Den här posten har legat och värkt i många månader, men jag hade hoppats slippa posta den.
In i det sista hoppas man att saker och ting skall rätta till sig, att någon skall styra upp en situation som håller på att kantra alldeles.
Men, det som kommit i dagen tack vare Uppdrag Gransknings belysning av Trafikverkets fusk i samband med de upprepade asfaltsskandalerna - och då framför allt Trafikverkets agerande
efter det att man blivit avslöjad gör att nu är det fanimej KRIG!
Givetvis! Jag trodde att det stod klart att min uppfattning är att trafikverkets nollvision inte sträcker sig till att inbegripa motorcyklister!
Men visionen omfattar väl motorcyklister, den säger svart på vitt att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken?
Det är väl vägen mor visionen - handlingar, beslut och åtgärder som fallerar?
Slutsatsen är att Trafikverket aldrig kommer att nå sin vision då man nyinvesterar i material och lagningsmetoder som hjälper flertalet (bilister) men försämrar för andra (motorcyklister). Om inte strategin innefattar ett framtida förbud för motorcyklar på mitträckesförsedda vägar förstås. Eller att motorcyklister kollektivt ska hållas ansvariga för sina tillkortakommanden?
Det kanske finns anledning att i statistiken även följa upp svårt skadade och dödade med anledning av mitträcken, hal beläggning och olämpliga underhållsmetoder lika nogsamt som hastighet...?
Nej, Nollvisionen omfattar inte motorcyklister eller ens några andra oskyddade trafikanter. Inte i praktiken.
Det är ett strikt sätt att skydda bilister från andra bilister och i viss mån från sig själva.
För att förstå hur utelämnade vi är från Nollvisionen så tar vi och leker lite med dess kärna:
Många tror att denna nollvision är något stort, omfattande och svårbegripligt, men den är som alla (bra) påfund grymt enkel att formulera:
Nollvisionen innebär att jag som bilist skall:
Köra nykter.
Ha säkerhetsbälte.
Följa lagar och regler.
Så enkelt! Det är allt som behövs för att inte någon skall behöva skadas allvarligt eller dödas i trafiken.
Allt annat skall samhället ta hand om, genom att bygga "system" och sänka hastigheter tills HÄPP! målet är uppnått.
Låter det utopiskt? Det får var och en avgöra själv, men tillräckligt många i ledande ställning tycks ha köpt skräddarens målande beskrivning av väven man tänker drapera landet i för att charaden skall få fortgå...
Men, formulera om kontraktet ovan för att gälla oss motorcyklister istället:
Köra nykter.
Bära hjälm.
Följa lagar och regler.
...för då skall ingen motorcyklist dödas eller skadas allvarligt...?
Kan någon enda vettig människa tro på detta?
Nej, självklart inte. Om så allt längs hela färdvägen kläddes med tredubbla Tempurmadrasser och all annan trafik förbjöds så innebär hastigheter över häst-och-vagn ändå en betydande risk för skador, allvarliga skador eller dödsfall när man sitter på MC. Om olyckan är framme. Om det vill sig illa. Om planeterna säger så just den dagen.
Motorcyklar kan aldrig fås att passa in i Nollvisionen, utom på papper - hos några få cyniska trafiksäkerhetsgurus.
Så vi kan skita i Nollvisionen då...?
Nej! Nollvisionen är emot oss. Nollvisionen dödar motorcyklister! Nollvisionen dödar på sikt motorcyklismen.
Hoppsan...?
Ja, så jävla illa är det. Först det förödande uppenbara: vajerräcken som skär ner motorcyklister till smörgåspålägg vid ganska enkla kullkörningar, sådana som tidigare endast renderade skrubbsår, blåmärken och minnesbetor. Dessutom drabbas vi av ett ständigt stigande antal rondeller som gladeligen säljs in med att det visserligen blir fler olyckor, men inte lika allvarliga; endast "enkla plåtskador". Varje gång detta argument framförs så är det ett kvitto på att trafiksäkerhet i Sverige idag bara handlar om att skydda redan skyddade bilister. Deras ytterligare adderade och vadderade säkerhet skapas på vår bekostnad!
Men den nuvarande trafikpolitiken med Nollvisionen som ledstjärna innebär något mycket värre för oss oskyddade trafikanter:
Nollvisionen fördummar!
Nollvisionen lyfter bort ansvar från den enskilde föraren och flyttar över det på bilen, samhället och diffusa "system" som "någon annan" skall ta hand om.
Motorcyklister har alltid fått ta det fulla ansvaret för sin egen framfart - och en stor del dessutom av det ansvar andra borde ta för sin egen körning.
Varje enskild motorcyklist vore betjänt av att fler skötte sitt och koncentrerade sig på det dom borde göra, men utvecklingen formligen skenar åt ett annat håll.
Nollvisionen driver på denna negativa utveckling genom att man utmålar människan som ofullkomlig och inte lämpad att fatta avgörande beslut kring sin egen körning.
Detta må vara helt eller delvis sant - men att skriva folk på näsan att dom inte behöver bry sig så mycket eftersom de nya systemen skall vara "förlåtande" och att staten bygger skyddsnät åt alla som inte riktigt håller måttet i trafiken är förödandedödande för oss motorcyklister.
Och för alla andra oskyddade trafikanter! I samma takt som dödstalen för bilister sjunker så skjuter siffrorna för gående, cyklister och mopedister i höjden! Jag påstår att detta är en direkt följd av Nollvisionens fördummande effekt! Titta på Liseberg och radiobilarna: tryggt vadderade bilar bumpar på varandra som om det inte fanns en morgondag - men kaninpersonalen ser till att hålla sig i sitt bås så länge strömmen är påslagen...
Men vanligt folk har dock inte hunnit inse att dagens bilister förväntar sig förlåtelse för sina misstag, och att dom upplever sig som osårbara bakom en mur av tre- och fyrbokstavsförkortningar kopplade till verklig eller imaginär säkerhet. Dom tror att bilister fortfarande är obrottsligt uppmärksamma, och spelar samma spel som de gående och oskyddade trafikanterna. Sorry, men det var pre-Nollvisionen det.
Och värre blir det.
Politiker och biltillverkare tror verkligen på den förarlösa bilen! Dom tror och arbetar intensivt på inte bara enstaka bilar som kan köra själva utan inblandning från en ofullkomlig människa. Nej, vi väntar på hela trafiksystem där bilar länkas ihop till tåg, bilar som kommunicerar med varandra om vad som skall göras härnäst - och som totalt placerar föraren i baksätet.
Andra har redan nämnt det här i tråden, men dom som ser detta som science fiction måste tänka om! Utvecklingen går framåt med en rasande takt - och drivs framför allt av politiker(!)
Man ser nämligen här möjligheten att göra ett oändligt antal flugor på smällen: förutom att få undan den opålitliga och irrationella människan från skeendet så frigörs
space i trafiken när bilar kan packas hårdare - man slipper avsätta mer mark och initiera fler vägbyggen, det frigörs tid där "föraren" kan jobba, uppdatera sig eller umgås med kompisar på olika sociala nätverk.
Det viktigaste för många politiker är dock att man i denna inte allt för avlägsna framtid kommer att kunna slippa det vansinnigt tråkiga och improduktiva bilkörandet! Man kan göra bättre saker med sin tid istället!
Du nya sköna värld...? Kanske inte precis, men bilkörning som vi känner det idag har helt klart fått ett bäst-före-datum.
Förutom svårlösliga problem med en transiteringsperiod när båda biltyperna skall samsas på samma vägar så undrar jag hur man tänkt lösa problemen med oss som faktiskt gillar att köra bil... Hur skall dom "få med oss på tåget"...? Har dom ens tänkt tanken?
Och framförallt; var får motorcykeln plats i de nya transportsystem som växer fram NU? Har någon ens tänkt
den tanken?
Ja, det var en utvikning som kanske hade förtjänat en egen tråd, men leder tillbaka till Nollvisionen med förödande kraft:
Har man redan räknat ut oss? Har man redan räknat bort oss? Finns det ens någon anledning att lägga kraft och energi på att inkorporera oss i Nollvisionen?
Med en riktad körkortsreform som effektivt stryper tillflödet av nya motorcyklister, ändrade intressen bland ungdomar och en demografisk profil på nuvarande motorcyklister som visar på en implosion inom 10-20 år så kanske det är mer än bara ett förbiseende vi ser när motorcyklar lämnas helt utanför Nollvisionen? Det kanske inte ens spelar någon roll att det sätt som Nollvisionen genomförs på troligen dödar fler motorcyklister än den räddar?
Hampe
Edit!
Bra eller anus? Den är värre än så - den är rôva för oss motorcyklister!
H