0-visionen bra eller anus för oss på hoj?

VBK

New member
Hittills verkar det som om att visionen inte tillför oss någonting på den goda sidan???
 

Cyborg

New member
Hittills verkar det som om att visionen inte tillför oss någonting på den goda sidan???

Tror att Nollvisionen är till för oss på pappret men inte i verkligheten. Nollvisionen gör det snarare sämre för oss:

1. Rondeller överallt, gärna med underliga utsmyckningar som är farliga för oss motorcyklister. Tänker mest på halka i rondellerna av lastbilar/bussar som spillt diesel.

2. Vajerräcken

3. Bristfällig vägskötsel - snabellagningar och seg vägskötsel

4. 2+1-vägar

5. Räfflade mittlinjer

6. Övergångsställen i överflöd - förstör trafikrytm och är hala vid regn

7. Fler och lägre hastighetsgränser

8. Krångligare körkortsregler för framförallt motorcyklister
 

VBK

New member
Jag vet inte om jag är paranoid men..

På ett annat forum där jag också bor så dör inläggen från initierade ut när massutskicket kommer från högre ort att inte föda infektionen, men så är det väl inte här.
 

Hampe

Skriver massor!
Nej, så är det inte här. Här är det katedralshögt i tak, och fasen vet om det är någon mer än jag som lyckats få en tråd låst här inne.
Jag såg någon på SH som menade att diskussionen här inne skulle vara hårt styrd och modererad, samt att endast vissa åsikter accepterades. Tjurbajs!

Däremot är det tidvis segt engagemang i viktiga frågor, och somliga tycker att det är tryggare att hålla igång evighetsttrådar i nonsensdivisionen. Inte ens en åldersprovokation får liv i den grå massan...

Hampe
 

Syster-Tysk

New member
... //klipp// På ett annat forum där jag också bor så dör inläggen från initierade ut när massutskicket kommer från högre ort att inte föda infektionen, men så är det väl inte här.

;-)

Ärligt talat så är väl infektionen = bristande handling att göra det bättre även för motorcyklister.
Ingen av oss föder väl den infektionen! Vi påtalar ju endast att den finns. ;-)
Kramar / J
 

roffe_s

Active member
Njae, vi verkar hyfsat eniga om att visionen är bra, men att dess ambitioner inte motsvaras i praktisk handling? Eller har jag förstått det hela fel?

Jag ser några goda resultat:
- intressenterna mäter och följer upp utfallet över tid.
- vi läser utfallet och försöker dra slutsatser, tycker till och ventilerar åsikter. Om än det statistiska underlaget med handen på hjärtat förmodligen är rätt klent.
- vårt kansli får mod i barm och kan använda en del av de idéer som spånas fram i det politiska arbetet, dessutom vet de som arbetar med frågorna att de engagerar många medlemmar med olika bakgrund.

Min personliga känsla är att en så pass strukturerad diskussion som just nu förs hade varit svår att samla om visionen (eller annan samlande viljeförklaring) inte funnits. Har jag fel?
Hittills verkar det som om att visionen inte tillför oss någonting på den goda sidan???
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nollvisionens problem för motorcyklister är att den ska genomföras med åtgärder anpassade för dem som kör bil. Det delade ansvaret finns därmed inte då det gäller motorcyklister. Exempel: En väg ses som säker för mer än 80 km/h om den har räcken i mitten och på sidorna. Det finns inga krav på vilket räcke som sätts upp och svenska regler tillåter installation väldigt nära vägbanan.
Jag sitter och läser några tusen sidor om Trafikverkets nationella plan 2014-2025. Noll kronor finns öronmärkta för specifika åtgärder för MC kommande 12 år. Detta kan jämföras med Spanien där 30 + 30 miljoner Euro avsatts enbart för installera säkrare räcken för MC-ister. Trots att alla vet att förlåtande sidoområden är att föredra för motorcyklister väljer man sidoräcken - det är billigare och går snabbare att "säkra vägen". I ytterkurvor där alla vet att mest MC-olyckor sker säger Trafikverket rakt ut att sidoräcken är att föredra. Sverige erkänner knappt MC/räckesproblemet, föreslår inga åtgärder och avsätter inga medel, trots att regeringen specifikt efterlyste detta i riktlinjerna för nationell plan till Trafikverket och 10 % av alla som dör på MC gör det mot ett räcke.

Trafikverket föreslår i planen 2014-2025 en satsning på 600 nya fartkameror för att rädda liv, man vill främst placera dem på 80-vägar där efterlevnaden är sämst. Det är vägar där 90 km/h var tillåtet för inte så länge sedan. Kamerorna ersätter poliser som därmed inte är ute på vägarna och kontrollerar körkort och nykterhet - något som alla på Forumet vet finns i en stor del av MC-olyckor där föraren dör. Att fler stolpar i vägmiljön utgör ökad skaderisk för MC-förare - det tänker ingen på.

Drift och underhåll av svenska vägar görs med simpla metoder som t ex snabellagning för att laga sprickor och hål t o m på motorväg. Det leder både till olyckor och krav på nya vägreparationer. Även om bristerna leder till MC-olyckor får ingen skadestånd av väghållaren, det är alltid MC-förarens fel och inte entreprenören som gjort fel. Vi betalar olyckorna genom våra försäkringar. Trafikverket prioriterar underhåll för oskyddade trafikanter som en åtgärd för färre olyckor. Problemet är dock att man bara ser fotgängare och trampcyklister som oskyddade och man menar GCM-vägar, inte motorcyklister och vanlig landsväg.

Eftersom vi har så mycket räcken går tyvärr massor av underhållspengarna till att laga räcken som blir påkörda. Eftersom Sverige valt det räcke som klarar krockar sämst, vajerräcken, blir billiga investeringar dyrast i längden p g a höga reparationskostnader. Ingen tar hänsyn till vad det kostar när en och annan motorcyklist dör eller blir skadad för livet. Det betalas ju också via våra försäkringar och skattemedel till andra myndigheter.

Jag skulle kunna skriva en roman i ämnet men satsar på att göra ett bra remissvar på Nationell plan 2014-2025 som väckarklocka till regeringen istället.
 

Paerhc

New member
Ja, nollvisionen är till för alla. Den är bra för alla och vi som kör MC ibland känner oss säkrare med en nollvision. Särskilt de nya vajerräckena är bra för alla. De är billiga att sätta upp och om ingen krockar blir det bra för alla. Och krocka är det ju ingen som vill göra, eller hur? Så det är också bra för alla.

Om vi som kör MC ibland, bara ville förstå att det är för vårt bästa som vajerräckena finns där. De finns där så att vi, som kör MC ibland, ska känna oss för lite extra och sänka hastigheten. Om vi som kör MC ibland bara kunde förstå hur mycket nollvisionen tillför alla bilister och andra fordonsförare, skulle vi nog inte gnälla så mycket. Vi tänker helt enkelt för mycket på oss själva. Vi borde tänka lite mer på andra trafikantgrupper och sätta oss in i hur de har det!

Snabellagningarna som det gnälls så mycket på inom MC-kretsar är bra för oss. Problemet är att vi som kör MC ibland inte begriper det. Det är en billig och trafiksäker metod att laga vägar för andra trafikantgrupper. Och så är vi där igen med vårt gnäll om att allt är så farligt när man kör MC. Tänk i stället på samhällskostnaderna om vi inte hade snabellagning. Dessutom så är vi som kör MC ibland ändå riktiga självmordspiloter! Det vet ni väl? Man skojar inte om sådant här!

Tänk att ibland får jag för mig att vi, som kör MC ibland, bara ser till vårt eget bästa. Jag menar, är det inte bättre att dö på en gång när vi ändå kraschar förr eller senare? Ett vajerräcke är då mycket bättre än något enfaldigt elände med underglidningsskydd. Då skadar vi oss bara och kanske får men för livet. Med ett fint vajerräcke slipper vi åtminstone lida! Nej, gör processen kort och fram för fler farliga monument i våra rondeller; rakbladsvassa beläten som strimlar MC-förare. Det är nollvisionen som bär lycka åt alla. Glöm inte det! Och så tänk nu inte bara på dig själv när du är ute och kör! Det finns faktiskt andra trafikantgrupper också som samhället måste ta hand om. Hur ska det annars gå?
 

Herr Fuggle

New member
Ja, nollvisionen är till för alla. Den är bra för alla och vi som kör MC ibland känner oss säkrare med en nollvision. Särskilt de nya vajerräckena är bra för alla. De är billiga att sätta upp och om ingen krockar blir det bra för alla. Och krocka är det ju ingen som vill göra, eller hur? Så det är också bra för alla.

Om vi som kör MC ibland, bara ville förstå att det är för vårt bästa som vajerräckena finns där. De finns där så att vi, som kör MC ibland, ska känna oss för lite extra och sänka hastigheten. Om vi som kör MC ibland bara kunde förstå hur mycket nollvisionen tillför alla bilister och andra fordonsförare, skulle vi nog inte gnälla så mycket. Vi tänker helt enkelt för mycket på oss själva. Vi borde tänka lite mer på andra trafikantgrupper och sätta oss in i hur de har det!

Snabellagningarna som det gnälls så mycket på inom MC-kretsar är bra för oss. Problemet är att vi som kör MC ibland inte begriper det. Det är en billig och trafiksäker metod att laga vägar för andra trafikantgrupper. Och så är vi där igen med vårt gnäll om att allt är så farligt när man kör MC. Tänk i stället på samhällskostnaderna om vi inte hade snabellagning. Dessutom så är vi som kör MC ibland ändå riktiga självmordspiloter! Det vet ni väl? Man skojar inte om sådant här!

Tänk att ibland får jag för mig att vi, som kör MC ibland, bara ser till vårt eget bästa. Jag menar, är det inte bättre att dö på en gång när vi ändå kraschar förr eller senare? Ett vajerräcke är då mycket bättre än något enfaldigt elände med underglidningsskydd. Då skadar vi oss bara och kanske får men för livet. Med ett fint vajerräcke slipper vi åtminstone lida! Nej, gör processen kort och fram för fler farliga monument i våra rondeller; rakbladsvassa beläten som strimlar MC-förare. Det är nollvisionen som bär lycka åt alla. Glöm inte det! Och så tänk nu inte bara på dig själv när du är ute och kör! Det finns faktiskt andra trafikantgrupper också som samhället måste ta hand om. Hur ska det annars gå?

Det bästa jag läst på länge! :tummenupp

Ironin är inte död även om många yngre inte fattar!:wink:
 

gundj

New member
Corren.se valde att ta bort artikeln, hellre än att nyansera och komplettera den, skittidning.
Det gick ut på att VTI skall genomföra ett prov med slätslipad asfalt för att minska vägbuller och friktion, dvs göra bilisterna mindre trötta och spara lite bensin kanske.
Men den så kallade journalisten var inte kritiskt granskande alls beträffande eventuella följder utan raljerade över att VTI skulle få ett gäng sura knuttar efter sig.

Helt klart ett fall för SMC att ta upp med VTI innan det blir verklighet mer än vad som redan skett.

Edit: hittade mer info. http://news.cision.com/se/htc-swede...or-utreds-i-unikt-forskningsprojekt-,c9450130
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Corren.se valde att ta bort artikeln, hellre än att nyansera och komplettera den, skittidning.
Det gick ut på att VTI skall genomföra ett prov med slätslipad asfalt för att minska vägbuller och friktion, dvs göra bilisterna mindre trötta och spara lite bensin kanske.
Men den så kallade journalisten var inte kritiskt granskande alls beträffande eventuella följder utan raljerade över att VTI skulle få ett gäng sura knuttar efter sig.

Helt klart ett fall för SMC att ta upp med VTI innan det blir verklighet mer än vad som redan skett.

Edit: hittade mer info. http://news.cision.com/se/htc-swede...or-utreds-i-unikt-forskningsprojekt-,c9450130

I länken ovan finns ytterligare ett antal länkar till vad media skriver om detta. Ingen av dessa tar upp ett MC-perspektiv, endast en ifrågasätter risken för vattenhalka.

...så egentligen var Corren bäst av dem alla, men fega som plockade ner artiklen. Vart det många, arga kommentarer, eller går dom bara i VTIs ledband som vill slippa bli ifrågasatta?


För mig så framstår det som det finns ohyggligt mycket annat att ta tag i innan man ger sig till att slipa, hona och vaxa de ungefär 36 km väg i Sverige som är bra nog bearbeta...


2779752_520_292.jpg

Foto: Torsten Gabrielsson/Sveriges Radio.


241897_jpg_424518img699.jpg

Foto: Mikael Lindblom, NWT


20081006171006_kholm_50978img699.jpg

Foto:Christer Wik, NWT


431_4.jpg

Foto: Roadex

Den sista bilden ar fran en intressant sida om vagskador! http://www.roadex.org/index.php/swe/permanent4swe



Hampe
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag för min del ser mest fördelar med slätslipad asfalt, så jag applåderar att man vill göra försök med detta.
Jag upplever den svenska asfalten som allför grov, bullrig och bränsleslukande.
Jag tycker att det skall bli intressant med något som är bättre.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag för min del ser mest fördelar med slätslipad asfalt, så jag applåderar att man vill göra försök med detta.
Jag upplever den svenska asfalten som allför grov, bullrig och bränsleslukande.
Jag tycker att det skall bli intressant med något som är bättre.

He he, Jag tycker precis tvärtom. Jag tycker att vi har alldeles för mycket av den svarta släta asfalten med dålig vatten avrinning. Jag önskar grov och ljus asfalt dels för vattenavrinningen samt att den lyser upp vägbanan bättre under den mörka årstiden.:wink:

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag läste om detta försök och kontaktade projektledaren direkt. http://www.htc-floorsystems.com/sv-...3/Grinding roadways using the HTC method.aspx Vi kan ju inte döma ut det innan testerna är genomförda. Men, asfalten ska inte bli sämre för oss!
Jag frågade därför om friktionsmätningar ingick i försöket. Jag berättade om problemet som vållat några döda och ett antal svårt skadade bara de sista åren. Detta ingår inte i försöket men han lovade att ta upp detta med ledningsgruppen. Har också bett Trafikverket, som sannolikt ingår i ledningsgruppen, att låta friktionsmätningar ingå i försöket. Jag har också erbjudit projektledaren MC-testförare i hela landet, oavsett var testerna genomförs, som kan köra på den slipade asfalten under olika förhållanden. Det tackade han för.
Slutligen tipsade jag om Uppdrag Granskning som i slutet av augusti kommer att sända ett inslag om olyckan i Vagnhärad där bristande friktion dödade en motorcyklist. Det kommer att visa att friktionen på ny asfalt behöver bli bättre och dessutom kontrolleras.
 

VBK

New member
Bättre för vem?
Nu är jag inte ingenjör men tom jag inser att vägbanan kommer att vara vattenbegjuten fortare och längre med en slätare yta.

Men skit i det vi hörs iaf mindre...
 

roffe_s

Active member
Njae, asfalt är ett komplext sammansatt material där blandningen ger olika önskade egenskaper, bland annat när det gäller dränerande funktion. I vissa fall kan jag nog (teoretiskt) se att en slipning kan få ytvattnet att rinna av fortare i händelse av att det kommer för mycket vatten för att dränering ska fungera. Är asfalten tillräckligt ojämn (stenar som sticker upp högre än asfaltmassan) kan kanske även fästet påverkas (mindre del av däcket i fysisk kontakt med asfaltytan).

Jag har dock ingen aning om vilken yta som avses att behandla, rent spontant reagerade jag som Dig. Men som vanligt kan det vara läge att ställa frågor, följa upp och lära sig mer innan man avfärdar en teknik, det brukar vara en hyfsat vinnande strategi - ju äldre jag blir desto mer inser jag hur lite jag vet...:)
Bättre för vem?
Nu är jag inte ingenjör men tom jag inser att vägbanan kommer att vara vattenbegjuten fortare och längre med en slätare yta.

Men skit i det vi hörs iaf mindre...
 
Top