Vettvilling ??????

Olle Å

New member
Nu har det dykt upp en ny vettvilling efter Ghostriderconcept, denna gång i Värmland. ( inte jag ). Att köra fort är en sak men att göra dessa omkörningar osv. är ju obota dumt. Att riskera andra är ju oförlåtligt. Att köra så fort i skogsområden är ju kanske modigt med tanke på alla älgar, men med den farten är ju chansen liten att träffa på en älg, men..........
OK hastihetsgränserna verkar ju i en del fall vara lite inkonsekventa, men i en del fall är de ju till för att skydda andra trafikanter.
kolla You Tube: mc Munkfors Sunne
En tokighet är ju annars publiciteten runt detta, vilket leder till flera wannabee dyker upp.
Det brukar ju förekomma viss självsanering i branschen efter ett tag och då går intrsset ner.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Vi får bara hoppas att när dåren kör i hjäl sig att han inte tar någon med sig. Jag orkade inte titta på hela filmen för det var bara för dumt.
 

Moddan

New member
Jo,d e sanslöst vilka dårar vi har omkring oss på vägarna.Kan bara instämma med Jan-olovj att om och när något händer,att han då bara släcker sitt eget ljus och inte tar någon annan oskyldig med sig.
 

Marie

Banned
Mina två första tankar kring detta:
1) Härmed bevisas att hastighetsgränserna i Sverige är ALLDELES för lågt satta.;)
2) Detta är säkert resultatet av flitigt deltagande i BKK hos SMC...:p
 

Pathfinder_5555

New member
Det är väl publiceringen då, annars tycker jag inte han känns helt unik i jämförelse mot vissa av dem man möter emellanåt.
Killar som han verkar ju inte direkt ligga sömnlösa inför tanken att delvis eller helt skymda utfarter finns lite här & där...men det är väl en kick det med kanske..vad vet jag...inte veta vad som döljer sig bakom nästa krön...inte min kopp m te i alla fall :rolleyes:
 

eha

New member
Den där tar om inte en halvblindhalvdövstelnacke (finns++ här i värmeland du sköna..) så efterdyningarna till vargjakten II kål på.. Mtp att viltolyckorna ökat 30% bara senaste året och tjyfjakten kan röra sig obemärkt numera. :eek: Ser "fram" emot nästa säsongs trafikviltsiffror.. Man får väl vara glad att inte fler jyckar springer på vägarna utanför säsong (under mc-säsong). Hobby mot hobby..
 

Kawasaki

New member
Han hade passande namn i slutet av filmen INSANE jag hoppas att han inte tar med sig någon annan då det smäller till för det gör det till slut, mot slutet av filmen gör han en omkörning i ytterkurva i drygt hundra och ingen sikt man väntade bara att en bil/lastbil skulle dyka upp där.
han har absolut ingen respekt för medmänniskor, om han nu söker kickar varför inte rysk roulett det borde funka. man blir så förbannad då man ser filmen tänk om det hade dykt upp en gångtrafikant ,cycklist eller det vill man inte ens tänka ett barn.
 

Moddan

New member
Läste om mannen som talar med hundar,han har enligt sig själv ALDRIG misslyckats med en hund.Skulle kanske varit bra med en-Mannen som talar med ÄLGAR-Mannen som talar med RENAR-Manen som talar md 70+ bilförare--Mannen so talar med VETTVILLIGA motorcyklister m.m.Då skulle vi kanske sluppit olyckor.
 

swischmc

New member
Läste om mannen som talar med hundar,han har enligt sig själv ALDRIG misslyckats med en hund.Skulle kanske varit bra med en-Mannen som talar med ÄLGAR-Mannen som talar med RENAR-Manen som talar md 70+ bilförare--Mannen so talar med VETTVILLIGA motorcyklister m.m.Då skulle vi kanske sluppit olyckor.

Tummen upp!!
 

HåkanP

New member
Den där tar om inte en halvblindhalvdövstelnacke (finns++ här i värmeland du sköna..) så efterdyningarna till vargjakten II kål på.. Mtp att viltolyckorna ökat 30% bara senaste året och tjyfjakten kan röra sig obemärkt numera.

? Fattar inte. Vad menar du?:confused:
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Mina två första tankar kring detta:
1) Härmed bevisas att hastighetsgränserna i Sverige är ALLDELES för lågt satta.;)
2) Detta är säkert resultatet av flitigt deltagande i BKK hos SMC...:p

Enligt studierne som SMC presenterade på Transportforum i veckan, får jag väl kommentera:

1. Marie, du delar synpunkt med 6 av 10 motorcyklister som fick frågan om syn på hastighets gränserna. I studien om SMCs fortbildningar, bör man även komne ihåg att frågan ställdes innan att hastighetsgränserna sattas ner under året.

2. Jag vett inte vem fart-fantomen är, och jag kan inte kolla om det är honom som har svaret på frågan i Fortbildningsstudien - men, endast 1% ville gå på SMC kurs för att lära sig att köra fortare..
 

Moddan

New member
Jag har själv sett deltagare som kommit från SMCs kurs och helt klart kört VÄLDIGT inspirerat "fort".Att enbart 1 % skulle gå kursen för att lära sig köra fort är ju inte min uppfattning,men vad ska dom svara,det skulle ju inte sett bra ut ifall dom sagt att dom går kursen för att lära sig köra fort.Jag skulle ju själv aldrig i mitt liv anmäla mig till en SMC kurs för att inte få lov att använda speglar och mätare och om nu detta skulle främja säkerheten varför inför då inte körskolorna att man ej får lov att använda dessa viktiga instrument ? När SMCs kurser blir en direkt uppföljning av vad körskolorna lär ut och följer skolornas utbildningsplan då kan jag tänka mig att delta.Har själv kört långtradare ett antal år så jag vet vad jag pratar om vad gäller bl a användning av speglar och hur enormt viktigt detta är att man har detta i ryggmärgen.Vet oxå dom som kört från er kurser med fortsatt tejpade speglar ute i trafiken,att detta skulle göra en till bättre förare har jag svårt att se.Skulle SMCs kurser istället truga i deltagarna i hur enormt viktigt det är att använda sina speglar,ja,då är chansen större att detta beteènde även följer med ut i den allmäna trafiken.Sen är det ju så att vi som kör mc är lite av "bovar"i trafiken enligt många trafikanter,så att lära ut ett beteende som sedan ej gäller i trafiken är ju enbart att hälla vatten på deras kvarnar.Tyvärr är det ju så att DEN ENDA % du talar om,ja,DEN ENDA %en gör skit för ännu fler %.Detta kan ju vara något att tänka på för att vi mc förare ska accepteras mer.Jag vill även påpeka att SMC i övrigt gör ett stort och viktigt arbete för oss på två hjul.
 

ezzo

New member
Mina två första tankar kring detta:
1) Härmed bevisas att hastighetsgränserna i Sverige är ALLDELES för lågt satta.;)
2) Detta är säkert resultatet av flitigt deltagande i BKK hos SMC...:p

Nä.. någon SMC kurs är jag mycket ifrågansättande till om personen gått...
Då hade han kunnat hålla högre hastighet genom kurvor, fått mer hastighet med sig ur kurvorna.. och ändå kunna hålla sitt spår.

Denna film visar exakt vad vi som människa gör när vi tycker att det går fort... Vi svänger för tidigt och driftar ut i mötande trafik i utgången på kurvan. Det visar också att föraren inte heller aktivt använder blicken för att placera sin mc på rätt ställe i ingången, mitt i och i utgången på kurvan.

Om föraren har gått kurs.. Då har han inte förstått tekniken.


Förövrigt kan jag bara påpeka att just denna tråd har precis gett filmskaparen precis de han vill ha. UPPMÄRKSAMHET.
 

ezzo

New member
Jag har själv sett deltagare som kommit från SMCs kurs och helt klart kört VÄLDIGT inspirerat "fort".Att enbart 1 % skulle gå kursen för att lära sig köra fort är ju inte min uppfattning,men vad ska dom svara,det skulle ju inte sett bra ut ifall dom sagt att dom går kursen för att lära sig köra fort.Jag skulle ju själv aldrig i mitt liv anmäla mig till en SMC kurs för att inte få lov att använda speglar och mätare och om nu detta skulle främja säkerheten varför inför då inte körskolorna att man ej får lov att använda dessa viktiga instrument ? När SMCs kurser blir en direkt uppföljning av vad körskolorna lär ut och följer skolornas utbildningsplan då kan jag tänka mig att delta.Har själv kört långtradare ett antal år så jag vet vad jag pratar om vad gäller bl a användning av speglar och hur enormt viktigt detta är att man har detta i ryggmärgen.Vet oxå dom som kört från er kurser med fortsatt tejpade speglar ute i trafiken,att detta skulle göra en till bättre förare har jag svårt att se.Skulle SMCs kurser istället truga i deltagarna i hur enormt viktigt det är att använda sina speglar,ja,då är chansen större att detta beteènde även följer med ut i den allmäna trafiken.Sen är det ju så att vi som kör mc är lite av "bovar"i trafiken enligt många trafikanter,så att lära ut ett beteende som sedan ej gäller i trafiken är ju enbart att hälla vatten på deras kvarnar.Tyvärr är det ju så att DEN ENDA % du talar om,ja,DEN ENDA %en gör skit för ännu fler %.Detta kan ju vara något att tänka på för att vi mc förare ska accepteras mer.Jag vill även påpeka att SMC i övrigt gör ett stort och viktigt arbete för oss på två hjul.

Och du är alltid ett föredömme när du framför fordon?
Din förståelse för varför speglar tas bort och hastighetsmätare tejpas är lika med noll.
En person på en kurs som tittar i backspegeln är en stor fara för de andra deltagarna. Därför att personen spenderar mer tid på att titta i sina speglar än att fokusera på att köra hojen och just därför SKAPAR OLYCKOR.
VI HAR SETT DET FÖR MÅNGA GÅNGER.

Speglar och hastighetsmätare kan ge information till dig som förare på ALLMÄN VÄG.. Men det ger dig ingen information du behöver när du kör MC på en bana.

Det är så underbart att läsa inlägg från insnöade individer som sitter och dömmer andra utan att själv ens ha "provat på". Gå en kurs och vi ska sen kunna ta en diskussion om detta.. Eller är det så att ni är så enormt duktiga på att framför en mc att ni abslut inte kan lära er mer. Som dessutom skulle göra dig till en ÄNNU säkrare motorcyklist.
Eller sanningen är kanske snarare den att DU ÄR RÄDD FÖR ATT DU SKALL GÖRA BORT DIG. ATT DET SKULLE VISA SIG ATT DU ALLA ANDRA FAKTIST ÄR BÄTTRE ÄN DIG ATT KÖRA HOJ????

Endast 1% går en kurs för att bli snabbare. ENLIGT STUDIER.
Det säger inte speciellt mycket då DU inte har en aning om varför de vill bli snabbare..
Jag kan nämna personer som kört hoj i många år.. Som kommit till våra kurser för att de inte ens kunnat köra skyltad hastighet på favoritvägarna..

Sen är det så att de allra flesta kommer till våra kurser för att det är kul att köra hoj. Man vill lära sig mer, bli säkrare på hojen mm mm. Att man sen kan köra snabbare blir en "bonus" Men det är INTE därför de kommit till våra kurser.

Kryp ner under samma sten Marie komit fram från. Välkommen tillbaka när du provat en kurs och vet vad det handlar om.
 

Moddan

New member
Och du är alltid ett föredömme när du framför fordon?
Din förståelse för varför speglar tas bort och hastighetsmätare tejpas är lika med noll.
En person på en kurs som tittar i backspegeln är en stor fara för de andra deltagarna. Därför att personen spenderar mer tid på att titta i sina speglar än att fokusera på att köra hojen och just därför SKAPAR OLYCKOR.
VI HAR SETT DET FÖR MÅNGA GÅNGER.

Speglar och hastighetsmätare kan ge information till dig som förare på ALLMÄN VÄG.. Men det ger dig ingen information du behöver när du kör MC på en bana.

Det är så underbart att läsa inlägg från insnöade individer som sitter och dömmer andra utan att själv ens ha "provat på". Gå en kurs och vi ska sen kunna ta en diskussion om detta.. Eller är det så att ni är så enormt duktiga på att framför en mc att ni abslut inte kan lära er mer. Som dessutom skulle göra dig till en ÄNNU säkrare motorcyklist.
Eller sanningen är kanske snarare den att DU ÄR RÄDD FÖR ATT DU SKALL GÖRA BORT DIG. ATT DET SKULLE VISA SIG ATT DU ALLA ANDRA FAKTIST ÄR BÄTTRE ÄN DIG ATT KÖRA HOJ????

Endast 1% går en kurs för att bli snabbare. ENLIGT STUDIER.
Det säger inte speciellt mycket då DU inte har en aning om varför de vill bli snabbare..
Jag kan nämna personer som kört hoj i många år.. Som kommit till våra kurser för att de inte ens kunnat köra skyltad hastighet på favoritvägarna..

Sen är det så att de allra flesta kommer till våra kurser för att det är kul att köra hoj. Man vill lära sig mer, bli säkrare på hojen mm mm. Att man sen kan köra snabbare blir en "bonus" Men det är INTE därför de kommit till våra kurser.

Kryp ner under samma sten Marie komit fram från. Välkommen tillbaka när du provat en kurs och vet vad det handlar om.

Du har kanske helt rätt i att man ska fokusera på körningen och inte på speglar och mätare för att inte orsaka en allvarlig olyka,men detta gäller då man KÖR PÅ BANA.Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken,och där gäller andra regler.Att lära sig ett körbeteende som emotsäger det som gäller i trafiken och att sedan försvara detta oxå är ju ren parodi.Jag tror mycket väl att kurserna är bra och att det är duktiga ledare det betvivlar jag inte,men ska du bli bättre i trafiken MÅSTE du lära dig dom regler som gäller där och inget annat.Sen är det inget vidare vuxet och påstå att jag alltid är ett föredömme i trafiken utan alla gör vi ju fel,vi är ju mänskor alla både du och jag.
 

bivius

New member
Jag har själv sett deltagare som kommit från SMCs kurs och helt klart kört VÄLDIGT inspirerat "fort".Att enbart 1 % skulle gå kursen för att lära sig köra fort är ju inte min uppfattning,men vad ska dom svara,det skulle ju inte sett bra ut ifall dom sagt att dom går kursen för att lära sig köra fort.Jag skulle ju själv aldrig i mitt liv anmäla mig till en SMC kurs för att inte få lov att använda speglar och mätare och om nu detta skulle främja säkerheten varför inför då inte körskolorna att man ej får lov att använda dessa viktiga instrument ? När SMCs kurser blir en direkt uppföljning av vad körskolorna lär ut och följer skolornas utbildningsplan då kan jag tänka mig att delta.Har själv kört långtradare ett antal år så jag vet vad jag pratar om vad gäller bl a användning av speglar och hur enormt viktigt detta är att man har detta i ryggmärgen.Vet oxå dom som kört från er kurser med fortsatt tejpade speglar ute i trafiken,att detta skulle göra en till bättre förare har jag svårt att se.Skulle SMCs kurser istället truga i deltagarna i hur enormt viktigt det är att använda sina speglar,ja,då är chansen större att detta beteènde även följer med ut i den allmäna trafiken.Sen är det ju så att vi som kör mc är lite av "bovar"i trafiken enligt många trafikanter,så att lära ut ett beteende som sedan ej gäller i trafiken är ju enbart att hälla vatten på deras kvarnar.Tyvärr är det ju så att DEN ENDA % du talar om,ja,DEN ENDA %en gör skit för ännu fler %.Detta kan ju vara något att tänka på för att vi mc förare ska accepteras mer.Jag vill även påpeka att SMC i övrigt gör ett stort och viktigt arbete för oss på två hjul.

Ja, att hålla utbildning baserat på många års erfarenhet måste ju vara helt fel... Kom igen när du har erfarenhet av att utbilda på bana, då ska jag ta dina synpunkter på allvar
Marie, du kanske ska hålla en kurs i vidskepelsen betydelse för trafiksäkerheten med tanke på dina tidigare inlägg i ämnet.
I övrigt hänvisar jag till tidigare debatter i ämnet där många har förklarat hur och varför vi gör som vi gör.

Ezzo, bra rutet!
 

bivius

New member
Du har kanske helt rätt i att man ska fokusera på körningen och inte på speglar och mätare för att inte orsaka en allvarlig olyka,men detta gäller då man KÖR PÅ BANA.Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken,och där gäller andra regler.Att lära sig ett körbeteende som emotsäger det som gäller i trafiken och att sedan försvara detta oxå är ju ren parodi.Jag tror mycket väl att kurserna är bra och att det är duktiga ledare det betvivlar jag inte,men ska du bli bättre i trafiken MÅSTE du lära dig dom regler som gäller där och inget annat.Sen är det inget vidare vuxet och påstå att jag alltid är ett föredömme i trafiken utan alla gör vi ju fel,vi är ju mänskor alla både du och jag.

Vi lär ut körteknik, inte trafikmärken.
 

Petra

Super Moderator
Du har kanske helt rätt i att man ska fokusera på körningen och inte på speglar och mätare för att inte orsaka en allvarlig olyka,men detta gäller då man KÖR PÅ BANA.Jag trodde att SMCs kurser gick ut på att man skulle förbättra de regler och lagar som gäller ute i den allmäna trafiken,och där gäller andra regler.Att lära sig ett körbeteende som emotsäger det som gäller i trafiken och att sedan försvara detta oxå är ju ren parodi.Jag tror mycket väl att kurserna är bra och att det är duktiga ledare det betvivlar jag inte,men ska du bli bättre i trafiken MÅSTE du lära dig dom regler som gäller där och inget annat.Sen är det inget vidare vuxet och påstå att jag alltid är ett föredömme i trafiken utan alla gör vi ju fel,vi är ju mänskor alla både du och jag.

Nu är det väl så här att man lär sig trafikregler mm. på trafikskolor och man lär sig att köra och hantera sin motorcykel på ett trafiksäkert sätt på SMC:s kurser.
 
Last edited:
Top