Vad skulle locka DIG till en RR-tävling?

SuperRetard

New member
Denna diskussion förs på SH.com paralellt, men jag kände att det kan vara intressant att höra vad skaran här tycker/känner/tror. I första hand från er som inte läser och svarar i tråden på SH och redan är inbitna sporthojsfantaster.

Roadracing i sverige idag är en näst intill anonym sport. Marknadsföringen är noll, publikintresset likaså. Ett märkligt fenomen då det är enormt stort på kontinenten.

Det har diskuterats mängder med idéer om både tävlingsform och kringevenemang, men jag vill veta vad ni kan komma på som skulle få er att komma på tävlingarna/eventen?

Shoot!
 

Marie

Banned
Det finns nog nästan ingenting som skulle kunna få mig att besöka ett sportevenemang av något slag, motoranknutet eller inte.
Enda undantaget vore för att glädja någon som står mitt hjärta nära....

Körs RR på bana? Det vore ungefär lika intressant som att sitta och titta på en burhamster som springer i sitt hjul.....
 

Chopperbyggarn

New member
Denna diskussion förs på SH.com paralellt, men jag kände att det kan vara intressant att höra vad skaran här tycker/känner/tror. I första hand från er som inte läser och svarar i tråden på SH och redan är inbitna sporthojsfantaster.

Roadracing i sverige idag är en näst intill anonym sport. Marknadsföringen är noll, publikintresset likaså. Ett märkligt fenomen då det är enormt stort på kontinenten.

Det har diskuterats mängder med idéer om både tävlingsform och kringevenemang, men jag vill veta vad ni kan komma på som skulle få er att komma på tävlingarna/eventen?

Shoot!

Var på RR tävling "Bathurst" i Australien i början av 1988 och tyckte inte att det var ett dugg roligt att titta på bortsett från när dom kom ut med Classic racing hojarna från 40-50-60 talet samt Crosshojarna med banracing däck som wobblade kraftigt ut ur kurvorna (Cross hojar på RR bana var något helt nytt för mig då). Säkert kul att köra..men att vara åskådare..nä

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Var på RR tävling "Bathurst" i Australien i början av 1988 och tyckte inte att det var ett dugg roligt att titta på bortsett från när dom kom ut med Classic racing hojarna från 40-50-60 talet samt Crosshojarna med banracing däck som wobblade kraftigt ut ur kurvorna (Cross hojar på RR bana var något helt nytt för mig då). Säkert kul att köra..men att vara åskådare..nä

Anders.J

Nu har du spiken i pannan. Det ÄR en jäkligt dålig publiksport, men fortfarande 10 ggr bättre än F1, och det är ju rätt populärt om man säger så.

Det som diskuterats är i första hand eventet KRING själva tävlandet. Samt att ev korta racen, tydliggöra resultat (svårt att veta vem som är var efter några varv även om man har nån man håller på) och ha BRA kommentatorer.


Golf är inte heller särskilt upphetsande att titta på, men eventen runtom är imponerande. STCC går riktigt bra nu, och ingen skillnad egentligen.

Så, vad KAN vi göra för att få helhetsupplevelsen till nåt bra. Öltält, strippor, camping, barnaktiviteter, fru-aktiviteter, prata med förare, få köra ett varv själv med bilen, ha paralelle Dart-tävling...

Vad som helst?
 

-ah

New member
Tjaaa...

DSC00108.jpg


:D
 

Marie

Banned
OKej, vill du ha ett konkret förslag på vad som skulle *kunna* få dit mig?

Dit med ett gäng öltält. Plocka dit ett par tre Ompa-ompa-orkestrar i tyska/österrikiska folkdräkter, rimligt pris på ölen och stämning i klass med en kirschtagsfest, och se för fasen till att där finns massor av stiliga österrikare också....

Att jag sen inte skulle kasta ens en blick på tävlingen är ju en annan sak. Och för din info, så misstänkte jag att RR kördes på bana, men jag var inte riktigt säker, så därför frågade jag.
 

Slowroller

New member
Jag tror på en starkare lobby-verksamhet. För att få upp intresset måste sporten nå den breda massan via tv-kanaler de flesta har tillgång till. Man ser ju speedway på sportnytt flera gånger i veckan fast dom, enligt min mening, bara kör runt runt. RR och dylikt syns aldrig på sportnytt.
Dessutom krävs det satsning på teknik via storbildsskärmar och annat så att folk på plats kan följa hela banan och inte bara se hojarna susa förbi i fem sekunder per varv.
 

Chopperbyggarn

New member
Det finns så enormt mycket av mc- evenmang nuförtiden, allt från olika typer av motortävlingar till utställningar, träffar av av alla tänkbara slag så det är nog inte lätt att konkurrera om mc-åkande publik...kanske är det lättare att locka dit publik som bara är allmänt motorintresserade och inte specifikt motorcyklister. I gamla tider när det inte fanns så mycket att välja på så var väl motortävlingar typ "Hedemora" ett stort happening dit folk åkte för att umgås o ha trevligt oavsett om dom var speciellt intresserade av tävlingarna eller ej. Ja, där har du nog en stor utmaning framför dig.

Anders.J
 

dalis

New member
Det har med marknadsföring att göra, vet man att det kommer mycket folk så kommer man själv.
Sen är det ju alltid svårt nuförtiden med evenemang som inte äger rum mitt i stan, inte konstigt att man åker skidtävlingar runt slottet och kör cross på fotbolls och ishokey arenor.
 

SuperRetard

New member
Jag tror på en starkare lobby-verksamhet. För att få upp intresset måste sporten nå den breda massan via tv-kanaler de flesta har tillgång till. Man ser ju speedway på sportnytt flera gånger i veckan fast dom, enligt min mening, bara kör runt runt. RR och dylikt syns aldrig på sportnytt.
Dessutom krävs det satsning på teknik via storbildsskärmar och annat så att folk på plats kan följa hela banan och inte bara se hojarna susa förbi i fem sekunder per varv.

Det finns också på listan (men bra att höra det här också ändå).

Problemet är att det kostar enorma pengar att få till sånt, och där kommer ett moment 22 där ingen investerar i ett så svagt projekt. Så prmärt är målet att "få igång det", så att det börjar rulla in pengar att investera framt med!

Tack för åsikterna, ös på med mer! :)
 

janric

New member
Få mig dit?

Denna diskussion förs på SH.com paralellt, men jag kände att det kan vara intressant att höra vad skaran här tycker/känner/tror. I första hand från er som inte läser och svarar i tråden på SH och redan är inbitna sporthojsfantaster.

Roadracing i sverige idag är en näst intill anonym sport. Marknadsföringen är noll, publikintresset likaså. Ett märkligt fenomen då det är enormt stort på kontinenten.

Det har diskuterats mängder med idéer om både tävlingsform och kringevenemang, men jag vill veta vad ni kan komma på som skulle få er att komma på tävlingarna/eventen?

Shoot!

Skall försöka var seriös:

1. Man måste veta att en tävling äger rum.
2. Man bör veta att man får en plats varifrån man ser hyfsat bra.
3. Det bör vara hyfsat att vistas vid arrangemanget/banan.
4. Det bör inte kosta skjortan.

Jag besöker ungefär vart annat år nån STCC-tävling. Eftersom jag har ett grundlurat motorintresse (farsan lurade mig) tycker jag själva tävlingssituationen och tekniken är skoj.
Alltför sällan ser man annonsering till andra tävlingar än STCC i dagspressen. Det verkar som om dessa motormänniskor helst vill hålla sig för sig själva. Rätt eller fel men nån publik får dom inte med sin anonymitet.
Svenska tvälingsbanor är till för de som finns inne på banan. Publiken är otroligt dåligt tillgodosedd med t.ex. läktare och andra faciliteter som gör vistelsen hyfsad. Skitiga bajamajor, ljumma hamburgare som kostar som en lyxmiddag, kletiga åkerstycken att förflytta sig på etc., etc.
Och för detta kräver arrangörerna att man skall hosta upp flera hundralappar. Vad går intäkterna till - arrangörsklubbens egna tävlingsfordon?
 

SuperRetard

New member
Skall försöka var seriös:

1. Man måste veta att en tävling äger rum.
2. Man bör veta att man får en plats varifrån man ser hyfsat bra.
3. Det bör vara hyfsat att vistas vid arrangemanget/banan.
4. Det bör inte kosta skjortan.

Jag besöker ungefär vart annat år nån STCC-tävling. Eftersom jag har ett grundlurat motorintresse (farsan lurade mig) tycker jag själva tävlingssituationen och tekniken är skoj.
Alltför sällan ser man annonsering till andra tävlingar än STCC i dagspressen. Det verkar som om dessa motormänniskor helst vill hålla sig för sig själva. Rätt eller fel men nån publik får dom inte med sin anonymitet.
Svenska tvälingsbanor är till för de som finns inne på banan. Publiken är otroligt dåligt tillgodosedd med t.ex. läktare och andra faciliteter som gör vistelsen hyfsad. Skitiga bajamajor, ljumma hamburgare som kostar som en lyxmiddag, kletiga åkerstycken att förflytta sig på etc., etc.
Och för detta kräver arrangörerna att man skall hosta upp flera hundralappar. Vad går intäkterna till - arrangörsklubbens egna tävlingsfordon?

Annonsering är en viktig fråga, men kostsam. STCCs budget är 100 ggr större än den vid ett RR SM, vilket i sak beror på låga inträdesintäkter och i första hand låga sponsorintäkter (vilket i sin tur grundar i låga publiksiffror).

Den konstruktiva kritik du kommer med är helt korrekt. Mantorp och Gelleråsen är väl de som faktiskt har helt ok "arenor", men även där lämnas mkt att önska (inte minst gällande maten om du frågar mig, ska det va så svårt att servera nåt annat än hamburgare och annan skräpmat?).

Gällande pengaUTflödet så har du så fel det går. Startavgifterna är 10 ggr högre in inträdet för dig, och arrangörsklubbarna gör inga stora marginaler på ett SM t.ex., Visst blir det en marginal, men få eller inga kronor går någon enskild till gangs utan den marginalen hamnar i så fall i KLUBBENS utgiftskassa.Vilken sen saneras inför nästa års arrangemang.

Sen är KLUBBARNA (med ett par undantag) inte banägare. Banorna ägs och drivs av företag, och klubbarna hyr sedan banan INKL. servering etc i normalfallet.


Till saken:

Skulle du komma på FLER tävlingar (och inte fler STCC-race, utan RR) om maten var ok, bajamajorna rena och det fanns "ren" annan mat än hamburgare?

Vad hade du i så fall tyckt var ett "rimligt" pris för inträdet?
 

Bandit1200S

New member
Denna diskussion förs på SH.com paralellt, men jag kände att det kan vara intressant att höra vad skaran här tycker/känner/tror. I första hand från er som inte läser och svarar i tråden på SH och redan är inbitna sporthojsfantaster.

Roadracing i sverige idag är en näst intill anonym sport. Marknadsföringen är noll, publikintresset likaså. Ett märkligt fenomen då det är enormt stort på kontinenten.

Det har diskuterats mängder med idéer om både tävlingsform och kringevenemang, men jag vill veta vad ni kan komma på som skulle få er att komma på tävlingarna/eventen?

Shoot!

Utan att svara på din fråga, Hund, tror jag att en stor del av mc folket tycker det räcker med att åka på ett par träffar, tälta, dricka lite bira och prata om att det var bättre förr.
 

Slowroller

New member
Ok mat är ju viktigt om man ska tillbringa hela dagen vid banan. Det finns ju gott om olika vagnar som brukar vara på marknader runt om. Det är bra mycket bättre med Thai och annat än en sunkig burgare.
Att engagera dom lokala handlarna att kränga grejer på plats är nog också viktigt. Dom markadsför racen i sin egen butik, och får i gengäld reklam på plats.
I "uppstarten" behövs många som gör lite ideellt arbete med att prata med företag som kan tänkas ha intresse av att synas i sammanhanget.
Är det tillräckligt många sponsorer behöver dom inte gå in med så mycket per person för att det ska kunna bli ett ok arrangemang.
Lika stort som STCC med hela bilsäljarkåren bakom sig kommer det inte att bli, men det ska kunna bli bra mycket större.

Ps. Eftersom jag skriver som jag tänker kan det bli lite rörigt, men jag hoppas det framkommer vad jag menar. :D
 
Last edited:

Marie

Banned
Det har med marknadsföring att göra, vet man att det kommer mycket folk så kommer man själv.
Sen är det ju alltid svårt nuförtiden med evenemang som inte äger rum mitt i stan, inte konstigt att man åker skidtävlingar runt slottet och kör cross på fotbolls och ishokey arenor.

Tja, ju mer folk det är någonstans, desto mindre risk är det att jag kommer dit. Jag avskyr folksamlingar. Det finns skäl till att jag ännu inte besökt Oktoberfesten i München, trots att jag är i trakterna vid aktuell tidpunkt varje år.
 

Hampe

Skriver massor!
Maries hamsterhjulsliknelse är tyvärr spot-on!

Senast jag besökte en asfaltsbana så var det Knutstorp och STCC.
Jag häpnade över hur taffligt arrangemanget var och mycket bättre det upplevdes på TV.
När sedan entypsklassen "S 60 Challenge" drog igång så höll jag på att somna ståendes! Samma ljud, samma körstil, samma spår och samma bromspunkter, varv efter varv efter varv.
Symptomatiskt var att det efter ett tag luktade mer broms än avgaser, och jag var på vippen att gå hem i förtid när jag såg att man började rulla ut en hiskelig bukett av Amazoner, Hundkojor, tvåtaktsSAABar, Cortinor, någon Hillman IMP, Ford Galaxie och gud vet vad.
"Uppvisningskörning" tänkte jag - det kan man väl kolla på en stund, men hej vad jag misstog mig!

Roligaste klassen på hela dagen, sanslös kubbning och spårval som var unika för varje bil gjorde löpet mer än sevärt!



RR har inte varit intressant för mig att titta på sedan tidigt -80tal när dåtidens Superbikeklasser började bli alltför streamlajnade.

Dessförinnan var det kul på samma sätt som ovan: udda hojar, aviga körstilar för att kompensera tillkortakommanden hos materialet och hästkraftstinna monster snudd på varvade av duktiga piloter på svagare material - those where the days!

"Årsracet" som LMS arrangerar är väl välbesökt...?
Där har du receptet!
Det var bättre förr - det verkar till och med sådana tycka som inte ens var med när det begav sig!



Hampe
 
Top