på Tomtom RiderII.
Du får med mc-fäste, Bluetooth headset (Cardo Scala) och den funkar med de flesta telefoner.
Så du kan lägga in adressboken m.m.

Är skitenkel att rutta vägar på datorn innan och tanka in.

Hej! Har själv en tomtom rider men varken jag eller supporten har lyckats få det här med att få upp kartorna på datorn att fungera. Har hållt på o trixa med allt möjligt, ominstallation o hela kitet men icke. Har du råkat ut för detta eller kanske någon annan som känner igen detta problem så är jag tacksam för lite tips om hur man kan åtgärda detta.

Hlsn Lasse
 

Larsa

New member
Headset

Det finns ytterligare en funktion som Garmin har som få andra har.
Uttag för headset, dvs vanliga hörlurar.

Vad har ni för "driftstid" på bluetooth-headseten?
Jag vill kunna koppla in GPS-en på ett enkelt sätt till intercom. Känns som BT inte är det bästa.

Jag har ett Scala rider Q2 o är helnöjd med detta. Du kan koppla ihop 3 st headset med varandra via bt o räckvidden skall vara 500 m i öppen terräng o hittills har det fungerat bra. Sedan kan du koppla in GPS o telefon. Headsetet har även inbyggd radio där du kan spara upp till 6 olika kanaler o sedan så kan du koppla in din mp3-spelare om du vill lyssna på egen musik. Telefonen styr du via röstuppringning o man hör jättebra fast man ligger på motorväg o håller 110. Att prata med någon av dom andra är skitlätt, bara börja prata så startar headsetet, inga knapptryckningar behövs, o man kan snacka i mun på varandra. Battertiden varierar givetvis hur på mycket o hur du använder headsetet. Rekomenderas helt klart. Köpte våra på CDon för 1200/st. Går även att köpa 2-pack som då är fabriksparade. Men installationen är busenkel. Se bara till att få med en svensk manual.

Lasse
 

Smedis

New member
Hej! Har själv en tomtom rider men varken jag eller supporten har lyckats få det här med att få upp kartorna på datorn att fungera. Har hållt på o trixa med allt möjligt, ominstallation o hela kitet men icke. Har du råkat ut för detta eller kanske någon annan som känner igen detta problem så är jag tacksam för lite tips om hur man kan åtgärda detta.

Hlsn Lasse

Nej, inga konstigheter.
Bara i samband med uppdatering av karta till Europa istället för Norden.
Var tvungen att uppdatera Tomtom Home två gånger innan den hittade enheten.
 

badpitt

New member
Använder du både hängslen och livrem också?;)

Även med en vicken-som-helst GPS kan du också låta bli att titta på mojängen hela tiden, ta avstickare av vägar som ser kul ut, köra galet, och ändå mot slutet av dagen komma rätt på mål.
För inte att tala om vilka kul vägar man råkar ut för om man bara väljar rätt kombination av "välja bort" och "prioritera", istället för att sitta hemma i timmar och "planera" för vägar man i vicket fall som helst inte vet nånting om. :D

Är däremot IP 67, ruttplanering i datorn och tracking värden som är omistliga finns det inga alternativ till Garmin, som dock med undantag för den senaste - och dyraste, givetvis - modellen har rykte om sig att räkna olidligt långsamt.

Glöm inte heller att ta en titt på vilka kartor som följer med GPSen, samt inte minst kostnaderna för uppdatering, som kanske inte behöver göras varje år, men åtminstone vart annat. Om någon planterat en rondell mitt i vägen, går det nog att räkna ut kursen ändå, utan GPS-hjälp. :rolleyes:

Om du hade använt ett planeringsverktyg på datorn innan du åker ut kan du köra vägar som du aldrig skulle komma på tanken att köra.
Som jag förstår är de som kör utan GPS de kör oftast på "gamla bekanta vägar" har du en riktig GPS (Garmin) har du med tiden en massa spår som är jättebra att ta fram när du knopar ihop en ny rutt. Samtidigt som man hittar nya vägobjekt man vill testa på Mappsourse.
Att hitta en adress (som tom-tom klarar) är helt meningslöst det använder man inte (MC-bud undantaget) på MC. Jag har använt min GPS i drygt ett år och kört ca 1 000 mil och inte sökt en enda adress hittill på den.
 

-ah

New member
Om du hade använt ett planeringsverktyg på datorn innan du åker ut kan du köra vägar som du aldrig skulle komma på tanken att köra.
Som jag förstår är de som kör utan GPS de kör oftast på "gamla bekanta vägar" har du en riktig GPS (Garmin) har du med tiden en massa spår som är jättebra att ta fram när du knopar ihop en ny rutt. Samtidigt som man hittar nya vägobjekt man vill testa på Mappsourse.
Att hitta en adress (som tom-tom klarar) är helt meningslöst det använder man inte (MC-bud undantaget) på MC. Jag har använt min GPS i drygt ett år och kört ca 1 000 mil och inte sökt en enda adress hittill på den.


Du skulle bara veta..:D
Under de 5 åren/5000 mil jag har använt mina riktiga GPS:ar har jag kört vägar jag inte anade fanns och inte heller hittade på kartorna. Men eftersom målen sällan är desamma har jag ingen nytta av tracking-funktionen.

Och statistik är jag inte heller intresserat utav. Tillryggalagd distans går att avläsa på en grej som kommer alldeles gratis med motorcykeln, kilometerräknaren.

Vad jag är ute efter, är den allmänna uppfattningen om det "enda rätta", dvs i regel den dyraste lösningen, som inte nödvändigtvis är varken den bästa eller för den enskilda, optimala lösningen.
Värdera dina behov, kort sagt.
 
Top