Arlanda TT

SuperRetard

New member
Åkte av på Sviesta i en kurva till synes helt utan skadliga föremål, dock lyckades hojen bli totalt skrot när den träffade en "mjuk" gräsmatta? :confused:
Denna upplevelse fick mig onekligen ner på jorden igen och mer medveten om risker både på väg och bana, samt vilja att öva/nöta bort felbeteenden samt övermod!
Och de 2 pass jag fick prova på ATT gav mersmak, eftersom banan i stort sett ser ut som de roligaste vägsnuttarna man gärna åker på nån fin sommardag :cool: Jag tycker alla ska ge detta tillfälle en chans... Vem vet, kan ju bli roligare än man trodde innan?

Sen får man ju tycka vad man vill om 1700:- för en dag men vem sa att motorsport/hobby/intresse skulle vara billigt?

Och är banan lång, gott om plats nästan överallt så jag tror nog de flesta kommer kunna hålla just sitt eget tempo!


1700 är helt ok för att slippa resa för de som bor i sthlm, inget ont i det.

Att skrota en hoj är lätt. Räcker med att nåt krokar i curbsen så att det börjar snurra så är det snart smulor av det mesta. Det ingår.

Hojar kan man köpa nya. Jag är mer bekymrad över de fysiska skadorna. För utan "stopp" så blir det sällan mer än lindriga skador ens för PSBK-pojkarna som går av i larviga farter. Det är när man träffar sten, träd och krondiken som det otäcka börjar. Vilket också alltid varit ett av de starkaste argumentet för att få folk att köra på bana istället för i trafik. Framförallt för de som måste "gasa av sig" eller för kursverksamhet. SMC har ju själva propagerat för sina kurser med just de argumenten.

Vad har ändrats?
 

CB_Tobbe

New member
Jag ser tyvärr säkerheten med dåliga avåkningszoner som ett stort problem.
Speciellt när dom s.k riskgrupperna kommer, unga killar med sporthojar som natuligtvis inte kan vara "långsamma" inför sina kompisar.
Några stycken avvåkningar (kracher) är tyvärr helt normalt under en kursdag på t.ex Kinnekulle. Nu brukar dom dessbättre sluta med en mörbultad förare och en trasig hoj. Med diken o träd blir konsikvensen lätt en skadad förare och en totalskrotad hoj.

Varför betala 1700 spänn när en körning på en gokartbana är betydligt billigare. Skall jag träna i lite högre farter så väljer jag en RR-bana, annars funkar det lika bra med en gokartbana.
 
Last edited:

SGM

Moderator
Jag ser tyvärr säkerheten med dåliga avvåkningszoner som ett stort problem.
Speciellt när dom s.k riskgrupperna kommer, unga killar med sporthojar som natuligtvis inte kan vara "långsamma" inför sina kompisar.
Några stycken avvåkningar (kracher) är tyvärr helt normalt under en kursdag på t.ex Kinnekulle. Nu brukar dom dessbättre sluta med en mörbultad förare och en trasig hoj. Med diken o träd blir konsikvensen lätt en skadad förare och en totalskrotad hoj.

Varför betala 1700 spänn när en körning på en gokartbana är betydligt billigare. Skall jag träna i lite högre farter så väljer jag en RR-bana, annars funkar det lika bra en gokartbana.

Jag är lite av samma åsikt faktiskt, och är lite fundersam över attityden runt detta från en den håll (som är förklarlig, SMC vill ju att ATT skall bli en succe, fattas bara).

Jag har redan skrivit lite på SH om'et...och, efter en natts sömn på't så är jag än mer fundersam.

Så länge ingen brakar av är det ju kalas med möjligheter till utbildning på hemmaplan. :) Men när första avåkningen kommer, för det är bara en tidsfråga, så får man hoppas att det inte står något styggt i vägen.

Det handlar om utbildning, att lära sig saker man inte kan - och tyvärr finns det ju förare med låg/ingen självinsikt om vad man kan/inte kan göra.
Så skit kommer hända, det är lika självklart som att det kommer regna under semestern..

Jag håller även med Hund i det han skriver.

För att man skall öva, och verkligen få ut något av det måste man trigga lite reflexer.
Jag hade en kanondag med Compier på Åsen i somras, där vi åkte utan broms, och försökte hitta lämpliga spår/kurvhastigheter och ge oss mer tid att göra det när man tar bort fokus från bromsning/acceleration - och en sådan övning ger ibland precis det man letar efter, den där känslan att man kommer in lite för fort, och en ovan kommer frysa, och låsa på något farligt i tangentens riktning.
Och kan man öva på sådant under säkra omständigheter är det ju precis guld värt, det om något är ju en av de farligare situationerna på gatan (och anledningen till att de flesta brakar av...).

Det handlar om att röra sig utanför komfortzonen, och det behöver inte gå särdeles fort för det...men på fel ställe blir konsekvenserna värre.

Nog neggat om det, det är ett problem som löser sig självt, folk kommer hålla ned farterna, och det kommer vara fullbokat ändå. :)
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Grymt fin bana så länge deltagarna är på "hjulen". Men när dom lägger sig eller krokar ihop då är omgivning en smärre katastrof på en del ställen med träd och uppåtgående sandbankar (vägskärningar). Banan bör gås igenom av en Svemo banbesiktningsman så att åtminstone dom värsta farligheterna kan justeras.
En avåkning kan ju t.om triggas av ett oljespill eller tekniskt fel, fast att dessa är rätt ovanliga så händer dom ibland.
 
Last edited:

Syster-Tysk

New member
Efter att ha läst denna tråden samt sett filmerna och fotografierna så vill jag lämna en liten kommentar.

Men det arbete jag lagt ned med L-ABC för motorcyklister, krishantering vid ev. dödsfall på någon av våra kurs tillfällen så kan jag inte vara tyst längre.

Om vi kommer att hålla kursverksamheten på samma sätt som den bedrivs på andra banor i landet, och då menar jag storbanor så som Mittsverige, Gelleråsen, Sviesta, Kinnekulle och så vidare, då kommer med största sannolikhet SMC's första dödsfall ske på Arlanda TT!

Nu har jag visserligen inte varit på plats utan endast sett bilder och filmer tagna av andra, så visst erkänner jag att jag inte har alla fakta.

Men med kommentarer som att ATT kan liknas vid slingerbulten, att det finns diken samt träd (visserligen en bit bort från banan) så måste jag erkänna att det går en kall rysning genom kroppen.

För att detta SKALL fungera så måste vi bli bättre på att ta ner tempot på dem som börjar bli lite heta!

Just på grund av dessa diken, så behöver man inte ens lowsida, highsida eller bromsa ikullsig för att olyckan kommer att bli allvarlig.

Det räcker med att man blir rädd och låser blicken i diket för att man skall köra rakt fram, ned i diket och flyga över styret och bryta nacken!

Risken att låsa blicken i en överlevnadsinstinkt känns för mig större eftersom dikena som ömger hela banan känns läskiga.

Vidare med de kommentarer man läser ang. slingerbulten och liknande vägar på sporthoj.com om att "vi har ingen lokal" och att de skulle köra på en bana om det fanns någon i närheten, så tror jag att klientelet/deltagarna blir de som är i riskzonen för olyckor.

Det i sig är bra! Men inte om de kör ihjäl sig på kursen!

Missuppfatta mig inte nu.
ATT är jättebra! Men vi måste se vilka nya risker vi har och stävja olyckan innan den är framme!

Jag har inga lösningar,men låt debatten fortsätta!
Mvh Jonas
 

Micke65

New member
Det kan väl inte kosta så mkt att "fixxa" till runt banan så att den blir och känns säkrare .

Ta en traktor och lägg ut lite sand är väl snabbt gjort :)


Hur är det med bullret då ...Kan jag köra med mina slipon som är ok på rörken och tuvvis ?
 

ezzo

New member
Efter att ha läst denna tråden samt sett filmerna och fotografierna så vill jag lämna en liten kommentar.....

Missuppfatta mig inte nu.
ATT är jättebra! Men vi måste se vilka nya risker vi har och stävja olyckan innan den är framme!

Jag har inga lösningar,men låt debatten fortsätta!
Mvh Jonas

Suckar....
Kom ner och gör din bedöming på plats istället.
Vi kämpar redan en massa för att kunna jobba på denna anläggning.
Nu börjar instruktörer som har sett anläggningen på bild svamla om hur farlig den är.

Snälla lägg ner. Vi behöver inte den här debatten här och nu.

Anläggningen kommer kräva mycket av instruktörerna.
Men ärligt. Jag har kört på banan.... Stressa ner.. Ni gör på tok för stor sak av det hela...

Så snälla.. Ha TÅLAMOD... Jag ber er att ha FÖRTROENDE för oss som kommer att jobba på plats.
 

Patrik Ericsson

New member
Hej
Jag vill förtydliga att detta inte är en bana utan det är en Trafikövningsplats! Utbildningen blir vad vi gör den till. Att vi ska göra detta så säkert som möjlig är självklart. Låt mig försöka få det så bra som möjligt. Vill man köra bana är detta fel ställe!
 

Catman

Just for the fun of it...
Missuppfatta mig inte nu.
ATT är jättebra! Men vi måste se vilka nya risker vi har och stävja olyckan innan den är framme!

Mvh Jonas

Vad tror du vi gjorde i söndags??????
Vi var där för att se över området och se vad vi hade för åsikter och förslag.
Allt kommer att redovisas till Patrik/ledningen och de i sin tur kommer ta med det till planeringen/ansvariga!!!

Området är i början av sin utveckling och vi måste ha förtroende för de som är med och påverkar.
SMC var de första som gjorde någon sorts övning/körning där överhuvudtaget.
Våra åsikter räknar jag med att de kommer tas på fullaste allvar.

Men det är lätt att missuppfatta dig när du börjar ditt inlägg som du gör!
 

Kontorsråttan

New member
Jaa, efter att ha sett dom där träden i ytterkurvorna förstår jag varför du tar det så lugnt Anders... :p

Det ska bli intressant att se upplägget för kursen, nu ska vi väl inte måla f-n på väggen allt för mycket men att upplägget kanske inte kan vara helt identiskt med "riktiga" storbanor låter väl rimligt.

Jag tror att våra duktiga TL och instruktörer ser till att vi får en fantastisk helg!

/Roland
 

påK-en

New member
Vad tror du vi gjorde i söndags??????
Vi var där för att se över området och se vad vi hade för åsikter och förslag.
Allt kommer att redovisas till Patrik/ledningen och de i sin tur kommer ta med det till planeringen/ansvariga!!!

Området är i början av sin utveckling och vi måste ha förtroende för de som är med och påverkar.
SMC var de första som gjorde någon sorts övning/körning där överhuvudtaget.
Våra åsikter räknar jag med att de kommer tas på fullaste allvar.

Men det är lätt att missuppfatta dig när du börjar ditt inlägg som du gör!

Jag tror att vi får avvakta och se vad som händer, de som har hand om förståndet inom SMC har väl inte varit idioter hittills - eller????
 

Syster-Tysk

New member
Suckar....
Kom ner och gör din bedöming på plats istället.

Visst, förr eller senare!

Vi kämpar redan en massa för att kunna jobba på denna anläggning.
Nu börjar instruktörer som har sett anläggningen på bild svamla om hur farlig den är.

Men visst finns det inlägg av de som varit där som hade kommentarer!? Bengt A och JoS?

Men du har rätt, jag har inte varit där!

Samtidigt var min avsikt inte att bre på att banan är farlig, jag vill bara trycka på hur viktigt det är med att instruktörerna håller ner farten på de som börjar bli heta, eller på något annat sätt är en krashrisk.

Varför? Jo, därför att sker ett dödsfall på NÅGON av SMC's kurser så kan det betyda slutet för ALL vår kursverksamhet, och det vill väl ingen av oss!?

Snälla lägg ner. Vi behöver inte den här debatten här och nu.

Ezzo, min käre vän. Inget ont och med all respekt, men när skall vi då tala om hur vi undviker svåra olyckor på en bana som "vissa" har åsikter om säkerheten?

Diskussionen lär ju inte ha någon nytta i efterhand?

Anläggningen kommer kräva mycket av instruktörerna.
Men ärligt. Jag har kört på banan.... Stressa ner.. Ni gör på tok för stor sak av det hela... .

Jag har också förstått det så, att det kräver en hel del av de som jobbar där! Det gör mig lite lugnare att fler än jag ser det, tack!

Jag hoppas att du har rätt, och jag tar dig på orden och stressar ned! Jag lämnar diskussionen och litar på de som kommer att vara på plats och arrangera kurserna!

Så snälla.. Ha TÅLAMOD... Jag ber er att ha FÖRTROENDE för oss som kommer att jobba på plats.

Absolut!
Och en annan sak, grattis Stockholm och Uppsala mfl. som fått en bana närmare er! Ni gör ett bra jobb och ni kommer behövas nästa år!

Inte att förglömma, bra jobbat Jesper och Patrik tillsammans med resten av Kansliet, ni och övriga inblandade har gjort ett suveränt jobb!

Mvh Jonas Sjöström, messershmitt och allvetande skräphög (tror han själv!) ;)
 

ezzo

New member
Hur vi ska bedriva kursverksamheten tycker jag absolut att vi ska diskutera.
Men snälla..
Vi kan väll hålla den diskussionen i instruktörsforumet.
Detta är en öppe forumsdel.. och denna diskussion hör inte hemma här..
Tankar och funderingar kring kursupplägg görs i instruktörsforumet.
 

Syster-Tysk

New member
Hur vi ska bedriva kursverksamheten tycker jag absolut att vi ska diskutera.
Men snälla..
Vi kan väll hålla den diskussionen i instruktörsforumet.
Detta är en öppe forumsdel.. och denna diskussion hör inte hemma här..
Tankar och funderingar kring kursupplägg görs i instruktörsforumet.

Absolut!
Ber om ursäkt, tänkte inte på vilken mapp denna tråd låg! Puss och kram alla! ;)
 

SuperRetard

New member
Hur vi ska bedriva kursverksamheten tycker jag absolut att vi ska diskutera.
Men snälla..
Vi kan väll hålla den diskussionen i instruktörsforumet.
Detta är en öppe forumsdel.. och denna diskussion hör inte hemma här..
Tankar och funderingar kring kursupplägg görs i instruktörsforumet.


Du kanske ska byta din signatur?

Fy fan vad fega ni är! Ok om banan inte är "bra". Ok om den behöver saneras från stora vassa stenar, röjas på träd och diken behöver fyllas. Men säg det då.

Att sitta och lovorda något på sant Microsoft-manér för att sen skälla på andra inom organisationen som opponerar sig och hänvisa kritik till slutna forum är fanimej skandal.

Om det här är SMC 2010 så är det inte längre en medlemsorganisation. Utan ett förtäckt företagande som säljer halvfärdiga produkter (Microsoft) i hopp om att det inte går illa innan intäkterna räckt till att färdigställa produkten.

Känner mig fan som Sverker nu, men är det så? Är det så? Är det så?
 

CB_Tobbe

New member
Hej
Jag vill förtydliga att detta inte är en bana utan det är en Trafikövningsplats! Utbildningen blir vad vi gör den till. Att vi ska göra detta så säkert som möjlig är självklart. Låt mig försöka få det så bra som möjligt. Vill man köra bana är detta fel ställe!

Men problemet är att trafikövningsplatsen liknar en storbana körmässigt och det påverkar lätt förarnas hastigheter uppåt. Då blir en gokartbana säkrare eftersom farten automatiskt begränsas av ban designen. Även om det inte blir något dödsfall så kan deltagarna få livslånga skador eller funktionshinder vid en krasch. Att sedan inte ha KRAV på fullständig RR-skyddsutrustning med ryggskydd och integralhjälm gör inte saken bättre.

Om man måste sänka hastigheterna kraftigt för att hålla en rimlig säkerhet, då blir inte kursen någon AK längre utan liknar mer en Grundkurs eller Knixkurs i allt utom pris.
 
Last edited:

Sb.

New member
Att sedan inte ha KRAV på fullständig RR-skyddsutrustning med ryggskydd och integralhjälm gör inte saken bättre.

Ursäkta off topic, men det är för mig helt ofattbart att SMC som jobbar för säkerhet bara rekommenderar och inte kräver något så självklart som ryggskydd!
(och integralhjälm? det visste jag inte ens att man inte måste ha).
 

SGM

Moderator
Ursäkta off topic, men det är för mig helt ofattbart att SMC som jobbar för säkerhet bara rekommenderar och inte kräver något så självklart som ryggskydd!
(och integralhjälm? det visste jag inte ens att man inte måste ha).

Jag antar att man inte vill skrämma bort folk, det finns många som åker med öppen hjälm (tyvärr), speciellt bland glidarna, och de om några brukar behöva träna på aktiv körning enligt min begränsade erfarenhet. :)

Ryggskydd har nog de flesta ändå, tycker det är sällan man inte ser sådant på folk (ja, det skulle vara de med mjällintyg då, men darwin rensar ut sådant).

/J
 
Top