Kedjevård.

Också känt som lacknafta. Billigaste sorten från Biltema edyl duger bra!



+1

Jag bekänner mig till smörja sparsamt-ligan. :cool:

Sparsamt ja, men gärna efter varje längre tur. Som du skrev tidigare så är det nästa att jämförbart med religion.....

Själv är jag nog: - Fundamentalistisk vaxare som även vaxar under sabbat och fasta. :)

Här kommer genvägen till favoritborsten som jag brukar inleda rengöringen med. Funkar bra med vaxad kedja då denna är ganska torr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Kedjeborste-82404/

/Peter
 

Hojkul!

New member
Väcker liv i denna tråd igen :)

Bob Sweden skrev tidigare; "O-rings kedjor mår väl av att få lite smörja av O-ringarna också så O-ringarna inte går varma eller slits."

Jag har nyligen monterat nytt drivpaket på min hoj, och det blev X-ringkedja. Strunt samma, eftersom min fundering är följande:
Materialet i O- eller X-ringar är väl det viktigaste, om man nu vill rengöra och smörja dem?
Någon skrev tidigare att det gjorts ett test på SH (?) och att det där visat sig att lampolja/fotogen inte alls är skadligt för o-ringar.

Grunden bör rimligen vara att ha kunskap om vilket slags gummi x-ringarna i just "min" kedja är tillverkade av, för att veta vilket medel som ska användas för rengöring resp. smörjning. Är det kanske olika material beroende på olika tillverkare? Billig kedja = "dåligt" material i gummit? Dyr kedja = "bra" material i gummit?

Är det någon som har en susning om hur man kan ta reda på vilket material det är i gummiringarna? Ringa EK i Japan kanske... ;-)

I vilket fall kommer jag att införskaffa "Bel Ray Super Clean chain lube", som någon föreslog i ett inlägg. Vax på kedjerullarna låter som ett bra förslag, och om det inte sprätter omkring och skitar ner är det ju en klar fördel.
 

adrian_vg

New member
Jag struntar i vilken sort gummit är och kör med lacknafta ändå. Drivpaketet slits ändå betydligt mer av grus och annat skit som virvlar upp.
 

SGM

Moderator
Lampoljan regerar, snällt och effektivt. :) Min gixxer hade gått 600 mil när jag hämtade den, och det tog en timme att få någorlunda ordning på kedjan första gången, nu tar det 10 minuter.

Folk i allmänhet mosar på ny smörja, men missar att göra rent, resultatet blir sällan helt optimalt... ;) Klet fyllt med grus.

Jag brukar skicka på lite kedjevax om jag vet att jag skall ut i regn och åka, annars gör jag rent med lampolja, och torkar bara av kedjan. Oljan i sig är ju paraffinbaserad och smörjer..
 

SuperRetard

New member
Lampoljan regerar, snällt och effektivt. :) Min gixxer hade gått 600 mil när jag hämtade den, och det tog en timme att få någorlunda ordning på kedjan första gången, nu tar det 10 minuter.

Folk i allmänhet mosar på ny smörja, men missar att göra rent, resultatet blir sällan helt optimalt... ;) Klet fyllt med grus.

Jag brukar skicka på lite kedjevax om jag vet att jag skall ut i regn och åka, annars gör jag rent med lampolja, och torkar bara av kedjan. Oljan i sig är ju paraffinbaserad och smörjer..


Paraffinolja och tandborste?

Back in the days brukade jag lägga kedjan i ett bad med linolja mellan träningarna, men det var ju på kedjelåsens tid.. Inte lika kul att knäcka kedjan för varje körning!
 

Geggamoja

New member
Lampoljan regerar, snällt och effektivt. :) Min gixxer hade gått 600 mil när jag hämtade den, och det tog en timme att få någorlunda ordning på kedjan första gången, nu tar det 10 minuter.

Folk i allmänhet mosar på ny smörja, men missar att göra rent, resultatet blir sällan helt optimalt... ;) Klet fyllt med grus.

Jag brukar skicka på lite kedjevax om jag vet att jag skall ut i regn och åka, annars gör jag rent med lampolja, och torkar bara av kedjan. Oljan i sig är ju paraffinbaserad och smörjer..

Tycker också lampolja funkar fint. Det funkar iaf bättre än att bara skita i kedjan.
 

bsajanne

New member
Jag använder frugans instruktionsbok till Honda 600 cbf 2009. Gör rent kedjan med en borste. Använd växellådsolja och smörj med mjuk borste. Torka av överflödet. Hon har en kanonfin kedja.
Jag har en kedja som tappa sina o-ringar innan jag började med att smörja som Honda rekommenderar men jag är glad att den inte är kasserad.
 

Hojkul!

New member
Jag använder frugans instruktionsbok till Honda 600 cbf 2009. Gör rent kedjan med en borste. Använd växellådsolja och smörj med mjuk borste. Torka av överflödet. Hon har en kanonfin kedja.
Jag har en kedja som tappa sina o-ringar innan jag började med att smörja som Honda rekommenderar men jag är glad att den inte är kasserad.

Vilket rengöringsmedel använder du?
Vilken slags växellådsolja använder du?
Du doppar alltså en liten mjuk borste (mjuk tandborste kanske?) och "smörjer" o-ringarna?
Står det något i boken om hur man ska smörja rullarna, och med vad?
 
Top