Vad skulle locka DIG till en RR-tävling?

SuperRetard

New member
Först av allt, jag förutsätter att vi talar om internationell status pâ tävlingarna, dvs att âtminstonde nâgon är en deltävling i MotoGP.
Sedan krävs nog att minst en förare i GP är svensk.
Lânglopp tror jag pâ för att engagera fler. Möjlighet till kringaktiviteter är viktigt.
Att betala för o se ett gäng glada amatörer snurra runt pâ en bana har jag ingen som helst lust med.
Samma sak med klasserna, utan rejäl bredd fâr det vara, att se endast moppar snurra runt kvittar.
Det krävs nog ocksâ att tidningarna skriver mer om sporten och spelbolagen öppnar upp för lite betting. Det skapar intresse hos fler än de redan frälsta MC-âkarna.

MotoGP är en önskedröm, inte ens om cirkusen skulle VILJA köra i lilla sverige så är banorna godkända. Det skulle i den bästa av världar vara tänkbart framåt 20-talet eller så.

Vi kanske inte har förare av den kalibern, MEN det bjuds på riktigt bra racing trots att tempot rakt igenom är lägre.

Jag har inte engagerat mig i det här tidigare, men fascineras över situationen när så många som är djupt invlverade ändå besitter kompetenser som skulle räcka långt om de bara nyttjades för den här saken.
Den mediala frågan är om inte avgörande, så viktig för att skapa ett intresse utifrån. Att se till att lokalpress, lokal-tv osv är på plats både inför och under race torde inte vara alltför svårt då de gör vad som helst för att få fylla lite utrymme i sina tämligen innehållslösa upplagor.
 

Pia

New member
Hej alla RR-intresserade.
Ni vet väl att SMC faktiskt anordnar en raceträff varje sommar på Gelleråsen?
EM i roadracing går av stapeln sista helgen i Juli varje år. Ett samarbete mellan Västmanland, Örebro och Värmland, gör att vi kan träffas under helgen
och titta på tävlingen, köra själva under lunchuppehållet och festa till live-musik. Det finns mat/öl-tält hyfsat fräsch sanitet och tältplatser. Vill man inte tälta kan man ju bo inne i Karlskoga på hotell, ta med husvagn om man så vill.
Det finns go-cart bana, lekar och allmänt fint umgänge under denna helg.
I år hade vi dessutom återförsäljare på plats. Ett gäng studenter från en teknisk högskola hade byggt en bromsbänk, där man testa sin hoj för en hundring. Nästa år hoppas vi kunna få dit ännu fler säljare.
Ett mycket trevligt arrangemang.
Allt detta får man för 200:- om man är medlem.

Pia Thulin
Ordf. SMC-Västmanland
 

TKH

New member
Kanske är det så att aktiviteten måste öka från de riktiga entusiasterna
innan man kan förvänta sig att få "allmänheten" att komma till racen :).
Jag tror lite på detta. De som redan kan måste sprida sin entusiasm till fler.
Man kan göra detta på många sätt. Jag tror på att öppna banorna mer för allmänheten.
Att det går att köra de flesta dagar med instruktörer(entusiaster) på plats för en billig peng.
Att det finns kunnigt folk på plats (entusiaster) som kan intressera sig för de allmännas hojar, menar
med det plats att meka på och en som hjälper svensson meka.
Att det finns hojar från återförsäljare att pröva/köpa på vissa dagar/tider.
Att man kanske t.o.m. kan hyra ett garage (låsbar container) att härbärgera sin hoj i sidan om banan, på korttid eller långtid.
Kontentan är att öka tillgängligheten för de som ligger snäppet under entusiasterna.
De kommer sedan bli mer av en entusiast och i sin tur dra dit mer folk.

När det sedan blir tävlingsdags.
I somras var det gratis inträde på Knutstorp, tror Hyllinge MC sponsrade det, och vad jag tyckte massor av folk.
Har dock inget att jämföra med då det var premiär för mig och kanonväder.
Nu blev det inte riktigt gratis eftersom det kostade att parkera hojen men jag tror kontentan
av det är att ha det billigt så kommer folk.

En annan sak är att förbättra det som redan finns, som omnämns i tråden, som mat, skydd för sämre väder, bajamajor osv.
Tror inte på öltält, fest osv. Det har man så mycket av redan.

Efterlyser fler program på tv om mc, tävlingar, ja allt inom hojvärlden. OCC börjar bli tradigt att glo på i längden nu.

Ni får förlåta mig om saker jag rabblat på om redan finns. Har som sagt bara varit på RR en gång, i somras, och då upptäcker man väl inte allt.
 
Ämnet är uppe till diskussion åtminstone någon gång om året på SH, och härom året nappade jag på en tråd där och beskrev vad som är prioriterat för mig/oss när det gäller RR-tävlingsbesök. Nu hittar jag inte det inlägget, så jag tar huvuddragen igen. :)

(Mycket) grovt förenklat så fungerar allt som drar publik till STCC precis tvärtom på mig och frun. Vi åker på så många SO/SM-race vi får tillfälle till, främst i Falkenberg, Anderstorp och Knutstorp, och vi gör det för att vi gillar racen. Vi gillar att betala ett rimligt biljettpris (läs: inte över hundringen), ha tillgång till toa/bajamajor och enkel mat - enbart korv räcker inte men en tallrik chili con carne eller motsvarande duger fint, och njuta av en lång heldag med många klasser och stora startfält. VIP-byar, VIP-läktare, gridshows och långa pauser med orelaterade sidoarrangemang är direkt avtändande.

Prioriterade faktorer är:

Rimligt biljettpris
Många klasser
Stora startfält
Högt tempo (raska prisutdelningar, raska bärgningar etc)
Bra och initierade kommentatorer
Bra sikt över så stor del av banan som möjligt från publikplats
Tillgång till tids- och startlistor

Faktorer vi ryggar för:

VIP-whatever (tält, områden, läktare etc med sponsorer och gäster mer intresserade av skumpa och mingel än av racingen)
Dyra biljetter
Dyr mat
Dyra fyrfärgstryckta (och därmed som regel delvis inaktuella) program
Långa toaköer
Långa matköer

Det kan förstås finnas en intressekonflikt mellan önskan att locka mer publik som ännu inte "fastnat" för RR och att locka mer "redan frälst" publik. Den första gruppen kan möjligen lockas, eller antas bli lockade, av saker som den andra gruppen helst vill vara utan. Där får man ha litet fingertoppskänsla helt enkelt.
 

AndersX

New member
Svar på frågan: "Vad skulle locka DIG till en RR-tävling?"

Helt spontant skulle jag svara -Ingenting.

Med lite eftertanke finns det två fall som får mig dit
1. Jag blir inhyrd i jobbet, jag har faktiskt jobbat på två RR-tävlingar kom jag på. (Jobbar med TV-produktion)

2. Att jag får möjligheten att köra själv.

Jag är urusel som publik, jag är snart 50 och har aldrig frivilligt sett en hel fotboll- eller ishockeymatch, vad är vitsen? Jag har lite svårt att förstå tjusningen med att titta på andra som utövar idrott eller motor-sport, jag tränar och sportar gärna själv, kör enduro eller på bana, men att för nöjes skull titta på andra som gör samma sak ger mig ingenting.

Så sorry, mig får du inte dit. Jag kör hellre själv, tillsammans med mina kompisar :D

/A.
 

Avarage

New member
Helt spontant skulle jag svara -Ingenting.

Med lite eftertanke finns det två fall som får mig dit
1. Jag blir inhyrd i jobbet, jag har faktiskt jobbat på två RR-tävlingar kom jag på. (Jobbar med TV-produktion)

2. Att jag får möjligheten att köra själv.

Jag är urusel som publik, jag är snart 50 och har aldrig frivilligt sett en hel fotboll- eller ishockeymatch, vad är vitsen? Jag har lite svårt att förstå tjusningen med att titta på andra som utövar idrott eller motor-sport, jag tränar och sportar gärna själv, kör enduro eller på bana, men att för nöjes skull titta på andra som gör samma sak ger mig ingenting.

Så sorry, mig får du inte dit. Jag kör hellre själv, tillsammans med mina kompisar :D

/A.

Hmm, utan att på något sätt förringa din ståndpunkt eller din syn borde ju samma resonemng innebär att det sällan, med dagens tv-utbud på svenska kanaler, inte blir så mycket tittande på fredag/lördag/söndagskvällar enär det är ena musiktävlingen, realitytävlingen efter den andra! ;)
 

AndersX

New member
Hmm, utan att på något sätt förringa din ståndpunkt eller din syn borde ju samma resonemng innebär att det sällan, med dagens tv-utbud på svenska kanaler, inte blir så mycket tittande på fredag/lördag/söndagskvällar enär det är ena musiktävlingen, realitytävlingen efter den andra! ;)

Du har helt rätt, i det avseendet är väl bra att vi är en minoritet. :D

Jag tillförde mitt svar till debatten för att visa att det finns folk som inte går igång på att vara åskådare även om man är en inbiten utövare.

Jag har av andra skäl varit på flera evenmang, tex fotbollsmatcher och stadium-cross med sönerna för att vara en god far. Tillsammans med kompisar gått på speedway för att vara social och en trevlig prick. Vill man locka mer än hard-core publiken så behövs kringarrangemang av olika slag, öltält, trestjärniga resturanger, hoppborgar, artistuppträdnaden eller vad man nu hittar på. Alla är inte "fanatiska anhängare" av "vilken-sport-det-nu-må-vara"

/A.
 
Vill man locka mer än hard-core publiken så behövs kringarrangemang av olika slag, öltält, trestjärniga resturanger, hoppborgar, artistuppträdnaden eller vad man nu hittar på.
...vilket ju alltså är ett övertydligt exempel på intressekonflikten jag nämnde ovan. Öltält och hoppborgar etc skulle direkt leda till att jag, min fru och flera av våra RR-intresserade vänner skulle besöka betydligt färre tävlingar än idag. Men det kanske är en ytterlighet som man hamnar i om man uttryckligen vill locka så mycket folk som möjligt - ett stort och brett utbud av kringarrangemang som artistframträdanden, provkörningstillfällen av nya hojmodeller, olika restauranger, öltält, halländskt/ukrainskt tivoli, varietétält med skäggiga damen, och så kanske nåt hojrace för syns skull under lunchen... :rolleyes:

Förresten, någon önskade sig fler långlopp tidigare i tråden. Där säger jag emot, långlopp är nog med handen på hjärtat bland det minst publikintressanta om man skall rangordna inom RR. Efter en halvtimme och nåt depåstopp finns det ju inte en chans för en åskådare att hänga med i racet som sådant förutom i enstaka dueller. Däremot är långlopp á la ERF klockrent för att engagera fler aktiva.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
...vilket ju alltså är ett övertydligt exempel på intressekonflikten jag nämnde ovan. Öltält och hoppborgar etc skulle direkt leda till att jag, min fru och flera av våra RR-intresserade vänner skulle besöka betydligt färre tävlingar än idag. Men det kanske är en ytterlighet som man hamnar i om man uttryckligen vill locka så mycket folk som möjligt - ett stort och brett utbud av kringarrangemang som artistframträdanden, provkörningstillfällen av nya hojmodeller, olika restauranger, öltält, halländskt/ukrainskt tivoli, varietétält med skäggiga damen, och så kanske nåt hojrace för syns skull under lunchen... :rolleyes:


Dessvärre för dig så är du i sak inte det minsta intressant för utövarna och sporten. Även om det själsligt är kul med "kompetenta" supportrar, så ger de inga sponsorer, de skapar inte högre säkerhet på banorna och de förbättrar inte möjligheterna att få se svenska namn i världseliten.

Du säger det själv, låg entré och ingen trängsel.. Det är lika med låga intäkter vilket är precis vad som måste ändras för att sporten ska få sig ett namn igen.

Mkt folk så att evenemangen i sig kan bli bättre, då kan man ta ngt mer betalt med bibehållet nöjda besökare. DÅ kommer sponsorerna i högre grad, sporten tar ytterligare ett steg och rätt som det är så står STCC som supportklass under Pro SBK :D.

Liksom i alla materialsporter krävs publik, sponsorer, media och snälla föräldrar för att lyckas.. Och jag vill verkligen se nån lyckas snart. Känns på nåt sätt trist att Backlund tackade nej till vinstkontraktet från PSBK.
 

Ove 60+

Active member
Jag tror att det enda sättet att få upp intresset för motorsport i riket är att det visas på TV. Och då skall det vara sånt som är aktuellt i vårt närområde. Finge motorsport samma utrymme som hockey och fotboll skulle vi säkert ha några världsmästare på gång.

Jag har dessvärre abonerat på Viasat ett par år. Trodde att deras motorkanal skulle vara något men det enda som är intressant är MotoGP + några få andra snuttar då och då.
Mest handlar det om amerikanska tävlingar med bil på ovalbana hundratals varv och det är inte det minsta kul för mig. Red Bull Harescrambel eller vad det heter där gubbarna baxar hoj genom okörbara stenrösen är mera kraftsport än motorsport. Tävling med flygplan är inte heller det så jordnära. :(

Tar gärna emot tips var man kan se MC-racing av klass.
 
Dessvärre för dig så är du i sak inte det minsta intressant för utövarna och sporten. Även om det själsligt är kul med "kompetenta" supportrar, så ger de inga sponsorer, de skapar inte högre säkerhet på banorna och de förbättrar inte möjligheterna att få se svenska namn i världseliten.
Nej, det är förstås en aspekt.
Det går att jämföra med exempelvis musikindustrin, där det också finns olika bevekelsegrunder för att verka. Somliga musicerar primärt för att det är kul och gläds extra mycket när det går bra ekonomiskt och medialt, andra musicerar primärt för att bli kända och tjäna pengar. Jag antar att båda varianterna har sitt berättigande, och det är kanske uppenbart att jag själv lockas mest av den första kategorin. :)
Mkt folk så att evenemangen i sig kan bli bättre, då kan man ta ngt mer betalt med bibehållet nöjda besökare.
Och där sätter du ju fingret på huvudfrågan igen - den om vad som skulle göra ett roadracingevenemang bättre. Och mitt svar kan bara bli mer roadracing.

Man kanske kan dra ytterligare en parallell till musikindustrin.
Vad, på en konsert med ditt favoritband, skulle göra evenemanget bättre?
Skulle mjuk matta på parkett vara en sådan faktor, eller möjligheten att beställa supé under första set? En trubadur i foajén? Eller skulle det primära kanske helt enkelt vara att se bandet, gärna så mycket/länge som möjligt?

Så backar man ett steg och frågar sig hur man skulle kunna locka även dem som inte är intresserade av bandet ifråga. Jo, de skulle nog kunna nappa på supén, kanske i en loge med glasruta så man inte störs för mycket av musiken. En trubadur i foajén skulle vara trevligt, kanske med Creedencerepertoar som är så mysigt, och kanske någon trollerishow utanför arenan dit man kan gå om man vill ha litet omväxling under konserten. Självklart säljer man även golvyta till lokala företagare som har målgrupper bland konsertbesökarna, alla behöver ju Super 10, Aloe Vera, glasögonputs och Mary Kay. Räcker inte foajéytan kan man ta parkettyta i anspråk inne på arenan.

Att biljettpriset kanske behöver höjas från 400 till 800 kr spelar ingen roll för den kategorin, de får ju en helkväll med totalupplevelse. Nettointäkten kanske dessutom stiger från 150 till 250 kr, vilket kan gå direkt in i arrangörens verksamhetsbudget för att skapa ytterligare arrangemang med ännu bredare upplevelseutbud, kanske nåt för de minsta barnen också? Bollhav? Clownmålning? F-n, kan inte det där bandet sluta spela nån gång så man kan prata med varandra här i vinprovningshörnan?! :rolleyes:
 

tersan

New member
Man kanske kan dra ytterligare en parallell till musikindustrin.
Vad, på en konsert med ditt favoritband, skulle göra evenemanget bättre?
Skulle mjuk matta på parkett vara en sådan faktor, eller möjligheten att beställa supé under första set? En trubadur i foajén? Eller skulle det primära kanske helt enkelt vara att se bandet, gärna så mycket/länge som möjligt?

Så backar man ett steg och frågar sig hur man skulle kunna locka även dem som inte är intresserade av bandet ifråga. Jo, de skulle nog kunna nappa på supén, kanske i en loge med glasruta så man inte störs för mycket av musiken. En trubadur i foajén skulle vara trevligt, kanske med Creedencerepertoar som är så mysigt, och kanske någon trollerishow utanför arenan dit man kan gå om man vill ha litet omväxling under konserten. Självklart säljer man även golvyta till lokala företagare som har målgrupper bland konsertbesökarna, alla behöver ju Super 10, Aloe Vera, glasögonputs och Mary Kay. Räcker inte foajéytan kan man ta parkettyta i anspråk inne på arenan.

Att biljettpriset kanske behöver höjas från 400 till 800 kr spelar ingen roll för den kategorin, de får ju en helkväll med totalupplevelse. Nettointäkten kanske dessutom stiger från 150 till 250 kr, vilket kan gå direkt in i arrangörens verksamhetsbudget för att skapa ytterligare arrangemang med ännu bredare upplevelseutbud, kanske nåt för de minsta barnen också? Bollhav? Clownmålning? F-n, kan inte det där bandet sluta spela nån gång så man kan prata med varandra här i vinprovningshörnan?! :rolleyes:

:) Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Tack för dagens garv! :)
 

SuperRetard

New member
Nej, det är förstås en aspekt.
Det går att jämföra med exempelvis musikindustrin, där det också finns olika bevekelsegrunder för att verka.

Och där sätter du ju fingret på huvudfrågan igen - den om vad som skulle göra ett roadracingevenemang bättre. Och mitt svar kan bara bli mer roadracing.

Man kanske kan dra ytterligare en parallell till musikindustrin.
Vad, på en konsert med ditt favoritband, skulle göra evenemanget bättre?

Parallellen med en musikkonsert är bra. Mitt svar är att jag helst HÖR vad de spelar/sjunger, de behöver alltså högtalare. Jag lyssnar också gärna på dem i en varm lokal, och jag dricker gärna en öl under tiden. Jag föredrar också om spelningen sker centralt i min stad, så att jag slipper åka ut i skogen för att lyssna på dem.

På samma sätt skulle jag uppskatta BRA kommentatorer som hade ett BRA högtalarsystem så att man hörde vad de sa utan att få tinitus. Jag hade också gärna (såsom på stcc) haft möjlighet att följa racet hela varvet via storbildskärmar, då man på plats endast ser den ynka lilla kurva man står vid.

Det kostar pengar, något som idag inte finns.

Öl, korv och popcorn till barnen kostar inte en krona på biljettpriserna, snarare tvärtom.
 
Top