Thomas F
New member
HkanB Intressanta synpunkter.Vad gäller utbildningen så är det tyvärr inte bilskolor som bestämmer upplägget utan trafikverket.Körkortet är bara ett bevis på att du kan det mest elementära din fortsatta kunskap skall du få ute i trafiken.Vad gäller hastigheten är när hastigheterna börjar tendera till vansinne.Könsfördelnings snacket får du stå för själv olyckstalet talar för sig.Vad gäller körförmåga hos vissa grupper har jag bara 12års erfarenhet från halkkörning och manöverprov det har inget med dina politiska träskmarker att göra.När det gäller kunskaperna så är det framförallt dom praktiska.Teorin bör nog friskas upp ser ofta bilister som blinkar i rondell det togs bort 1995.Det är inget fel att visa var man skall ta vägen men dom kan väl åtminstone ge tecknet åt samma håll som fordonet ska.Vad gäller trafikverket så undrar nog många kanske bara en papperstiger.Tack för dina synpunkter vi strävar nog åt samma håll både du och jag ett bättre klimat för oss hojåkare JÄMTEN.
Tänk om vi på något vis kunde få alla körskolor att informera/propagera för SMC:s steg 1-4 kurser som en naturlig fortsättning på utbildningen att lära sig hantera sin motorcykel, då tror jag att vi på några års sikt skulle kunna minska MC-relaterade olyckor ganska markant. (Hit räknar jag dock inte de olyckor som orsakas av alla körkortslösa eller påverkade förare för dessa hör inte hit)
Då mycket i trafiken handlar om attityder är jag övertygad om att SMC:s steg 1-4 kurser skulle kunna hjälpa till att rätta till en hel del av avarterna men då gäller det att få dit även de unga förarna.
För min egen del så ledde dock alla dessa kurser till att tappa intresset för att vara ute "bland farorna i trafiken", så för mig blev det en naturlig fortsättning med steg 5 och 6 med bankörning på licens i stället för att köra på vägen, men det behöver ju inte gå "lika illa" för alla :lemon: