Patrik Ericsson
New member
Hej
Nu är äntligen bokningen öppen för Arlanda Test Track
Nu är äntligen bokningen öppen för Arlanda Test Track
Verkar som att många "banrävar" bokar sig... Hur löser ni det utan snabb grupp?
Blir jag svartflaggad om jag är för snabb eller?
Nej, men du blir troligen stämplad som "självmordsbenägen"...![]()
Hur tänkte du nu? Det har ju inget med hastighetsmätaren att göra. Om alla så håller sig mellan 30 och 60 så kommer de som håller högst fart att vara i "snabb grupp"...Hur löser ni det utan snabb grupp?
Med den inställningen är jag inte så säker på att du passar ändå, även om jag sett mycket kloka inlägg från ditt håll ibland. Jag antar att du släpper ut henne i trafiken där hon kan möta vilket fyllo som helst och att hon inte har nåt val i frågan själv?För att avåkningszonerna är obefintliga eller värdelösa eller?
Jag som tänkte åka upp så att sambon fick gå steg 2 och passa på att ställa upp som funkis..
Men då vill jag inte att hon åker heller om det är så.
Synd!
Med den inställningen är jag inte så säker på att du passar ändå, även om jag sett mycket kloka inlägg från ditt håll ibland. Jag antar att du släpper ut henne i trafiken där hon kan möta vilket fyllo som helst och att hon inte har nåt val i frågan själv?
Anpassa farten till omgivningen är förstås inte ett val, utan första argumentet är alltid hur fort man kan köra? Det ska vara trafiksäkerhetskurs! (notera att jag inte skriver "är")
Slut på kommentar, nu spånar jag generellt istället:
Grattis...Jag har 10 år och några tiotal dagar på bana bakom mig sen jag började åka asfalt...
Om man ska köra i ett tempo där man inte kan riskera att köra av/omkull (på fel underlag för många förare så är av nästan = omkull), så måste man ligga på MAX 70%.... Min fråga är då, vad lär jag mig om jag kör med så stora marginaler?
...Så.. Vad är det ni tar betalt för på Arlandakursen?
Grattis...
Vad lär du dig att ligga på marginalen? Möjligen att ligga på marginalen om du har tur, och klarar att rädda de tillfällen du går över. Men du har ingen uppmärksamhet att ta in ny kunskap snabbt. Det jag tror du missar är att man ligger inte på 70% på alla parametrar, du kan inte träna på allt samtidigt. Hjärnan funkar inte så.
Om du tränar på sittställning kommer kanske gaskontrollen att falera. Det betyder att din uppmärksamhet var slut, du har överskridit din gräns någonstans. Den funktionen låg på 95% redan... men du kör inte omkull för snittet landar på en behaglig nivå runt kanske 75%
Höjer du nu fartparametern kommer nånting mer att falla ifrån om du fortfarande övar sittställning, förmodligen blick... osv.
Jag har inte hävdat motsatsen. Möjligen kan jag sträcka mig till att körteknik inte har nåt med pedagogisk förmåga att göra, men i övrigt säger jag inte emot. Jag säger bara att man inte bör göra det på alla områden samtidigt.Men hävdar fortfarande att allt lärande måste ske genom att man ger sig på det okända, även om man bara naggar det i kanten!
Jag har inte hävdat motsatsen. Möjligen kan jag sträcka mig till att körteknik inte har nåt med pedagogisk förmåga att göra, men i övrigt säger jag inte emot. Jag säger bara att man inte bör göra det på alla områden samtidigt.
Diskussion hör heller inte längre hemma i tråden, då får vi starta en om semantik istället.
...Att harva runt och träna start i backe ger inte så mkt efter 20 år på 2 hjul, i dagsläget inte heller att köra Gelleråsen på 1.50 (vilket motsvarar ca 70%) om man inte gör några väldigt speciella övningar, och då är det ju inte längre 70% av DEN förmågan...
Då är det en fördel om tangentens riktning utanför banan är fri från skadliga föremål.
Mjae, att 70% av Din mentala förmåga/kapacitet skulle motsvara 70% av någon form av Din snabbaste hastighet runt en asfaltslinga stämmer nog inte för de flesta erfarna motorcyklister. De sista tiondelarna eller den sista sekunden av ett varv kostar nog oproportionerligt mycket förmåga för de flesta av oss, förmodligen ett exponentiellt förhållande vi diskuterar i dessa fall.