Precis, det är så det är. Ett liten påminnelse att körkortet är till låns, en ynnest - inte en cementerad rättighet.
...plus att man har chans att få undan en del medicinskt olämpliga förare, då.
Det bästa i texten är "– Jag har förståelse för att man vill hitta personer med tidiga tecken på demens eller syn som blir sämre. Och med läkarkontroller blir alla behandlade enligt sina egna förutsättningar. Men man ska börja vid ganska hög ålder, 80 år kanske, säger Rogestam." *asgarv*
Ja, det är så löjligt så att man skäms - men hon företräder ett specialintresse: dom som snart skall dö ändå.
Halva den åldern kan vara lagom att börja titta närmare på. Återigen; 45 år är starten för läkarkontroller vid tyngre behörigheter.
Regelverk och system finns redan, bara att utvidga vilka det skall omfatta.
Angående att allt är bättre i Tyskland. Kan det ha att göra med att det bor många miljoner människor på en mindre yta? Vi är inte direkt trångbodda i Sverige om man räknar personer/kvadratkilometer. Det blir helt enkelt längre till allt om man inte bor centralt i tätort och mindre skattepengar ska gå till fler saker. Jag har ingen utredning att luta mig mot, detta är en personlig reflektion.
Jovisst - Tyskland är rundare, bättre disponerat och mer effektivt att driva eftersom dom har en acceptabel befolkningstäthet.
Men det förklarar ändå inte varför primärsjukvården i befolkade delar av Sverige inte fungerar.
Akutsjukvården går på knäna med skitsaker eftersom folk inte
når den vanliga primärvården - och för att den är för långsam, oengagerad och omständig.
Den aktuella historian utspelade sig i Bad Meinberg, en håla med 17.000 innevånare. Som Mariestad, ungefär.
Killen frågade efter läkare vid hotelldisken i samband med utcheckning, ett samtal ringdes och en adress skrevs ner på ett papper.
Är man bara på resa genom landet så brukar jag leta upp ett apotek (enkelt i Tyskland) förklara mitt ärende och be dem anvisa närmsta läkarmottagning som kan ta emot direkt. I oftast får jag flera att välja på, hittills har jag inte ens behövt dra på mig hjälmen igen, utan hojen kan stå kvar framför apoteket medans jag släntrar snett över gatan för att få träffa läkare.
Tillbaka på apoteket med recept i handen inom en timme de gånger jag haft problem hittills: 1982 - tills nu.
Funny thing: de senaste gångerna har läkaren legat online med de lokala apotekens lagerläge i realtid, och kunnat förskriva preparat som
finns, och som jag själv sluppit ranta runt i en främmande stad för att hitta.
Vid dessa tillfällen har läkaren rådgjort med mig om jag önskar/kräver originalpreparat, eller möjligen kan tänka mig att acceptera generika.
Allt för min bekvämlighet.
Men, det är en utvikning.
Egentligen är posten om det som sker nere på Tylösand en utvikning också - notisen ovan bär alla tecken på att vara en försöksballong, och min bedömning är att vi har långt till regelbundna läkarkontroller av körkortsinnehavare. Tyvärr.
Tyvärr, tyvärr, tyvärr.
Kanske var det dumt att posta notisen - vi har så mycket viktigare saker att diskutera:
Trafikverkets Löjliga Lista!
Varför brinner inte forumet?
Säger en hel del om medelåldern här inne att eventuell framtida läkarundersökningar engagerar mer...
Hampe