Arlanda TT

Galne Dansken

Administrator
Personal
...En viktig del i pedagogikens grund är överinlärning.
..

Jag ska inte lägga mig i hur träningsledaren kommer planera kurserna.

Men, banan i sig ger just det du nämnar - överinlärning.
Men, det finns en skillnad på att träna samma sak igen, igen... Alternativt förstå varför man gör, som man gör, när man tränar igen och igen..

Att köra åt andra hållet, medför att man "tvinges" tänke på alla teknikker man har lärd sig på steg 1 & 2. Samtidigt som man får mängd träning.
Personligen, anså jag att det var en lärorik övning...
 

Svampe

New member
Har man gjort något, eller kommer att göra något åt banan?
Vet att det var på tal i höstas att SMC hade skickat in en "önskelista"
Med t ex att åtminstone måla curbs (något som jag saknade mkt), och kanske även fylla igen fler diken/ta ner träd?
Om jag fick bestämma (kanske tur att jag inte får), så skulle jag fylla igen de värsta dikena, ta bort de farligaste träden. Men jag skulle inte måla curbs utan en vanlig mittlinje och kantlinje som på vägen.

Så som det körs på bana, körs det (helst) inte på gata. Men den överinlärning man kan få ut av det är grymt värdefull just i ovan avseende. Byter man då varv så övar man på något som man tränas i mer än önskvärt så fort man snurrar på gatan. Och att lära sig köra snabbt på okända vägar är väl knappast syftet med kurserna?

Det handlar inte om att lära sig köra fort på okända vägar.
Finns fler anledningar.

Det får folk att tänka. Helt plötsligt så ser inget ut som innan lunch och man tvingas att lyfta blicken för att förstå trafikmiljön.

Det får folk att sänka farten, något man ska göra på okända vägar.

Det får folk som åter höjt blicken och sänkt farten att "börja om" med övningarna med större chans till överinlärning. (Ingen blir "överinlärd" på en dag dock.)

De flesta kör favoritvägen åt båda hållen, eller?

Det är mina anledningar till att jag tycker att det är bra att byta håll.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Kan köpa ovan argument.. Delvis.

Jag ger mig lite, men är nog ändå lite av inställningen att själva handhavandet ger väldigt mycket insikt i hur stor en störning (oförutsedd händelse) blir i verkligheten.

Jag tillhörde säkert moppefukkoriskgruppen rent objektivt (inte den värsta dock) en gång i tiden. Med ökade kunskaper ökade också farten. Tills man faktiskt kom ytterligare ett steg och vann lite insikt om hur ont det kunde göra. Då sjönk den igen, trots ökad färdighet.

Och min poäng var just att blickträning etc i okänd miljöer tränas varenda meter på gata. På bana har man vinsten att man kan befästa "känslan" av vad som är rätt och därmed lära sig hitta det "rätta" snabbare i nya miljöer likväl.

Men jag ska inte stå på mig för hårt gällande pedagogiken.. Gissar att det finns nån som kan det där bättre än mig som lagt grunden för uppläggen.
 

Peter1980

New member
Och min poäng var just att blickträning etc i okänd miljöer tränas varenda meter på gata. På bana har man vinsten att man kan befästa "känslan" av vad som är rätt och därmed lära sig hitta det "rätta" snabbare i nya miljöer likväl.

Jag håller helt med dig.

Kan förvisso förstå smc-representanternas argument i tråden, men samtidigt så tror jag att deras argumentation kanske stämmer bra för de som kör förhållandevis många bandagar..

Men för någon som kanske kör 1-2 bandagar/säsong så tror jag att det ger mer att faktiskt bli såpass säker så att man får känna "flytet", verkligen får möjlighet att nöta övningarna och kanske inte behöva bry sig så mkt om själva bansträckningen. Att nöta tills det lossnar och man får känslan "aha, det är såhär det ska kännas" helt enkelt.

Har flera gånger varit med om folk som kört en hel dag åt samma håll som inte "får till det" förrens de sista 1-2 passen.

Att då plötsligt byta riktning tror jag kan ge känslan att det inte blir någon direkt skillnad att öva på bana. Arlanda tar ju en stund att ta sig runt, så på 3 pass i en riktning passerar man inte varje kurva sådär sjukt många gånger. Och vad är det dansken brukar säga? Det tar 3000 passeringar att lära sig en kurva?

Så det beror lite på vilken målgrupp man riktar in sig på.

Men hursomhelst, jag kommer boka ett par dagar där i sommar.. Banan är ju ny, så jag menar inte att såga konceptet. Man får testa lite helt enkelt och analysera utvärderingarna i efterhand.
 

lime

Skriver inte
Jag undrar äver bullernivåerna på Arlanda; Är det 93dB som gäller?

Mvh,
Ingvar

Ja, det är därför följande står på samtliga ATT-tillfällen.

"Buller
Det är regler för buller på samtliga banor och även här, det krav vi har är i dagsläget max 93 db. Har du högt ljud finns det db killer att köpa hos handlare som du kan använda om du ligger på gränsen."

Och vi kommer att vara hårda på det. För alla. Själv kikar jag efter en hoj till för att klara mig.
 

ezzo

New member
¨Buller är det största hotet mot motorsporten över huvud taget.
Det är alltid på bullret vi går bet på.
Det klagas på flera av banorna runt om i Sverige från beonde kring anläggningarna. Tyvärr...

Bullergränsen för Arlanda är satt för att inte ha för högt ljud vid närmaste granne.
 

Patrik Ericsson

New member
BKK 30/4 i farozonen? Hittade denna artikel: http://www.sigtunabygden.se/sigtunabygden/sigtuna/stopp-for-sirener-pa-ovningsbana-1314246.aspx

Sista meningarna är ingen rolig läsning...

Det är helt enligt planen och vi kommer att köra kurser som planerat. Vi jobbar stenhårt för att kunna bedriva vår verksamhet och få nöjda deltagare MEN vi måste också göra det så bra som möjligt för närboende i Skoby. Vi gör så gott vi kan med dels bullergränsen, trafiken till och från banan, information och öppenhet.

Tro mig när jag säger att detta är ett intressant projekt som jag jobbat med i över 2 år och vill gärna att vi får in SMCs kursverksamhet på ett BRA sätt
 

Peter1980

New member
Det är helt enligt planen och vi kommer att köra kurser som planerat.

Hmm.. Men de skriver ju att "...vilket gör att motorcykelkörningen på banan inte är aktuellt för tillfället."

Syftar de på någon annan körning än SMC's kurser? Annars känns det ju lite tveksamt att boka upp och ligga ute med deg för kurser på Arlanda som kanske inte blir av?
 

ezzo

New member
Hmm.. Men de skriver ju att "...vilket gör att motorcykelkörningen på banan inte är aktuellt för tillfället."

Syftar de på någon annan körning än SMC's kurser? Annars känns det ju lite tveksamt att boka upp och ligga ute med deg för kurser på Arlanda som kanske inte blir av?

Kurserna kommer att köras.
 

druid

New member
Fint!

Bokat och betalt den 30:e, hoppas att TL levererar bra väder den här gången till skillnad från i höstas.. ;)

Trodde jag skulle drunkna ett tag förra året. Bra med vattentäta kängor, mindre bra att
vattnet rinner genom det perforerade skinnstället ner i dom vattentäta kängorna... :)
 

Patrik Ericsson

New member
Trodde jag skulle drunkna ett tag förra året. Bra med vattentäta kängor, mindre bra att
vattnet rinner genom det perforerade skinnstället ner i dom vattentäta kängorna... :)

Nu tycker jag att ni överdriver om vädret. När jag satt inne i huset och tittade ut kan jag hålla med om att det var lite hög luftfuktighet men inte var det väl regn:)

Glad Påsk och väl mött på Arlanda jag kommer åxå att vara där
 

enhjuling

New member
Trodde jag skulle drunkna ett tag förra året. Bra med vattentäta kängor, mindre bra att
vattnet rinner genom det perforerade skinnstället ner i dom vattentäta kängorna... :)

Jag förstår att man drunknar om hjälmen är full med vatten men kängorna...
Hur är du klädd egentligen?

/Stefan
 
Top