Läste inläggen i tråden med stort intresse redan förra året.
Nu när den åter väckts till liv, kan jag ge en vinkling på det där med synen. Det är syn
erligen olika för olika människor.
En ung man (20 år) skulle "ta C-behörighet" 1990 och gick till en privatläkare för att få (betala för) ett läkarintyg inkl. synundersökning.
Synundersökningen visade den dagen 0,6 på ena ögat och 0,8 på det andra. Dvs. inte tillräckligt bra för att få köra tung lastbil utan glasögon och ett villkor om glasögon skulle därför komma att utfördas på körkortet, av myndigheten när de senare mottog läkarintyget/synundersökning.
Den unge mannen tyckte att det var märkligt att han såg så dåligt, och bestämde sig för att besöka en legitimerad optiker, en annan dag. Det visade sig att synen den dagen var helt ok för att få erhålla C-behörighet UTAN krav på glasögon.
När mannen påtalade för optikern att han för en tid sedan hade betydligt "sämre syn" förklarade denne att det kan variera från dag till dag, beroende av en rad olika faktorer - dagsljuset, trötta/ansträngda ögon, m.m.
Mannen överklagade beslutet om krav på glasögon till myndigheten och bifogade det "nya" synintyget, varpå myndigheten faktiskt accepterade och tog bort kravet på glasögon(!)
Därefter kördes bil, entreprenadmaskin, motorcykel och cykel "som vanligt". Givetvis var synen egentligen alldeles för dålig 99 dagar av 100, men på "pappret" såg han tillräckligt bra
Lyckligtvis orsakade han inte någon trafikolycka!
Sedan några år tillbaka körs MC och tung lastbil av den medelålders mannen, och Alltid MED glasögon på - något vett har således gått in i skallen på honom
-
Jag tycker att det på något sätt är försvarbart att både hälso- och synundersökning genomförs regelbundet för de som har någon form av körkortsbehörighet.
10 års intervall låter/känns/verkar vara för lång tid, för som flera redan skrivit kan mycket hända med kroppen på 10 år. Åtminstone synundersökning bör genomföras med kortare intervall.
Vid vilken ålder ska obligatorisk kontroll börja? Jag vet inte exakt, men rimligen vid... 40 (!?)