0-visionen bra eller anus för oss på hoj?

Hampe

Skriver massor!
Borde det inte vara motorcykelns försäkringsbolag som ska stå för bärgningsfakturan?



Man kan tycka det, men hojar som endast har trafikförsäkring omfattas inte av stöldförsäkring.

Sedan har vi problematiken med vad det egentligen är för cykel. Vissa saknar nummerskylt, vissa är falskskyltade.
Vilket försäkringsbolag skall bära kostnaden?

Det är polisens sak att reda ut vad det är för hoj, men för att göra det måste man säkra den så den inte far i väg ut på vägarna igen.
För att säkra den måste man bärga den, och även om det ibland i efterhand är möjligt att hitta någon att vidaredebitera bärgningskostnaden på så är det i vart fall en administrativ kostnad att hålla på att försöka fördela ut kostnader.

Bättre att låta bli...?
Ja, polisen tycker det.
Alltså driver det runt en massa stulna hojar som ställer till elände för alla som kommer inom syn-, hör-, och träffhåll.
...och för oss riktiga motorcyklister, var vi än bor i landet, eftersom all skit dessa individer slänger omkring sig fastnar på oss genom medias urskiljningslöshet.

Det kan bara inte vara rätt! Vad skall vi ha polisen till om dom inte kan förhindra brott, utreda brott, beivra brott eller stoppa pågående brott?



Hampe
 
Last edited:

challe

Member
Man kan tycka det, men hojar som endast har trafikförsäkring omfattas inte av stöldförsäkring.

Sedan har vi problematiken med vad det egentligen är för cykel. Vissa saknar nummerskylt, vissa är falskskyltade.
Vilket försäkringsbolag skall bära kostnaden?

Det är polisens sak att reda ut vad det är för hoj, men för att göra det måste man säkra den så den inte far i väg ut på vägarna igen.
För att säkra den måste man bärga den, och även om det ibland i efterhand är möjligt att hitta någon att vidaredebitera bärgningskostnaden på så är det i vart fall en administrativ kostnad att hålla på att försöka fördela ut kostnader.

Bättre att låta bli...?
Ja, polisen tycker det.
Alltså driver det runt en massa stulna hojar som ställer till elände för alla som kommer inom syn-, hör-, och träffhåll.
...och för oss riktiga motorcyklister, var vi än bor i landet, eftersom all skit dessa individer slänger omkring sig fastnar på oss genom medias urskiljningslöshet.

Det kan bara inte vara rätt! Vad skall vi ha polisen till om dom inte kan förhindra brott, utreda brott, beivra brott eller stoppa pågående brott?



Hampe

Man skulle kunna tänka sig att Trafikförsäkringsföreningen kunde debiteras för bärgningen. Då får ju alla bolag vara med att pröjsa i enlighet med sitt procenttal av kostnaden och man skulle inte behöva eftersöka vilket bolag som egentligen skulle stått för den.

Å andra sidan - om nu buset blir av med sin båge tidigare kanske dom bara stjäl en ny och antalet stölder kanske i själva verket ökar??
 

Hampe

Skriver massor!
Jag håller med om att polisen kan göra mer. Men, jag konstaterar att nästan dagligen stoppas någon som kör på fyllan, kör en stulen hoj eller liknande. Faktiskt beslagtas en och annan motorcykel också!
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Fy tusan vad det ser ut i listan när man klickar på din länk.
Jag fortsätter på temat här: http://forum.svmc.se/showthread.php...-i-trafiken-måste-stoppas&p=120778#post120778


Man skulle kunna tänka sig att Trafikförsäkringsföreningen kunde debiteras för bärgningen. Då får ju alla bolag vara med att pröjsa i enlighet med sitt procenttal av kostnaden och man skulle inte behöva eftersöka vilket bolag som egentligen skulle stått för den.

Å andra sidan - om nu buset blir av med sin båge tidigare kanske dom bara stjäl en ny och antalet stölder kanske i själva verket ökar??


Absolut - TFF vore en väg att gå, det ligger otvedtydigt i det allmännas intresse att få bort dessa herrelösa motorcyklar ur trafikbilden direkt när dom upptäcks! Det behöver sättas samman en taskforce som tittar efter hur man skall angripa problemet.

Men, som du påpekar: det faller också ett allt större ansvar på oss motorcykelägare att försvåra för nya stölder. Det är för enkelt att sno en hoj idag.
Jag minns en av alla bra SMC-kampajer som pekade just på vårt eget ansvar att förhindra stölder.
Någon som kommer ihåg den överlåsta Yamaha DT som fanns som affisch sent -80 / tidigt -90tal?

Upp med en bild, någon - senast jag såg den var i trappan till gamla kansliet.




Hampe
 

CB_Tobbe

New member
Är inte ramnummret ett sökbegrepp som går använda för polisen?? För man måste utgå från att rätt registreringsskylt inte sitter på eller att skylt saknas helt.

Eller är det inte praktiskt möjligt?
 

Hampe

Skriver massor!
Är inte ramnummret ett sökbegrepp som går använda för polisen?? För man måste utgå från att rätt registreringsskylt inte sitter på eller att skylt saknas helt.

Eller är det inte praktiskt möjligt?


Jodå, det går att söka på ramnummer - men det är långa nummer- och bokstavsserier, och avläsningen måste blir rätt, och likaså inläsningen i systemet för att man skall kunna få en säker träff. Sedan finns det blindtecken och utfyllnadstecken som tolkas lite olika, så någon given hit är inte garanterad.
Vidare - att förlita sig på en typskylt med ramnummer är inte säkert - man måste åt det stansade numret framme i styrhuvudet.
Ibland krävs vis demontering för att säkerställa en korrekt avläsning, och ibland har vi problemet med ramnummer som är helt eller delvis bortslipade.
Skall man komma vidare där så krävs absolut en mer omfattande demontering för att försöka återskapa ramnumret.

Det mesta går alltså att komma tillrätta med, men det kräver arbete och tid.
Men, det måste göras - eller hur? Att bara låta saker och ting bero bäddar för rättsröta, anarki och kanske medborgargarden som försöker skipa rättvisa på egen hand. Jag ser ingen annan än just polisen som borde göra detta jobbet. Trist och föga utvecklande, kanske. Men det måste göras, annars fortsätter Sverige att krakelera.



Hampe
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Om Noll Vision vore för oss vore det högprioriterat att få bort ickemotorcyklister från motorcyklar på vägen...
 

Hampe

Skriver massor!
Kära Noll Vision.

"Säker hastighet" talas det om ibland, men ingen verkar vara så pigg på att vilja kvantifiera en "säker hastighet" för mig som motorcyklist.
Noll Vision innebär att man stängslar in bilar så att lagstadgad hastighet och "säker hastighet" i största möjliga mån skall sammanfalla.

Blir vägarna då mer säkra eller mindre säkra för oss oskyddade trafikanter?
Innan du svarar så skall du titta lite närmare på denna viltolycka:

http://nyhetersto.se/mobil_nyheter2.asp?ID=7457

Skrämt rådjur hoppar på och slår ner cyklist till marken, som nu vårdas på sjukhus med allvarliga skador.

Så, vänligen ange en säker hastighet för mig som oskyddad trafikant att färdas i, där jag inte längre riskerar att dö eller skadas allvarligt.
Skyltad fart? 50 km/h? Moppefart...? Cykelfart...?
Nähä? Inte det heller?

Men så här då: vad gör Noll Vision rent konkret för att öka min säkerhet?
Fler bristfälliga räcken, mindre manöverutrymme, sämre bilister och höjda hastighetsgränser där det är som allra farligast för oss att öka farten...?

Njae... Det känns inte så lyckat, Trafikverket.
Säker på att det inte gått snett i tänket någonstans...?


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Nej, ännu en dödsolycka utanför Segmon på nästan samma plats där 3 omkom för bara några veckor sedan säger egentligen inget om hur fantastiskt bra det är med körfältsseparation.

http://www.expressen.se/gt/valdsam-kollision--pa-platsen-dar-tre-dog/

Inte heller att det samma dag frontalsmäller mellan personbil och lastbil på E20
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19653503.ab


Däremot är det en tydlig markör på att det är livsfarligt att blanda olika vägtyper längs en sträcka - med helt olika krav på trafikanters uppmärksamhet och uppförande. Lapptäcken i form av olika hastighetsbegränsningar, antal körfält, mitträcken eller ej, vägrenar som finns och försvinner, korsande trafik där det förut var planskilt, plötslig mötande trafik där alla strax innan ville åt samma håll osv etc mm

Det funkar inte att aktivt arbeta för att passivisera trafikanter, att bädda in dem i kokong och att acceptera distraktion av elektronik och digitalt umgänge på distans med brasklappen att det minsann inte får "inverka menligt" på det man borde göra - bara för att sedan fullständigt dra undan mattan på folk och hysta dem rakt ut i den mest krävande trafikmiljö som tänkas kan.

Nej, man kan inte bygga allt på en gång.
Men man kanske borde jobba med upplysning, information, vidareutbildning...?
Det är dödligt att inte förbereda, stötta och coacha trafikanterna för den trafikmiljö dom skall färdas och interagera med andra trafikanter i.
Varför har vi ingen trafikinformation längre? Ingen trafikpropaganda? Inget...?




Hampe


Edit:
Update:
Nu kräver kommunen åtgärder av vägen, och Trafikverket svarar blixtsnabbt med sina skarpa åtgärder.
http://www.expressen.se/gt/kommunen-kraver-atgarda-dodsvagen/


Svaret kommer omgående:


- I det korta perspektivet vill vi sänka hastigheten på vägsträckan, säger Trafikverkets regiondirektör Håkan Wennerström.
Man vill sänka hastigheten.
Hastighet hastighet hastighet.


...och hastighet igen.


Så ingen dör om man frontar i 70 istället för i 90?
Man gör inga missbedömningar i 70? Tittar upp oftare från sin iPad i 70?
Har man ens hunnit undersöka om hastighet verkligen var en faktor att räkna med vid dessa två olyckor?

Körde den ursprungliga betongbilen verkligen så mycket som 90 km/h? Har ärligt talat svårt att tänka mig att en 4-axlad roterbil med tandemdrift är någon fortåkarbil vare sig man är på väg ut med 7,5 m3 betong eller på väg tillbaka igen. 90 blås känns som ett jävla lidande med den axelkonfigurationen. Den styrande sistaaxeln är en liten rascal i vissa lägen...

Körde någon av de inblandade i någon av de aktuella olyckorna för fort? Fortare än tillåtna 90?
Den 73-åriga tanten tidigare idag? Bombade hon sträckan på E18 i warp speed? Körde lastbilen betydligt över 90 km/h?

Jaså, minsann - kanske det? Vi låtsas att det är så.
Så vad hjälper det då att sänka till 70...? Om nu trafikanterna inte har förståelse eller respekt för hastighetsgränsen 90 km/h, hur skall man då motivera 70 km/h?

Hastighet, hastighet, hastighet - det enda man har att ta till.
Jag förstår varför det heter Noll Vision.

Fundera istället varför samtliga dessa olyckor beskrivs som att "personbilen har av oförklarlig anledning kommit över på fel sida vägen"

Där har vi den gemensamma nämnaren!
Folk vet inte var dom är, vart dom skall eller vad dom håller på med.

Det kostar liv, och det kostar liv i alla hastigheter över det som en vakt med röd flagg klarar av att gå brevid och varna för. Är det detta vi strävar mot? Promenadtakt som "säker hastighet"?



Hampe
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:( Känner väl till den vägen... Jag bodde väster om Karlstad i 25 år och jobbade i stan så jag har kört den vägen minst 18.000 - 20.000 gånger. Otaliga är de incidenter som jag sett på den aktuella sträckan som är hårt trafikerad och oftast i ganska dåligt skick p.g.a. slitage. Åtgärder? Jo det har kommit upp ett par fartkameror som sänker farten generellt lokalt, i övrigt ingenting.

Det har talats om att bygga ut till 4 filer sen minst 20 år men ingenting händer. Åtgärd efter olyckorna att sänka hastigheten ytterligare är knappast tillräckligt. Att köra i en hastighet som uppfattas som för låg ökar risken att bli dåsig i trafiken även om den aktuella sträckan bara är ca en mil.
 

BMW R90s

New member
Här har man byggt 2+1väg på en smal väg (34) där det inte varit spec många dödsolyckor.
Däremot mycket vilolyckor, ej dödliga.
Viltolyckor räknas inte in om det inte är dödlig utgång! Ref kontakt med trafikverket.
En-fils sträckorna på vägen är nu över 5km långa!!
Varför bygger man inte 2+1 där det behövs E20, E18?
 

Hampe

Skriver massor!
Jakten not nollpunkten. Eller, finns det mer liv att tjäna på annat håll...?

Det dör många gånger fler svenskar av för mycket salt i maten än av trafikolyckor. Det borde vara en anledning för alla att ”syna saltet”.

Debattartikel i dagens SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd


Själv skulle jag gärna se att man minskade på saltet i trafiken också, men har ingen större förhoppning att det skall ske inom det snaraste.
Men nollvisonen: lägger vi pengarna på rätt ställe? Vad kostar det att rädda de 50, 40 eller 30 sista liven?
...jämfört med andra åtgärder i övriga samhället för att rädda liv och höja livskvalitet?



Hampe
 

HkanB

New member
Jakten not nollpunkten. Eller, finns det mer liv att tjäna på annat håll...?



Debattartikel i dagens SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/minska-salthalten-i-alla-livsmedel_4573456.svd


Själv skulle jag gärna se att man minskade på saltet i trafiken också, men har ingen större förhoppning att det skall ske inom det snaraste.
Men nollvisonen: lägger vi pengarna på rätt ställe? Vad kostar det att rädda de 50, 40 eller 30 sista liven?
...jämfört med andra åtgärder i övriga samhället för att rädda liv och höja livskvalitet?



Hampe
Vill man ärligen och uppriktigt verkligen rädda liv så är folkhälsa och mental- och psykvård inkl. suicidprevention det som nog ger/räddar mest liv för pengarna.
2012 tog 1523 st sig av daga för att tillvaron av en eller annan anledning var outhärdlig. Samma år omkom 296 st i trafiken.
5,14 ggr fler döda genom självmord än omkomna i trafiken. Exakt hur siffrorna ser ut just idag vet jag inte men klimatet på t.ex arbetsmarknaden har inte direkt blivit snällare och bättre sedan dess, tyvärr.
 

Bansaie

New member
Vill man ärligen och uppriktigt verkligen rädda liv så är folkhälsa och mental- och psykvård inkl. suicidprevention det som nog ger/räddar mest liv för pengarna.
2012 tog 1523 st sig av daga för att tillvaron av en eller annan anledning var outhärdlig. Samma år omkom 296 st i trafiken.
5,14 ggr fler döda genom självmord än omkomna i trafiken. Exakt hur siffrorna ser ut just idag vet jag inte men klimatet på t.ex arbetsmarknaden har inte direkt blivit snällare och bättre sedan dess, tyvärr.
Ja och nånstans läste jag att ca 3000 personer dör årligen på grund av olyckor i hemmet.

För övrigt lustigt det där med salt i maten. En gammal missuppfattning från 70-talet som blommar upp igen.
Det kan säker finnas anledning att minska på saltet i färdigmat men det finns faktiskt flera studier som visar på faror med för lite salt.

Här refereras till 2 amerikanska studier publicerade i Journal of American Medical Association (JAMA) respektive National Health and Nutrition Examination Survey.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/salt-aennu-en-fett-och-kolesterol-myt-1035155

Belgisk studie från University of Leuven
http://www.news-medical.net/news/20110504/Confusing-research-on-salt-and-heart-Study.aspx

Socker värre än salt. Refererar till en amerikansk studie. St Lukes Mid America Heart Institute i KansasCity
http://kurera.se/ny-forskning-socker-farligare-for-blodtrycket-an-salt/

Så oavsett noll vision i trafiken och livsmedelsverkets saltade nollvision så kommer jag att fortsätta strö salt på min mat efter tycke och smak och rulla ut hojen ur garaget för en kortare eller längre repa när tid finnes och andan faller på, för livet kommer att ta slut tids nog ändå så varför göra det både tråkigare och smaklösare under tiden?
 
Top