Arlanda TT

Sb.

New member
Ryggskydd har nog de flesta ändå, tycker det är sällan man inte ser sådant på folk

Sant, men det räcker med att en av alla deltagare inte har ryggskydd och så åker han/hon omkull och landar tokigt.....
Visst man kan inte skydda sig mot allt men hjälm och ryggskydd är två billiga livförsäkringar. Man kräver MC-stövlar men inte ryggskydd, snacka om bakvänt?!
 

Carnivore

New member
Sant, men det räcker med att en av alla deltagare inte har ryggskydd och så åker han/hon omkull och landar tokigt.....
Visst man kan inte skydda sig mot allt men hjälm och ryggskydd är två billiga livförsäkringar. Man kräver MC-stövlar men inte ryggskydd, snacka om bakvänt?!

Sen förs det protokoll på om man har ryggskydd och inte så det borde ju gå att få ut den statistiken från SMC hur många av deras deltagare som har ryggskydd.

Så om många skadar ryggen vid omkullkörningar på kurserna så lär kravet komma, men än så länge har jag inte sett en enda sjukhusvistelse de ggr jag varit på kurs...
 

SGM

Moderator
Sen förs det protokoll på om man har ryggskydd och inte så det borde ju gå att få ut den statistiken från SMC hur många av deras deltagare som har ryggskydd.

Så om många skadar ryggen vid omkullkörningar på kurserna så lär kravet komma, men än så länge har jag inte sett en enda sjukhusvistelse de ggr jag varit på kurs...

..och det kan man nog tillskriva att det är rätt safe att gå ikull på storbanorna. :) Jag har en polare som fick lite tid på landstingets bekostnad, bara mörbultad, men ändå (med ryggskydd, etc), så visst händer det, även med SMC.
 

SuperRetard

New member
Det är klart att det gör ont att åka rumpa i 100+. Men med bra skydd, och "fritt spår" så gör det förmodligen "bara" ont, och inte resten av livet.

Det är när saker kommer i vägen det blir otäckt! :fakta
 

Carnivore

New member
..och det kan man nog tillskriva att det är rätt safe att gå ikull på storbanorna. :) Jag har en polare som fick lite tid på landstingets bekostnad, bara mörbultad, men ändå (med ryggskydd, etc), så visst händer det, även med SMC.

Visst händer det, det vet jag också. Men det jag menade är att det kanske har funnits fog till att kräva integralhjälm och ryggskydd av alla deltagare just för att skadorna inte varit av sådan natur.
Man kanske ser till fördelen att erbjuda kurs till även de som normalt kör utan ryggskydd istället för att kräva ryggskydd av alla deltagare och då kanske missa stora grupper som skulle dra nytta av det annars.

Mina gissningar.
 

SGM

Moderator
Visst händer det, det vet jag också. Men det jag menade är att det kanske har funnits fog till att kräva integralhjälm och ryggskydd av alla deltagare just för att skadorna inte varit av sådan natur.
Man kanske ser till fördelen att erbjuda kurs till även de som normalt kör utan ryggskydd istället för att kräva ryggskydd av alla deltagare och då kanske missa stora grupper som skulle dra nytta av det annars.

Mina gissningar.

Det var lite det jag var inne på. :) Hellre gå en kurs, och lära sig köra rätt, än att skrämmas bort, och ändå köra utan ryggskyddet. :)
 

demolitiondave

New member
plats att sälja

Jag kan inte köra på lördag 18/9 p.g.a stöldförsök på min hoj så om någon vill köpa min plats är det bara att PM:a eller ringa 0707457007
 

Kontorsråttan

New member
Var ligger det...?

Har försökt surfa runt litet, men har inte kommit mycket närmare var stället egentligen ligger. Nån som har en trovärdig vägbeskrivning eller kartbild?

/Roland
 

druid

New member
Lättaste måste vara att svänga av motorvägen mot Arlanda flygplats,
ta nästa avfart,
följ skyltarna mot långtidsparkeringen (benstocken har jag för mig den heter),
åk förbi parkeringen,
nästan direkt efter så kommer en anonym grind på högersida vilket är infarten.
 

ezzo

New member
Har försökt surfa runt litet, men har inte kommit mycket närmare var stället egentligen ligger. Nån som har en trovärdig vägbeskrivning eller kartbild?

/Roland

Deltagarna för lördag och söndag kommer i ett mail som kommer någon av de närmaste dagarna få en vägbeskrivning till Arlanda TT.

Där kommer jag också be alla att undvika att köra genom Skoby dit.
 

Tankad

New member
Hej. Har tyvärr dubellbokat mig med jobbet så måste sälja min plats på lördag 18/9. Hjälp en hojbroder, köp min plats!

mvh Andreas Bauer
073-6457379
 

molzzon

New member
Plats till salu till Arlanda

Hej!

Jag har en plats till salu till Arlanda TT den 18/9, kan tyvärr inte åka eftersom jag pajat mitt nyckelben och det lär inte läka tills på lördag :(

Skicka ett PM till om intresse finns.
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tack för en toppendag på en skitkul bana!

Mycket varierande körning, började med ett par pass på fuktig asfalt som hann bli torr till det tredje passet, och när man då lite lagom börjat hitta runt bland alla kurvkombinationer så vänder instruktörerna på steken och det är vänstervarv som gäller resten av dagen efter lunch. Eftermiddagens pass gick från fuktigt till blött till hällregn.

Så nu har man fått se banan i typ allt utom vinterskrud...
 

77mats

New member
5++ av 5 möjliga för ATT som övningsplats. Liknar ju mer mina favoritvägar än vad tex Gelleråsen/Sviesta gör...
Är kanonnöjd med söndagen efter att ha gått steg 2 och hoppas på många fler kurstillfällen 2011 på ATT. Bra organiserat, bra instruktörer och TACK till alla resurser på plats.

Håller tummarna för att alla tillstånd blir godkända och att vi ses där nästa säsong igen?
 

Hansi

Skrivit för mycket
Ja idag (söndag) fick vi verkligen valuta för kursavgiften. Inget regn, banan fuktig men med upptorkande spår tre första passen (vänstervarv), sedan torr bana i högervarv de 4 eftermiddagspassen.

Runt 25 deltagare, i snabb grupp var vi totalt 6 deltagare som hade banan för oss själva = 100% kvalitetstid på banan.

En av årets bästa bandagar (ehh edit:trafikövningsdagar?), var nog bara den där onsdagen på Gelleråsen med endast 17 deltagare och två pass/timme som det blev lika mycket "ensam på banan" åka.
 

Spiff

New member
Kul att höra att det är så mycket positiva omdömen om kurserna på ATT. Otroligt kul att det äntligen finns en möjlighet till utbildningsplats i Stockholms området! Vi får verkligen hoppas att det kommer att gå att bedriva utbildning här i SMCs regi. Superkul att inte behöva åka land och rike runt när man bor i Stockholm och vill fortbilda sig!
 
Top