Kedjevård.

Triumph int

New member
Grus fastnar på fett.

Efter att man har rengjort så måste man smörja.

Det bästa är om kedjan är ren och oljad.
 

TheGungner

Member
Jag har kört med Castrol wax men nu när jag skulle köpa en ny finns de inte längre i Castrol sortiment. Köpte en "vanlig" Castrol istället. Måste jag "tokgörarent" kedjan från wax före jag byter till "olja" igen eller är det bara och spraya på?

Jag gjorde som ni föreslog, tog på Castrol "ny" utan att göra rent från vaxet sedan tidigare och det ser ut att fungera utmärkt. Castrol olja sitter på lika bra som vaxet gjorde. Har kört 25 mil nu utan att det kladdar och skvätter runt. Tack för tipsen.
 

Chopperbyggarn

New member
På min resa norrut blev det 530mil utan att stäcka kedjan en enda gång och jag kan fortfarande köra fler mil innan kedjan behöver sträckas och jag använde först Biltemas kedjespray och sedan Motul som jag hittade på en mack i finland. Jag sprayade rikligt då denna hoj får bli skitig, fick spraya oftare i regn...är helnöjd då denna hoj äter kedjor/drev fortare än mina andra hojar pga lång fjädringsväg.

Jag litar inte fullt ut på att vax är lika effektivt men använder ändå detta på "finhojarna" för att inte skita ner..å andra sidan så har dom mer konstant kedjespänning pga kort fjädring samt stelben och därmed räcker kedjor/drev länge på dessa.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
jag kör numera bara med biltemas kedjespray och det lilla det skvätter är lätt att ta bort med biologisk avfettningsmedel från okq8.

Deras kedjevax är inget att ha. Den bara kladdar ner hojen.

//Amir
 

Ole

New member
Kedjevård

Ja det var mycket angående rengöring och smörjning av kedjan.

Själv har jag löst problemet med en Scott Oiler, automatsik oljning av kedjan.
En liten el-styrd manick, som kostar "skjortan", men den fungerar.
Har åkt sedan maj över 500 mil. Kedjan har aldrig varit torr.

Visst hamnar någon liten del på bakfälgen, men i stort fungerar det hela utmärkt.

Kör man "som folk" då är de negativa aspekterna verkligen få.
 

Kjell-Anders

New member
Nu är det ett antal år sedan jag hade kedja, men min sista kedjedrivna hoj hade jag utrustat med Scottoiler. En manick som sakta droppar olja rakt in i kedjans insida, där den av centrifugalkraften åker in i länkarna vid bakdrevet.
Egentligen en synnerligen enkel konstruktion, det enda "svåra" är ventilen som stoppar droppandet när motorn stannar. Scottoiler utnyttjar suget från motorn, men det är också tänkbart med en variant där en magnet slår till och från genom tändningsströmmen.
Som smörjmedel använder Scottoiler en synnerligen exklusiv röd olja, som jag fick reda på var automatlådeolja. En spottstyver på Biltema, en liter räcker livet ut...
Jag använder denna olja även till mina trampcyklar med gott resultat.

Fördelen med kontinuerlig smörjning är inte svår att förstå, har man ställt in lagom droppfrekvens får man optimal smörjning utan att överskott uppstår med onödigt kladd och stänk.

Tidigare var det Fottas mc som saluförde Scottoiler, för den som inte vill uppfinna något liknande eget.
 

eha

New member
Fick hem min Kettenmax premium idag (http://www.kettenmax.com/index.php?....html&XTCsid=07015b99fd868ac4cd17ad34e9e80e20) och provat den. Fungerar bra och var enkel att använda. Kedjan ser helt ny ut efteråt.

Är det bara jag som upplever den som en typisk germansk lösning på en tämligen simpel sak som att rengöra kedjan? Alltså överutvecklad ett par gånger om. Tiden det tar att rigga det där överstiger rengöringstiden på konventionellt sätt. Sedan kommer tiden för fram- och bortplockandet. Inte slipper man ifrån kladdet heller för inte kommer apparaturen ha det utseendet efter att ha tampats med en skitig kedja. Kedjan som kördes i demot var ju ren från början.

Återkom gärna med hur det funkat i verkligheten för dig! Jag klär mig efter uppgiften istället så länge.
 

990 Adventure

New member
Håller med till 100%

Grus fastnar på fett.

Efter att man har rengjort så måste man smörja.

Det bästa är om kedjan är ren och oljad.

Går inte säga eller skriva bättre eller tydligare,rent o välsmort är det bästa och med välsmort menar jag inte massor.

Ställer mej undrande till er som sprayar på skitig kjedja,hur ska det tränga in innanför redan bef smörja som inehåller smuts ?

Ställer en andra fråga till er som tycker att man inte behöver smörja orings kjedjor överhuvudtaget,Hur länge sitter smörjan som är på själva rullen som går mot drevet kvar ?

Nej gör rent med vad som som inte fräter eller torkar ur oringarna,spraja en penetrerande olja som driver ut vatten ur kjedjan typ wd 40 låt stå några tim eller ett par dygn,kjedjan rostar inte,innan nästa åktur helst några tim eller dygn smörjer ni med ett smörmedel avsett för kjedjor,själv föredrar jag maximas produkter,,deras crystal clear ger ett bra utseende men sitter sämre än chainwax,glöm inte torka av överflödig smörja om ni inte vill ha stänk.

funkar för mig på små som stora offroader i ur o skur.;)
 

V Saarela

New member
Jag har bestämt mig för att inte smörja kedjan ALLS.

Ska bli ett kul test. Har sett en Varadero som hade gått 1800 mil. Hans kedja var smord vid 100 mil. Sen smorde dom den vid 1200(fast han sa att dom inte ska göra det)

Inspekterade kedjan innan han sålde hojen vid 1800 mil. Den var som ny och han hade aldrig ens behövt spänna kedjan.

Min hoj?....jo, en Varadero och den har nu gått ca 700 mil.
 

TheGungner

Member
Är det bara jag som upplever den som en typisk germansk lösning på en tämligen simpel sak som att rengöra kedjan? Alltså överutvecklad ett par gånger om. Tiden det tar att rigga det där överstiger rengöringstiden på konventionellt sätt. Sedan kommer tiden för fram- och bortplockandet. Inte slipper man ifrån kladdet heller för inte kommer apparaturen ha det utseendet efter att ha tampats med en skitig kedja. Kedjan som kördes i demot var ju ren från början.

Återkom gärna med hur det funkat i verkligheten för dig! Jag klär mig efter uppgiften istället så länge.

Ordnung muss sein!
Tycker nog att riggandet klart understigen tiden än konventionellt sätt....Två varv med kedjan under ca en minut, sedan var kedjan ren. Hade kunnad genomfört hela arbetet i frack utan att bli skiten (men det gjorde jag inte för jag äger ingen....) Germanerna följer inte utvecklingen -> de leder den.....;)
 

Svalans

New member
S1000rr

Hmmm. Du började alltså ge dig ut o gasa kardanhoj när du var 12år?! Va sa mamma om de?:rolleyes:
 

Hojkul!

New member
Hoj!

Länge sedan någon skrev i denna tråd :)

Som f.d. crossförare kan jag ge mina lärdomar kring kedja utan o-ringar, som rengjordes med högtryckstvätt, blåstes torr med högtryck och smordes med gammal hederlig oljekanna och motorolja. Fungerade alldeles utmärkt!
Allra bäst var det den gången när kedjan omsorgsfullt rengjordes i bad med lösningsmedel och blåstes torr med tryckluft och därefter lades i flytande (uppvärmt) kedjefett. Kedjan blev som ny! :)

För hojarna med o-ringskedja använde jag också högtryckstvätt (av ren lathet sprutades även på kedjan) och o-ringarna smordes därefter med kletig smörjspray. Kedjan såg inget vidare ut, men fungerade klanderfritt :)
Jag drabbades Aldrig av kedjebrott på mina totalt 5 olika crosshojar...

När jag köpte min landsvägshoj -09 hade den rullat 675 mil (årsmodell -03) och kedjan var gaaanska skitig. Gissa om det var skitigt innanför drevkåpan... Så jag har fortsatt smörja o-ringarna med Motul, Castrol och nu STS "Penetrant" smörjmedel. Dock inte kedjerullarna. Tydligen felaktigt vad jag läst i tråden. Jag inbillade mig att det är o-ringarna som måste vara väl smorda för att "gå lätt" mot kedjans "sidor"... fel tänkt?
Om jag minns riktigt så kladdade Castrol rejält och byggde på smutslagret, medan Motul var bättre och STS är verkligen lättflytande!

Nu har hojen och original drivpaket (!) rullat drygt 3000 mil... och jag har justerat spänningen för kedjan 1 (en) gång och smort kedjan var 30-50 mil. Alltid!
Men kedjan är nu för j...a skitig, det måste erkännas. Funderade på hur jag ska få bort alla skit från kedja, drev och närliggande delar. Provade med ett gammalt citronavfettningsmedel (Otroligt effektivt mot all slags smuts och finns inte att köpa längre!) på närliggande delar och det löser smutsen, men knappt.
Helst skulle jag vilja lägga ner kedja och drev i ett bad med lösningsmedel eller liknande! Men det kan jag inte (inget kedjelås och har inget bad för lösningsmedlet) så jag får nog försöka mig på det där med lampolja och borste ändå. Även om någon skrev att det inte är bra, så skriver andra att det är väldigt effektivt. Får väl vara lite försiktig med o-ringarna.

Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.
 
Hoj!

...........Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.

Hej.

Jag kör med Bel Ray Super Clean chain lube på spray som är ett vitt torrt vax. Har använt det i några år. 90% renare än med traditionell "smörja", drar inte till sig skit. Marginellt med rester på bakfälgen!

/Peter
 

adrian_vg

New member
Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.

Som jag förstått det; O-ringkedjor är permanentsmorda och du kan inte göra nåt för att förbättra dess smörjning. Smörjningen du gör av kedjan är för att kedjerullarna ska rulla bättre på dreven. Kedjevax anses väl sitta kvar bättre på rullytorna än en olja. Det är just av det skälet man försöker komma runt problemet med klisterolja eller tjockare olja, typ SAE 90 - för att då den att sitta kvar där den gör nytta på rullarna.

Det har nog sagts redan, men det finns ju i princip två olika skolor map smörjning; Inte smörja alls (eller väldigt, väldigt lite) samt dränka hela kedjan ofta och mycket. Det är lite av en religion, ungefär som vilken olja i motorn som är bäst. :)
 

Bob Sweden

New member
Kedjan lagrar på två ställen:

View attachment 4615
Bild från Renold.

Primärt:
Mellan nit och hylsa. (mellan "bearing pin" och "bush")
Ett slitage i denna primära lagring leder till kedjeförlängning, det vi normalt kallar "slitage".
Det är den här lagringen som på en O-rings kedja är "livstidssmord", O-ringen tätar mellan yttre och inre sidoplåten.
Den inre sidoplåten är i sin tur fast förbunden med den hylsan (bush) så där kommer inga föroreningar in.



Sekundärt:
Mellan rulle och bussning.
Det är denna lagring man kan smörja med spray eller olja tillförd utifrån.

Kedja utan O-ring behöver självklart smörjas externt i båda lagerpunkterna.
O-rings kedjor mår väl av att få lite smörja av O-ringarna också så O-ringarna inte går varma eller slits.


En O-rings kedja är alltså "halvt livstidssmord" och kan säkert leva väldigt länge utan extern smörjning, förutsatt att det är bra kvalitet på det fett som finns i kedjan från fabrik och att tätningarna tål att gå med begränsad smörjning "utifrån".
Är en O-rings kedja dåligt smord "internt" från fabrik är det inte möjligt att få ökad livslängd oavsett hur mycket man smörjer utvändigt.

En dålig O-rings kedja kan alltå inte räddas. Fråga mig inte hur jag vet...
Mer om detta finns här...
 
Last edited:
......En O-rings kedja är alltså "halvt livstidssmord" och kan säkert leva väldigt länge utan extern smörjning, förutsatt att det är bra kvalitet på det fett som finns i kedjan från fabrik och att tätningarna tål att gå med begränsad smörjning "utifrån".....

Avseende ”Bel Ray Super Clean Chain lube” så är det menat för o/x rings kedjor. Den är supertunn och lättflytande vid spraytillfället. På 5 minuter stelnar vaxet.

Det är nog inte att rekommendera att man blötlägger / sprutar på rikligt med avfettnings medel på en o/x rings kedja då den som Bob Sweden säger är permanent smord. Det fördärvar nog mer än det bättrar.

Själv torkar jag av med en naftaavfettnings fuktad trasa samt använder Biltemas förträffliga rengörings borste. Mao väldigt lite slabb….:eek:

Att lämna den helt osmord känns fel i min värld.

/Peter
 
Last edited:
Top