Arlanda TT

SuperRetard

New member
Verkar som att många "banrävar" bokar sig... Hur löser ni det utan snabb grupp?

Blir jag svartflaggad om jag är för snabb eller?
 

SuperRetard

New member
Nej, men du blir troligen stämplad som "självmordsbenägen"... ;)

För att avåkningszonerna är obefintliga eller värdelösa eller?

Jag som tänkte åka upp så att sambon fick gå steg 2 och passa på att ställa upp som funkis.. :(

Men då vill jag inte att hon åker heller om det är så.


Synd :(!
 

Jåke

New member
För att avåkningszonerna är obefintliga eller värdelösa eller?

Jag som tänkte åka upp så att sambon fick gå steg 2 och passa på att ställa upp som funkis.. :(

Men då vill jag inte att hon åker heller om det är så.


Synd :(!
Med den inställningen är jag inte så säker på att du passar ändå, även om jag sett mycket kloka inlägg från ditt håll ibland. Jag antar att du släpper ut henne i trafiken där hon kan möta vilket fyllo som helst och att hon inte har nåt val i frågan själv?

Anpassa farten till omgivningen är förstås inte ett val, utan första argumentet är alltid hur fort man kan köra? Det ska vara trafiksäkerhetskurs! (notera att jag inte skriver "är")

Slut på kommentar, nu spånar jag generellt istället:

Jag har sett alla argument mot, jag förstår dem även till viss del. Men de flesta av dem grundar sig i att man har utgångspunkten i just Bankörning. Där kan man bomba på och vara trygg i kunskapen att det är tomt om man kör av. En fördel om man håller kurs, kanske. Men den som kör inom sina marginaler på säg 70-75 % av sin förmåga kör inte av. Det är ganska mycket marginal för misstag och möjligheten att korrigera dem finns. När du kört upp den marginalen med för hög fart, det är då man går av.

(Någon annan säger lite om lagom fart här: http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4905031&postcount=46)

Här finns en möjlighet att öva i en miljö som mycket liknar den man kör i om man hojar på gatan. Men det finns inget utrymme för förtäckt bankörning med gasning och knäskrap på schemat. Att de som inte vill gå såna kurser ens diskuterar saker som pris och diken (som kunde varit mycket mindre) begriper jag inte, de vill ju ändå inte dit.

De som är banrävar kommer att köra för fort, av gammal vana. Det problemet finns inte lika frekvent hos folk som kommer till kurs för första eller andra gången. SMC har förresten kört kurs tidigare på område som liknar ATT, det gick alldeles utmärkt. Avåkningarna var betydligt färre än de brukar vara på Gelleråsen!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Med den inställningen är jag inte så säker på att du passar ändå, även om jag sett mycket kloka inlägg från ditt håll ibland. Jag antar att du släpper ut henne i trafiken där hon kan möta vilket fyllo som helst och att hon inte har nåt val i frågan själv?

Anpassa farten till omgivningen är förstås inte ett val, utan första argumentet är alltid hur fort man kan köra? Det ska vara trafiksäkerhetskurs! (notera att jag inte skriver "är")

Slut på kommentar, nu spånar jag generellt istället:


Märklig kommentar...

Jag har 10 år och några tiotal dagar på bana bakom mig sen jag började åka asfalt, och jag har aldrig gått omkull (på asfalt). Jag har kört AV, men inte omkull, jag har blivit light-torpederad (race-merit :D) men aldrig varit omkull.

Om man ska köra i ett tempo där man inte kan riskera att köra av/omkull (på fel underlag för många förare så är av nästan = omkull), så måste man ligga på MAX 70%.

Min fråga är då, vad lär jag mig om jag kör med så stora marginaler? Ett fel märks ju inte. Jag har kört en hel del hoj, jag har kappseglat (SM), tävlat inom kampsport, åkt slalom och snowboard, kört cross och hållt på med hästar och ridning samt spelat musik på "lite" nivå.

Gemensamt för alla dessa är att utveckling sker genom att man ger sig ut i gränslandet för sin nivå. Inte över så att man faller handlöst, men till gränsen där man tvingas finna nya vägar och göra nåt man "nästan" klarar. Att harva runt och träna start i backe ger inte så mkt efter 20 år på 2 hjul, i dagsläget inte heller att köra Gelleråsen på 1.50 (vilket motsvarar ca 70%) om man inte gör några väldigt speciella övningar, och då är det ju inte längre 70% av DEN förmågan.

Samtidigt är argumentet för all denna kursverksamhet (som jag tycker är fantastiskt bra för alla som aldrig lärt sig köra hoj på riktigt) att man kan öva och lära sig UNDER SÄKRA FORMER. Att då bli kallad "självmordsbenägen" av nån som kört banan när man frågar om snabb grupp inger ju inte direkt en trygghet i att jag vill föreslå för nån jag älskar att köra där.

Gällande tempot så går det ju likabra att köra i just trafiken om det ändå inte ska köras "hårdare" på banan. 1700:- för en "trygg" söndagstur är det definitivt inte värt. 13-1700:-(vad kurserna nu kostar) för en kurs där hon/han får lära sig att hantera hojen i högre tempo än vad som (ska vara) är brukligt på gata skapar säkerhetsmarginaler att hantera det där fyllot iom att hon/han klarar av att bromsa effektivt samt göra en snabb undanmanöver utan att för den sakens skull köra i diket.

Så.. Vad är det ni tar betalt för på Arlandakursen?
 

Jåke

New member
Jag har 10 år och några tiotal dagar på bana bakom mig sen jag började åka asfalt...

Om man ska köra i ett tempo där man inte kan riskera att köra av/omkull (på fel underlag för många förare så är av nästan = omkull), så måste man ligga på MAX 70%.... Min fråga är då, vad lär jag mig om jag kör med så stora marginaler?

...Så.. Vad är det ni tar betalt för på Arlandakursen?
Grattis...

Vad lär du dig att ligga på marginalen? Möjligen att ligga på marginalen om du har tur, och klarar att rädda de tillfällen du går över. Men du har ingen uppmärksamhet att ta in ny kunskap snabbt förutom "gör inte sådär här". Det jag tror du missar är att man ligger inte på 70% på alla parametrar, du kan inte träna på allt samtidigt. Hjärnan funkar inte så.

Om du tränar på sittställning kommer kanske gaskontrollen att falera. Det betyder att din uppmärksamhet var slut, du har överskridit din gräns någonstans. Den funktionen låg på 95% redan... men du kör inte omkull för snittet landar på en behaglig nivå runt kanske 75%
Höjer du nu fartparametern kommer nånting mer att falla ifrån om du fortfarande övar sittställning, förmodligen blick... osv. För att ta konkretare exempel än "var krockar man troligast".

Jag tror inte att när du gjorde allt det du räknade upp tränade på helheten hela tiden, utan en eller max ett par saker i taget för att helheten skulle bli bättre? Under tiden som det du inte fokuserade på faktiskt fick jobba en hel del...

Kan du förmedla detta till sambo på en söndagstur utan att det kostar 1700,- är det underbart. Och helt OK. Men alla kan inte det, de behöver nån som hjälper dem. Så varför denna fanatiska diskussion om att det är dyrt, livsfarligt och jag vet inte vad? Som jag skrev har det körts kurs på liknande anläggning tidigare utan problem.

Ta en bandag tillsammans, eller en annan kurs som passar bättre. Jag antar att man tar betalt för precis samma saker som vilken annan heldagskurs som helst. Det som är dyrare är hyran av anläggningen. Jag kan dock ha fel och det är nåt rackarspel bakom, men det är jag inte invigd i isåfall.

Att du missade eller misstolkade Svenne's smilie i slutet av hans kommentar kan jag bara beklaga.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Grattis...

Vad lär du dig att ligga på marginalen? Möjligen att ligga på marginalen om du har tur, och klarar att rädda de tillfällen du går över. Men du har ingen uppmärksamhet att ta in ny kunskap snabbt. Det jag tror du missar är att man ligger inte på 70% på alla parametrar, du kan inte träna på allt samtidigt. Hjärnan funkar inte så.

Om du tränar på sittställning kommer kanske gaskontrollen att falera. Det betyder att din uppmärksamhet var slut, du har överskridit din gräns någonstans. Den funktionen låg på 95% redan... men du kör inte omkull för snittet landar på en behaglig nivå runt kanske 75%
Höjer du nu fartparametern kommer nånting mer att falla ifrån om du fortfarande övar sittställning, förmodligen blick... osv.


Du missar ju hela grejen.

Nu säger du att jag ska köra på 70% av mitt MAX, samtidigt som jag gör övningar av olika slag. Jag pratar (givetvis) om nivå-uttaget i % av mitt max i det jag gör just då.

Det är sjukt svårt att köra på 30% också, om man ska träna på att köra på bakhjulet. Så går det inte att räkna.

Och nej, jag hävdar fortfarande att du har fel. Jag säger inte att man ska ligga på 99%. I dagsläget kör jag ofta hyfsat hårt, för att på så sätt provocera fram fel i min körning så att jag får ett medvetande om var mina svagheter ligger. DÅ kan jag sänka tempot en aning och fokusera extra på just det. För att försöka höja tempot successivt utan att göra fel.

Men att åka runt och göra rätt är väldigt lätt om man ligger på 70%. Övar man att köra med en hand på styret kanske 2 minuter är mitt max på X bana, och då skulle jag alltså lägga på en hel minut för att hamna på en "lärorik nivå"?

Jag är först med käppen att slå de på fingrarna som hetsar sig runt banorna både på kurser och bandagar. Och vet mkt väl att NYA moment under inlärning måste ske på extremt låg nivå. MEN... Maxnivån av ett NYTT moment är obefintlig, man har ju aldrig gjort det förut.

Jag känner mig rätt trygg i att de som faktiskt sett mig köra skulle dementera din dom över min pedagogik här. Jag avslutar här till dess att vi setts på nån körning så du har nåt att ta ställning till. Men hävdar fortfarande att allt lärande måste ske genom att man ger sig på det okända, även om man bara naggar det i kanten!
 

Jåke

New member
Men hävdar fortfarande att allt lärande måste ske genom att man ger sig på det okända, även om man bara naggar det i kanten!
Jag har inte hävdat motsatsen. Möjligen kan jag sträcka mig till att körteknik inte har nåt med pedagogisk förmåga att göra, men i övrigt säger jag inte emot. Jag säger bara att man inte bör göra det på alla områden samtidigt.

Diskussion hör heller inte längre hemma i tråden, då får vi starta en om semantik istället. Eller en där vi kan tala om för varandra hur duktiga vi är ;)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Jag har inte hävdat motsatsen. Möjligen kan jag sträcka mig till att körteknik inte har nåt med pedagogisk förmåga att göra, men i övrigt säger jag inte emot. Jag säger bara att man inte bör göra det på alla områden samtidigt.

Diskussion hör heller inte längre hemma i tråden, då får vi starta en om semantik istället.

Diskussionen hör hemma i att man, när man naggar marginalerna i kanten bör och enligt mig ska, ha någonstans att ta vägen som inte leder till sjukan. Framförallt en noob löper stor risk att ex. frysa och bli stel om blicken falerar en sekund vilket lätt leder till att personen KÖR av banan. Då är det en fördel om tangentens riktning utanför banan är fri från skadliga föremål.
 

roffe_s

Active member
Mjae, att 70% av Din mentala förmåga/kapacitet skulle motsvara 70% av någon form av Din snabbaste hastighet runt en asfaltslinga stämmer nog inte för de flesta erfarna motorcyklister. De sista tiondelarna eller den sista sekunden av ett varv kostar nog oproportionerligt mycket förmåga för de flesta av oss, förmodligen ett exponentiellt förhållande vi diskuterar i detta fall.

Jag har hört en hyfsat klok människa beskriva de 70% vi talar om på följande sätt:
"- Tänk Dig den hastighet i vilken Du konstant kan lufsa runt en asfaltslinga, ett helt pass, utan att det skiljer mer än tiondelar mellan varvtiderna och att allt flyter på. Sänk nu det tempot något, och Du ligger på ca 70% av Din kapacitet med bra förmåga att analysera och korrigera för de övningar Du ska göra".

Förklaringen är inte helt vetenskaplig men den funkar både för mig och majoriteten av de deltagare jag träffar på. Singelolyckor på grund av insomnande förare är inget vi önskar oss i kursverksamheten...:)

Jag är inte lika övertygad som Dig om att skadorna bland nybörjarna ökar när säkerhetsanordningarna inte är självklara, de flesta torde unna sig lite större marginaler för att försäkra sig om en lycklig hemresa. Jag är personligen mer osäker på hur plastraketerna i medelgruppen hanterar situationen, där man kanske har några kurser och/eller bandagar på storbana innanför västen och kanske inte analyserar konsekvenserna fullt ut innan det vrids på gasrullen i utgångarna...

Mina 2p, skoj i alla fall med en ny verksamhet i hufvudstadens närområde:)

...Att harva runt och träna start i backe ger inte så mkt efter 20 år på 2 hjul, i dagsläget inte heller att köra Gelleråsen på 1.50 (vilket motsvarar ca 70%) om man inte gör några väldigt speciella övningar, och då är det ju inte längre 70% av DEN förmågan...
 
Last edited:

77mats

New member
Då är det en fördel om tangentens riktning utanför banan är fri från skadliga föremål.

Åkte av på Sviesta i en kurva till synes helt utan skadliga föremål, dock lyckades hojen bli totalt skrot när den träffade en "mjuk" gräsmatta? :confused:
Denna upplevelse fick mig onekligen ner på jorden igen och mer medveten om risker både på väg och bana, samt vilja att öva/nöta bort felbeteenden samt övermod!
Och de 2 pass jag fick prova på ATT gav mersmak, eftersom banan i stort sett ser ut som de roligaste vägsnuttarna man gärna åker på nån fin sommardag :cool: Jag tycker alla ska ge detta tillfälle en chans... Vem vet, kan ju bli roligare än man trodde innan?

Sen får man ju tycka vad man vill om 1700:- för en dag men vem sa att motorsport/hobby/intresse skulle vara billigt?

Och är banan lång, gott om plats nästan överallt så jag tror nog de flesta kommer kunna hålla just sitt eget tempo!
 

SuperRetard

New member
Mjae, att 70% av Din mentala förmåga/kapacitet skulle motsvara 70% av någon form av Din snabbaste hastighet runt en asfaltslinga stämmer nog inte för de flesta erfarna motorcyklister. De sista tiondelarna eller den sista sekunden av ett varv kostar nog oproportionerligt mycket förmåga för de flesta av oss, förmodligen ett exponentiellt förhållande vi diskuterar i dessa fall.

DET köper jag.. Men då (med mitt sätt att räkna) så kör jag fortfarande på ca 85%. Ungefär så som jag kör de första passen om man inte kört på länge, eller första gången på länge på en viss bana för att hitta spår, broms-/sväng-/ och referenspunkter.

Jag köper också att man ska sänka tempot såsom som du säger när en noob ska lära sig att hålla fram blicken, svänga sent eller sluta "hålla i sig, med bara händerna" (;)) i styret.

När det börjar handla om utveckling snarare än att ta in helt nya moment (för det är ändå VERKLIGEN steg 1) så måste man ändå provocera sig själv till att göra fel för att utvecklas. Sen ska man ju naturligtvis inte hålla stumt till det står 280 på mätaren på Mantorp bara för att Backlund bevisat att "det går". Men man måste utmana sig själv till att göra fel. Att vid en mindre miss hamna på 102%, vilket då resulterar i ett "fult spår" etc. 110% är en resa på en escape eller i en sandfålla och 120% är en krasch.

Ni får gärna säga emot här, men jag har den här säsongen börjat pressa mig själv så hårt jag törs och kört av några gånger (varav en iofs för att en klåpare körde på mig, fortfarande helt ofattbart för mig att det hände :mad:), men samtliga gånger rett ut det för att det varit så marginellt över gränsen att det egentligen aldrig var nån fara.

Men visst. När jag förra veckan fick ett nytt (bättre) spår visat för mig i Depåböjen på Åsen så sänkte vi tempot rejält de första varvet, för att sen sakta öka. Men efter 4-6 varv så var jag upp och hade markant högre ingångshastighet än nånsin tidigare.

Som Andy Ibbot (?) så underbart uttrycker det, det handlar om "the sense of speed". Vet man inte var man är på väg så känns det jäkligt fort in i kurvan, men har man en plan så går det bomba rätt bra rätt mot en sandfålla eller ett airfence med broms och nedlägg utan att det känns läskigt. För att man sakta fått öka och känt sig fram.

Till saken, så ifrågasätter jag fortfarande värdet av att lära sig (oavsett nivå) köra hoj på riktigt (svänga bromsa) på en plats utan utrymme för misstag?

Ingen jävel skulle försöka lära sig spela piano inför betalande publik!
 
Top