Äldre förares vara eller inte vara i trafiken.

Marie

Banned
Det här stämmer mycket väl in på mina egna erfarenheter över tid! De gamla verkar använda sina sinnen till att köra medan vissa bilburna yngre till medelålders verkar använda sina skarpa sinnen på något helt annat än körningen eller till att ta onödiga risker.

Anders.J
Jag kan bara hålla med er båda två. Lattemammor är betydligt farligare än 90-åringar, enligt min erfarenhet.
 

Hampe

Skriver massor!
Det fattas något i ert - och myndigheters resonomang.

Ni ser "äldre" som något statiskt, som något som alltid varit och alltid kommer att vara på ett visst sätt.
De allra flesta applicerar bilden av sina far- och morföräldrar som "äldre" och förutsätter att vi kommer att agera likadant när vi blir äldre.
Varför det?

Min far- och morföräldergeneration hade i mycket stor utsträckning en respekt för samhället och närmast en vördnadsfull inställning till läkare och "överheten". Man vill inte vara till besvär, gick hellre och led än att fråga en gång till och står än idag helt frågande till begrepper "second opinion" på vilket språk det än uttalas.

Vad säger att nästa generation som går in i åldrandet kommer att vara lika ödmjuka och undfallande?
Inget alls! Här dundrar det snart in förtitalister som är vana att roffa åt sig av allt det goda och som hittills aldrig tagit "nej" som något svar att lyssna på. Här har vi skillade vårdkonsumenter som gladeligen frågar läkare efter läkare tills man får det besked man tycker man vill ha - åsso kör man vidare.

Vad kommer sedan? Internetkrigarna som kan googla fram belägg för precis vad som helst: varför skall dom lyssna på en läkare? Dom vet ju bäst själva!

Further down the line ligger de lättkränkta och lurar. Visst, det är 40 år kvar eller så innan generationen med hudlöst ego börjar känna av åldrandet på allvar - men jösses när det sker! Varför skulle inte dom fortsätta uppfatta allt som sker i världen som en personlig kränkning?
Vi har märkligt nog inte haft någon skolskjutning i Sverige ännu. Men det kommer, var så säkra. Kanske får vi också se "vårdcentralskjutningar" när någon impertinent läkare andas något om att det kanske är dags att fundera över att lägga körkortet på hyllan - eftersom man inte ens ser "A"et längre på tavlan.

Tror någon att de lättkränkta, de självuppfyllda eller ens köttberget blir speciellt lätta att tas med en och en inom vården när det är dags att börja gräva efter deras körkort?

Vi kommer inte att åldras på samma vis som våra morföräldrar eller ens föräldrar. Rensa bort era bilder av äldre som grå, timida och rara.
Fundera istället över kitiga gubbar med snedgånga cowboyboots, hockeyfrilla och linne som visar upp tribaltatueringar som kasat ner till armbågen -. och som kräver sin rätt!
Eller varför inte grannies from hell med små söta delfintatueringar som svällt upp till späckhuggare, ylandes "Ta ingen skit"! i bästa "Grynet-stil"

Kort sagt - jag skiter väl i dagens gamla som kör bil: problemen kommer på allvar när sådana som jag blir till åren och fortfarande anser att jag skall köra bil bland folk. Varför tror ni att den förhatliga lattemorsan om några decennier plötsligt skall komma till insikt och lägga bort sin mobil och börja fokusera på körningen bara för att synen börjar fallera? Det är väl snarare så att det går åt mer tid och kraft åt att dechiffrera de små heiroglyferna...?


Jag vet, jag vet - den självkörande bilen skall lösa alla problem åt oss, och tekniken kommer nog att ordna så mediaflödet kopplas upp intravenöst på oss på något vis.

Men tänk om det inte blir så? Eller i vart fall inte så tätt inpå nuet som politiker önskar, hoppas och tror?
Tänk om det ligger ytterligare något decennie fram i tiden innan vi alla kan kasta våra körkort och hänga på Dr. Emmet Brown in i framtiden?

Vi vet redan nu att vi kommer att får dramatiskt många fler äldre i trafiken de närmaste 20 åren. Det är bara att läsa av demografikurvorna så ser man detta. Sedan är det till yttermera visso så att en mycket högre andel av dessa äldre kommer att fortsätta köra bil, jämfört med äldre generationer - för att dom har en bättre ekonomisk situation, och är invuxna i ett beteende där bilen är ett naturligt sätt att förflytta sig på. Mer av en rättighet och självklarhet än för tidigare generationer.

Som ytterligare lök på laxen så är sedan några år blod-hjärnbarriären bruten.
Det kommer att innebära att man med hjälp av "carriers" och noga designade bärämnen kommer att kunna medicinera hjärnan.
Oh yes - pålitliga megakillers som Alzheimers och annat kommer att kunna behandlas; vi står inför en dramatisk förlängning av medellivslängden; kanske i klass med vad som hände när pencillinet kom i bruk.
(Denna framtida medellivsförlängning är förövrigt helt ofinansierad, obudgeterad och oönskad - och ingen ser riktigt hur man skall ha råd att förskriva de väntat mycket dyra medicinerna - men det är en helt annan diskussion..)

Är det verkligen så himla kontroversiellt med en obligatorisk hälsokontroll för att få behålla sitt körkort?



Hampe
 

challe

Member
Här dundrar det snart in förtitalister som är vana att roffa åt sig av allt det goda och som hittills aldrig tagit "nej" som något svar att lyssna på.

Är det verkligen så himla kontroversiellt med en obligatorisk hälsokontroll för att få behålla sitt körkort?

Hampe

Känner inte igen mig i beskrivningen......

Nej, det är det inte kontroversiellt eller orimligt med en läkarkontroll, så länge inte de äldre nödvändigtvis måste ha en hälsa som motsvarar en 20-årings.

Ska inte hälsokraven då också ställas så att en majoritet av befolkningen har en möjlighet att färdas i trafiken? Ska de äldres hälsokrav ställas så högt att de kan vara kapabla att upptäcka och rädda livet på motorcyklisten som gör den olagliga omkörningen där det är olämpligt i 100 km/t över gällande hastighetsgräns?

De mest kapabla trafikanterna har också ett ansvar att färdas på ett sätt som ger övriga trafikanter en rejäl chans att färdas säkert.

Demens och annan sjukdom som gör personer olämpliga till körkortsinnehavare kan komma förhållandevis plötsligt så jag är inte säker på att man fångar upp många olämpliga motorfordonsförare med regelbundna läkarkontroller.
 

Chopperbyggarn

New member
Är det verkligen så himla kontroversiellt med en obligatorisk hälsokontroll för att få behålla sitt körkort?

Hampe

Detta kräver en dyr apparat som när den väl är införd måste motivera sitt existens berättigande vilket sannolikt görs med att visa siffror på antalet körkorts indragningar. Vad händer då om man inte kan visa upp tillräckligt höga siffror för att motivera hela apparaten? Hårdare tolkningar, glidningar när det gäller riktlinjer.... för att visa tillräckligt höga siffror?

Vissa individer kommer att ha en tillfällig hälsosvacka just vid undersökningen andra som inte bör köra kommer att ha en tillfällig hälsotopp vid undersökningstillfället.

Hur stor chans har en individ att överklaga och vinna mot en myndighet när myndigheten har tagit ett dåligt beslut?

Vid varje generations byte brukar det heta att den yngre generationen aldrig kommer att bli lika ansvarsfull som nuvarande generation...

De allra flesta individer brukar mjukna och få större självinsikt med åldern. Finns ingen anledning att i förväg döma nästa generations gamla människor.

Jag tror på individens förmåga! Dock så är jag mycket tveksam till storebrors lösningar!

Nej tack vi har tillräckligt med dysfunktionella storebrors lösningar som det är!

Anders.J
 

enhjuling

New member
Ett alkolås som är så krångligt att sköta så att minsta synnedsättning eller sinnesförvirring gör det omöjligt att starta bilen kanske skulle va nåt?

Njäe, det kanske inte funkar heller.....
 

Oldbiker

New member
Jag blir lite nyfiken på hur ni som vill att alla äldre ska läkarundersökas med reglbundenhet har tänk er att detta ska finansieras. det kan knappast vara något som ska finansieras via landstingsskatten. Det måste bli en annan form och det är tveksamt att staten är villiga att skjuta in pengar i det. Grovt gissat är det cirka 500000 äldre människor som ska läkarundersökas om året för att få behålla sitt körkort. Låt oss säga att vara undersökning kostar i runda svängar 600 kronor, eftersom det inte subventioneras av staten eller landstinget. Sammantaget blir det 300 miljoner kronor som ska läggas ut. Dessa pengar får självklart den enskilde körkortsinnehavaren stå för och för många blir det en stor kostnad.
Men en ännu intressantare aspekt är varifrån ska dessa läkare komma som ska göra jobbet. Redan i dag är det brist på läkare i Sverige och väntetiderna är långa.
Jag tror helt enkelt att det måste komma till ett enklare system för att att hitta dessa människor som absolut inte ska finnas i trafiken. Det är svårt, eftersom de flesta slutar köra bil på eget bevåg eller på inrådan från sin läkare eller från anhöriga.
De som vill köra bil, gör det i alla fall, oavsett vad doktorn eller familjen säger. Dessutom är det egentligen inte så många olyckor om året som beror på just att föraren varit gammal och senil, det vanligaste olyckorna har helt andra orsaker. Nu är det inte så att dessa inte är farliga, utan de är nog så allvarliga.
Min bestämda uppfattning är att vi måste lära oss att vara trafikanter redan från att vi är riktigt unga och sedan fortlöpande genom hela livet, trafikkunskap skulle finnas på skolschemat. Ingen dör av dåliga kunskaper i svenska, engelska eller matematik, däremot på grund av dåliga kunskaper i trafik och hur man hanterar trafiksituationer.
 

Marie

Banned
Min far- och morföräldergeneration hade i mycket stor utsträckning en respekt för samhället och närmast en vördnadsfull inställning till läkare och "överheten". Man vill inte vara till besvär, gick hellre och led än att fråga en gång till och står än idag helt frågande till begrepper "second opinion" på vilket språk det än uttalas.
Vi har uppenbarligen totalt olika upplevelse av äldre, och totalt väsensskilda förfäder.
Redan mina mor- och farföräldrar (åttio- och nittiotalister) var synnerligen egensinniga och tog inte order eller råd av någon. Inte myndigheter och än mindre läkare, vilka de betraktade som totalt odugliga parasiter och klåpare. Kanske var det därför de blev mellan åttio och nittio år gamla alla fyra.... ?
Mina föräldrar var inte mindre egensinniga skönt nog, saliga i åminnelse - och de landade med en final på 87 resp 92, och att farsan klart skiljde på Guds Lag och människors förordningar framgick väl klart ur hans vägran att sluta köra bil, likaså vad han ansåg om läkare. Trehjulig elmoped fortsatte han köra som en Gud tills han "satte tofflorna" vid 92, trots att han i princip inget såg. Jag tycker att samtliga dessa förfäder mer än väl motsvarar dina framtida "skräckvisioner"

Jag tror inte jag kommer att bli mindre egensinnig än de var, men mycket mera lär jag knappast klara av heller....
Däremot lär jag inte drabbas av medicinens framsteg, eftersom jag även ärvt misstron mot läkarvetenskapen och hittills i god efterföljd vägrar sätta i mig läkemedel. Därför riskerar jag väl knappast heller att behöva bli äldre än max 90-92 precis som farfarsfar, farfar och far... :)
Gärna ser jag att slippa behöva vara kvar så länge heller, men det ligger i Guds händer.

Jag upplever att det finns mera pioriterade åtgärder att lägga resurser på än läkarkontroll av äldre körkortsinnehavare. Trafiksäkerheten har redan drivits till allt för höga nivåer i Sverige
 
Last edited:

swischmc

New member
Det är intressant att diskussionen fortfarande handlar om gamla människor.
Att bli gammal i ålder innebär inte automatiskt att man blir senil eller tappar all fysik (nästan). Det finns folk i alla åldrar som ser dåligt, har en reaktionsförmåga som en sengångare och har svårt att uppfatta trafiksituationer.
Generaliserar man kan man nog säga att unga kör som om inget ont kan hända och äldre som om allt ont lurar 10 meter längre fram. Båda varianterna ställer till det i trafiken. Sedan har vi alla där emellan som pratar i telefon, dricker kaffe, sminkar/rakar sig, läser tidning, surfar, tröstar barn, skickar sms eller kanske "bara" sitter andra tankar.

Min önskan kvarstår: uppkörning, teoriprov och läkarundersökning var tionde (femte?) år. Det skulle gynna alla, t.o.m Tingvalls nollvision!
Se bara på idioterna i Sveriges värsta bilförare... Efter gårdagens olyckor tror jag inte längre att det bara är uppdiktat.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Bara undrar hur det skulle vara möjligt med obligatorisk läkarundersökning bara för att bevisa att man är frisk, det handlar ju om väldigt många. Försök bara komma fram till en läkare för att fixa till en åkomma, det är fantamej nästan omöjligt med den läkarbrist vi har.... :confused:
 

jan-olovj

Active member
I rättvisans namn bord kanske alla ha en medicins undersökning då och då. Man behöver inte vara gammal för att vara olämplig i trafiken, Dålig syn drogproblem alkohol mm.mm.
 

Hampe

Skriver massor!
Som sagt, för att få behålla högre behörighet så startar de regelbundna läkarkontrollerna vid 45 års ålder.
Siffran är inte tagen ut luften, givet synförändringar, blodtryck etc.

Den svenska La-la-landstingsvårdens tillkortakommanden är en helt annan sak.
Andra länder klarar av läkarundersökningar i stor skala, och dessutom screening för både bröstcancer och prostatacancer.

En vän - som även syns inne på detta forumet blev varse en begynnande Borreliainfektion nu i helgen när han var nere i Tyskland och skulle delta i ett krävande arrangemang.

Utan att tala tyska så hittar han läkare, blir undersökt, får penicillin utskrivet och preparatet uthämtat på det lokala
Apoteket i en liten, lantlig håla på 35 minuter. Kostnad? 33 Euro.

Jag skrev om det på annat håll:

Hampe på annat forum skrev:
Änyway - alla som tror att vi har "världens bästa sjukvård" kan ju kolla på tider och priser ovan.
Detta är för det första inget ovanligt: det är mer regel än undantag att det löper så smidigt i Tyskland.
Vad gäller priserna skall man ha klart för sig att det som DD betalat är det som det kostar.
I reda pengar.

Vi betalar minst lika mycket hos oss, med vår förment "fria sjukvård" och "subventionerade medicin".
Men, sedan skall allt administreras, kostnadsfördelas, kontoföras och La-la-landstingskompliceras så att slutsumman 10-faldigas över allas vår skattsedel.

DD kommer utifrån, går till en läkare och betalar fullpris. Ingen svensk Försäkringskassa blandas in och skall cleara några kostnader, ingen tysk motsvarighet behöver skjuta till några pengar, ingen vettlös administration mer än helt logisk journalföring hos den undersökande läkaren.

Lite över 300 spänn, strax över 30 minuter - pengar bytte ägare, ingen blev skadad och ingen sinnessjuk administration.

Förlåt, jag är engagerad i frågan och har flera gånger imponerats av tysk sjukvård.


Så, jo - jag tror att det är möjligt att regelbundet läkarundersöka alla över en viss ålder som vill behålla sin körkortsbehörighet, och jag tror det har en signifikant betydelse för trafiksäkerheten.

Att sedan landstinget inte klarar av det, det är mer en politisk fråga.
...en fråga som borde retts ut för sådär 40 år sedan.



Hampe
 

Ove 60+

Active member
Att sedan landstinget inte klarar av det, det är mer en politisk fråga.
...en fråga som borde retts ut för sådär 40 år sedan.
Hampe

:tummenupp Instämmer i detta. Det är inte bara TrV som borde göra studiebesök utomlands för att få ordning i röran... :slagen:
 

Bob Sweden

New member
:confused: Bara undrar hur det skulle vara möjligt med obligatorisk läkarundersökning bara för att bevisa att man är frisk, det handlar ju om väldigt många. Försök bara komma fram till en läkare för att fixa till en åkomma, det är fantamej nästan omöjligt med den läkarbrist vi har.... :confused:

Inga problem alls.
Tvärs över gatan, mittemot vårdcentralen i den lilla håla där jag framlever mina dagar finns ett privat alternativ som redan i dag erbjuder "körkortsintyg för högre behörighet".
När (inte om, NÄR) kravet på "besiktning av fordonsförare" införs är jag övertygad om att det kommer att dyka upp ett flertal aktörer i den branchen.
Så jag delar alltså inte din oro.

/B

View attachment 7544
 

swischmc

New member
Det bästa i texten är "– Jag har förståelse för att man vill hitta personer med tidiga tecken på demens eller syn som blir sämre. Och med läkarkontroller blir alla behandlade enligt sina egna förutsättningar. Men man ska börja vid ganska hög ålder, 80 år kanske, säger Rogestam." *asgarv*

Hur många har fantastiskt bra syn fram till 80 år? Demens kan väl komma tidigare? Varför inte börja vid 45, som det är vid tung behörighet? Med lite tur kan man hitta även andra problem vid läkarundersökningen och det kan vara till godo för både sjukvårdskostnaden och personens välmående.

Angående att allt är bättre i Tyskland. Kan det ha att göra med att det bor många miljoner människor på en mindre yta? Vi är inte direkt trångbodda i Sverige om man räknar personer/kvadratkilometer. Det blir helt enkelt längre till allt om man inte bor centralt i tätort och mindre skattepengar ska gå till fler saker. Jag har ingen utredning att luta mig mot, detta är en personlig reflektion.
 

enhjuling

New member
Det där är svårt... hur ofta skall man kalla in till läkarundersökning?
för högre behörigheter är det väl vart femte år? Är det kopplat till hur fort man kan bli sjuk så man blir olämplig som bilförare?
Demens kan komma betydligt fortare än så, synförändringar också.
Dessutom kan det komma innan man fyller 45 år. Det är inte så ofta men det kan göra det.
Om man inför en obligatorisk kontroll just för körkortet kommer säkerligen de vanliga läkarna som nu skall anmäla olämplighet att bli ännu sämre på att göra det och det är ju inte bra heller.
Dementa, blinda eller andra olämpliga skall inte vara i trafiken men hur skall man göra.
Som sagt det är svårt....
 

Bob Sweden

New member
Det där är svårt... hur ofta skall man kalla in till läkarundersökning?
för högre behörigheter är det väl vart femte år? Är det kopplat till hur fort man kan bli sjuk så man blir olämplig som bilförare?
Demens kan komma betydligt fortare än så, synförändringar också.
Dessutom kan det komma innan man fyller 45 år. Det är inte så ofta men det kan göra det.
Om man inför en obligatorisk kontroll just för körkortet kommer säkerligen de vanliga läkarna som nu skall anmäla olämplighet att bli ännu sämre på att göra det och det är ju inte bra heller.
Dementa, blinda eller andra olämpliga skall inte vara i trafiken men hur skall man göra.
Som sagt det är svårt....

Jag tycker det är enkelt:
Bättre ett grovmaskigt nät än inget alls!

Bättre 90% rätt och implementerat i rimlig tid än 100% rätt och aldrig infört...
Det finns redan i dag krav på körkortstagare avseende synskärpa.
Visa att du fortfarande har tillräcklig synskärpa vart 5:e år efter 40 och vartannat efter 65.
Jag vet att jag ser sämre i dag (42) än när jag tog körkort (17) men hos optikern har jag inte varit på minst 15år.

Börja grovmaskigt, visa att det är viktigt, få folk att börja tänka själva.
En så enkel sak som ett intyg på synskärpa skulle säkert få en och annan att självmant, eller på uppmaning av släktingar, lämna in kortet.
Bättre att göra det själv än att bli tvingad.

Det klingar liksom bättre att "-jag VALDE att sluta köra" istället för "-jag var TVUNGEN att sluta köra"...
 

Hampe

Skriver massor!

Precis, det är så det är. Ett liten påminnelse att körkortet är till låns, en ynnest - inte en cementerad rättighet.
...plus att man har chans att få undan en del medicinskt olämpliga förare, då.





Det bästa i texten är "– Jag har förståelse för att man vill hitta personer med tidiga tecken på demens eller syn som blir sämre. Och med läkarkontroller blir alla behandlade enligt sina egna förutsättningar. Men man ska börja vid ganska hög ålder, 80 år kanske, säger Rogestam." *asgarv*
Ja, det är så löjligt så att man skäms - men hon företräder ett specialintresse: dom som snart skall dö ändå.
Halva den åldern kan vara lagom att börja titta närmare på. Återigen; 45 år är starten för läkarkontroller vid tyngre behörigheter.
Regelverk och system finns redan, bara att utvidga vilka det skall omfatta.



Angående att allt är bättre i Tyskland. Kan det ha att göra med att det bor många miljoner människor på en mindre yta? Vi är inte direkt trångbodda i Sverige om man räknar personer/kvadratkilometer. Det blir helt enkelt längre till allt om man inte bor centralt i tätort och mindre skattepengar ska gå till fler saker. Jag har ingen utredning att luta mig mot, detta är en personlig reflektion.

Jovisst - Tyskland är rundare, bättre disponerat och mer effektivt att driva eftersom dom har en acceptabel befolkningstäthet.
Men det förklarar ändå inte varför primärsjukvården i befolkade delar av Sverige inte fungerar.
Akutsjukvården går på knäna med skitsaker eftersom folk inte når den vanliga primärvården - och för att den är för långsam, oengagerad och omständig.

Den aktuella historian utspelade sig i Bad Meinberg, en håla med 17.000 innevånare. Som Mariestad, ungefär.
Killen frågade efter läkare vid hotelldisken i samband med utcheckning, ett samtal ringdes och en adress skrevs ner på ett papper.

Är man bara på resa genom landet så brukar jag leta upp ett apotek (enkelt i Tyskland) förklara mitt ärende och be dem anvisa närmsta läkarmottagning som kan ta emot direkt. I oftast får jag flera att välja på, hittills har jag inte ens behövt dra på mig hjälmen igen, utan hojen kan stå kvar framför apoteket medans jag släntrar snett över gatan för att få träffa läkare.

Tillbaka på apoteket med recept i handen inom en timme de gånger jag haft problem hittills: 1982 - tills nu.
Funny thing: de senaste gångerna har läkaren legat online med de lokala apotekens lagerläge i realtid, och kunnat förskriva preparat som finns, och som jag själv sluppit ranta runt i en främmande stad för att hitta.
Vid dessa tillfällen har läkaren rådgjort med mig om jag önskar/kräver originalpreparat, eller möjligen kan tänka mig att acceptera generika.
Allt för min bekvämlighet.



Men, det är en utvikning.
Egentligen är posten om det som sker nere på Tylösand en utvikning också - notisen ovan bär alla tecken på att vara en försöksballong, och min bedömning är att vi har långt till regelbundna läkarkontroller av körkortsinnehavare. Tyvärr.
Tyvärr, tyvärr, tyvärr.

Kanske var det dumt att posta notisen - vi har så mycket viktigare saker att diskutera:
Trafikverkets Löjliga Lista!

Varför brinner inte forumet?


Säger en hel del om medelåldern här inne att eventuell framtida läkarundersökningar engagerar mer...





Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Kanske var det dumt att posta notisen - vi har så mycket viktigare saker att diskutera:
Trafikverkets Löjliga Lista!

Varför brinner inte forumet?

Säger en hel del om medelåldern här inne att eventuell framtida läkarundersökningar engagerar mer...

Hampe

Listan handlar om motorcyklisters höga hastigheter... känsligt ämne?

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Påstådda höga hastigheter.

Taget ut huvudet så pekar forskning på att motorcyklister kör lite långsammare än bilar på motorväg och 100km/h-begränsad vajerväg, men istället lite snabbare på 70-väg.

...så en begränsare till 130 km/h skulle tillföra ungefär... ...vadå?



H
 
Top