Äldre förares vara eller inte vara i trafiken.

HkanB

New member
Påstådda höga hastigheter.

Taget ut huvudet så pekar forskning på att motorcyklister kör lite långsammare än bilar på motorväg och 100km/h-begränsad vajerväg, men istället lite snabbare på 70-väg.

...så en begränsare till 130 km/h skulle tillföra ungefär... ...vadå?

H
En känsla av makt och ett tydligt tillfälle till förnedring, inte mycket mer.
 

gundj

New member
Jag har länge varit övertygad om att det är äldre förare som är största hotet mot mc-förares säkerhet.
Och innan drevet går igång så kan jag meddela att jag är i rätt mogen ålder själv, och måste kolla mig vart 5:e år för tung behörighet.
Men, de som kör sämst av alla och är mest farliga på grund av dålig omvärldskontroll är förare 20 -30 och värst är kvinnor.
Det är mobiltelefon, make-up och småbarn som är viktigare än att köra bil säkert.
Häromdagen på väg till jobbet kom jag bakom en liten skitbil som vinglade fram.
Det visade sig vara en kvinna som la på mascara. När jag tutade så släppte hon pinnen och rättade till backspegeln. Skrämmande.
Så ska det göras något åt trafiksäkerhet så är det nog att skrämma ut polisen på vägen igen och beivra folk som kör farligt.
Beträffande omkontroll så tycker jag fortfarande att det borde vara obligatorisk läkarkontroll och teoriprov från 60 år.
Om det så bara är en som fastnar i nätet så är det en olycka mindre, minst.
 

Hampe

Skriver massor!
En av Folksams undersökning visar tydligt var i åldersspannet riskerna är störst för att vara inblandad i en olycka.

Tittar vi i stället på statistiken över åldern hos bilförare ser vi att unga män (18-20 år) och äldre kvinnor (80+) är de som oftast är involverade i olyckor.

Lägger man Folksams statistik som ett diagram så blir det vääldigt tydligt:

folksam-olycksdrabbade-alder-forare-700x403_zpsiv2hoapj.jpg


Man får inte vara hur ung som helst för att köra bil, man måste genomgå synundersökning och lämna en hälsodeklaration samt bli godkänd för att få köra bil.

Vi vet alla att unga förare har lätt att råka illa ut i trafiken, och mycket energi lades förr i tiden på att informera om detta.

Men sedan då...? Om äldre förare är inblandade i precis lika mycket olyckor som unga - skall vi bara acceptera det?
Nya körkortsinnehavare specialbehandlas med "prövotid" under sina första år som trafikanter, men deras prognos är god - dom blir bättre och bättre ju äldre dom blir.

Vad skall vi säga om de äldre? Hur ser deras prognos ut från 65-års ålder...?
Bara att kolla på diagrammet ovan. Det blir inte mer grafiskt lättförståeligt.
...och det skall vi bara acceptera?
För att de gamla behöver komma ut och röra på sig? För att Landstinget inte har råd att lösa äldres behov av förflyttning på något annat sätt än att låta dem irra omkring som dom vill i trafiken..?


Jag tycker inte det.


Finns mer intressant att läsa här:
http://teknikensvarld.se/bmw-forare-tio-ganger-mer-olycksdrabbade-an-toyota-forare-152202/




Hampe
 

swischmc

New member
Intressant statistik. Varför sprids inte denna månntro...
En fundering i det lilla: kommer äldre kvinnors involverande i olyckor minska när dagens kvinnor (som kör betydligt mer än sin mormor/farmor) blir äldre?
 

Ove 60+

Active member
Jag ser i statistiken att jag med mina 71 år är ungefär lika farlig som en 30-åring och när jag blir 80 så kan jag vara lika med en 20 årig manlig förare. Hemska framtid! :p
 

Chopperbyggarn

New member
Tveksamt om man kan lita på den där tabellen eller är även parkeringsskador inräknade i denna?

Jag blir ofta omkörd när jag är ute och kör hoj (kör sällan bil) och de som gör de farligaste omkörningarna är unga män samt män i karriäråldern ca35-60år... de ligger 2 meter bakom tills de blir så desperata att de bara måste förbi till varje pris.. Oftast så kör dessa en nyare bil typ BMW, Audi, Volvo, Mercedes samt någon enstaka på motorcykel någon gång ibland. Det är samma kategori som susar förbi olika korsnings situationer i farligt höga hastigheter och det handlar nästan uteslutande om vardagar vid arbetstider.

Så om någon ytterligare grupp ska tvångsläkarundersökas så är det utan tvekan män i åldern 35-60år och då ska man mäta nivån av stresshormon i blodet!

Nu råkar det vara så att det är dessa stressade män i åldern 35-60år som styr det mesta i världen inklusive sverige så det lär nog aldrig få se.

Anders.J
 

swischmc

New member
63 vårar här och med 26000mil på hoj så akta er för gubben:)

Visserligen ger många mil en trafikvana, men kroppen är inte alltid med bara för att kunskapen är det. ;)

Fram för nytt kunskapsprov, körprov och hälsokontroll vart tionde år (light-variant såklart). Det skulle göra skillnad även för oss "vanliga" trafikanter. Att bli medveten om riskerna i trafiken och om ens egen haltande förträfflighet skulle nog göra att vi alla körde på ett helt annat sätt.

Att mäta stresshormon vore kul! Får man välja dag själv? Söndag eftermiddag - lugn och harmonisk, måndag morgon - panik!
 

Ove 60+

Active member
Visserligen ger många mil en trafikvana, men kroppen är inte alltid med bara för att kunskapen är det. ;)

:eek: Får väl erkänna att jag började köra igen efter långt uppehåll som rehabilitering när jag var i riktigt dålig form för ca. 10 år sedan. Hasade fram till hojen och klättrade upp med möööda. Sen, väl på plats, var det inga problem längre bara att köra och det kändes väldigt bra. Som rehabhjälpmedel fungerade MC;n perfekt för mig - lagom lågintensiv träning, frisk luft och bättre välbefinnande. Man måste varken vara stark eller "tuff" för att köra på två hjul... ;)
 

jan-olovj

New member
Varför inte ha prov från 40 år så att även "vanliga trafikanter" sållas ut om ni inte är lämpliga. Ålder är inte endast som är farligt även en kass attityd på vägarna kan orsaka en olycka.
 

swischmc

New member
Jag menade inte att vara oförskämd, om någon tog illa vid sig. Det jag vill ha sagt är att det inte alltid är huvudet som sätter stopp, det kan vara kroppen också. Naturligtvis är det olika från person till person. Har man många mils körvana är man självklart en tryggare förare än den som kört 10 mil totalt i sitt liv. Men, och det är det här som inte får glömmas bort, många mil innebär inte per automatik att man är bra förare! Det finns annat som påverkar, både fysiskt och psykiskt. Synen, reaktionsförmågan, insikten av att en fara är på väg åt ens håll. Nya eller ändrade trafikregler, ändrad trafikintensitet... Det finns mycket som förändras under ens liv i trafiken.

En del äldre förare väljer att endast köra på dagtid, bara på vägar de känner till och att hålla en lägre hastighet. Det är ett bra sätt att hantera insikten att allt inte är som det alltid varit. Andra kör på som de alltid gjort - jag tog körkort på 50-talet och då gjorde man så här!

För mig är det ingen självklarhet att körkortet är en mänsklig rättighet. Jag bor själv där det inte finns kollektivtrafik och är beroende av mitt körkort, men jag skulle gärna "ta om" det lite då och då. Min ståndpunkt (som synts i fler trådar än denna) är att alla ska ta om sitt körkort vart tionde år. Oavsett ålder, oavsett antal mil i trafiken. Jag tror att många skulle få en aha-upplevelse, precis som jag fick när jag tog A-kort 10 år efter B-kortet. Och jag tror att trafiken skulle se ut på ett helt annat sätt när det inte bara handlar om "gammal vana" bakom ratten.

Körkortet är en fantastisk uppfinning och ett hjälpmedel för många. För andra är det en del av livet eller en del av semesterupplevelsen. Jag lever för att köra mc och mitt jobb kräver B-kort, tillbringar m.a.o. många mil i trafiken varje år. Men! Jag ser mig inte som en bättre förare än andra. Alla gör misstag och oftast kan en medtrafikant hjälpa till att lösa det utan att en olycka sker. Det konstiga är att när någon annan gör ett misstag är den personen per automatik fullständigt livsfarlig på vägen, medan mina egna misstag är just misstag... Hörde för några år sedan att 65% av alla förare med B-kort ansåg sig köra bättre än genomsnittet. Lite ödmjukhet kanske inte skadar...
 

Ove 60+

Active member
En bilförare kör mot trafiken på motorväg under hela 15 minuter!

http://www.expressen.se/gt/bilist-korde-pa-fel-sida-av-vagen--i-en-kvart/

När skall vi börja ifrågasätta äldre personers härjande i trafiken?

50-årsåldern? Det var ju ett sånt där problem som blir med unga förare. Han hade väl inte hunnit lära sig att hitta rätt på vägen ännu så vi får väl ursäkta honom några år till innan vi skyller honom för att vara "äldre". :wink: :D
 

Hojkul!

New member
Läste inläggen i tråden med stort intresse redan förra året.

Nu när den åter väckts till liv, kan jag ge en vinkling på det där med synen. Det är syn(n)erligen olika för olika människor.

En ung man (20 år) skulle "ta C-behörighet" 1990 och gick till en privatläkare för att få (betala för) ett läkarintyg inkl. synundersökning.

Synundersökningen visade den dagen 0,6 på ena ögat och 0,8 på det andra. Dvs. inte tillräckligt bra för att få köra tung lastbil utan glasögon och ett villkor om glasögon skulle därför komma att utfördas på körkortet, av myndigheten när de senare mottog läkarintyget/synundersökning.
Den unge mannen tyckte att det var märkligt att han såg så dåligt, och bestämde sig för att besöka en legitimerad optiker, en annan dag. Det visade sig att synen den dagen var helt ok för att få erhålla C-behörighet UTAN krav på glasögon.

När mannen påtalade för optikern att han för en tid sedan hade betydligt "sämre syn" förklarade denne att det kan variera från dag till dag, beroende av en rad olika faktorer - dagsljuset, trötta/ansträngda ögon, m.m.

Mannen överklagade beslutet om krav på glasögon till myndigheten och bifogade det "nya" synintyget, varpå myndigheten faktiskt accepterade och tog bort kravet på glasögon(!)
Därefter kördes bil, entreprenadmaskin, motorcykel och cykel "som vanligt". Givetvis var synen egentligen alldeles för dålig 99 dagar av 100, men på "pappret" såg han tillräckligt bra :(
Lyckligtvis orsakade han inte någon trafikolycka!

Sedan några år tillbaka körs MC och tung lastbil av den medelålders mannen, och Alltid MED glasögon på - något vett har således gått in i skallen på honom :D
-

Jag tycker att det på något sätt är försvarbart att både hälso- och synundersökning genomförs regelbundet för de som har någon form av körkortsbehörighet.
10 års intervall låter/känns/verkar vara för lång tid, för som flera redan skrivit kan mycket hända med kroppen på 10 år. Åtminstone synundersökning bör genomföras med kortare intervall.
Vid vilken ålder ska obligatorisk kontroll börja? Jag vet inte exakt, men rimligen vid... 40 (!?)
 
Last edited:

jrutgers

New member
Jadå..40 verkar rimligt.
Märker ju själv förändring mellan bara 44&46...
Nu börjar förfallet
 

Ove 60+

Active member
:confused: Mycke som inte kommer fram i artikeln...

"...flög 70 - 80 meter och landade med huvudet mellan två lyktstolpar.." Två frågor: Hur fort körde han och hur tätt är det mellan lyktstolparna?

Ingenstans framkommer åldern på föraren i den mötande bilen, men han vill ju ha återkommande körkortskontrollen från låg ålder som jag förstår. Att han inte vill att gamla ska köra kan man förstå för han är ju ung, han hinner ändra sig tills han blir gammal. :wink:
 
Top