Nej, ännu en dödsolycka utanför Segmon på nästan samma plats där 3 omkom för bara några veckor sedan säger egentligen inget om hur fantastiskt bra det är med körfältsseparation.
http://www.expressen.se/gt/valdsam-kollision--pa-platsen-dar-tre-dog/
Inte heller att det samma dag frontalsmäller mellan personbil och lastbil på E20
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19653503.ab
Däremot är det en tydlig markör på att det är livsfarligt att blanda olika vägtyper längs en sträcka - med helt olika krav på trafikanters uppmärksamhet och uppförande. Lapptäcken i form av olika hastighetsbegränsningar, antal körfält, mitträcken eller ej, vägrenar som finns och försvinner, korsande trafik där det förut var planskilt, plötslig mötande trafik där alla strax innan ville åt samma håll osv etc mm
Det funkar inte att aktivt arbeta för att passivisera trafikanter, att bädda in dem i kokong och att acceptera distraktion av elektronik och digitalt umgänge på distans med brasklappen att det minsann inte får "inverka menligt" på det man borde göra - bara för att sedan fullständigt dra undan mattan på folk och hysta dem rakt ut i den mest krävande trafikmiljö som tänkas kan.
Nej, man kan inte bygga allt på en gång.
Men man kanske borde jobba med upplysning, information, vidareutbildning...?
Det är dödligt att inte förbereda, stötta och coacha trafikanterna för den trafikmiljö dom skall färdas och interagera med andra trafikanter i.
Varför har vi ingen trafikinformation längre? Ingen trafikpropaganda? Inget...?
Hampe
Edit:
Update:
Nu kräver kommunen åtgärder av vägen, och Trafikverket svarar blixtsnabbt med sina skarpa åtgärder.
http://www.expressen.se/gt/kommunen-kraver-atgarda-dodsvagen/
Svaret kommer omgående:
- I det korta perspektivet vill vi sänka hastigheten på vägsträckan, säger Trafikverkets regiondirektör Håkan Wennerström.
Man vill sänka hastigheten.
Hastighet hastighet hastighet.
...och hastighet igen.
Så ingen dör om man frontar i 70 istället för i 90?
Man gör inga missbedömningar i 70? Tittar upp oftare från sin iPad i 70?
Har man ens hunnit undersöka om hastighet verkligen var en faktor att räkna med vid dessa två olyckor?
Körde den ursprungliga betongbilen verkligen så mycket som 90 km/h? Har ärligt talat svårt att tänka mig att en 4-axlad roterbil med tandemdrift är någon fortåkarbil vare sig man är på väg ut med 7,5 m3 betong eller på väg tillbaka igen. 90 blås känns som ett jävla lidande med den axelkonfigurationen. Den styrande sistaaxeln är en liten rascal i vissa lägen...
Körde någon av de inblandade i någon av de aktuella olyckorna för fort? Fortare än tillåtna 90?
Den 73-åriga tanten tidigare idag? Bombade hon sträckan på E18 i warp speed? Körde lastbilen betydligt över 90 km/h?
Jaså, minsann - kanske det? Vi låtsas att det är så.
Så vad hjälper det då att sänka till 70...? Om nu trafikanterna inte har förståelse eller respekt för hastighetsgränsen 90 km/h, hur skall man då motivera 70 km/h?
Hastighet, hastighet, hastighet - det enda man har att ta till.
Jag förstår varför det heter Noll Vision.
Fundera istället varför samtliga dessa olyckor beskrivs som att "personbilen har av oförklarlig anledning kommit över på fel sida vägen"
Där har vi den gemensamma nämnaren!
Folk vet inte var dom är, vart dom skall eller vad dom håller på med.
Det kostar liv, och det kostar liv i alla hastigheter över det som en vakt med röd flagg klarar av att gå brevid och varna för. Är det detta vi strävar mot? Promenadtakt som "säker hastighet"?
Hampe