0-visionen bra eller anus för oss på hoj?

Thomas F

New member
HkanB Intressanta synpunkter.Vad gäller utbildningen så är det tyvärr inte bilskolor som bestämmer upplägget utan trafikverket.Körkortet är bara ett bevis på att du kan det mest elementära din fortsatta kunskap skall du få ute i trafiken.Vad gäller hastigheten är när hastigheterna börjar tendera till vansinne.Könsfördelnings snacket får du stå för själv olyckstalet talar för sig.Vad gäller körförmåga hos vissa grupper har jag bara 12års erfarenhet från halkkörning och manöverprov det har inget med dina politiska träskmarker att göra.När det gäller kunskaperna så är det framförallt dom praktiska.Teorin bör nog friskas upp ser ofta bilister som blinkar i rondell det togs bort 1995.Det är inget fel att visa var man skall ta vägen men dom kan väl åtminstone ge tecknet åt samma håll som fordonet ska.Vad gäller trafikverket så undrar nog många kanske bara en papperstiger.Tack för dina synpunkter vi strävar nog åt samma håll både du och jag ett bättre klimat för oss hojåkare JÄMTEN.

Tänk om vi på något vis kunde få alla körskolor att informera/propagera för SMC:s steg 1-4 kurser som en naturlig fortsättning på utbildningen att lära sig hantera sin motorcykel, då tror jag att vi på några års sikt skulle kunna minska MC-relaterade olyckor ganska markant. (Hit räknar jag dock inte de olyckor som orsakas av alla körkortslösa eller påverkade förare för dessa hör inte hit)
Då mycket i trafiken handlar om attityder är jag övertygad om att SMC:s steg 1-4 kurser skulle kunna hjälpa till att rätta till en hel del av avarterna men då gäller det att få dit även de unga förarna.

För min egen del så ledde dock alla dessa kurser till att tappa intresset för att vara ute "bland farorna i trafiken", så för mig blev det en naturlig fortsättning med steg 5 och 6 med bankörning på licens i stället för att köra på vägen, men det behöver ju inte gå "lika illa" för alla :lemon:
 

Jämten

New member
Helt rätt challe.Finns inget förbud i att blinka vänster i rondell däremot tog lagstiftarna bort att du ska blinka.Tecken skall givas när fordonet förflyttas i sidled på sådant sätt att det befaras hindra eller störa annan trafikant.Att visa vänlighet i trafiken gynnas vi alla av.Ha en bra dag.Hälsningar JÄMTEN.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tänk om vi på något vis kunde få alla körskolor att informera/propagera för SMC:s steg 1-4 kurser ... :lemon:

SMC har ett avtal med alla STR, och därmed dom anslutna körskolar, dvs typ 9x% av marknaden.
Avtalet betyder att alla elever erbjuds ett "Provkörningsmedlemskap i SMC" kostnadsfritt, och körskolan ska rekommendera eleven att t. ex. ta sin mängd träning på SMC:s grundkurser, samt när hen fått sitt körkort fortsätter sin utbildning på SMC:s avancerade kurser.
Under våren 2013, vart STR MC utbildarna hade sina årliga interna utbildningsdagar på och runt Kinnekulle, var SMC:s instruktörer på plats, och gav smakpröv på KNIX på gokartbanan, samt på Kinnekulle Ring med smakprov och information om steg utbildningen.

Så vi är där redan :tummenupp
 

Jämten

New member
Du har så rätt Tomas.Kan det vara en pris fråga bland dom unga det kostar väl en slant.Skulle själv behöva avrostning på våren.Tyvärr är verksamheten i Nyköping död vad gäller kurser och mc-klubbar.Hoppas på bättring i denna region.Närmast är nog Eskilstuna tipsa mig om du har något förslag.Ha en bra dag JÄMTEN.
 

Jämten

New member
Bland det värsta som har framkommit vad gäller bilförares dumheter är en mamma som sitter och kör bil i rusningstrafik samtidigt har hon sitt lilla barn i famnen och bröstet framtaget och ammar det lilla barnet.Händelsen filmades av polisen vad det rättsliga efterspelet fick för följder framgick inte.Hon fick förhoppningsvis inte sitta bakom ratten på ett bra tag hoppas man.Snacka om hjärnsläpp.Det finns tydligen alla varianter av fordonsförare i vår värld.Hoppas bara att dom inte är för många.JÄMTEN.
 
Last edited:

VBK

New member
Till att börja med, ja Roffe jag missade scootrarna och dom har ökat här i söder också.

Följande är ett exempel på vilken tråkig attityd vi har att jobba mot.

På en av våra populärare hojvägar kom ett glatt gäng tidigt på våren, skyltat 70 och då väglaget var blött så hölls det nog snarare 60 denna gång. Över ett svagt krön och sen det ni ser på bilden, det är inte lera utan dynga för bondens dyngspridara var det tydligen nått fel på så den gick inte att stänga helt när han han körde transportsträckan mellan åkern och dynghögen.

Vår och höst är ju tider när man kan förvänta sig skit på vägarna så inget konstigt i det men Krille bestämde sig i alla fall att knalla ut på åkern och få bonnen att iaf sätta upp nån varning innan krönet, men det var som att prata med en vägg.. Noll förståelse för att det kunde vara ett problem för alla andra hojförare, efter att vi stått och skrikit på varandra ett tag insåg jag att det var lönlöst.

Tog upp telefonen och ringde "hinder på väg" för att rapportera in det dit iaf men intresset från deras sida var också lika med noll utan dom hänvisade till att detta var bondens ansvar och inte deras????

Sista samtalet gick då till polisen där jag förklarade hela situationen och försäkrade att det faktiskt inte såg ut som en väg utan en åker på en 70 väg strax efter ett krön på en av dom mest hojtrafikerade vägarna runt helsingborg, gissa om dom var intresserade.....

Inte förrän jag klämde in en nödlögn med att en av oss hamnat i diket utan skador på sig själv eller hoj vaknade man till, ett fult tilltag av mig kanske men nöden har ju ingen lag.

När vi senare på dagen kom samma väg tillbaka så var allt spårlöst borta och polisbilen vi mött när vi klättrade ner för åsen på morgonen var nog som vi misstänkte på väg för att prata bonnen till rätta.

Men inställningen från bonnen, trafikverket och Polisen var för mig helt galet oförstående.
 

Jämten

New member
Fantastiskt finns inga vajer räcken i världen som kan ersätta en mänsklig hand.Är faktist rörande denna lilla film snutt det kanske finns lite hopp i vår stressade värld.Ha det så bra där uppe i norr.Hälsningar glad JÄMTE.
 

Diversion

New member
Att vilja är att kunna.Jag skulle inte velat möta dej i trafiken i din ungdoms framfart inte åldern inne inget körkort det är ansvar.Sedan är det så att alla kan inte få sina misstag ingraverade i snödrivor.Eller ska dom ta sin 142a och ge sig ut i stadsparken och få samma erfarenhet som du.Den 30-åring som tar körkort får man hoppas är så mogen att han vet vad han gör.Dom unga som satsar sina pengar på annat är väl ändå ingen fara i trafiken.Hur skall dessa unga på sina fordon kunna ha full kontroll när inte äldre har det med så lång erfarenhet.Idag har dom flesta ungdommar hjälm vilket inte var brukligt på din tid så man kan förmoda en och annan hjärnskakning eller.När det gäller ungas skicklighet så har inte alla möjlighet att linda 142or runt träden i skogen.Även jag var med under sent 60-tal och frammåt så jag har sett eran framfart på små skogsvägar konstigt att ni lever ännu.Att bilarna skulle vara något media center har jag med framgång sett hos äldre förare som med taskig syn sitter och ringer i sina gamla142or summan av kardemumman det var nog inte så mycket bättre förr.Tänk om lilla Evelina blir en mycket bättre förare än både du och jag då kan vi stå där med vår tvättade hals.Man skall inte dömma hunden efter håren. Tider förändras och vi med dem hoppas jag.Tänk vad tiden går fort snart skall dessa ohejdade ungdommar ta hand om oss i åldringsvården det går nog med bredsladd i korridorerna hoppas att dom inte har bonat golven för då finns inga snödrivor att landa i.Tack för din prognos i ungdommens tecken.Hälsningar JÄMTEN Väntar på svar Diversion.

Jag var aldrig i trafiken, gamla skogsvägar där ingen kört på åratal räknar jag inte som trafiken, trodde du att jag drog till Stureplan?

Ja dom borde ge sig ut på en isbana eller liknande. Den trettioåring som tar körkort har missat minst 12 år, förmodligen därför att denne inte är motorintresserad och följaktligen aldrig kommer att bli en bra förare eftersom det kommer att bli få mil/år.

Jo bilarna är rullande mediacenter. GPS och annan skit med en display där man uppmanas att sitta och trycka på knappar är förkastligt ur säkerhetssynpunkt. Det räcker med telefonen och surfplattan.

Nej Evelina blir inte bättre. Jag har åkt med rätt många Evelinor så jag kan säga att de som blir bättre är undantag. En gång sa Evelina att hon trodde att det kunde vara halkigt. Jag sa att hon skulle provbromsa men se det vågade hon inte. På vilket sätt är man en bättre förare om man inte vågar provbromsa trots att man kör ett självspelande piano? På vilket sätt är man en bättre förare om man tror att bilen hänger med bara man vrider på ratten oavsett fart, kurva och väglag?

De allra flesta vill inte köra bil eller MC, körandet är något otäckt man vill slippa och då är det naturligt att man inte heller vill förkovra sig, vare sig genom kurser eller självstudier.

I takt med att tvåhjuliga fordon blir transportmedel istället för rekreation kommer en allt mindre andel av dessa att vilja utvecklas som förare. De vill ta sig från punkt A till punkt B. Att vidareutbilda sig kommer att kännas ointressant och/eller dyrt.

Folk går SMCs kurser därför att de är motorintresserade och tycker om att köra. Prova anordna bilkurser för Svensson så får du se hur många som anmäler sig.

Tycker man något är roligt blir man med tiden bra på det. Tycker man något är hemskt och kör 200 mil/år blir man inte bra.
 

Chopperbyggarn

New member
Mycket fin videosnutt om Ryssarnas hjälpsamhet som stämmer väl överens med mina egna erfarenheter efter att ha rest där!! Vilka problem som än dök upp så fanns det alltid någon hjälpsam person som såg det som självklart att hjälpa till och det gäller inte bara problem som uppstår efter vägarna.:) Vi har mycket att lära av Ryssarna på det här området. Anders.J
 

Jämten

New member
Ja du Division jag vet inte vilken typ av värdar du lever i men inte är det samma som min i alla fall.Du var väl också en gång i tiden en nybakad körkortsinnehavare skulle vilja sett dig i Stockholms trafiken vid den tiden .Har GPS i min bil behöver absolut inte trycka på några knappar under färd.Träffar bilskolelever varje varje vecka i och med halkkörning och manöverprov dom är väldigt giriga att få lära sig det mesta vad gäller bilkörning.Man måste i rimlighetensnamn ge dom en chans att få bli duktiga bil förare.Lilla Evelina kanske blir så distraherad över att ha en sådan besserviser vid sin sida att hon blir handlingsförlamad vem vet.Har träffat åtskildiga förare som inte är ett dugg motorintresserade men är utmärkta bilförare.Du blandar äpplen och päron lite för mycket för att du skall bli trovärdig i ditt resonemang du verkar mest vara en bitter före detting.Jag har kört bil i över 40-år men aldrig varit särskilt motor intresserad däremot har jag förkovrat mig både teeoretiskt och praktiskt vad gäller mc-bil körning motorer av idag kan du knappast göra något själv.Att köra 200 mil per år är det ingen i min bekantskapskrets som gör kanske i din lilla värld.Till affären och hem 1ggr veckan då ligger man nog på den nivån.Hälsningar från ensom tror på framtiden Jämten.
 

Skye

Kör Mycket!
@Jämten. Tror du att det går att sätta en punkt och ha ett mellanslag i mellan dina meningar? Det blir så mycket mer lättläst då. Nu flyter texten bara ihop och blir jobbigt att läsa. Trots sunda värderingar är det svårläst.
 

Diversion

New member
Dom vill få i sig det för att klara lappen, sen är det slut. Varför skulle hon bli distraherad för att jag föreslår ett bromsprov? Blir man det så är man inte säker på sig själv. Farligt med folk som bara klarar normalfallet. Man kan göra en hel del även idag om intresset finns.

Vad menar du med äpplen och päron, du säger att jag inte är trovärdig medan du själv orerar ganska osammanhängande.

Jo intresse har en direkt koppling till hur bra man blir. Det gäller fordon såväl, som datorer, idrott ja allt faktiskt.

Det finns gott om folk som bara kör 200 mil. De tar lappen sedan kör de inte utan lånar en bil då och då. Efter ett tag är de nära noll igen. De flesta aktiviteter är sådana att man faktiskt måste träna regelbundet för att inte tappa.
 

Jämten

New member
Ursäkta Division.Tyckte bara du blandar in en massa gamla bilar odyl i diskussionen samt en massa annat som inte hör till ämnet. Avslutar nu diskussionen tycker ämnet verkar till fullo för min del. Ha det så bra så länge.Hälsningar Jämten.
 

HkanB

New member
Ursäkta Division.Tyckte bara du blandar in en massa gamla bilar odyl i diskussionen samt en massa annat som inte hör till ämnet. Avslutar nu diskussionen tycker ämnet verkar till fullo för min del. Ha det så bra så länge.Hälsningar Jämten.
Exempel är väl just exempel? Eller? Sladdandet med 142:an på mer eller mindre tomma småvägar mitt i vintern eller i mitt fall med trimmad Ford Cortina [825 kg & 110+ hp] och på en och annan stor parkering. Det gav mig iaf reflexer som räddat mig mer en 1 gång...

Motsvarande på hoj är svårt att skaffa sig utan banåkning eller varför inte en geggmoppe och lämplig bana i skogen...
Förmågor eller kanske bristen på dem hör verkligen ihop med en diskussion om den "Stora Hallucinationen", förlåt Nollvisionen.

Den statligt finansierade institutionen för religiös trafikstatistik och dess emellanåt mycket märkliga profetior, skall anser jag, vara föremål för ett kontinuerligt ifrågasättande....
 
Last edited:

Jämten

New member
Halkbanane körning bedrivs under trafikverkets kontroll.
Åker flera gånger i månade till Eskilstuna med bilskoleelever. Dom får ett 4 timmarspass på halkbanan Det är vad trafikverket sätter som minimi krav.

Halkan består av raffad matolja ochvatten.
Dessa elever har fått ett litet hum om vad halka är.Detta till en kostnad av ca:2000 kr.

Tyvärr så kan inte alla öva på parkeringar odyl. Då ringer folk och anmäler buskörning och ev bötfällning.
Dom får också en genomgång vad gäller alkohol och droger.
Detta till en kostnad av ca700 kr. Dom ungdommar som är intresserade av att ta körkort tror jag inte sysslar med dylika ting.

Det verkar som att myndigheter vill mjölka ut så mycket pengar som möjligt av eleverna.
För ca 10 år sedan påfördes moms på bilskolor. Vem får betala.
Naturligtvis den som tar körkort. Alla dessa påfund kostar bilskolor massor av pengar i form av utbildning av lärare mm.

Hela tiden den lila människan som får sitta i kläm. Ett genomsnitts körkort kostar ca:12 000 kr idag skulle jag tro.
Dessa pengar är skattade så i slutändan är summan:15000kr.

Samtidigt som arbetsgivare idag fodrar att man har körkort. Annars tack och adjö.Tiderna har förändrats tillika förutsättningarna.
För 40-50 år sedan kunde grabben fara omkring på en cykel som varubud idag är det bil som gäller.
Bara lite funderingar hur förutsättningarna har förändrats.
Tack för mig . JÄMTEN
 
Last edited:

Cyborg

New member
Jag tycker att nollvisionen är bra som en vision. Problemet är dock att den ska verkligen uppnås, en fantasi som är orimlig så länge människor är inblandade. Visioner ska inte uppnås, de ska enbart vara till vägledning.
 

VBK

New member
Jag tycker att nollvisionen är bra som en vision. Problemet är dock att den ska verkligen uppnås, en fantasi som är orimlig så länge människor är inblandade. Visioner ska inte uppnås, de ska enbart vara till vägledning.

Visioner är ju bra, men fantasivisioner ger bara vatten på kvarnen till hittepåförståsigpåare.

Mål måste vara möjliga att nå, svåra kan dom vara men fantasifoster blir parodi när fjädrarna till hatten skall hittas av ovanstående..

Med en nollvision göms kravet för att förbättra, alla inser att det är omöjligt men hejar på när vad som helst föreslås för att man gör nått utan att behöva stå för det då man aldrig kommer att komma nära.
 
Last edited:
Top