Det jag menar är att inte bara vi äldre som har mist omdömmet även andra.
Visst, så är det.
Faktum är dock att statistiken visar att en 80-årig kvinna är lika olycksdrabbad som en 20-årig man.
...men det diskuteras inte. Alla vet hur illa det är med unga killar i trafiken, men vi vet att det blir bättre med tiden.
Ingen verkar fatta att en 80-årig dam - eller gubbe för den delen är minst lika farlig, och att det sannerligen inte kommer att bli bättre.
Varför ingen bortre parentes?
Istället går utvecklingen åt rakt motsatt håll. Äldre skall hållas kvar i trafiken till vilket pris som helst, verkar det som.
Jag smög mig in på Tylösandsseminariet i år, och lyssnade på vad framtiden kan tänkas bära i sitt sköte.
Thomas Broberg, doktorand på Chalmers och säkerhetsexpert på Volvo Cars höll ett föredrag på temat
"Äldres tillkortakommanden i trafiken och hur vi hjälper dem kvar i bilen" (min tolkning)
Forskarna pekar på två situationer där många äldre bilförare har problem. Den ena är att köra, och att svänga, i korsningar. Man vet sedan tidigare att en relativt stor del av olyckorna där äldre förare är inblandade händer där. Yngre är i stället värre på att köra av vägen.
– Korsningar är komplexa situationer där äldre lägger mer tid på att se till att de själva är rätt placerade i förhållande till linjer och skyltar, medan yngre förare tittar mer på rörliga objekt. I våra studier fick många äldre anmärkningar om att de missat saker, säger Thomas Broberg.
Men "anmärkningar i en studie" betyder döda och lemlästade motorcyklister ute i verkligheten.
Trafiksäkerhetsforskare från bilindustrin har ett sådant totalt tunnelseende på sin egen lilla nisch: bilar, bilkrockar, säkerhetssystem som mildrar effekten vid krockar - mellan bilar.
Men vi, de oskyddade trafikanterna får stå vårt eget kast när farmor och farfar skall ut och knuffas på vägen.
Om allt utom körning rakt fram på motorväg kan urskuldas som "komplexa trafiksituationer" så lever vi farligare än någonsin!
Och, vad man diskuterar är hur framtidens fordon skall kunna assistera ändå äldre människor att fortsätta köra ändå högre upp i åldrarna.
Men, när finns dessa fordon i trafik? När går en penschis in i bilhallen och köper sig en splajrans ny bil med extra allt?
Skall det finnas lagkrav på att äldre människor kör en viss typ av fordon - ett handikappfordon som assisterar där föraren brister?
Baserat på schablonålder?
Baserat på diagnoser?
Baserat på läkarundersökningar...?
Saken diskuteras inte ens, och det är fel.
Fel därför att det dröjer decennier innan någon verklig förändring kommer att ske - eftersom saken överhuvudtaget inte diskuteras.
Politikerna duckar bakom "autonoma fordon" som dom tror kommer att lösa alla problem i ett trollslag, och skakar vid tanken på de ofinansierade kostnader som väntas när demenssjukdomar blir behandlingsbara, dramatiskt ökad medellivslängd - och färdtjänst till hela köttberget dessutom. Bättre då att låta dem köra vidare. "Dom kör ju så försiktigt".
Men det är ju det dom inte gör!
Det andra problemet var att många äldre, i motsats till vad de själva trodde, körde för fort i vissa situationer.
– Som på en rak väg i stadsmiljö där saker kan hända snabbt. En del säger att det är viktigt att följa rytmen, att inte vara i vägen. Man känner sig stressad av andra trafikanter och vill inte bli sedd som en "gubbe i hatt", säger Thomas Broberg.
Pilutta dig, jan-olovj!
Det kanske var du som körde alldeles för fort?
Nä, det var lågt. Sorry!
Titta på kurvan ovan. Varför diskuteras inte detta?
Att yngre överskattar sin förmåga, och huvudsakligen drar av vägen i warpspeed, skadande sig själva och dödar sina medpassagerare är i sanning tragiskt, men för oss - motorcyklister och andra oskyddade trafikanter så är äldres oförmåga att uppföra sig i korsnings- och omkörningssituationer ett mycket större hot än ungdomars lek med döden.
Varför diskuteras inte detta?
Hampe
Citaten ovan är ur Metros artikel om Brobergs forskning. Hela (nåja, Metro...) artikeln här:
http://www.metro.se/nyheter/aldre-f...r-ofta-for-fort/HdzphD!SUVpSd76fQrlH4vb8Qefg/