Kedjevård.

steelis

New member
Jag använde Motuls smörja och rengöring på en gammal och ruggigt kletig kedja. Rengöringen var otroligt imponerande effektiv. Bara att torka av med ett antal trasor efter att ha sprayat på - det blev kanonrent! Man kan ju också som tidigare nämnts även spraya på fotogen istället för att dränka kedjan i fotogen vilket väl var det gamla sättet.

Förra ägaren smorde med motorolja - ni kan tro att det var smetigt i kåpan vid framdrevet... där var det inte fråga om att torka utan att börja skrapa/gräva :)

/Tomas

jag har hört att motorolja ska funka bra, men bara ETT TUNT LAGER! och torka av ordentligt.....
 
Inte moderator för inte!!

Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.



Det är ju svårt att veta, det vita i den motul gegga jag använder kan mycket väl vara litium eller så är det något annat de har blandat i för att det skall se ut som litium. Sedan finns det säkert de som använder rent litiumfett för att smörja men jag ser inte riktigt finessen med det.

Jobbar som maskinreparatör, instämmer till fullo.
Olja löser olja, tvätta med biltemas kedjeolja och torka av.
Vill du skydda kedjan "bättre" låter litiumfettet som en bra avslutning.
 

Jari69

New member
Lysfotogen/lampolja, skillnad?

Vad är skillnaden mellan dessa produkter:

http://biltema.se/Sok1/?quicksearchquery=lysfotogen

http://biltema.se/Fritid/Tradgard/Kemi/Lampolja/


Gör rent min kedja med lysfotogen, då jag lärt mig detta en gång i tiden som mek.. Fotogen har förutom rengörande egenskaper även smörjande sådana. Vanlig fotogen idag är ju inte lätt att hitta så man tar det närmaste vilket då var just lysfotogen..

Har fungerat väl att göra rent med lysfotogen men funderar på vilken produkt av dessa 2 som är bäst...
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har nu sprayat på en första omgång...det kom ut ett vitt klägg..inte så imponerad:D:p;):rolleyes: ska köra med hojen imorgon för att se vad som händer med klägget...återkommer när jag vet mer :)

//Amir

Hur gick för er som testade med Clas Ohlssons litiumfett?
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag är inte så imponerad av Claes Ohlsons vita litium fett. Kedjan blir torr snabbt och börjar gnissla. Man får nog smörja efter varje tankning om ska använda deras lithium fett.

Biltema kedjavax skvätter bara omkring men deras spray tycker jag fungerar bra. Det skvätter också lite grann men är lätt att torka och verkar smörja bra tycker jag.

Det jag nu vill prova är profi dry lube och se hur bra den är.

//Amir
 

Tyrannosaurus

New member
Det har talats om alla möjliga produkter innehållande vax, litium, paraffin, teflon, olika "vita torra smörjmedel" i den här tråden och torra smörjmedel som ligger på kedjan original (senast jag körde kedjehoj kom kedjorna också med något vitt smörjmedel, men det var kladdigt och stänkte av rätt fort och efterlämnade en svart gegga på fälgen).

En tanke som kommer upp är om någon har testat med ren paraffin? Gnida ett stearinljus mot en varm kedja. Det lär ju inte tränga in under rullarna (inga O-ringar där) men det kanske kan vara värt ett försök, framför allt då det är väldigt gratis att ta med någon gammal ljusstumpt ur staken ner till garaget ;)
 

bsajanne

New member
Om man klantar till det och inte smörjer innan långkörning så kan man beskåda ett gäng trasiga o-ringar som tittar upp från kedjan. *suck* Där försvann ett antal mil i livslängd.

Jag använder spray från Castrol just nu. Ja, ibland i alla fall :) Jag gillar oljesprayerna bättre än vax. De skyddar bättre mot rostangrepp på hösten och våren när vägarna är saltade...
I frugans instruktionsbok står det att man ska smörja med växellådsolja 80W-90. Det fungerar också väldigt bra.
 

TheGungner

Member
Om man klantar till det och inte smörjer innan långkörning så kan man beskåda ett gäng trasiga o-ringar som tittar upp från kedjan. *suck* Där försvann ett antal mil i livslängd.

Jag använder spray från Castrol just nu. Ja, ibland i alla fall :) Jag gillar oljesprayerna bättre än vax. De skyddar bättre mot rostangrepp på hösten och våren när vägarna är saltade...
I frugans instruktionsbok står det att man ska smörja med växellådsolja 80W-90. Det fungerar också väldigt bra.

Jag har kört med Castrol wax men nu när jag skulle köpa en ny finns de inte längre i Castrol sortiment. Köpte en "vanlig" Castrol istället. Måste jag "tokgörarent" kedjan från wax före jag byter till "olja" igen eller är det bara och spraya på?
 

GeCe

New member
Jag har kört med Castrol wax men nu när jag skulle köpa en ny finns de inte längre i Castrol sortiment. Köpte en "vanlig" Castrol istället. Måste jag "tokgörarent" kedjan från wax före jag byter till "olja" igen eller är det bara och spraya på?


Har svårt att tänka mig att det ska behövas någon rengöring. Förresten när jag besökte min mc-butik senast fick jag veta att Castrol blandat ut vaxet med hälften olja eftersom vaxet trängde in för dåligt.
Så vad ska man ha vax till kedjan för? :rolleyes:
 

adrian_vg

New member
Har svårt att tänka mig att det ska behövas någon rengöring. Förresten när jag besökte min mc-butik senast fick jag veta att Castrol blandat ut vaxet med hälften olja eftersom vaxet trängde in för dåligt.
Så vad ska man ha vax till kedjan för? :rolleyes:

Skvätter "mindre". :D
 

Jobio

New member
Själv använder jag Hypoidolja 80W/90, skvätter o skitar ner gör den men kedjan mår verkligen bra av den....
 
B

Batman

Guest
före resan till Balkan använde jag OK/Q8 kedjefett och det har jag tyckt fungerat mycket bra, inget kladd och det skvätte inte och bakdelen blev inte så skitig. Några dagar före resan läste jag om han som hade varit på Biltema och köpt en kedjeborste och lampolja och jag beslöt mig för att göra ren kedjan ordentligt innan jag stack iväg.
Vad lärde jag mig av detta? borsta inte så mycket, det blir FÖR rent med lampoljan och på vägen hem i Kroatien gav kedjan upp, jag köpte ett nytt drivpaket i Villach. Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa en Scottoiler och jag kommer aldrig mer att använda borste och lampolja
 

GeCe

New member
före resan till Balkan använde jag OK/Q8 kedjefett och det har jag tyckt fungerat mycket bra, inget kladd och det skvätte inte och bakdelen blev inte så skitig. Några dagar före resan läste jag om han som hade varit på Biltema och köpt en kedjeborste och lampolja och jag beslöt mig för att göra ren kedjan ordentligt innan jag stack iväg.
Vad lärde jag mig av detta? borsta inte så mycket, det blir FÖR rent med lampoljan och på vägen hem i Kroatien gav kedjan upp, jag köpte ett nytt drivpaket i Villach. Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa en Scottoiler och jag kommer aldrig mer att använda borste och lampolja


Kedjan och O-ringarna var inte dåliga före resan då?
 

Ove 60+

Active member
före resan till Balkan använde jag OK/Q8 kedjefett och det har jag tyckt fungerat mycket bra, inget kladd och det skvätte inte och bakdelen blev inte så skitig. Några dagar före resan läste jag om han som hade varit på Biltema och köpt en kedjeborste och lampolja och jag beslöt mig för att göra ren kedjan ordentligt innan jag stack iväg.
Vad lärde jag mig av detta? borsta inte så mycket, det blir FÖR rent med lampoljan och på vägen hem i Kroatien gav kedjan upp, jag köpte ett nytt drivpaket i Villach. Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa en Scottoiler och jag kommer aldrig mer att använda borste och lampolja

:) Håller med för min erfarenhet av kedjor är att om man bara smörjer så blir det ett "skyddslager" av fett och damm. Fettet kommer in till slitytorna men inte dammet. Min filosofi, säkert många som tycker att jag har fel. :D:cool:
 

GeCe

New member
:) Håller med för min erfarenhet av kedjor är att om man bara smörjer så blir det ett "skyddslager" av fett och damm. Fettet kommer in till slitytorna men inte dammet. Min filosofi, säkert många som tycker att jag har fel. :D:cool:

Det där med att fettet inte når slitytorna är det något du vet eller gissar du att det är så?
 

Ove 60+

Active member
Det där med att fettet inte når slitytorna är det något du vet eller gissar du att det är så?

;) Min erfarenhet säger mig att en fet lortklump faktiskt skyddar omkring en lagring av typ enkel led som i en kedja. Tvättar man så kommer skit in i lederna på ett annat sätt + att det kan lätt rosta. Gissning naturligtvis.. :p :rolleyes:

Själv skulle jag nog inte aktivt tvätta en kedja. Överskottet som inte vill vara kvar lämnar kedjan vid främre drevet. Gäller naturligtvis att alltid ha smort. ;)
 

GeCe

New member
;) Min erfarenhet säger mig att en fet lortklump faktiskt skyddar omkring en lagring av typ enkel led som i en kedja. Tvättar man så kommer skit in i lederna på ett annat sätt + att det kan lätt rosta. Gissning naturligtvis.. :p :rolleyes:

Själv skulle jag nog inte aktivt tvätta en kedja. Överskottet som inte vill vara kvar lämnar kedjan vid främre drevet. Gäller naturligtvis att alltid ha smort. ;)

Inbillar mig att en fet lortklump som denna där det läggs på ny smörja blir till en slipasta och förhindrar ny smörja att göra nytta. Efter tvättning ( finns effektiva rengöringsmedel på spray för ändamålet ) smörjer man och undviker rost och ger samtidigt de blottade o-ringarna lite skydd för uttorkning som förhindrar läckage av fettet som ligger innanför. Själv följer jag principen smörj ofta och lite. Använt Castrol oljespray i c:a 20 år och Omegas kedjefett som sitter kvar på dreven i c:a 25-30 mil. Brukar inte ha något problem med att få drivpaketet att hålla ett par tusen mil. Men jag har ju bytt cykeltyp från offroad till landsvägshoj nu och det blir inte så mycket grusåka så nu kanske det går att få drivpaketen att hålla ändå längre. ;)
 
Top