0-visionen bra eller anus för oss på hoj?

VBK

New member
Njae, asfalt är ett komplext sammansatt material där blandningen ger olika önskade egenskaper, bland annat när det gäller dränerande funktion. I vissa fall kan jag nog (teoretiskt) se att en slipning kan få ytvattnet att rinna av fortare i händelse av att det kommer för mycket vatten för att dränering ska fungera. Är asfalten tillräckligt ojämn (stenar som sticker upp högre än asfaltmassan) kan kanske även fästet påverkas (mindre del av däcket i fysisk kontakt med asfaltytan).

Jag har dock ingen aning om vilken yta som avses att behandla, rent spontant reagerade jag som Dig. Men som vanligt kan det våra läge att ställa frågor, följa upp och lära sig mer innan man avfärdar en teknik, det brukar vara en hyfsat vinnande strategi - ju äldre jag blir desto mer inser jag hur lite jag vet...:)

Jag är ingen följsam människa. Hellre en överaskad pessimist än en besviken och sviken optimist...
 

Marie

Banned
Återigen olycka i Norge där husbil inte klarar hålla sig i sin fil i kraftig kurva. Svensk 60-årig förolyckad i mötet.
http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6835392.ece

Var i den länkade artikeln står det att husbilsföraren inte klarade att hålla sig i fil i kurvan?

Tvärtom står det att han blev omkörd av gruppen av fyra motorcyklister (varav en var den omkomne) och kom till olycksplatsen strax efter att olyckan skett.
 

Skye

Kör Mycket!
Fel husbil som du syftar på. Den husbilen sökte de som vittne. Inside rapport från ambulanspersonalen förklarade olyckan lite bättre.
 

Hampe

Skriver massor!
Den här posten har legat och värkt i många månader, men jag hade hoppats slippa posta den.
In i det sista hoppas man att saker och ting skall rätta till sig, att någon skall styra upp en situation som håller på att kantra alldeles.
Men, det som kommit i dagen tack vare Uppdrag Gransknings belysning av Trafikverkets fusk i samband med de upprepade asfaltsskandalerna - och då framför allt Trafikverkets agerande efter det att man blivit avslöjad gör att nu är det fanimej KRIG!


Givetvis! Jag trodde att det stod klart att min uppfattning är att trafikverkets nollvision inte sträcker sig till att inbegripa motorcyklister!


Men visionen omfattar väl motorcyklister, den säger svart på vitt att ingen ska dödas eller allvarligt skadas i trafiken?

Det är väl vägen mor visionen - handlingar, beslut och åtgärder som fallerar?

Slutsatsen är att Trafikverket aldrig kommer att nå sin vision då man nyinvesterar i material och lagningsmetoder som hjälper flertalet (bilister) men försämrar för andra (motorcyklister). Om inte strategin innefattar ett framtida förbud för motorcyklar på mitträckesförsedda vägar förstås. Eller att motorcyklister kollektivt ska hållas ansvariga för sina tillkortakommanden?

Det kanske finns anledning att i statistiken även följa upp svårt skadade och dödade med anledning av mitträcken, hal beläggning och olämpliga underhållsmetoder lika nogsamt som hastighet...?


Nej, Nollvisionen omfattar inte motorcyklister eller ens några andra oskyddade trafikanter. Inte i praktiken.
Det är ett strikt sätt att skydda bilister från andra bilister och i viss mån från sig själva.

För att förstå hur utelämnade vi är från Nollvisionen så tar vi och leker lite med dess kärna:
Många tror att denna nollvision är något stort, omfattande och svårbegripligt, men den är som alla (bra) påfund grymt enkel att formulera:

Nollvisionen innebär att jag som bilist skall:

Köra nykter.
Ha säkerhetsbälte.
Följa lagar och regler.

Så enkelt! Det är allt som behövs för att inte någon skall behöva skadas allvarligt eller dödas i trafiken.
Allt annat skall samhället ta hand om, genom att bygga "system" och sänka hastigheter tills HÄPP! målet är uppnått.

Låter det utopiskt? Det får var och en avgöra själv, men tillräckligt många i ledande ställning tycks ha köpt skräddarens målande beskrivning av väven man tänker drapera landet i för att charaden skall få fortgå...

Men, formulera om kontraktet ovan för att gälla oss motorcyklister istället:

Köra nykter.
Bära hjälm.
Följa lagar och regler.


...för då skall ingen motorcyklist dödas eller skadas allvarligt...?
Kan någon enda vettig människa tro på detta?
Nej, självklart inte. Om så allt längs hela färdvägen kläddes med tredubbla Tempurmadrasser och all annan trafik förbjöds så innebär hastigheter över häst-och-vagn ändå en betydande risk för skador, allvarliga skador eller dödsfall när man sitter på MC. Om olyckan är framme. Om det vill sig illa. Om planeterna säger så just den dagen.

Motorcyklar kan aldrig fås att passa in i Nollvisionen, utom på papper - hos några få cyniska trafiksäkerhetsgurus.

Så vi kan skita i Nollvisionen då...?

Nej! Nollvisionen är emot oss. Nollvisionen dödar motorcyklister! Nollvisionen dödar på sikt motorcyklismen.


Hoppsan...?

Ja, så jävla illa är det. Först det förödande uppenbara: vajerräcken som skär ner motorcyklister till smörgåspålägg vid ganska enkla kullkörningar, sådana som tidigare endast renderade skrubbsår, blåmärken och minnesbetor. Dessutom drabbas vi av ett ständigt stigande antal rondeller som gladeligen säljs in med att det visserligen blir fler olyckor, men inte lika allvarliga; endast "enkla plåtskador". Varje gång detta argument framförs så är det ett kvitto på att trafiksäkerhet i Sverige idag bara handlar om att skydda redan skyddade bilister. Deras ytterligare adderade och vadderade säkerhet skapas på vår bekostnad!

Men den nuvarande trafikpolitiken med Nollvisionen som ledstjärna innebär något mycket värre för oss oskyddade trafikanter:
Nollvisionen fördummar!
Nollvisionen lyfter bort ansvar från den enskilde föraren och flyttar över det på bilen, samhället och diffusa "system" som "någon annan" skall ta hand om.

Motorcyklister har alltid fått ta det fulla ansvaret för sin egen framfart - och en stor del dessutom av det ansvar andra borde ta för sin egen körning.
Varje enskild motorcyklist vore betjänt av att fler skötte sitt och koncentrerade sig på det dom borde göra, men utvecklingen formligen skenar åt ett annat håll.
Nollvisionen driver på denna negativa utveckling genom att man utmålar människan som ofullkomlig och inte lämpad att fatta avgörande beslut kring sin egen körning.

Detta må vara helt eller delvis sant - men att skriva folk på näsan att dom inte behöver bry sig så mycket eftersom de nya systemen skall vara "förlåtande" och att staten bygger skyddsnät åt alla som inte riktigt håller måttet i trafiken är förödandedödande för oss motorcyklister.

Och för alla andra oskyddade trafikanter! I samma takt som dödstalen för bilister sjunker så skjuter siffrorna för gående, cyklister och mopedister i höjden! Jag påstår att detta är en direkt följd av Nollvisionens fördummande effekt! Titta på Liseberg och radiobilarna: tryggt vadderade bilar bumpar på varandra som om det inte fanns en morgondag - men kaninpersonalen ser till att hålla sig i sitt bås så länge strömmen är påslagen...

Men vanligt folk har dock inte hunnit inse att dagens bilister förväntar sig förlåtelse för sina misstag, och att dom upplever sig som osårbara bakom en mur av tre- och fyrbokstavsförkortningar kopplade till verklig eller imaginär säkerhet. Dom tror att bilister fortfarande är obrottsligt uppmärksamma, och spelar samma spel som de gående och oskyddade trafikanterna. Sorry, men det var pre-Nollvisionen det.

Och värre blir det.
Politiker och biltillverkare tror verkligen på den förarlösa bilen! Dom tror och arbetar intensivt på inte bara enstaka bilar som kan köra själva utan inblandning från en ofullkomlig människa. Nej, vi väntar på hela trafiksystem där bilar länkas ihop till tåg, bilar som kommunicerar med varandra om vad som skall göras härnäst - och som totalt placerar föraren i baksätet.
Andra har redan nämnt det här i tråden, men dom som ser detta som science fiction måste tänka om! Utvecklingen går framåt med en rasande takt - och drivs framför allt av politiker(!)

Man ser nämligen här möjligheten att göra ett oändligt antal flugor på smällen: förutom att få undan den opålitliga och irrationella människan från skeendet så frigörs space i trafiken när bilar kan packas hårdare - man slipper avsätta mer mark och initiera fler vägbyggen, det frigörs tid där "föraren" kan jobba, uppdatera sig eller umgås med kompisar på olika sociala nätverk.
Det viktigaste för många politiker är dock att man i denna inte allt för avlägsna framtid kommer att kunna slippa det vansinnigt tråkiga och improduktiva bilkörandet! Man kan göra bättre saker med sin tid istället!

Du nya sköna värld...? Kanske inte precis, men bilkörning som vi känner det idag har helt klart fått ett bäst-före-datum.
Förutom svårlösliga problem med en transiteringsperiod när båda biltyperna skall samsas på samma vägar så undrar jag hur man tänkt lösa problemen med oss som faktiskt gillar att köra bil... Hur skall dom "få med oss på tåget"...? Har dom ens tänkt tanken?

Och framförallt; var får motorcykeln plats i de nya transportsystem som växer fram NU? Har någon ens tänkt den tanken?

Ja, det var en utvikning som kanske hade förtjänat en egen tråd, men leder tillbaka till Nollvisionen med förödande kraft:
Har man redan räknat ut oss? Har man redan räknat bort oss? Finns det ens någon anledning att lägga kraft och energi på att inkorporera oss i Nollvisionen?

Med en riktad körkortsreform som effektivt stryper tillflödet av nya motorcyklister, ändrade intressen bland ungdomar och en demografisk profil på nuvarande motorcyklister som visar på en implosion inom 10-20 år så kanske det är mer än bara ett förbiseende vi ser när motorcyklar lämnas helt utanför Nollvisionen? Det kanske inte ens spelar någon roll att det sätt som Nollvisionen genomförs på troligen dödar fler motorcyklister än den räddar?


Hampe


Edit!
Bra eller anus? Den är värre än så - den är rôva för oss motorcyklister!

H
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Mycket bra skrivet Hampe!:tummenupp

Noll Vision är anus för oss på motorcykel!:mad:

Jag har skrivit det förr men fått mothugg eftersom Trafikverket kan väl inte jobba emot oss hojåkare?
Men efter både Vagnhärad och Gävle borde det vara få som anser det vara att ha foliehatt när man inte litar på Dingwall och Trafikverket?:confused:

Sedan starten av Noll Vision var det klart för mig att det är en passiv säkerhet som det handlar om. Man accepterar att olyckor sker men konsekvenserna ska inte betyda död eller mer än 10% bestående invaliditet. Att tillåta motorcyklar är då inte logiskt. Att man fick göra en pudel ändrar inte min åsikt...

Motorcyklister, men även cyklister och fotgängare, krävar aktiv säkerhet.

Kan man inte förbjuda motorcyklar kan man minska nyrekryteringen genom att göra det svårt och dyrt att ta körkort.

Om man dessutom får olika sorters motorcyklister tycka illa om varandra så kommer de heller inte att vilja kämpa för "fel" sorts motorcyklism.

Nu hade NCC och Trafikverket "otur" när det inte var Sporthojar som gått omkull. Många här "vet" ju att alla på den sortens motorcykel är självmordsbenägna vettvillingar och därmed skulle NCC och Trafikverket vara utan skuld.:tomte:
 

Pilgrim

New member
Tror de flesta av oss är eniga om att TrV inte klarar av sitt uppdrag. De inser heller inte sin inkompetens och därmed är ju allt hopp ute om att de själva ska kunna få ordning på torpet. Då finns bara en utväg, politiken måste agera och ta TrV i örat.

Det är ju valår i år :) , dags för SMC att höra med partierna hur de ser på det dysfunktionella TrV och vilka åtgärder de föreslår.

Jag satsar då gladeligen min röst på ett parti som är beredd att jobba för rimliga körkortsregler, säker trafikmiljö även för oskyddade trafikanter, bra vägar mm.
 

Skye

Kör Mycket!
Det är väl politiken som har hand om pengarna. Hade de funnits i överflöd hade infrastrukturen sett bra mycket bättre ut och TrV hade kunna göra sina uppdrag utan att snåla på kvaliteten.
 

jan-olovj

Active member
Det är väl politiken som har hand om pengarna. Hade de funnits i överflöd hade infrastrukturen sett bra mycket bättre ut och TrV hade kunna göra sina uppdrag utan att snåla på kvaliteten.

Pengarna som regeringen har att bruka, tycks endast gå till att sänka skatten.
 

Hampe

Skriver massor!
Pengarna som regeringen har att bruka, tycks endast gå till att sänka skatten.

Så kan det kanske vara, och jag säger inte att du har fel. Men en fortsatt diskussion längs det spåret riskerar att deviera in i partipolitiskt käbbel som inte för just denna diskussionen framåt.

Det är väl politiken som har hand om pengarna. Hade de funnits i överflöd hade infrastrukturen sett bra mycket bättre ut och TrV hade kunna göra sina uppdrag utan att snåla på kvaliteten.

Jovisst - allt åt alla nu är ju en känd slogan, men svår att uppfylla. Jag upplever dock att Trafikverket gör mer än att bara "snåla på kvaliteten".
Att sätta upp räcken som dödar motorcyklister är inte gratis. Inte för Trafikverket, och sannerligen inte ur ett vidare perspektiv.
Att sätta upp räcken som räddar både motorcyklister och bilister innebär en något högre kostnad initialt, men är en vinst för samhället redan efter första olyckan!
Varför räknar inte Trafikverket med att det faktiskt händer olyckor?
Varför förmår inte Trafikverket sälja in totalnyttan med skadeneutrala räcken till våra politiker?

Att sätta upp ett och samma räcke som räddar liv i södergående riktning samtidig som det tar liv i norrgående riktning, bara beroende på vad för slags fordon man färdas på kan aldrig vara rätt! Tvärtom - det är kapitalförstöring, det kortsynt, det måste rimligen vara mot de instruktioner Trafikverket fått att arbeta efter - och om inte annat så är det oetiskt att försöka rädda bilister på motorcyklisters bekostnad!!!

Och, om man nu inte kan uppfylla sina uppdrag? Skulle det då vara okay att slå sig för bröstet måla ut sig själv som ett internationellt föredöme, samtidigt som man mörkar, fuskar och ljuger för att dölja att motorcyklister omkommer på grund av Trafikverkets tillkortakommanden? År efter år, dessutom! Nej, aldrig.

Se på Försvaret som svälts ihjäl! ÖB går upp och berättar hur illa det är, att man inte kan lösa sina uppgifter - att det som gemene man fortfarande tror är Försvarets självklara huvuduppgift sedan länge bara är en chimär.
"Landet kan bara försvaras en vecka, och bara på en punkt!
Se det var ett uppvaknande på många platser i landet. Dock inte utomlands...
Man skulle kunna lägga till: ...om vi får reda på var och ges 3 månaders förberedelse" med det hör inte hit.

Om Trafikverket inte kan skydda bilister utan att döda motorcyklister på kuppen så är det dags att tänka om!
Om det fortsatt hade hetat "Trafiksäkerhetsverket" så hade man kunnat döpa om det till "Bilsäkerhetsverket" och lallat på i samma spår - men nu krävs det lite mer! Börja med att skapa säkerhet åt alla trafikanter, och sluta stjäla våra marginaler för att ge dem till de redan lyckligt lottade; bilisterna?


Någon som orkar kika lite på Trafikverkets anslag? Vad äskar man? Vad får man? Vad prutar man bort?
...förutom våra liv då?



Hampe
 

Pilgrim

New member
Att anta enklare regler för A-körkort, att inte mörka friktionsmätningar, se till att entreprenörer gör det jobb de får betalt för, se till att hastighetsbegränsningar har förankring i verkligheten mm. kostar inga pengar. Det enda som krävs är kompetens.
 

97286

New member
Dags för MC-Folket att återutge Kjelles (Wheeler-Dealer) artikel Noll-Visionen.
Hans artikel vara kanon-bra. Nu, när vi haft noll-säkerhets-visionen i bruk, så kan vi se att hans artikel fick rätt.

Det jag inte sett kommenterat direkt i strängen är hur noll-visionens grepp lett till ökad irritation bland trafikanter mot trafikanter. 2+1 vägar med stigningsfiler som avslutas på eller innan toppen på backen. Osthyvlar som står så tätt intill fil att vinkelmån och möjlighet till undanmanöver omöjliggörs. Påbjudna hastigheter som är fullständigt omöjliga att följa, (ex., avfarten Enköping väster från Stockholm), hastigheter som inte accepteras av trafikanter pga för högt, eller för lågt satta. Vägar som inte är lämpliga att påbjuda 120km/h pga att de är för smala, för dålig asfalt, osv på - andra vägar som håller minst lika god standard som 130-vägar på kontinenten får 90km/h.
Alla dumheter som retar upp traiken - varigenom trafikanter far ut mot varandra... Vilken Noll-Vision!...

Å var är trafikpolisen?
Civil-bilar retar bara upp trafiken, målade bilar dämpar dumt trafikantbeteende - vari finner man Noll-Visionsstöd för att ta bort trafikpolisen?!...
Helt normalt idag att kunna köra 30mil enkel väg utan att se en enda polis. På 70-talet hade man varit in i minst en trafikkontroll, och sett minst 4st till.

Finner mest stöd för trådskrivarens ändakommentar gällande Noll-Visionen; Noll-säkerhets-visionen i trafik!

De gamla grekerna sa redan på sin tid:
"Mot dårskap kämpar även Gudarna förgäves"
Noll-Visionen är en av vår tids dårskaper...
 

Martin Eves

New member
Denna vision är ett sätt att få bort motorcyklarna från trafiken, ett politiskt hyckleri. Dags för trollgubbarna på SMC att tala ut.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En av trollgubbarna är tillbaka nu. Ska gå igenom sommarens MC-olyckor hittills. Jag ska få tala om MC-säkerhet i en panel på Tylösandsseminariet i början av september. Ett mål är att samtidigt presentera den uppdaterade MC-visionen, d v s SMC:s syn på frågan.
 

Hampe

Skriver massor!
En av trollgubbarna är tillbaka nu. Ska gå igenom sommarens MC-olyckor hittills. Jag ska få tala om MC-säkerhet i en panel på Tylösandsseminariet i början av september. Ett mål är att samtidigt presentera den uppdaterade MC-visionen, d v s SMC:s syn på frågan.

Välkommen tillbaka!
Det finns anledning att i sammanhanget titta närmare på den här problematiken:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?271919-Hittat-stulen-Honda-polisen-bryr-sig-inte

Stulna motorcyklar körs runt-runt-runt, men polisen bryr sig inte om att hämta in dem när dom hittas.
Det är bästa fall "lågprioriterat", men helst hoppar man över det helt och hållet - eftersom det blir polisen som får bärgningsfakturan om det är polisen som ringer bärgare. Bättre då att strutsa och hoppas att det onda går över.

Det gör det inte. De stulna hojarna snurrar runt, ofta i nya händer - tills något händer.
Då plötsligt är det ett ärendet för "Extremt beteende".
Men, det beteendet kan man lika gärna anklaga polisen för: extremt passivt beteende.

Vad vill myndigheterna? Att vi motorcyklister även skall in i ghettona och rensa upp också? Verkligen...?
Något bland de nödvändiga åtgärderna kring "extremt beteende" måste väl ändå falla på myndigheterna?
Typ "göra sitt jobb" ? Är det för mycket begärt?

Men komma med idiotuttalanden, det går bra... Tss-tss-tss



Hampe
 

challe

Member
Stulna motorcyklar körs runt-runt-runt, men polisen bryr sig inte om att hämta in dem när dom hittas.
Det är bästa fall "lågprioriterat", men helst hoppar man över det helt och hållet - eftersom det blir polisen som får bärgningsfakturan om det är polisen som ringer bärgare. Bättre då att strutsa och hoppas att det onda går över.

Borde det inte vara motorcykelns försäkringsbolag som ska stå för bärgningsfakturan?
 
Top