Äldre förares vara eller inte vara i trafiken.

swischmc

New member
Det är ingen lätt fråga du kommer med, Hampe!
Många äldre är bra bilförare, andra fullkomligt livsfarliga. Och när är man "äldre"?

Förr (på den gamla goda 80-talet...) fick fysiken styra. Min mormor tog körkort på 20-talet. Morfar tog också körkort, men kraschade in i en häck efter några dagar och körde aldrig en meter efter det. M.a.o var mormor den som alltid körde när de skulle ut, undrar hur folk reagerade på det? :)
Nåväl, mormor slutade köra den dag hon inte orkade svänga och koppla. Hon var fullt frisk, men en Volvo 240 krävde sin förare. Utan rattservo, bromsservo (?) och automatlåda var det ingen lek att med en åttioårings fysik ta sig runt i ett P-hus. Beslutet var helt och hållet hennes.

Jag förstår verkligen argumentet att bilen är bra för äldre eftersom de kan behålla sina sociala nätverk. För många är det förmodligen det som håller livsgnistan uppe. Samtidigt kan vi inte ha förare (oavsett ålder) som kör hej vilt över gångvägar och åkerlappar eller kraschar utan närmare förklaring.
Jag återkommer till det jag sagt tidigare, ALLA med körkort ska vara tvungna att ta om det vart tionde år. En förkortad teori och en förkortad uppkörning, kanske t.o.m en halkbanan/risk2. En rutinerad uppkörningsinspektör kommer snart att se vilka som inte har någon koll på omgivningen. Som grädde på moset får vi en bättre efterföljning av trafikregler och kanske en lugnare trafik.

Att säga att man kört si och så många mil och si och så många olika fordon under si och så långa år är ju inget som helst skydd mot att man en dag inte längre är en pålitlig förare. Alla får sämre syn, hörsel, reaktionsförmåga och fysik med tiden. Hjärnans olika ålderstecken/sjukdomar bryr sig heller inte om antalet bokstäver på körkortet.

Enda fördelen med vår åldrande befolkning är att Trafikverket måste anpassa vägarna efter folk med svagare syn, hörsel och reaktionsförmåga. Mer förlåtande vägar, färre skyltar, fler självklara trafiksituationer. Kanske kan vi tacka 50-talisterna för ett samhälle som är anpassat för alla, inte bara 40-åringar med falksyn, utomordentlig hörsel och reaktionstid som en kobra?
 

HkanB

New member
Förlåt en yngling, 70 år fyllda och fortfarande aktiv. Dina inlägg om äldre verkar vara en form av hetsjakt på just äldre. Det som skall sätta stopp är medicinska eller andra skäl (inte ålder) till att man blir av med sin behörighet. Har kört yrkesmässigt i 50 år, (buss, lastbil och taxi) samt Mc sedan jag tog det för många herrans år sedan. Är aktiv i klubben där jag bor, kör avrostning och BKK i SMC;s regi.
Hetsjakt har du nog omdefinierat alldeles själv för att komma till den slutsatsen.

Det är ingen som vill se någons sorts körkortsvariant på ättestupan, hoppas jag i alla fall.

Vad som däremot är märkligt är att det här och var blundas friskt för det som faktiskt händer med oss allteftersom vi blir äldre.
Själv upptäckte jag för ett par år sedan att armarna inte längre räckte till för att läsa, det suger och det mycket men är trots det ett faktum som jag inte kan ignorera utan måste förhålla mig till.

Hur åldern förändrar oss varierar tyvärr en hel del. Somliga kommer att gå bort plötsligt mer eller mindre "helt friska", medans för andra blir nedförsbacken mot något annat? och förhoppningsvis bättre en väldigt lång och trist påminnelse om vår förgänglighet.

Inte alla klarar denna förändring med nödvändiga själsförmögenheter intakta vare sig vad det gäller rent fysiska saker eller för den delen de som har med varseblivning och verklighetsuppfattning att göra. Den rimliga slutsatsen är att när summan av försämringen är för stor, så finns det en del saker som man verkligen inte borde hålla på med. En av de sakerna är just t.ex framförandet av fordon på allmän väg!

Vänd på resonemanget i stället...

Är det inte alla trafikanters rätt att slippa möta de som t.ex. ser illa, förstår illa, är fysiskt begränsade oavsett om det beror på berusning, läkemedel, mentalsjukdom eller ålder? Det spelar väl ingen roll vad en olycka beror på av ovanstående, borde det inte vara självklart att ingen av dem borde vistas i trafiken som förare?

Antagligen så är de riktigt farliga äldre förarna i minoritet, ungefär som de flesta andra farliga trafikantgrupperna tack och lov är i minoritet.
Om vi nu tycker att det är angeläget att få bort påverkade -av vad det nu än vara må- och t.ex psykiskt sjuka ur trafiken varför är det då så problematiskt att på något så snyggt sätt som möjligt, försöka få bort den minoritet som utgörs av farliga äldre förare ur samma trafikmiljö.

Rent preventivt så...jovisst det går till viss gräns att kompensera vissa uppkomna brister med erfarenhet men tyvärr, det räcker bara så långt.
Man kan även kompensera med att vara försiktig men även här tar räckvidden slut.

Några anekdoter...
Fritt ur minnet...från bl.a tidningen hemma:

Trafikontroll utanför Västerås..
Polisen: Skulle ni vilja visa oss körkortet!
Bilföraren: Här är min plånbok, ni får plocka fram det själva! Jag ser inte vilket det är....

Bensinmack:

Upprörd äldre herre med mycket starka glasögon kommer in och ondgör sig över att utfarten från macken är så djävla smal!!!
Anledningen till detta är att han har kört på den ena flaggstången som står ca. 2.5 till höger om den drygt 5 nästan 6 m breda utfarten.
Den har dessutom träffat mitt i kylaren...

Fast det finns tyvärr yngre förmågor där det inte är av ålder förorsakade krämpor som är ett problem. Brorsans granne blev påkörd bakifrån av en yngre förmåga för en del år sedan. När polisen kommer till platsen och ser den påkörande så säger de i kör...Inte han, nu igen!

Nej, det är ingen hetsjakt, bara den självklara rätten att slippa potentiellt farliga förare i trafiken...oavsett varför de är farliga.

Och som så många gånger påpekats...såvitt jag vet så är det inte en mänsklig rättighet att inneha någon sorts körkort. Sett i ljuset av framförallt potentialen för skador/olyckor så är det väl inte så konstigt heller?
 
Last edited:

Marie

Banned
Trafikontroll utanför Västerås..
Polisen: Skulle ni vilja visa oss körkortet!
Bilföraren: Här är min plånbok, ni får plocka fram det själva! Jag ser inte vilket det är....
Ett illa valt exempel.

Det handlar i det fallet om försämringen av synen på kort avstånd, och bilföraren i det fallet tyckte inte att han skulle behöva rota fram ett par läsglasögon för att hitta körkortet. Dålig synskärpa på läsavstånd är knappast trafiksäkerhetsrelevant. Utan läsglas ser jag själv ingenting tydligt som är närmre än 1-1,5 meter. Och läsglasen använder jag inte då jag kör, då är det synskärpa mellan 2m och oändligheten som behövs - och DET har jag.
 

HkanB

New member
Ett illa valt exempel.

Det handlar i det fallet om försämringen av synen på kort avstånd, och bilföraren i det fallet tyckte inte att han skulle behöva rota fram ett par läsglasögon för att hitta körkortet. Dålig synskärpa på läsavstånd är knappast trafiksäkerhetsrelevant. Utan läsglas ser jag själv ingenting tydligt som är närmre än 1-1,5 meter. Och läsglasen använder jag inte då jag kör, då är det synskärpa mellan 2m och oändligheten som behövs - och DET har jag.
Nja, inte så illa valt...jag skulle väl berättat hela historien.
När polisen själva fick leta körkort så anade man oråd. Föraren uppmanades då att gå och sätta sig i polisbilen. Vilket han då försökte göra...genom ta fel på vilken ände av polisbilen som var vilken.
Han misslyckades med att ta sig in på passagerarsidan fram...det fanns liksom inget handtag där det "borde"vara". Det visade sig...om jag nu kommer ihåg rätt att det även med "korrektion" var anmärkningsvärt illa ställt med synen...oavsett distans. Att be polisen om att plocka fram körkortet vara liksom bara början.

Och som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg som du citerade ur så, har även jag lite svårt att se på nära håll...men jag har för den skull inte blivit färgblind...
 
Last edited:

Marie

Banned
Ja, med HELA historien återgiven så blev det lite annan bedömning.

Och vad avser färgsinnet, så har jag ett par kort i plånboken som har ungefär samma färg som ett körkort,och totalt drygt ett tjugotal kort.... :)
 
Last edited:

Diversion

New member
Jag kan aacceptera detta på villkor att vi i gengäld inte behöver köra bilar och hojar med abs, esp, däcktrycksmätare och andra idiotsystem (de som vill får naturligtvis göra detta men det skall vara valfritt). Ett rättvist byte tycker jag.
 

swischmc

New member
@Diversion: Om man kräver läkarkontroll av folk så får man köra med allt ovan, men om man inte gör det får man inte använda dem?
Utveckla gärna, jag förstår inte vad du vill byta från?
 

Diversion

New member
@Diversion: Om man kräver läkarkontroll av folk så får man köra med allt ovan, men om man inte gör det får man inte använda dem?
Utveckla gärna, jag förstår inte vad du vill byta från?

Jag menar att om vi skall sålla ut farliga förare så borde vi som kompensation slippa tvång på ovanstående system som tar bort körglädjen (för de som så önskar).
 

Hampe

Skriver massor!
Det är alldeles solklart att detta är en känslig fråga.
Jag vill spetsa till den ytterligare:

Små, smala och snabbrörliga objekt i trafiken blir särskilt utsatta när man skall samsas med äldre, skumögda och lomhörda människor i trafiken.
En motorcykel som närmar sig i warpspeed kan var svår för vemsomhelst att notera om man inte tittar ordentligt. Men konflikten blir särdeles stor när ung, frisk, stark superhjälte blåser på utan insikt om att inte alla har samma förutsättningar i trafiken.
Ingen tycker att alla gamla skall förbjudas köra bil. Men, skall alla som kör fortare än skyltad fart ses som fredlösa?
Och, om man kör alldeles utmärkt lagligt fort men ändå inte uppmärksammas av den som har en skyddande plåtkostym...?

Jag ser så ofta tidningsreferat där "äldre" bilförare olyckligtvis drabbats av att en motorcykel kört rakt in i sidan på dem.
Hur ser siffrorna ut i verkligheten, utan mina färgade glasögon?
Krockar möjligen motorcyklar i större uträckning med äldre förare än vad den senare kategorins uträttade transportarbete borde föranleda?
Jag har inget belägg för att det verkligen är så, och jag ser vilket hästejobb som krävs för att sätta sig in siffrorna för att eventuellt få fram ett hållbart underlag.

Men säg för hypotesens skull att det faktiskt är så - att motorcyklar krockar i högre utsträckning med äldre bilförare än vad som är motiverat med tanke på dessas exponering i trafiken: vem skulle få stryka på foten då?
Är gamlingars mobilitet och förmåga till självständigt leverne viktigare än motorcyklisters "nöjeskörning" som det säkert kommer att heta.

Är "nytta vs. nöje" något som redan vägs in i trafikpolitiken?





Hampe
 

Avarage

New member
Är "nytta vs. nöje" något som redan vägs in i trafikpolitiken?





Hampe

Nej, varför skulle det det? Vägnätet har tillkommit enkom för nyttotrafik! Vill man ha nöjeskörning på agendan finns avskiljda motorbanor för det endamålet (sedan ett antal decennier tillbaks i alla fall).

// Niklas
 

jan-olovj

Active member
Nej, varför skulle det det? Vägnätet har tillkommit enkom för nyttotrafik! Vill man ha nöjeskörning på agendan finns avskiljda motorbanor för det endamålet (sedan ett antal decennier tillbaks i alla fall).

// Niklas

Detta kan inte stämma, vägarna är till för alla även till att åka på för att hälsa på gamla mamma som att åka på bara för att jag vill.
 

påK-en

New member
Nej, varför skulle det det? Vägnätet har tillkommit enkom för nyttotrafik! Vill man ha nöjeskörning på agendan finns avskiljda motorbanor för det endamålet (sedan ett antal decennier tillbaks i alla fall).

// Niklas

Skulle vägnätet endast vara till för nyttotrafik så faller allt skjutsande och åkande till ex.vis hockeyträningar, fotbolls/hockeymatcher och dylika saker. I så fall skulle våra utsläpp (och kanske olyckor) minska dramatiskt.
 

Avarage

New member
Detta kan inte stämma, vägarna är till för alla även till att åka på för att hälsa på gamla mamma som att åka på bara för att jag vill.

Klart du & jag får åka på vägnätet oavsett om vi nyttjar det i syfte att vara nyttiga eller bara o-nyttiga ;-). Men när pengar skall prioriteras (i de flesta fall i varje fall) handlar det ju om nyttan samhället i stort kan få ut av det. Ex. om pengar bara räcker till åtgärder som främjar att du/jag skall kunna ta oss till/från jobbet vs. favoritvägen för oss som motorcyklister skall få ny asfalt (och gagna ett fåtal permanentboende utmed vägen) väljs den åtgärden som gagnar resan till/från jobbet för flest.

Vägena är öppna för alla trafikanter, även sådana som hälsar på mamma eller bara för att vi vill befrämja själen för en stund men som sagt var nyttotrafik prioriteras före våra nöjeskörningar.
 

Bob Sweden

New member
View attachment 7294
[video]http://corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/bilist-rammade-rondell-7478828.aspx[/video]

Är det otydligt att det är en rondell här?
View attachment 7295

Nej, jag lägger ingen värdering i det, det kan vara tekniska fel, plötslig sjukdom eller något annat men olyckligt är det oavsett.
 

BMW R90s

New member
View attachment 7294
[video]http://corren.se/nyheter/kinda-atvidaberg/bilist-rammade-rondell-7478828.aspx[/video]

Är det otydligt att det är en rondell här?
View attachment 7295

Nej, jag lägger ingen värdering i det, det kan vara tekniska fel, plötslig sjukdom eller något annat men olyckligt är det oavsett.
Känner väl till rondellen.
För några år sedan var det en hojåkare i 20års åldern som försökte köra tvärs över.
Åtskilliga flera har försökt med varierad framgång:(
Rondellen föregås från båda håll av kilometerlånga raksträckor!
 

Ove 60+

Active member
:confused: Visst kan det vara problem med äldre förare men konstigt nog har jag inte varit utsatt för just äldre drivminor i trafiken. Dom som kört ut framför mig så jag varit tvingad till undanmanöver har faktiskt varit unga till medelålders förare som inte haft koll alls. Mötande som kommer å fel sida för att dom gör vansinniga omkörningar bedömer jag oftast handlar om medelålders i den mån det gått att se i situationen.
Visst har det varit någon äldre också som kört lite konstigt men då har det varit någon som var ute och inspekterade ägorna och mer tittade på grödan än vägen. Men på det stora hela så stämmer mina iakttagelser ganska väl med vad olycksstatistiken visar....
 

Chopperbyggarn

New member
:confused: Visst kan det vara problem med äldre förare men konstigt nog har jag inte varit utsatt för just äldre drivminor i trafiken. Dom som kört ut framför mig så jag varit tvingad till undanmanöver har faktiskt varit unga till medelålders förare som inte haft koll alls. Mötande som kommer å fel sida för att dom gör vansinniga omkörningar bedömer jag oftast handlar om medelålders i den mån det gått att se i situationen.
Visst har det varit någon äldre också som kört lite konstigt men då har det varit någon som var ute och inspekterade ägorna och mer tittade på grödan än vägen. Men på det stora hela så stämmer mina iakttagelser ganska väl med vad olycksstatistiken visar....

Det här stämmer mycket väl in på mina egna erfarenheter över tid! De gamla verkar använda sina sinnen till att köra medan vissa bilburna yngre till medelålders verkar använda sina skarpa sinnen på något helt annat än körningen eller till att ta onödiga risker.

Anders.J
 
Top