Hampe
Skriver massor!
Trodde nog att vi hade en egen tråd om detta, men jag har plöjt forumet framlänges och baklänges.
Vi har diskuterat ämnet i olika trådar, men inte under egen rubrik.
Hur länge skall man tillåtas härja i trafiken egentligen? Vad är bäst före datumet på en gubbe?
När är en gumma utgången? Regelbundna läkarkontroller krävs från 45 års ålder - när det gäller högre körkortsbehörigheter.
Ett vanligt B räcker hela vägen in på ålderdomshemmet, och vidare ner i graven. Rätt och riktigt?
Vi blir allt äldre, och dessutom är det många fler som skall bli äldre - en av få tillväxtbranscher i Sverige...
Staten har ett intresse i att så många gamla som möjligt har körkort och kör egen bil.
Det minskar nämligen samhällets kostnader för färdtjänst, hemtjänst och serviceboende.
Att rakt av argumentera för det som många tycker är logiskt: obligatorisk syn- och hälsoundersökning från exempelvis 60 års ålder kommer alltså att mötas av en uppsjö av motargument från myndigheternas sida till varför det är sååå omöjligt att genomföra.
Eftersom man inte vill. Eftersom det kostar pengar. Eftersom man inväntar den självkörande bilen...
Men, när korsar kurvan "trafiksäkerhet" grafen "snålhet i omsorgen"?
Vad skall vi som fortfarande ser, hör och kör stå ut med? På vems bekostnad skall de olämpliga tillåtas fortsätta irra runt?
Aktuella händelser:
Idag, faktiskt:
Nyköping i somras:
Mer Östergötland:
Lidköping vid Touratech förra året, dom har just fallit. Konstig påföljd för övrigt - klicka gärna på länken, läs hela artikeln och förundras.
Jag har alltså inte gjort någon generalscanning över olyckor med äldre förare inblandade, utan bara skummat lite snabbt med inriktning på skeenden där man kan ifrågasätta förarens varseblivningsförmåga innan olyckan och framförallt handlande efter densamma.
Irrationellt, förvirrat?
Eller kanske rent av ful(l)t medvetet avvikande från olycksplatser eftersom man vet med sig att man riskerar att få lämna ifrån sig lappen om man torskar?
Är ens äldres moral det den en gång var?
Blir man mer ansvarsfull som pensionär? Eller är vår tillit till äldres rättrådighet grundat på att man uppfostrats under andra - dåtidens värderingar?
Kommer nutida huliganer att fortsätta vara huliganer - men med stripigare hår och tatueringar som hänger någon annanstans än där dom gjordes? Vill vi ha sådana på vägarna - lomhörda och halvblinda egoister som sätter sin egen mobiltet framför andras säkerhet?
Skall körkort vara en livslång rättighet?
Hampe
Vi har diskuterat ämnet i olika trådar, men inte under egen rubrik.
Hur länge skall man tillåtas härja i trafiken egentligen? Vad är bäst före datumet på en gubbe?
När är en gumma utgången? Regelbundna läkarkontroller krävs från 45 års ålder - när det gäller högre körkortsbehörigheter.
Ett vanligt B räcker hela vägen in på ålderdomshemmet, och vidare ner i graven. Rätt och riktigt?
Vi blir allt äldre, och dessutom är det många fler som skall bli äldre - en av få tillväxtbranscher i Sverige...
Staten har ett intresse i att så många gamla som möjligt har körkort och kör egen bil.
Det minskar nämligen samhällets kostnader för färdtjänst, hemtjänst och serviceboende.
Att rakt av argumentera för det som många tycker är logiskt: obligatorisk syn- och hälsoundersökning från exempelvis 60 års ålder kommer alltså att mötas av en uppsjö av motargument från myndigheternas sida till varför det är sååå omöjligt att genomföra.
Eftersom man inte vill. Eftersom det kostar pengar. Eftersom man inväntar den självkörande bilen...
Men, när korsar kurvan "trafiksäkerhet" grafen "snålhet i omsorgen"?
Vad skall vi som fortfarande ser, hör och kör stå ut med? På vems bekostnad skall de olämpliga tillåtas fortsätta irra runt?
Aktuella händelser:
Idag, faktiskt:
http://www.expressen.se/gt/aldre-bilforare-smet-fran-olycka--hittades/En ung kvinna hade då blivit påkörd av en äldre manlig bilist. När kvinnan ville att polisen skulle komma till platsen stack mannen i väg med sin bil
Nyköping i somras:
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.2453970Enligt polisen ska en äldre man ha kört på personen och sedan lämnat platsen.
– Förmodligen har den äldre mannen inte märkt att han har kört på något, säger biträdande befäl Armina Sjöstedt på polisen.
Ärendet rubriceras som smitning.
Mer Östergötland:
http://www.corren.se/nyheter/linkoping/aldre-man-smet-efter-olycka-7114651.aspxEn man hade blivit påkörd av en personbil som omedelbart lämnade platsen, i fel körriktning. Polisen var snabbt på plats och tack vare flera vittnen kunde en polispatrull stoppa den aktuella bilen på Bergsvägen (länsväg 1136).
Bakom ratten i den påkörande bilen satt en 89-årig man som uppträdde förvirrat i kontakt med polisen.
Lidköping vid Touratech förra året, dom har just fallit. Konstig påföljd för övrigt - klicka gärna på länken, läs hela artikeln och förundras.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.3475514-aldre-man-domd-for-smitningDen äldre mannen stod en bit bort, men gick aldrig fram till den dikeskörda föraren. Han satte sig sedan i bilen och åkte därifrån. En civil polis som råkade befinna sig på platsen körde efter honom.
När mannen konfronterades med varför han inte stannat när han orsakat en sådan olycka, uppgav han att han inte såg den påkörda bilen från den plats där han stannat. Den var dold av diket. Han såg inte heller de personer som stod vid den påkörda bilen. Han upplevde påkörningen som en mindre kollision. Skadorna på hans egen bil var små. Hade han sett den andra bilen hade han aldrig åkt sin väg.
Jag har alltså inte gjort någon generalscanning över olyckor med äldre förare inblandade, utan bara skummat lite snabbt med inriktning på skeenden där man kan ifrågasätta förarens varseblivningsförmåga innan olyckan och framförallt handlande efter densamma.
Irrationellt, förvirrat?
Eller kanske rent av ful(l)t medvetet avvikande från olycksplatser eftersom man vet med sig att man riskerar att få lämna ifrån sig lappen om man torskar?
Är ens äldres moral det den en gång var?
Blir man mer ansvarsfull som pensionär? Eller är vår tillit till äldres rättrådighet grundat på att man uppfostrats under andra - dåtidens värderingar?
Kommer nutida huliganer att fortsätta vara huliganer - men med stripigare hår och tatueringar som hänger någon annanstans än där dom gjordes? Vill vi ha sådana på vägarna - lomhörda och halvblinda egoister som sätter sin egen mobiltet framför andras säkerhet?
Skall körkort vara en livslång rättighet?
Hampe