Kedjevård.

S1000RR

New member
Med risk att bli idiotförklarad.
Har skaffat hoj med kedja efter nästan 10 år med kardanhoj.
Hur ser utbudet ut nu med kedjesprayer?
Vad rekommenderas?
Vill inte ha en massa kladd på fälgen, så lättflyktiga oljor osv går bort.

Vad ska man ha, och var får man tag på produkten i Stockholmområdet?

Zopilote

New member
Jag kör med "Profi DryLube" inköpt på louis.de. Vet inte om det finns att köpa i Svedala, men det är garanterat kladdfritt iallafall :)

B

Batman

Guest
köpte en liten flaska kedjefett på OKQ8, idealiskt för O-ringskedjor m.m. märkt med Q8 Chain Lube

Frank S

New member
OKq8 tycker jag funkar bra. Har provat en del dyra smörjor från "riktiga" mc-delsmärken och kunde konstatera att de var...dyra. Ett "köp inte"-tips skulle väll vara Biltemas kedjeolja. Den skvätter ordentligt enligt många.

S1000RR

New member
Hej.
OKQ8´s alternativ, som en del av er förspråkar, fäster den bra?

Vax kom väl när jag la av med kedja, finns det någon uppfattning om detta?
En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
Stämmer det?

//Lasse

rosen76

New member
Hej.

En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
Stämmer det?

//Lasse

okq8 tycker jag du ska prova blir mitt val nästa gång iaf

MaCa

New member
Hej.

Stämmer det?

//Lasse

Det där med att "smita in" i länkarna är nog passé. Kan olja smita in kan vatten också det och ännu värre det fett som sitter innanför oringarna på en modern landsvägshojs kedja kan läcka ut. Det vax eller den olja som du lägger på utanpå kedjan fyller mest en funktion och det är att minimera torrgång mot dreven och därmed ökat slitage. Smörj med ett vax på "insidan" av kedjan dvs. på rullarna som är den del som löper mot dreven. All annan smörjning är i stort sett överflödig och bidrar starkt till ökad risk för kladd, om det är det du är orolig för. Om du torkar av kedjan med en trasa efter att du smörjt in den får du lite vax/olja även på sidorna av kedjan vilket hindrar rostangrepp och minimerar kladdet. Så fort kedjerullarna börjar se metallblanka ut vet du att det var för länge sedan du smörjde kedjan! Den kan tom. börja låta torr och rasslig mot dreven och då slits det ordenligt fort eftersom friktionen mellan drev och kedja blir hög. Dessutom blir det varmt och värmen som bildas kan tänkas driva ut en hel del fett från din dyra oringskedja! Smörj lagom dvs. lite men ofta och lura kedjefabrikanterna på många sköna stålars!

Själv kör jag med Motorex Chain Lube för landsvägshojar (622, tror jag det heter) som är relativt torrt och klistrigt vaxartad smörja. Fungerar perfekt för mig. Däremot har jag upplevt Motuls motsvarighet som rejält kladdig och nedstänkande. Farsgubben har kört på den sistnämnda i alla år utan kladd, men det kan nog ha att göra med hur och var man kör kanske... Lycka till! Vågar påstå att kedjesprayen inte är det som kostar mest när man kör hoj...

S1000RR

New member
Tack för alla svar.
Nu blev det Motuls sörja av den anledningen att jag som vanligt hade panik, och fick åka till närmaste handlare och ta det som bjöds.
Men, än så länge är jag ganska nöjd iallafall

113bom

New member
att tänka på är att många typer av vax och kedje-klister skall sprutas på kedjan EFTER körning då kedjan är varm och har lättare att få det att tränga in.

SGM

Moderator
...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte. :)

Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i. :)

Spiff

New member
...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte. :)

Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i. :)

Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)

SGM

Moderator
Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)

Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis"). :)

Spiff

New member
Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis"). :)

Är väl samma sak som "kerosine" som de pratar om i artikeln.

tomasw

New member
Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

/Tomas

tomasw

New member
Jag använde Motuls smörja och rengöring på en gammal och ruggigt kletig kedja. Rengöringen var otroligt imponerande effektiv. Bara att torka av med ett antal trasor efter att ha sprayat på - det blev kanonrent! Man kan ju också som tidigare nämnts även spraya på fotogen istället för att dränka kedjan i fotogen vilket väl var det gamla sättet.

Förra ägaren smorde med motorolja - ni kan tro att det var smetigt i kåpan vid framdrevet... där var det inte fråga om att torka utan att börja skrapa/gräva :)

/Tomas

SGM

Moderator
Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

/Tomas

Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr. :)

H

honda cbf 500

Guest
Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet. Har bara hört det i förbi farten. Någon som testat och kan dela med sig resultatet?:p

//Amir

Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr. :)

Spiff

New member

Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.

Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet.

//Amir

Det är ju svårt att veta, det vita i den motul gegga jag använder kan mycket väl vara litium eller så är det något annat de har blandat i för att det skall se ut som litium. Sedan finns det säkert de som använder rent litiumfett för att smörja men jag ser inte riktigt finessen med det.

Last edited: