Kedjevård.

SGM

Moderator
Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.

Det funkar extremt bra, och kostar 30 spänn för en liter, som räcker i en evighet. Jag har valt att inte lägga tankeresurser på varför. :D

Niklasinorr

New member
Var kan man hitta det vita, torra smörjmedlet som nya kedjor och nya hojars kedjor levereras med? Det ser ut som vitt pulver och sitter i en evighet utan att kastas av...

Wroom

New member
Var kan man hitta det vita, torra smörjmedlet som nya kedjor och nya hojars kedjor levereras med? Det ser ut som vitt pulver och sitter i en evighet utan att kastas av...

Det har jag sökt med ljus och lykta, men det hörs vara någon sorts litiumfettsblandning som är kedjan är kokad med.
Det verkar vara en lättare uppgift att hitta bin laden än att få tag i det fettet...

adrian_vg

New member
Castrol Kedjevax funkar bra för mig. Den är lite dyr dock tycker jag, är ute efter nåt billigare, men med samma "torra" effekt. Kletar iaf inte, och kastar inte av smörjan i fart.

H

honda cbf 500

Guest
claes Ohlson ska jag köpa med det andra är nog inget för mig....

Rapport kommer så småning om....

//Amir

Du får åka på en shoppingrunda och köpa lampolja på Biltema och litiumfett på Clas Ohlson, sedan hem och göra rent och fetta in :D

Sedan vill vi ha en rapport :p

H

honda cbf 500

Guest
Nu har köpt Clas Ohlssons vita lithum fett. Återstår och se bra det är. Återkommer med rapport :)

//Amir

TheGungner

Member
Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis"). :)

WD-40 är ju kanonbra att göra rent med, men jag tolkar ditt svar att man inte skall göra rent kedjan med det alltså?

SGM

Moderator
WD-40 är ju kanonbra att göra rent med, men jag tolkar ditt svar att man inte skall göra rent kedjan med det alltså?

Biltemas lampolja är bättre ändå, och kostar betydligt mindre då en literflaska räcker en evighet om man sätter spraymunstycke på den.

Sedan skall wd40/556 vara lite styggare mot gummit i o-ringarna sägs det...

Wroom

New member
WD-40 och 5-56 är döden för gummitätningarna i kedjan! :mad:
Då kan man lika gärna smörja in den med aceton, så man skyndar på förstörelseprocessen på en gång.

OM man nu tvunget ska använda lampolja, kolla noga så den är paraffinbaserad!
Annars får du efter ett tag lära dig den hårda vägen hur förstörda o-ringar ser ut.

Testa att rengöra med vanlig motorolja, den rengör otroligt bra och kostar nästan inget. Kedjan kommer att tacka dig genom att hålla avsevärt längre.

SGM

Moderator
WD-40 och 5-56 är döden för gummitätningarna i kedjan! :mad:
Då kan man lika gärna smörja in den med aceton, så man skyndar på förstörelseprocessen på en gång.

OM man nu tvunget ska använda lampolja, kolla noga så den är paraffinbaserad!
Annars får du efter ett tag lära dig den hårda vägen hur förstörda o-ringar ser ut.

Testa att rengöra med vanlig motorolja, den rengör otroligt bra och kostar nästan inget. Kedjan kommer att tacka dig genom att hålla avsevärt längre.

...och just Biltemas lampolja är paraffinbaserad... ;)

http://biltema.se/Fritid/Tradgard/Kemi/Lampolja/

Den rockar att göra rent kedjor med, vad är det mer ni behöver veta? ;) Mer verkstad, mindre tjöt...är mitt tips. :D

Wroom

New member
Snälla, berätta inte det för kedjan på min enduro :rolleyes:

Nä, säg det inte åt din kedja. Då kanske den börjar se ut som denna.:rolleyes:
Detta är ett av många exempel när en kedja är "vårdad" med WD40 av en noggrann ägare.
O-Ringarna skadades och fettet trängde ut, och efter 800 mil var den färdig för soptunnan..

034546e0.jpg

Chriz

New member
Den där lär ha levt om en del....

Nä, säg det inte åt din kedja. Då kanske den börjar se ut som denna.:rolleyes:
Detta är ett av många exempel när en kedja är "vårdad" med WD40 av en noggrann ägare.
O-Ringarna skadades och fettet trängde ut, och efter 800 mil var den färdig för soptunnan..

034546e0.jpg

adrian_vg

New member
Umm...det är en helt vanlig literflaska, tror jag norpade från någon gammal flaska med avfettning, korken (med det lilla hålet) i flaskan är det bara att pilla ur.

Aha, trodde det var special... Hade ett j@kla sjå med att hitta en passande sprejflaska för femlitersdunken med WD40 jag köpte häromåret. Inte alla sprejflaskor tål sån aggressiv vätska. :(