Arlanda TT

ezzo

New member
Så enormt kul att läsa allt possitivt.

Tack alla för dessa två dagar.
Riktigt kul. Tack alla för två mycket givande dagar.

/Ezzo
 

Carnivore

New member
Yes, tack för två toppendagar även om det var lite motigt att stå ute och flagga de två sista timmarna på lördagen. :)

Men rackarns vilken rolig övningsplats det här är, som Hansi sa, det är ju så här som favoritvägarna ser ut! :)
Tror att t.ex. "Hästskon" kan göra en hel del för folk som tycker det är obehagligt med tighta kurvor, och att dubbel-S-partit får folk att upptäcka kroppsförflyttning om de inte redan gjort det.

Så nu är det bara hålla tummarna för att det går vägen och att SMC får bedriva kursverksamhet här 2011, jag kommer givet att komma! :)
 

swischmc

New member
Jag tror jag är kär... :)
ATT är en bana med KURVOR, KURVOR och KURVOR. En bana som fyller det tomrum jag tycker funnits mellan knix och storbana. En bana för träning av det tekniska, inte hastigheten.

Är du en av dem som inte vågat ge dig ut på storbana för att det gått för fort, för att det finns sporthojar med däcksvärmare eller för att din hoj inte "passat" in på bana? Nu har du chansen! ATT är en bana för alla som vill bli bättre och säkrare mc-förare.

Däremot är banan inget för banrävarna, för de som bara vill sänka varvtider.

Jag tycker att ATT verkligen uppfyller smc´s tanke för utbildning av mc-förare och jag hoppas att banan blir godkänd som övningsplats, för fler borde få chansen att lära sig mer på en sådan bana som ATT.

Stort tack till arrangörer, instruktörer och resurser!! Ni gjorde en bra dag ännu bättre.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Däremot är banan inget för banrävarna, för de som bara vill sänka varvtider.
Finns mycket att hämta även för den som har "bli snabb på bana" som mål.

Så många kurvor per kilometer bana för att träna kroppförflyttning, snabbstyrning m.m. i får man nog leta efter. Hastigheten hålls ju ner av banans karaktär, men det ger bara mer plats över mentalt för det man övar på.

På gelleråsen får man ju bara träna på en S-kurva per dryga minuten, här går det tretton på dussinet, alla med olika karaktär. Och när man börjar förstå hur banritaren tänkt så tar men dom i motsatta varvet...

Jag har tränat så mycket "hip-flicks" i helgen så jag kommer ha träningsvärk till mellandagarna...

http://www.youtube.com/watch?v=hEi0HtalGpU
 

swischmc

New member
Ah, jag är ingen banräv själv och fick uppfattningen att flera av de som "alltid" är med på bankörningar inte var med på ATT. Så bra att jag har fel! Då finns det ännu större möjlighet för ATT att utvecklas till en bana för träning av kurvtagning. För det svänger verkligen heeeela tiden. :eek: :D :D




Någon som är negativ till banan utav de som körde i helgen? Nyfiken!
 

ezzo

New member
Ah, jag är ingen banräv själv och fick uppfattningen att flera av de som "alltid" är med på bankörningar inte var med på ATT. Så bra att jag har fel! Då finns det ännu större möjlighet för ATT att utvecklas till en bana för träning av kurvtagning. För det svänger verkligen heeeela tiden. :eek: :D :D




Någon som är negativ till banan utav de som körde i helgen? Nyfiken!

Banräv eller inte banräv spelar ingen roll.
SMC bedriver fortbildning med trafiksäkerhetshöjande mål (steg 1-4 iaf) Det är inte bandagar vi bedriver och det spelar ingen roll på vilken anläggning vi befinner oss.
Det var blandad kompott på arlanda TT.
Allt från förstagångskursare till en med 10 års erfarenhet från att köra SM i roadracing.
Styrkan i SMCs kurser är att vi kan hjälpa de allra flesta att förbättra sig.

Har inte läst något negativt alls om dagen en så länge.

*//Ezzo
 

druid

New member
Banräv eller inte banräv spelar ingen roll.
SMC bedriver fortbildning med trafiksäkerhetshöjande mål (steg 1-4 iaf) Det är inte bandagar vi bedriver och det spelar ingen roll på vilken anläggning vi befinner oss.
Det var blandad kompott på arlanda TT.
Allt från förstagångskursare till en med 10 års erfarenhet från att köra SM i roadracing.
Styrkan i SMCs kurser är att vi kan hjälpa de allra flesta att förbättra sig.

Har inte läst något negativt alls om dagen en så länge.

*//Ezzo

Det skulle vara att Ezzos statistik angående kursdagar utan regn fick sig en rejäl törn på lördagen... ;)
 

påK-en

New member
Som hatobjekt i topp ligger väl motor- och skytteanläggningar, därför är det väntat att det skulle bli klagomål. Känns inget vidare att hålla på när man hela tiden vet att det irriterar omgivningen.
Det räcker att det hörs att det pågår nåt, utan att ljudnivån är speciellt hög, så går de som inte själva är intresserade i taket. Det finns nog inte områden som ligger tillräckligt ensligt för att inte reta någon.
Men det behöver inte ens vara buller för att reta folk, många retar sig på nåt så tyst som ridanläggningar också, det verkar som om allt som intresserar andra än en själv blir hatobjekt. :mad:
 

Maru

New member
Var väl tyvärr väntat.
Lite lustigt att kalla en by under bullermattan för idyllisk. Det lät ju förjävla högt när man stod under flygplanen.
Men vad gör man inte för att klaga på något/vadsomhelst man inte gillar?

Lät det så djävla högt att du inte hörde din egen hoj? :D

Hoppas det blir körningar till våren, verkar vara en kurvig bana. *tummen upp*
 

SvenneC

New member
Lät det så djävla högt att du inte hörde din egen hoj? :D

Hoppas det blir körningar till våren, verkar vara en kurvig bana. *tummen upp*

Flygplanen låter så högt att man knappt kan höra sina egna tankar, men mellan flygplanen är det faktiskt väldigt tyst i området om man bortser från banan.

Jag kan förstå att dom som bor i grannbyn är oroade eftersom aktiviteter på banan resulterar i en mer eller mindre permanent ljudkuliss som kan vara irriterande som f-n.

Jag hoppas också att bullerdiskussionerna löser sig på bästa sätt för både oss hojåkare och för grannarna, för detta är en riktigt bra plats där vi kommer att kunna köra riktigt bra och roliga kurser.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Lite tanker om MC buller generellt!

Bor på en av öerna runt Vaxholm och här är tyst. Om inte det är brölande dubbla V8 powerboats med öppna rör som seglar runt. Eller någon classic veteran flyg tokskalle som har luftrummet över mit hus som övningsbana.

I roadracing, börjer vi nu se elektriska MCs som har samma eller mera power än 4 cylindriga vanliga racehojer, enligt prognoser. Intressant är det att dom elektriska vill tävla med vanliga hojer. Jag ku tro att detta är ett viktigt steg till att vi kommer se store ändringar i bullret i åren som kommer. Och sannolikt kommer sporthojsfolket nog ganska fort att byta till nyaste power hojerna!

Framtiden är nog ganska tyst!
 

Ricken

Member
Lite tanker om MC buller generellt!

Bor på en av öerna runt Vaxholm och här är tyst. Om inte det är brölande dubbla V8 powerboats med öppna rör som seglar runt. Eller någon classic veteran flyg tokskalle som har luftrummet över mit hus som övningsbana.

I roadracing, börjer vi nu se elektriska MCs som har samma eller mera power än 4 cylindriga vanliga racehojer, enligt prognoser. Intressant är det att dom elektriska vill tävla med vanliga hojer. Jag ku tro att detta är ett viktigt steg till att vi kommer se store ändringar i bullret i åren som kommer. Och sannolikt kommer sporthojsfolket nog ganska fort att byta till nyaste power hojerna!

Framtiden är nog ganska tyst!
Jag skulle gärna prova en elhoj, har du nån till övers så kan du ju höra av dig. ;)

Edit: Måste ju visa den här då.

http://www.mavizen.com/TTX02.html

mavizen_white_cutout.jpg


Edit 2:
http://www.egrandprix.com/

http://www.youtube.com/watch?v=3_JlAT_sol0
 
Last edited:

Peter1980

New member
Ser att kurserna på Arlanda kommit upp i bokningssystemet nu.

Är det bestämt mer hur det blir? Kommer det även under denna säsong bli så att man kör åt olika håll på förmiddag/eftermiddag?

Eller blir det som en "vanlig" BKK? Dvs samma håll hela tiden?

Har man gjort något, eller kommer att göra något åt banan?
Vet att det var på tal i höstas att SMC hade skickat in en "önskelista"
Med t ex att åtminstone måla curbs (något som jag saknade mkt), och kanske även fylla igen fler diken/ta ner träd?
 

Patrik Ericsson

New member
Hur upplägget kommer att se ut på kursen är helt upp till Träningsledaren, men eftersom den går att köra åt bägge hållen är det troligt att det kommer att göras.

Förbättringar har gjorts och så snart snän försvinner kommer detta arbete att fortsätta.

Det är fortfarande en trafikövningsplats så det kommer aldrig att bli en fullfjädrad RR bana. Avåkningssoner kommer dock att förbättras och göras säkrare.
 

Peter1980

New member
Hur upplägget kommer att se ut på kursen är helt upp till Träningsledaren, men eftersom den går att köra åt bägge hållen är det troligt att det kommer att göras.

Okej. Jag har full respekt till att det är upp till tl att bestämma detta. Men jag hoppas att det finns något annat argument till att byta håll efter halva dan än bara "eftersom det går".

Jag körde steg 4 där i höstas och även om det var kul som vanligt på SMC's bankörningar så var det otroligt störande att byta riktning när man precis fått någon sorts flyt. I efterhand kändes det som att jag ägnat mer tid att lära mig hitta runt än att faktiskt göra övningarna.

Spelar inte så stor roll åt vilket håll man kör, men jag skulle fördra samma håll en hel dag, sen om man byter riktning till nästa datum så är det helt okej. Men men, jag kommer med all säkerhet köra där ett par gånger 2011 oavsett hur det blir med detta.

Förbättringar har gjorts och så snart snän försvinner kommer detta arbete att fortsätta.

Bra! Kul att höra, det är egentligen detta jag var mest intresserad av.

Det är fortfarande en trafikövningsplats så det kommer aldrig att bli en fullfjädrad RR bana. Avåkningssoner kommer dock att förbättras och göras säkrare.

Jag vet att det inte är eller kommer bli en RR-bana. Det brukar komma som svar på var och varannan fråga om Arlanda..

Men säkerhet är alltid bra oavsett fart. Så det är positvt att det görs förbättringar ändå.

Tack för svaren iaf! :tummenupp
 

Cicci

New member
Okej. Jag har full respekt till att det är upp till tl att bestämma detta. Men jag hoppas att det finns något annat argument till att byta håll efter halva dan än bara "eftersom det går".

Jag körde steg 4 där i höstas och även om det var kul som vanligt på SMC's bankörningar så var det otroligt störande att byta riktning när man precis fått någon sorts flyt. I efterhand kändes det som att jag ägnat mer tid att lära mig hitta runt än att faktiskt göra övningarna.

Spelar inte så stor roll åt vilket håll man kör, men jag skulle fördra samma håll en hel dag, sen om man byter riktning till nästa datum så är det helt okej. Men men, jag kommer med all säkerhet köra där ett par gånger 2011 oavsett hur det blir med detta.

Jag förstår hur du tänker- men glöm inte att kurserna är till för att vi skall öva på att hantera och bli trygg i vår körning i olika trafiksituationer. D v s där "kan" vi ju inte alltid hur vägarna går, eller vad som dyker upp bakom nästa kurva. Genom att öva på smarta spårval, blick osv...;)
 

SuperRetard

New member
Jag förstår hur du tänker- men glöm inte att kurserna är till för att vi skall öva på att hantera och bli trygg i vår körning i olika trafiksituationer. D v s där "kan" vi ju inte alltid hur vägarna går, eller vad som dyker upp bakom nästa kurva. Genom att öva på smarta spårval, blick osv...;)


Inte deltagit i den här diskussionen, men vill kommentera det här lite kort.

Jag motiverade en helt annan sak på "ett annat stort forum" alldeles nyss, och känner att samma argument håller här också.


En viktig del i pedagogikens grund är överinlärning.

Att kunna ta en kurva utan problem efter träning i 70, betyder nödvändigtvis inte alls att man kan ta en ANNAN, om än liknande kurva i 70 oförberedd och oplanerat.

Kan man däremot ta den förstnämnda kurvan i 130, så ska det nog mkt till för att man inte ska klara den liknande i 70.

Så som det körs på bana, körs det (helst) inte på gata. Men den överinlärning man kan få ut av det är grymt värdefull just i ovan avseende. Byter man då varv så övar man på något som man tränas i mer än önskvärt så fort man snurrar på gatan. Och att lära sig köra snabbt på okända vägar är väl knappast syftet med kurserna?
 
Top