Och min poäng var just att blickträning etc i okänd miljöer tränas varenda meter på gata. På bana har man vinsten att man kan befästa "känslan" av vad som är rätt och därmed lära sig hitta det "rätta" snabbare i nya miljöer likväl.
Jag håller helt med dig.
Kan förvisso förstå smc-representanternas argument i tråden, men samtidigt så tror jag att deras argumentation kanske stämmer bra för de som kör förhållandevis många bandagar..
Men för någon som kanske kör 1-2 bandagar/säsong så tror jag att det ger mer att faktiskt bli såpass säker så att man får känna "flytet", verkligen får möjlighet att nöta övningarna och kanske inte behöva bry sig så mkt om själva bansträckningen. Att nöta tills det lossnar och man får känslan "aha, det är såhär det ska kännas" helt enkelt.
Har flera gånger varit med om folk som kört en hel dag åt samma håll som inte "får till det" förrens de sista 1-2 passen.
Att då plötsligt byta riktning tror jag kan ge känslan att det inte blir någon direkt skillnad att öva på bana. Arlanda tar ju en stund att ta sig runt, så på 3 pass i en riktning passerar man inte varje kurva sådär sjukt många gånger. Och vad är det dansken brukar säga? Det tar 3000 passeringar att lära sig en kurva?
Så det beror lite på vilken målgrupp man riktar in sig på.
Men hursomhelst, jag kommer boka ett par dagar där i sommar.. Banan är ju ny, så jag menar inte att såga konceptet. Man får testa lite helt enkelt och analysera utvärderingarna i efterhand.