Äldre förares vara eller inte vara i trafiken.

Hampe

Skriver massor!
Trodde nog att vi hade en egen tråd om detta, men jag har plöjt forumet framlänges och baklänges.
Vi har diskuterat ämnet i olika trådar, men inte under egen rubrik.

Hur länge skall man tillåtas härja i trafiken egentligen? Vad är bäst före datumet på en gubbe?
När är en gumma utgången? Regelbundna läkarkontroller krävs från 45 års ålder - när det gäller högre körkortsbehörigheter.
Ett vanligt B räcker hela vägen in på ålderdomshemmet, och vidare ner i graven. Rätt och riktigt?

Vi blir allt äldre, och dessutom är det många fler som skall bli äldre - en av få tillväxtbranscher i Sverige...



Staten har ett intresse i att så många gamla som möjligt har körkort och kör egen bil.
Det minskar nämligen samhällets kostnader för färdtjänst, hemtjänst och serviceboende.
Att rakt av argumentera för det som många tycker är logiskt: obligatorisk syn- och hälsoundersökning från exempelvis 60 års ålder kommer alltså att mötas av en uppsjö av motargument från myndigheternas sida till varför det är sååå omöjligt att genomföra.
Eftersom man inte vill. Eftersom det kostar pengar. Eftersom man inväntar den självkörande bilen...

Men, när korsar kurvan "trafiksäkerhet" grafen "snålhet i omsorgen"?
Vad skall vi som fortfarande ser, hör och kör stå ut med? På vems bekostnad skall de olämpliga tillåtas fortsätta irra runt?



Aktuella händelser:

Idag, faktiskt:

En ung kvinna hade då blivit påkörd av en äldre manlig bilist. När kvinnan ville att polisen skulle komma till platsen stack mannen i väg med sin bil
http://www.expressen.se/gt/aldre-bilforare-smet-fran-olycka--hittades/


Nyköping i somras:

Enligt polisen ska en äldre man ha kört på personen och sedan lämnat platsen.
– Förmodligen har den äldre mannen inte märkt att han har kört på något, säger biträdande befäl Armina Sjöstedt på polisen.
Ärendet rubriceras som smitning.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2453970


Mer Östergötland:

En man hade blivit påkörd av en personbil som omedelbart lämnade platsen, i fel körriktning. Polisen var snabbt på plats och tack vare flera vittnen kunde en polispatrull stoppa den aktuella bilen på Bergsvägen (länsväg 1136).
Bakom ratten i den påkörande bilen satt en 89-årig man som uppträdde förvirrat i kontakt med polisen.
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/aldre-man-smet-efter-olycka-7114651.aspx


Lidköping vid Touratech förra året, dom har just fallit. Konstig påföljd för övrigt - klicka gärna på länken, läs hela artikeln och förundras.

Den äldre mannen stod en bit bort, men gick aldrig fram till den dikeskörda föraren. Han satte sig sedan i bilen och åkte därifrån. En civil polis som råkade befinna sig på platsen körde efter honom.
När mannen konfronterades med varför han inte stannat när han orsakat en sådan olycka, uppgav han att han inte såg den påkörda bilen från den plats där han stannat. Den var dold av diket. Han såg inte heller de personer som stod vid den påkörda bilen. Han upplevde påkörningen som en mindre kollision. Skadorna på hans egen bil var små. Hade han sett den andra bilen hade han aldrig åkt sin väg.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.3475514-aldre-man-domd-for-smitning



Jag har alltså inte gjort någon generalscanning över olyckor med äldre förare inblandade, utan bara skummat lite snabbt med inriktning på skeenden där man kan ifrågasätta förarens varseblivningsförmåga innan olyckan och framförallt handlande efter densamma.

Irrationellt, förvirrat?
Eller kanske rent av ful(l)t medvetet avvikande från olycksplatser eftersom man vet med sig att man riskerar att få lämna ifrån sig lappen om man torskar?

Är ens äldres moral det den en gång var?
Blir man mer ansvarsfull som pensionär? Eller är vår tillit till äldres rättrådighet grundat på att man uppfostrats under andra - dåtidens värderingar?
Kommer nutida huliganer att fortsätta vara huliganer - men med stripigare hår och tatueringar som hänger någon annanstans än där dom gjordes? Vill vi ha sådana på vägarna - lomhörda och halvblinda egoister som sätter sin egen mobiltet framför andras säkerhet?

Skall körkort vara en livslång rättighet?




Hampe
 

gundj

New member
Någon form av omkonstruktioner vart tionde år från fyllda 50 upp till 70 och sedan vart femte år.
Hälsokontroll motsvarande kontrollen för högre behörigheter, det är inte en stor grej.
Det behöver inte administreras så som högre behörigheter med nytt utfärdat körkort varje gång, det räcker med att det inte återkallas.
Gärna kompletterat med ett enklare teoriprov, kan skickas hem och fyllas i hemma, eller via nätet, med alla hjälpmedel man vill, bara man gör det.
Det får kanske upp ögonen på någon för nya regler.
Problemet som brukar dras fram är att de som vet att dom inte klarar det går till någon läkare de har en relation till eller så sprids snart ryktet vilka som godkänner för en hundring extra, men det är ett problem för socialstyrelsen och deras kontroll av läkare.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Läste någonstans att chefläkare på Trafiksäkerhetsverket uttalat sig ungefär såhär: "En frisk 100-åring kör bättre än en frisk 40-åring och mycket bättre än en frisk 18-åring"

Jag har nu kommit till gubbålder med marginal (=70). Vet att det enligt många är dags att lämna in kortet och gå över till rollator. Men jag känner inte av att åldern i sig är något hinder att köra vare sig bil eller mc. Hälsa och allmänt leverne är dom orsaker som ska vara avgörande, men hur avgör man det.
Hälsokontroll med 10-års intervall skulle nog missa det mesta så jag skulle nog helst se att läkare med god insikt i dagsläget är den som får avgöra när det är dags att lämna in lappen.
 

Marie

Banned
Jag vet själv alltför väl att det där med läkarnas anmälningsplikt inte funkar som det skulle, och när väl läkaren agerar mal byråkratin långsamt. 2004 sade fars ögonläkare åt honom att han började se för dåligt för att köra (maculadegeneration), och att han borde sälja bilen. 2005 sades samma sak men skarpare formulerat, eftersom far kom till läkaren körande egen bil. 2006 var jag med honom hos läkaren och kunde själv se att han hade visus 0,1 på båda ögonen, och läkaren konstaterade surt att nu direkt skulle han kontakta länsstyrelsen för att få fars körkort återkallat. Jag åkte med far och hjälpte honom att snabbt ordna annan legitimation. Och så såg jag till att han slutade att köra bil.

Men min besvikelse var tämligen stor när det sedan dröjde mer än 6 månader innan myndigheterna agerade och återkallade körkortet....
 

Kapten Stofil

New member
Det borde avgöras av läkare. Det finns 80+-gubbar och gummor som är mycket piggare än nyligen pensionerade, och 65-åringar som är vrak.
 

challe

Member
Det borde avgöras av läkare. Det finns 80+-gubbar och gummor som är mycket piggare än nyligen pensionerade, och 65-åringar som är vrak.

Det håller jag med om.

En lösning vore kanske att gamlingarna kallas till en särskild läkarundersökning hos en speciell läkare. Detta skulle ju försvåra att gubben blir godkänd pga "god personlig relation" med sin ordinarie läkare.
 

jan-olovj

New member
Kanske som försäkringskassan gör, bedömer folk utan att träffa dem och inte överklagningsbart. Nej att känna gamlingen måste vara bättre och kunna se helheten inte bara för stunden.
 

gundj

New member
Jag måste ju godkännas vart femte år men eftersom jag är hyfsat frisk så går jag väldigt sällan till läkare och de gånger jag gjort det för förnyande av körkortet så har det varit hos olika läkare var gång, helt enkelt till den som haft en tid som passat mig.
Processen finns ju redan etablerad så det är ju bara för myndigheten att öka omfattningen till ett ålders- och behörighets-intervall som är lämpligt.
Argumentet att "jag är minsann frisk och kan avgöra själv" faller på att de som är olämpliga oftast inte kan avgöra själva.
Om man menar allvar med försöken att få ned antalet olyckor rejält så måste ju möjligheten att få bort olämpliga förare vara en viktig del.
Några av de som blir av med körkortet fortsätter kanske att köra ändå men det betyder inte att risken blir större än idag.
 

Chopperbyggarn

New member
Nej att känna gamlingen måste vara bättre och kunna se helheten inte bara för stunden.

Självfallet så är detta det bästa för alla inblandade!

Många äldre har till en början kortare perioder med hälsosvackor då de får order av sin läkare att inte köra under en viss period tills hälsoläget åter blivit bra.

Kan nog slå väldigt fel åt båda håll med engångs kontroller utförda av läkare som inte känner till individens historia!


Alla äldre/gamla som jag känner/känt eller hört om har alltid följt order från sin läkare på absolut största allvar både när det gäller kortare perioder av körförbud eller permanent körförbud.

Kan det vara så att det handlar om "stafett läkare" och väldigt många läkarbyten på de platser där det inte fungerar bra?
Vården och läkares ansvar verkar fungera sämre på platser med täta läkarbyten rent allmänt.

Känner överhuvudtaget inte igen den bild av gamla mäniskor som målas upp av vissa och som går ut på att äldre/gamla trotsar och manipulerar sina läkare.

Anders.J
 

Avarage

New member
1.) Ansvaret ligger i första hand hos den enskilda individen (dvs. hos dig/mig). Det ansvaret börjar samma dag vi blir kodkända och kvitterar ut vårt körkort. Att jag/du blir gamal är sedan på inget sätt likställt med att vårt omdömme försämras. Så min erfarenhet, än så länge, är att de flesta SJÄLV fattar beslut om att låta bilen/mc:n stå tillfälligt eller permanent. I dessa fall behövs ingen styrning från samhället och därmed heller inga nya förslag på temat "storebror ser dig".

2.) I de flesta fall, som tur är, finns anhöriga (make/maka/sambo/barn/barnbarn) som förstår och driver på (om nödvändigt) att tillfälligt/permanent parkera bilen. Funkar inte #1 tillräckligt bra filtreras de flesta ut i denna process. Så inte heller här behövs fler/hårdare regler.

3.) Utav den lilla grupp som återstår och som ändå slinker emellan filter #1 & #2 finns en del där vänner/grannar antingen pratar honom/henne tillrätta eller flaggar myndigheterna och som efter samtal leder till parkering. Inte heller här krävs någon förändring av regelverket men ev. snabbare hantering av ärenden (allt från hembesök av polis som pratar honom/henne tillrätta till kallalse till läkarbesök för ögonkontroll och därefter snabbare handläggning av de fall som måste leda till återkallat körkort). Som tur är är detta, enl. min livserfarenhet, få till antalet.

4.) Kvar blir dem som polisen vid kontroller (fasta såväl som rullande) inte lyckas fånga. Någon som har en aning om hur stor/liten andel detta är och om de ändock hade fortsatt köra bil trots återkallat körkort? Dvs. finns åtgärd(er) som löser problemet (att de kör bil) eller är de verkningslösa (dvs. ytterligare åtgärder har ingen verkan mer än att det kostar pengar/resurser)?

// Niklas
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Inom ramen för det gällande körkortsdirektivet finns möjlighet att kräva läkarkontroller av äldre förare, även bil. Det sker i andra länder. Sverige ansåg dock att de trafiksäkerhetsvinster man kan få inte motsvarar den apparat som krävs för att genomföra detta.
Som anställd på SMC konstaterar jag att medlemmar allt oftare får sina körkort återkallade av medicinska skäl. Det handlar inte om äldre människor, tvärtom. Transportstyrelsen är helt klart effektivare än vad de 21 länsstyrelserna var tidigare. Jag hjälper medlemmar att överklaga en del ärenden - då det finns anledning. Föreskrift: www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS 2010_125.pdf
 

plutten

New member
Förlåt en yngling, 70 år fyllda och fortfarande aktiv. Dina inlägg om äldre verkar vara en form av hetsjakt på just äldre. Det som skall sätta stopp är medicinska eller andra skäl (inte ålder) till att man blir av med sin behörighet. Har kört yrkesmässigt i 50 år, (buss, lastbil och taxi) samt Mc sedan jag tog det för många herrans år sedan. Är aktiv i klubben där jag bor, kör avrostning och BKK i SMC;s regi.
 

challe

Member
Händelse: Gammal gubbe lämnar inte företräde - kör på gångtrafikant.
Åtgärd: Läkarundersökningar och körkortsprov FÖR ALLA ÄLDRE med jämna mellanrum.

Händelse: Motorcyklist gör olaglig omkörning i 160 km/t och frontalkrockar med mötande bil
Åtgärd: Körkortsprov FÖR ALLA MOTORCYKLISTER med jämna mellanrum ????

Aldrig bra att dra alla över en kam.
 

Marie

Banned
Självfallet så är detta det bästa för alla inblandade!

Många äldre har till en början kortare perioder med hälsosvackor då de får order av sin läkare att inte köra under en viss period tills hälsoläget åter blivit bra.

Kan nog slå väldigt fel åt båda håll med engångs kontroller utförda av läkare som inte känner till individens historia!


Alla äldre/gamla som jag känner/känt eller hört om har alltid följt order från sin läkare på absolut största allvar både när det gäller kortare perioder av körförbud eller permanent körförbud.

Kan det vara så att det handlar om "stafett läkare" och väldigt många läkarbyten på de platser där det inte fungerar bra?
Vården och läkares ansvar verkar fungera sämre på platser med täta läkarbyten rent allmänt.

Känner överhuvudtaget inte igen den bild av gamla mäniskor som målas upp av vissa och som går ut på att äldre/gamla trotsar och manipulerar sina läkare.

Anders.J


Du kände uppenbarligen inte min gamle far.... :)
Han körde trots förbud från läkare helt glatt bil dagligen även de två veckorna direkt efter en hjärtinfarkt, medan han väntade på bypassoperation... :(

Och han hade samme privatprakiserande ögonläkare i mer än 15 år....
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Detta är ett mycket svårt ämne. Jag vet 30 åringar som absolut inte borde ha körkort för annat än på sin höjd en trehjulig cykel. Jag känner också människor som är 75-80 år och som kör hoj med sådan skicklighet att de skulle köra åttor runt de flesta, bland annat mig själv.
Problemet är att det är inte särskilt lätt att hitta de människor som blivit äldre och inte borde köra bil. Har en släkting som tog sin far till läkare för att få läkaren att plocka av gubben körkortet, men det sprack så det dundrade, gubben var klar som korvspad och hur skärpt som helst vid läkarbesöket.
Tre veckor senare blåste gubben ut från en parkering, över en gräsplan och trottoar och klippte en långtradare i sidan. En kvinna med barnvagn såg gubben och bilen segla över hennes huvud och landa inne på parkeringen igen... Gubben han tyckte bara han haft otur, han undkom äventyret utan så mycket som en skråma, men tre-fyra bilar var skrot.
Jag själv kontaktade dottern till en granne som jag noterat körde väldigt illa och flera gånger bara blåste ut på vägen från sin tomt. Dottern tog gubben till doktorn och han hittade inget allvarligt som var skäl till återkallande av körkort. Resultatet blev att hon skällde ut mig för att jag lagt mig i familjeangelägenheter... Några månader senare fick dock hennes bror se pappan i gång med vidlyftig bilkörning och då rykte körkortet och bilnycklarna. Men jag så han flera gånger vara till garaget och öppna dörrarna och skulle ut och åka, men lyckligtvis hade han inga nycklar.
Så att införa generella regler tror jag inte på, däremot att vi som finns omkring påtalar problemen för anhöriga och att vi som har anhöriga som är äldre, lyssnar på det som framförs och ser till att undersöka omständigheterna.
Att dra körkortet är egentligen verkningslöst, den som är så senil kör i alla fall. Det är möjligheten som måste bort.
 
Finns ingen generell lösning. Får vi leva så blir vi alla äldre. Att bli av med körkort och möjlighet att köra bil (eller MC) av egen kraft är ju ett oerhört avbräck i livskvalitet för den som blir drabbad. Om vi utgår ifrån att alla som lagt inlägg i tråden har körkort………..tänk er in i den situationen. Man vill undvika kategoriska beslut. Det ska finnas bra belägg för en sådan åtgärd.

/Peter
 

Marie

Banned
Jag vet hur illa jag själv skulle ta det, och det var därför som jag inte agerade förrän jag blivit alarmerad av ögonläkaren då jag själv var med. Och det var då jag också fick reda på att det börjat sägas ifrån redan två år tidigare - och jag var dessutom inte tidigare medveten om HUR dåligt far såg. Ända fram till då påstod han att han såg som en hök....
 

Avarage

New member
Du kände uppenbarligen inte min gamle far.... :)
Han körde trots förbud från läkare helt glatt bil dagligen även de två veckorna direkt efter en hjärtinfarkt, medan han väntade på bypassoperation... :(

Och han hade samme privatprakiserande ögonläkare i mer än 15 år....

Låter i min ögon som att inget regelverk i världen hade kunnat få honom att sluta köra bil. Dvs. inga åtgärder från samhällets sida, utom möjligtvis att beslagta bilen, hade hjälp!?
 
Last edited:

Marie

Banned
Det som hjälpte var att jag tydligt informerade honom om försäkringsbolagens regressrätt om han ställde till med något efter att han blivit av med "lappen".....
Böter såg han som ett begränsat och hanterligt obehag, men beloppen vid regress i ett personskadefall var det som bet...
Och bilen hade han kvar tills han kolade, men jag hade alla nycklar. ;)
 
Top