Äldre förares vara eller inte vara i trafiken.

Moje_VS1400

Member
Visserligen är julen förbi för denna gång, men får man ändå önska skulle en "sunt förnuft & vett-undersökning" troligen rädda många fler än syn- och hörsel-kontroller. Det hjälper inte med örnblick och hund- eller fladdermushörsel om man inte inser vad som kan hända :D
Tyvärr känner jag inte till att någon sådan undersökning finns ...
 

jrutgers

New member
Med risk för att ha missat vissa vesäntliga delar i tråden
En slyngel på 22 på en ZZRR1000RRR
Är väl inget att sträva efter att möta i trafiken Heller
 

Hampe

Skriver massor!
Med risk för att ha missat vissa vesäntliga delar i tråden
En slyngel på 22 på en ZZRR1000RRR
Är väl inget att sträva efter att möta i trafiken Heller


Förvisso - men är denne 22-åring ombord på sin supersport hoj lagligt, så har han faktiskt redan två års körkortserfarenhet i klass A2.
Har han lärt sig något av dessa två år? Det vet man inte - man vet inte ens om han har kört en meter under de år han haft sin A2-behörighet, men så ser det nya "stegvisa tillträdet" ut. Annars skall man vara 24-år för att få ta A-behörighet.

Vad är alternativet? Förbjuda hojarna? Ändå högre körkortsålder? 25? 30? 40...?
Och - varför skall inte det gälla bilister också?
Det myndigheterna vill bromsa är "onödiga olyckor". Det händer en hel del onödiga olyckor med bil också, bland ungdomar.
Är det för att MC är ett onödigt fordon som man har en massa specialregler?



...och, titta lite på Folksams diagram nedan:



En av Folksams undersökning visar tydligt var i åldersspannet riskerna är störst för att vara inblandad i en olycka.



Lägger man Folksams statistik som ett diagram så blir det vääldigt tydligt:

folksam-olycksdrabbade-alder-forare-700x403_zpsiv2hoapj.jpg


Man får inte vara hur ung som helst för att köra bil, man måste genomgå synundersökning och lämna en hälsodeklaration samt bli godkänd för att få köra bil.

Vi vet alla att unga förare har lätt att råka illa ut i trafiken, och mycket energi lades förr i tiden på att informera om detta.

Men sedan då...? Om äldre förare är inblandade i precis lika mycket olyckor som unga - skall vi bara acceptera det?
Nya körkortsinnehavare specialbehandlas med "prövotid" under sina första år som trafikanter, men deras prognos är god - dom blir bättre och bättre ju äldre dom blir.

Vad skall vi säga om de äldre? Hur ser deras prognos ut från 65-års ålder...?
Bara att kolla på diagrammet ovan. Det blir inte mer grafiskt lättförståeligt.
...och det skall vi bara acceptera?
För att de gamla behöver komma ut och röra på sig? För att Landstinget inte har råd att lösa äldres behov av förflyttning på något annat sätt än att låta dem irra omkring som dom vill i trafiken..?


Jag tycker inte det.


Finns mer intressant att läsa här:
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-tio-ganger-mer-olycksdrabbade-an-toyota-forare-152202/




Hampe


En åttioårig kvinna är inblandad i lika mycket olyckor som en tjugoårig man.
Varför skall det vidtas en massa åtgärder för den ena, men inte för den andre?
Är åldringarnas olyckor nödvändiga?

Nej, alla äldre är inte en fara i trafiken, och det går inta att säga ett absolut årtal när dom blir det heller.

Men i konsekvensens namn borde man göra något litet i varje fall, för att få håll på dessas Hell Grannies - och deras gubbar, som ställer till det i trafiken.
Jag kan inte för mitt liv tycka att en obligatorisk syn- och hälsoundersökning från en viss ålder är speciellt kontroversiellt.




Hampe
 

jrutgers

New member
Nej, jag håller med dig.
Jag har aldrig fattat varför ett körkort efter att det är taget skall vara en självklar rättighet..
Beroende på ålder när det tas borde det vara kontrolluppkörning tex vart 5 år..
 

Avarage

New member
Hur ser definitionen ut för "olycka" enl. den statistiken. Jämställs en parkeringsskada (orsakad av Erik 82 år) med singelolycka med dödlig utgång av 21-årig "whanabee"? Dvs. alla inrapporterade olyckor är samanslagna oavsett utgång?

En viss viktning av allvarlighetsgrad borde väl ligga till grund för bedömning av vilka åtgärder som skall/borde införas mot resp. åldersgrupp. Jag har en föraning om att det kan skilja en hel del.

// Niklas

Förvisso - men är denne 22-åring ombord på sin supersport hoj lagligt, så har han faktiskt redan två års körkortserfarenhet i klass A2.
Har han lärt sig något av dessa två år? Det vet man inte - man vet inte ens om han har kört en meter under de år han haft sin A2-behörighet, men så ser det nya "stegvisa tillträdet" ut. Annars skall man vara 24-år för att få ta A-behörighet.

Vad är alternativet? Förbjuda hojarna? Ändå högre körkortsålder? 25? 30? 40...?
Och - varför skall inte det gälla bilister också?
Det myndigheterna vill bromsa är "onödiga olyckor". Det händer en hel del onödiga olyckor med bil också, bland ungdomar.
Är det för att MC är ett onödigt fordon som man har en massa specialregler?



...och, titta lite på Folksams diagram nedan:






En åttioårig kvinna är inblandad i lika mycket olyckor som en tjugoårig man.
Varför skall det vidtas en massa åtgärder för den ena, men inte för den andre?
Är åldringarnas olyckor nödvändiga?

Nej, alla äldre är inte en fara i trafiken, och det går inta att säga ett absolut årtal när dom blir det heller.

Men i konsekvensens namn borde man göra något litet i varje fall, för att få håll på dessas Hell Grannies - och deras gubbar, som ställer till det i trafiken.
Jag kan inte för mitt liv tycka att en obligatorisk syn- och hälsoundersökning från en viss ålder är speciellt kontroversiellt.




Hampe
 

Avarage

New member
Ett alternative är att förarprövarna gör någon form av bedömning av mognadsgrad parallellt med regelefterföljning, som I stort sett en apa kan lära sig. Sunt förnuft fungerar även det som filter när jag/du skall fatta beslut om vi är lämpliga som förare eller ej så länge vi inte blir sjuka.

// Niklas

Nej, jag håller med dig.
Jag har aldrig fattat varför ett körkort efter att det är taget skall vara en självklar rättighet..
Beroende på ålder när det tas borde det vara kontrolluppkörning tex vart 5 år..
 

Hampe

Skriver massor!
Hur ser definitionen ut för "olycka" enl. den statistiken. Jämställs en parkeringsskada (orsakad av Erik 82 år) med singelolycka med dödlig utgång av 21-årig "whanabee"? Dvs. alla inrapporterade olyckor är samanslagna oavsett utgång?

Enligt texten i länken:

Till sin hjälp har Folksam tagit 56 000 polisrapporterade olyckor som ägt rum i Sverige sedan 2003.

"Polisrapporterade olyckor" torde betyda sådan dignitet att man blivit utringda och befunnit sig fysiskt på platsen.

En säker anledning till att åka på ett sådant larm är att det handlar om personskada.
Om man misstänker rattonykterhet så lär man också åka ut och skriva rapport - samt kanske om det handlar om en såpass stor olycka att man behöver stänga av trafik, dirigera eller leda om trafik under räddningsarbetet. Utlandsreggade fordon var förr något man också kunde räkna med att polisen ställde upp att dokumentera, men det var då det.

Det finns en massa andra olyckor som aldrig kommer till polisens kännedom. Parkeringsskador, givetvis - men det kan smälla ganska hårt innan polisen har någon anledning att åka på det.

H
 
Last edited:

Avarage

New member
Tack för hänvisningen, jag missade länken.

Förmodligen är det som du skriver, att merparten av olyckorna har polis varit nödvändig att ta till platsen. Men ibland, har varit med om det själv, rings de ut när det bara var plåtskador och till 100% försäkringsärenden. Varpå poliserna, när de väl kom, inte kunde brys ig mindre om hur olyckan gått till eller vem som orsakade den. Enda instresset de hade, fullt förståerligt, var att få bort bilarna så övrig trafik kunde flyta på.

Om denna olyckan rapporterades av poliserna på plats kanske den är med i statistiken. Jag vill dock tro att den här typen är av minoritet i underlaget.


// Niklas

Enligt texten i länken:



"Polisrapporterade olyckor" torde betyda sådan dignitet att man blivit utringda och befunnit sig fysiskt på platsen.

En säker anledning till att åka på ett sådant larm är att det handlar om personskada.
Om man misstänker rattonykterhet så lär man också åka ut och skriva rapport - samt kanske om det handlar om en såpass stor olycka att man behöver stänga av trafik, dirigera eller leda om trafik under räddningsarbetet. Utlandsreggade fordon var förr något man också kunde räkna med att polisen ställde upp att dokumentera, men det var då det.

Det finns en massa andra olyckor som aldrig kommer till polisens kännedom. Parkeringsskador, givetvis - men det kan smälla ganska hårt innan polisen har någon anledning att åka på det.

H
 

Hampe

Skriver massor!
På annan plats uppmärksammar jag det ökande antalet korsningsolyckor:

http://forum.svmc.se/showthread.php...rsningsolyckor&p=127894&viewfull=1#post127894
Det är främst bland äldre som dessa olyckor sker, enligt Transportstyrelsen.

Jag hävdar fortfarande att försämrad syn, minskad perceptionsförmåga och förändrad omvärldsuppfattning är ett hot som riktas direkt mot oss oskyddade trafikanter, med liten frontarea och som dessutom är lättrörliga i sidled.

Det kan heller inte vara en överraskning att just äldre förare uppvisar en eller flera av dessa förändringar.
...utan att det finns någon plattform som exvis krav på läkarundersökning från viss ålder, för att sålla bort de uppenbart olämpliga.

Frasen "Det är främst bland äldre som dessa olyckor sker, enligt Transportstyrelsen" skulle lika gärna kunna formuleras:
"Det är främst äldre som skapar dessa krascher, och det är oskyddade trafikanter som är särskilt utsatta."

Istället verkar samhället inställt på att äldre verkligen SKALL fortsätta köra bil, och typ vilka tillkortakommanden som helst urskuldas in absurdum...

NTF skrev:
Olyckor med äldre sker ofta i komplexa trafiksituationer där det ställs höga krav på snabba, korrekta beslut (t.ex. korsningar och vänstersväng)

...kosta vad det kosta vill.

NTF skrev:
• Byggande av korsningar som är komplicerade för äldre ska i möjligaste mån undvikas.

http://www.ntf.se/anser/trafikantgrupper/aldre/



Om korsningar och vänstersvängar bedöms som så "komplexa trafiksituationer" att det ursäktar att man har ihjäl folk - är det då inte egentligen dags att lämna ifrån sig körkortet istället?

Att bygga om hela trafiksystemet så det passar den minst lämpade deltagaren är förvisso möjligt, men det kommer att kosta fläsk - med grädde på moset. Frågan är: är det rimligt?
...och, hur skall vi oskyddade motorcyklister få plats i ett La-la land med vadderade bumpercars som irrar runt på känn?



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!

Ja jisses, tittar man utanför Sverige där det forskas kring sådant här så står det klart att äldre förare är våldsamt överrepresenterade som "spökbilister" mot färdriktningen.

http://www.nordkurier.de/mecklenbur...otenzielle-geisterfahrer-sind-0810251010.html

http://www.welt.de/vermischtes/arti...nd-haeufiger-als-Geisterfahrer-unterwegs.html


Ældres forringede syn, især i mørke, kan være noget af forklaringen på, at andelen af ældre er så stor blandt spø- gelsesbilister – 37 af de 100 bilister var 65 år eller derover.
Endvidere viser forskning, at ældre bilister kan have proble- mer med at overskue og reagere i komplicerede situationer lige så hurtigt som yngre bilister (SWOV, 2009). Hertil kom- mer, at de ældre spøgelsesbilister ikke synes at være et helt almindeligt udsnit af ældre: Ikke mindre end otte af de ældre var demente eller begyndende demente, hvortil kom en der var konfus og nogle få, der var syge eller alkoholpåvirkede.

Det bør også nævnes at der herudover var 14 ældre, der virkede meget forvirrede og konfuse ved politiets afhøring. Dette kunne selvfølgelig være tegn på en begyndende alderssvækkelse, men kan lige så vel være en psykisk chok- reaktion på en meget uventet og skræmmende situation.

Men man kan overveje, om denne forvirring i de tilfælde, hvor bilisten selv opdager, at han/hun kører mod færdsells- retnigen, er medvirkende til, at bilisten ikke reagerer så hensigtsmæssigt, og dermed ikke i så høj grad som andre bilister er i stand til selv at redde sig ud af situationen. Dette vil i givet fald kunne medvirke til, at ældre spøgelsesbilister bliver overrepræsenteret blandt dem, der bliver registreret.

Speciellt sista stycket är intressant.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vi...ents/Rapport_spoegelsesbilisme_ny_final_3.pdf


Acceptabelt? Tydligen.







Vad har vi här då?

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=2991

Hell Grannies på turné?


TKC 70 på snuthojen!
*nördmodeoff*




Hampe
 
Last edited:

HkanB

New member
Fel sorts spöke, förmodligen

Ja jisses, tittar man utanför Sverige där det forskas kring sådant här så står det klart att äldre förare är våldsamt överrepresenterade som "spökbilister" mot färdriktningen.

http://www.nordkurier.de/mecklenbur...otenzielle-geisterfahrer-sind-0810251010.html

http://www.welt.de/vermischtes/arti...nd-haeufiger-als-Geisterfahrer-unterwegs.html




Speciellt sista stycket är intressant.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vi...ents/Rapport_spoegelsesbilisme_ny_final_3.pdf


Acceptabelt? Tydligen.







Vad har vi här då?

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=2991

Hell Grannies på turné?


TKC 70 på snuthojen!
*nördmodeoff*


Hampe

Anledningen till att det inte forskas på detta i Sverige och inte heller diskuteras är väl att inte ens våra myndigheter tror att problemet kan lösas genom sänkta hastigheter.
Lägg därtill den dimension av politiskt problematiska och idag tydligen odiskuterbara konsekvenser av resultaten: Läkarundersökningar och sannolikt ett antal indragna körkort. Körkort som av någon outgrundlig anledning ses som någon sorts mänsklig rättighet.

Och det finns sannolikt inte något som kan hända som är tillräckligt stort för att något skall behöva göras.
Jag trodde i min enfald att mordet på Anna Lind tillsammans med järnrörsmannen vid Blåsut och den radiostyrde bilisten i Gamla Stan i Stockholm skulle kunna få rätsida på psykiatrin och tillhörande verksamheter. Att vårt etablissemang faktiskt skulle ha fått nog och se till att få det fixat men icke. Inte ens det räckte. Inte ens en mördad utrikesminister räckte.
Hur långt tror ni då att några döda kreti och pleti i trafiken räcker?
 
Last edited:

Hojkul!

New member
"Liverapport" från idag 27 oktober ca. kl. 13.50:

En man, hans dotter och jag står vid "röd gubbe" och väntar på att få gå över vägen. En personbil närmar sig i ca. laglig hastighet (30 km/h) och sänker hastigheten ytterligare strax före övergångstället. När det blir "grön gubbe" går vi över, men hinner knappt till mitten av vägen när bilföraren plötsligt kör mot rött! I efterföljande t-korsning stannar bilen mitt i korsningen och släpper av en passagerare! Trodde knappt mina ögon...

150 m därifrån, alldeles utanför en skola, är 2 pojkar på väg över vägen på ett obevakat övergångställe. En personbil närmar sig (även denna i ca. laglig hastighet) och jag förväntade mig givetvis att den skulle ha stannat för att ge pojkarna chans att gå över, men vad händer? När pojkarna nått halvvägs ut i körbanan och bilen befinner sig nästan framme vid övergångstället så kör föraren på som om han inte sett pojkarna! Men det gjorde han, när han var i jämnhöjd med dem, för han vinkade till dem! Gissar att det var först då han faktiskt upptäckte dem!

100 m längre bort, strax före nämnda skola, kommer en personbil körande uppför backen i en hiskelig hastighet (relativt sett med tanke på att MAX tillåten hastighet är 30 km/h, i HELA bostadsområdet) och saktar inte ner ett endaste dugg, inte ens när den passerar målningen på körbanan som säger "SKOLA, 30".
Jag kunde inte bara gå där och acceptera ett sådant vidrigt trafikbeteende, och tog helt sonika ett steg ut i gatan och pekade på föraren samt gjorde tecken upp och ned med handen (sänk hastigheten), varpå föraren glatt "vinkar" till mig och kör på som om inget hänt! Jag uppskattar hastigheten till minst 60 km/h.

Det finns en gemensam nämnare för dessa 3 personbilsförare och jag gissar att de flesta av er redan har förstått vilken, med tanke på denna tråds ämne.
Just det, ÅLDERN. Alla 3 var i minst pensionsåldern.

/H
-
 

jan-olovj

New member
Jag körde i dag på väg 23, inget mitträcke 80km. Jag körde i ca 85 alltså för fort det är många korsningar och väldigt backigt. Jag blev omkörd både på heldraget och skymt, en var en arbetsbil föraren under 30 och en var en kvinna under 50. Det jag menar är att inte bara vi äldre som har mist omdömmet även andra.
 

Hampe

Skriver massor!
Det jag menar är att inte bara vi äldre som har mist omdömmet även andra.


Visst, så är det.
Faktum är dock att statistiken visar att en 80-årig kvinna är lika olycksdrabbad som en 20-årig man.

folksam-olycksdrabbade-alder-forare-700x403_zpsiv2hoapj.jpg


...men det diskuteras inte. Alla vet hur illa det är med unga killar i trafiken, men vi vet att det blir bättre med tiden.
Ingen verkar fatta att en 80-årig dam - eller gubbe för den delen är minst lika farlig, och att det sannerligen inte kommer att bli bättre.
Varför ingen bortre parentes?


Istället går utvecklingen åt rakt motsatt håll. Äldre skall hållas kvar i trafiken till vilket pris som helst, verkar det som.
Jag smög mig in på Tylösandsseminariet i år, och lyssnade på vad framtiden kan tänkas bära i sitt sköte.

Thomas Broberg, doktorand på Chalmers och säkerhetsexpert på Volvo Cars höll ett föredrag på temat
"Äldres tillkortakommanden i trafiken och hur vi hjälper dem kvar i bilen" (min tolkning)
Forskarna pekar på två situationer där många äldre bilförare har problem. Den ena är att köra, och att svänga, i korsningar. Man vet sedan tidigare att en relativt stor del av olyckorna där äldre förare är inblandade händer där. Yngre är i stället värre på att köra av vägen.

– Korsningar är komplexa situationer där äldre lägger mer tid på att se till att de själva är rätt placerade i förhållande till linjer och skyltar, medan yngre förare tittar mer på rörliga objekt. I våra studier fick många äldre anmärkningar om att de missat saker, säger Thomas Broberg.

Men "anmärkningar i en studie" betyder döda och lemlästade motorcyklister ute i verkligheten.
Trafiksäkerhetsforskare från bilindustrin har ett sådant totalt tunnelseende på sin egen lilla nisch: bilar, bilkrockar, säkerhetssystem som mildrar effekten vid krockar - mellan bilar.
Men vi, de oskyddade trafikanterna får stå vårt eget kast när farmor och farfar skall ut och knuffas på vägen.
Om allt utom körning rakt fram på motorväg kan urskuldas som "komplexa trafiksituationer" så lever vi farligare än någonsin!

Och, vad man diskuterar är hur framtidens fordon skall kunna assistera ändå äldre människor att fortsätta köra ändå högre upp i åldrarna.
Men, när finns dessa fordon i trafik? När går en penschis in i bilhallen och köper sig en splajrans ny bil med extra allt?
Skall det finnas lagkrav på att äldre människor kör en viss typ av fordon - ett handikappfordon som assisterar där föraren brister?

Baserat på schablonålder?
Baserat på diagnoser?
Baserat på läkarundersökningar...?

Saken diskuteras inte ens, och det är fel.
Fel därför att det dröjer decennier innan någon verklig förändring kommer att ske - eftersom saken överhuvudtaget inte diskuteras.

Politikerna duckar bakom "autonoma fordon" som dom tror kommer att lösa alla problem i ett trollslag, och skakar vid tanken på de ofinansierade kostnader som väntas när demenssjukdomar blir behandlingsbara, dramatiskt ökad medellivslängd - och färdtjänst till hela köttberget dessutom. Bättre då att låta dem köra vidare. "Dom kör ju så försiktigt".


Men det är ju det dom inte gör!
Det andra problemet var att många äldre, i motsats till vad de själva trodde, körde för fort i vissa situationer.

– Som på en rak väg i stadsmiljö där saker kan hända snabbt. En del säger att det är viktigt att följa rytmen, att inte vara i vägen. Man känner sig stressad av andra trafikanter och vill inte bli sedd som en "gubbe i hatt", säger Thomas Broberg.


Pilutta dig, jan-olovj!
Det kanske var du som körde alldeles för fort?
Nä, det var lågt. Sorry!


Titta på kurvan ovan. Varför diskuteras inte detta?
Att yngre överskattar sin förmåga, och huvudsakligen drar av vägen i warpspeed, skadande sig själva och dödar sina medpassagerare är i sanning tragiskt, men för oss - motorcyklister och andra oskyddade trafikanter så är äldres oförmåga att uppföra sig i korsnings- och omkörningssituationer ett mycket större hot än ungdomars lek med döden.


Varför diskuteras inte detta?




Hampe

Citaten ovan är ur Metros artikel om Brobergs forskning. Hela (nåja, Metro...) artikeln här:
http://www.metro.se/nyheter/aldre-f...r-ofta-for-fort/HdzphD!SUVpSd76fQrlH4vb8Qefg/
 
Last edited:

Ove 60+

Active member

:confused: Jo det stämmer nog att hon inte ska köra. Men jag reagerar på en annan sak - beskrivningen som hon tillsammans med vad anmälaren ger tyder på att den som anmälde henne egentligen betedde sig på ett sådant sätt att han inte heller skulle vara ute i trafiken. Verkar alltså som om det vore en sån där som kryper upp i arschelet på den som är framför för att stressa och tydligen lyckades i det här fallet. Såna typer tror jag orsakar en hel del olyckor och skönt är det att polisen faktiskt har börjat titta på den typen av körning. :tummenupp
 
Top