MC App

Swedie

Administrator
Personal
Så det är ingen Native App utan en HTML-App?

Det stämmer att det inte är native. Fördelen med "HTML5" och javascript och att ett s.k. framework för mobilapp gör att utvecklingstiden för att stödja flera plattformar minskas drastistkt. Vi hamnar på så sätt inom budget. Men det betyder inte att det är en budget-app. Det mest viktiga är ju att den gör det den ska, och om det då är native eller en inte gör ingen skillnad ansåg vi. Det är mest en grafisk skillnad och ibland hastighet i gränssnittet.

SMC-appen är mer tänkt som en produkt där vi tänkt på funktioner så appen blir användbar för medlemmarna. Vi har dock flera releasedatum framövers för uppdateringar vartefter feedback och buggrapporter kommer in.

Nu när IT-systemen rullar igen bör appen återigen uppdatera sig själv med eventuellt nytt innehåll från SMC-webben.
 

Swedie

Administrator
Personal
Hur bra fungerar den off-the-grid?

Den kräver att du är uppkopplad och har därför inget s.k. offline-läge. Framtida versioner kanske kan hantera offline. Det ändrar ju på en hel del i appen för att den iaf delvis ska fungera offline, vissa saker kommer inte alls fungera offline oavsett.
 

powerglide

New member
Den kräver att du är uppkopplad och har därför inget s.k. offline-läge.
Så jag kan alltså inte följa en rutt om 3G-täckningen suger på vissa delar av den?
Och jag kan inte visa det elektroniska medlemskortet för en systerorganisation utomlands utan att slå på roaming?
Eller ta del av någon annan vital information från SMC-boken utan täckning?
 

Swedie

Administrator
Personal
Så jag kan alltså inte följa en rutt om 3G-täckningen suger på vissa delar av den?
Och jag kan inte visa det elektroniska medlemskortet för en systerorganisation utomlands utan att slå på roaming?
Eller ta del av någon annan vital information från SMC-boken utan täckning?

Jag återkopplar med de som utvecklar appen för att se om exakt hur det fungerar idag och vad vi isåfall kan bättra på.

Hur fungerar Waze, eller andra karttjänster t.ex? Man laddar väl ner kartan via mobildata, så även Google Maps Vägbeskrivning m.fl. Det räcker ju med edge för att få fram någon typ av karta, därefter är det GPS-en som styr position på kartan.

Offline-läge för platser/kalender är iaf definitivt något att bevaka hur det fungerar i 1.0. Appen utgår alltid från vart man är just nu, för att sen räkna ut vad som är i närheten. Så den hämtar liksom nytt hela tiden. Vi får låta version 1.0 utse huruvida detta fungerar i praktiken eller inte och om det får massiv kritik så får vi tänka om på den biten!

Inget är omöjligt, så se möjligheterna istället! Vi har en bra kontakt med utvecklarna, så bli inte för nerstämd om vi eventuellt itne har allt rätt till 1.0 :)
 

gundj

New member
Jag tycker det är rätt enkelt.
Först och främst, allt som du kommer åt i SMC-boken utan uppkoppling ska man komma åt i appen också, annars faller ju grundidén om en ersättare till boken.

Allt annat som appen kan göra, spåra körningen, osv är ju det som normalt kallas utveckling, d v s något blev bättre idag än igår.

Vad jag absolut vill ha är möjligheten att ringa direkt ur appen, står det ett nummer till någon / något så vill jag peka på det och ringa upp.
Det verkar vara ont om telefonnummer till hotell bl a. Om man skriver in en beskrivning så är väl telefonnumret dit bra att få med?
 

Salvion

New member
Det är en fruktansvärt dålig instruktion att följa och den verkar inte heller fungera för mig åtminstone, när man reggar sin använadare på appsidan och skall sedan logga in hoppar den hela tiden tillbaka till startsiddan, det syns ej heller i instruktionen att du skall skriva hela året i ditt födelsenummer ÅÅÅÅMMDDXXXX, och då har jag ännu inte provat appen..
 

gundj

New member
"Surfa in på www.svmc.se via din iPhone. Klicka på ”Visa menyn”. Logga därefter in på ”Mitt konto” som du hittar i menyn till vänster på displayen. Om du inte ändrat lösenord är det ditt 12-siffriga personnummer. När du gjort detta syns länken ”Ladda ner SMC-Appen!”"
 

powerglide

New member
Ett kraftigt önskemål som inte borde vara så svårt att implementera...
En 112 knapp som presenterar din nuvarande position i SwedRef99 koordinator :tummenupp

När man står där med Smartphonen i näven och ska ringa ambulans åt kompisen är det inte lätt att komma ihåg vad den lilla byn heter som man precis passerat.
Den finns garanterat inte utsatt på GPS-kartan i alla fall.

Den sidan får gärna även ha en enkel check/minneslista som går att bocka för (fyller i tidpunkt automagiskt?) i stil med:

- Säkra platsen
- Kontaktbar
- Larma
etc.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Senaste nytt är att den gick på granskning för nån vecka sedan. Varför den blivit så fördröjd att komma igenom Apples kö är ett mysterium. Men "när som", bör den synas!
 

Motormannen

New member
Trafikverket och Sveriges Åkeriföretag har appen LiveTrafik som är öppen både för deras vägrapportörer och allmänheten. Där kan du fastställa position, ta foto och rapportera in allt från slut på toapapper på rastplats till olyckor och det går direkt till närmaste TLC som kan vidarebefordra till vägassistans, radio, polis m.fl.
http://www.trafikverket.se/Kontakta...-inrapportering-av-trafikstorningar-pa-vagen/
http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/Vagrapportor/
 

Swedie

Administrator
Personal
Den är tyvärr inte ute ännu av olika anledningar. Såklart inte bra alls. Det kämpas för att få ut den.
 
Top