Vad skulle locka DIG till en RR-tävling?

SuperRetard

New member
Maries hamsterhjulsliknelse är tyvärr spot-on!

Senast jag besökte en asfaltsbana så var det Knutstorp och STCC.
Jag häpnade över hur taffligt arrangemanget var och mycket bättre det upplevdes på TV.

Samma ljud, samma körstil, samma spår och samma bromspunkter, varv efter varv efter varv.


RR har inte varit intressant för mig att titta på sedan tidigt -80tal när dåtidens Superbikeklasser började bli alltför streamlajnade.


"Årsracet" som LMS arrangerar är väl välbesökt...?
Där har du receptet!
Det var bättre förr - det verkar till och med sådana tycka som inte ens var med när det begav sig!

Hampe


Jag hör och lyssnar.. Och håller till viss del med.

"Problemet" är att det primärt inte handlar om att fylla läktarna, utan att fylla RR-läktarna. Krasst sett handlar hela problemet om sponsorer, att få publikens jubel, ära & berömmelse är en tacksam benefit.

Storskärmar osv vill alla ha, men det är en stor post tom för STCC, att ens diskutera det på den här nivån är inte realistiskt. Däremot kan man skapa en helhet med bättre läktarplatser, ett större event med full fart både på banan, i och utanför depån och med extremt mkt högre nivå än i dagsläget.
 

gundj

New member
Jag besökte de flesta RR-arrangemang som fanns under min förra period som MC-åkare.
Men då var det stora svenska profiler med internationell framgång, Peter Linden, Vesa Kultilahti o rätt många fler.
Dessutom var det superbike som lockade mest, sen kom Battle of Twins och något år var det Honda 750-klass dvs mycket inriktat på gathojar. 500cc var oxå kul men när 125, 250, 350 körde gick man o sov bakfyllan av sig.
Idag är det endast historiska race som lockar mig trots att jag bor bra till för o se några internationella race varje år.

På classic racingdagar runt om i Europa finns en närhet till maskiner, förare och likasinnade som man inte får på de stora racen.
Sedan ska det såklart vara bra mat, bra möjligheter till övernattning till rimlig kostnad och anständiga inträdespriser.
Köp o säljmarknad ihop med race tror jag på, lockar alltid lite nyfikna.
Nakna damer och sånt är bara tröttsamt, hellre "naked bikes"
 

SuperRetard

New member
Min personliga åsikt är lite åt samma håll, fast utan classic racing.

Jag vill komma så långt från skabbiga stripshower och skinnvästar som möjligt. Nu, 2009 så tror jag att framtiden ligger i att skapa ett fräscht event som passar både yngre grabbgäng som familjen med motorintresse.

En kombination av billig camping nära, öltält, lite livemusik, dagsevent, handlargator, en ändrad attityd från förarna där de faktiskt börjar behandla ALLA som sponsorer och ett tightare arrangemang från botten och upp.

Jag har tävlat förr, och svårigheten med att hitta sponsorer som inte är släkt eller det egna företaget är slående på gräsrotsnivå! Den vändingen skulle kunna ta sporten till helt nya nivåer om den bara kom över tröskeln så att det fanns ett publikt intresse!
 

flex

New member
Min personliga åsikt är lite åt samma håll, fast utan classic racing.

Jag vill komma så långt från skabbiga stripshower och skinnvästar som möjligt. Nu, 2009 så tror jag att framtiden ligger i att skapa ett fräscht event som passar både yngre grabbgäng som familjen med motorintresse.

En kombination av billig camping nära, öltält, lite livemusik, dagsevent, handlargator, en ändrad attityd från förarna där de faktiskt börjar behandla ALLA som sponsorer och ett tightare arrangemang från botten och upp.

Jag har tävlat förr, och svårigheten med att hitta sponsorer som inte är släkt eller det egna företaget är slående på gräsrotsnivå! Den vändingen skulle kunna ta sporten till helt nya nivåer om den bara kom över tröskeln så att det fanns ett publikt intresse!

Så du menar att vi med pråmar o skinnväst inte behöver sponsra med att komma o glo, men tack ska du ha, trodde att det var för alla, men för alldel .
 

SuperRetard

New member
Så du menar att vi med pråmar o skinnväst inte behöver sponsra med att komma o glo, men tack ska du ha, trodde att det var för alla, men för alldel .

Notera att detta fortfarande än mina personliga åsikter!

Du vet nog precis vad jag menar.. "Skinnvästar" i sitt klassiska element kommer med gammal hårdrock, dålig humor och bonnfylla.. Tyvärr.

Det finns massvis med underbara människor som åker skabbiga 60-talspråmar och har konstiga figurer på ryggen av sina västar. Det finns också massvis med drägg som anammat en förmodligen snevriden bild av den kulturen, DEN kulturen ligger inte på min pluslista.

Vad jag i grunden menar är att jag hellre ser att du kommer med fru och barn, än med klubben du åker med. För att sporten ska vinna en framtid tror jag att det krävs en uppfräschning av "synen" på det, och att det öppnas upp för alla. Även de som inte är hojåkare i grunden. Hur många som gillar Rally, F1 och STCC kör go-cart seriöst? De har lyckats fånga ett allmänt publikintresse, och det är också vad som krävs för att sporten om 10-15 år ska kunna leverera några riktigt hållbara framtidslöften av internationell rang!
 

flex

New member
Notera att detta fortfarande än mina personliga åsikter!

Du vet nog precis vad jag menar.. "Skinnvästar" i sitt klassiska element kommer med gammal hårdrock, dålig humor och bonnfylla.. Tyvärr.

Nu vet jag, men jag måste väl kolla, eller:rolleyes:
 

SuperRetard

New member
Notera att detta fortfarande än mina personliga åsikter!

Du vet nog precis vad jag menar.. "Skinnvästar" i sitt klassiska element kommer med gammal hårdrock, dålig humor och bonnfylla.. Tyvärr.

Nu vet jag, men jag måste väl kolla, eller:rolleyes:

Hahaha.. Håller du med eller är jag bara underbart fördomsfull?


I en egen perfekt värld skulle en racedag blandas med BRA mat, vinprovningar, provkörningar av roliga hojar, go-cart, mini-moto, whisky-tält sponsrade av Caol Ila eller Ardbeg och befolkas av folk som parallelt seglar eller kampsportar. Det vore en PERFEKT träff, för mig.

Nu ser tyvärr inte fördelningen av intressen os folket riktigt ut så att det är ens i närheten av realistiskt, men man måste få drömma! ;)
 

Marie

Banned
Du vet nog precis vad jag menar.. "Skinnvästar" i sitt klassiska element kommer med gammal hårdrock, dålig humor och bonnfylla.. Tyvärr.

Trots att du i stort har rätt måste jag knäppa dig på näsan beträffande EN punkt. Hade du skrivit drängfylla i stället för bonnfylla så hade jag hållit med dig oreserverat.....
 

Josefine

New member
OKej, vill du ha ett konkret förslag på vad som skulle *kunna* få dit mig?

Dit med ett gäng öltält. Plocka dit ett par tre Ompa-ompa-orkestrar i tyska/österrikiska folkdräkter, rimligt pris på ölen och stämning i klass med en kirschtagsfest, och se för fasen till att där finns massor av stiliga österrikare också....

Att jag sen inte skulle kasta ens en blick på tävlingen är ju en annan sak. Och för din info, så misstänkte jag att RR kördes på bana, men jag var inte riktigt säker, så därför frågade jag.
Alltså, du har epiteten "Senior member" vilken vad jag förstår innebär att du hängt här ett tag.. Men, ÄR du verkligen på riktigt??

För att komma med förslag ang att locka folk så tror jag att förarna måste profileras så att åskådarna "lär känna" dem lite samt att det, tyvärr, bör finnas öl och en massa team merchandise att köpa.. Men svenskar har ju en tendens att vara svårflörtade när det gäller sånt här.
 
Last edited:

janric

New member
Få mig dit?

Annonsering är en viktig fråga, men kostsam. STCCs budget är 100 ggr större än den vid ett RR SM, vilket i sak beror på låga inträdesintäkter och i första hand låga sponsorintäkter (vilket i sin tur grundar i låga publiksiffror).

Den konstruktiva kritik du kommer med är helt korrekt. Mantorp och Gelleråsen är väl de som faktiskt har helt ok "arenor", men även där lämnas mkt att önska (inte minst gällande maten om du frågar mig, ska det va så svårt att servera nåt annat än hamburgare och annan skräpmat?).

Gällande pengaUTflödet så har du så fel det går. Startavgifterna är 10 ggr högre in inträdet för dig, och arrangörsklubbarna gör inga stora marginaler på ett SM t.ex., Visst blir det en marginal, men få eller inga kronor går någon enskild till gangs utan den marginalen hamnar i så fall i KLUBBENS utgiftskassa.Vilken sen saneras inför nästa års arrangemang.

Sen är KLUBBARNA (med ett par undantag) inte banägare. Banorna ägs och drivs av företag, och klubbarna hyr sedan banan INKL. servering etc i normalfallet.


Till saken:

Skulle du komma på FLER tävlingar (och inte fler STCC-race, utan RR) om maten var ok, bajamajorna rena och det fanns "ren" annan mat än hamburgare?

Vad hade du i så fall tyckt var ett "rimligt" pris för inträdet?

Det är ju motortävling jag vill se om jag åker och betalar inträde. Käket och "utgifterna" är underordnande även om de senare gärna gör sig gällande under en tävlingsdag.

Huvudsaken är att man kan se bra. Dels bör läktarplatserna vara fler. Höjden får anpassas efter terrängen. Dels bör sikten på många banor förbättras så att en större del av banan kan ses från en punkt. Ta Falkenberg som ex. - halva bansträckningen täcks av busksly etc. och depåbyggnader/tält (åtminstone vid STCC). Där bör alla stalltält placeras på utsidan banan.

Hur mycket jag skulle vara beredd att betala i inträde beror på hur intressant det blir efter förbättringarna. Arrangörer och banägare bör ta en risk här. Förbättringar - mer publik?
Vad gäller käk köper man det separat ju. Smakar det bra så är kanske betalningsviljan blir större.

Vad gäller arrangörs- eller banägarekonomi har jag givetvis litet begrepp. Men jag minns Kinnekullebanan sedan jag följde farsan dit nån gång på tidigt sjuttiotal. Bana ser nästan likadan ut idag som då. I princip inget har gjorts för publiken som jag kan se. Vill man locka fler till tävlingarna bör man nog satsa lite där. Det har andra idrotter upptäckt.
 

SuperRetard

New member
Vad gäller arrangörs- eller banägarekonomi har jag givetvis litet begrepp. Men jag minns Kinnekullebanan sedan jag följde farsan dit nån gång på tidigt sjuttiotal. Bana ser nästan likadan ut idag som då. I princip inget har gjorts för publiken som jag kan se. Vill man locka fler till tävlingarna bör man nog satsa lite där. Det har andra idrotter upptäckt.

Kinnekulle är idag inte en godkänd tävlingsbana. Den används till "trafikövningsdagar" och event, men inte tävling. Iaf inte i mc-sammanhang.

I övrigt har du lite rätt, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ska det investeras 20-50 miljoner innan du kan tänka dig att komma, eller talar du om en vision och ett drömscenario?

För att få till stånd en 100 procentig arena innan det finns underlag för det kommer aldrig hända, precis som med allt företagande där ingen går från lokalhandlare till att investera sig till att bli en internationell aktör. Det är stegvis utveckling som måste och bör ta tid för att bli bra och välmående. Frågan nu är i vilken ända man bör börja för att skapa en positiv trend.

Kanske är det så att aktiviteten måste öka från de riktiga entusiasterna innan man kan förvänta sig att få "allmänheten" att komma till racen :). Det är en målgruppsfråga som är ganska avgörande för vilka "åtgärder" som bör komma först.
 

SGM

Moderator
Information.

Jag är ljummet intresserad, och kan tänka mig att åka och titta, men är inte statistiker-lagd och håller koll på serier och tabeller - skulle jag däremot ramla över, och konstant bli påmind om tävlingar - så skulle jag garanterat åka på mer än vad jag gör nu.

Det är lika med all motorsport i Sverige (STCC undantaget) - följer man inte med, så missar man. :)

/J
 

Hasse

New member
ifall...

Att åka till Gelleråsen för att titta på road racing är räligt kul.
Var där för ett par år sedan på EM.
Tyvärr är det ju ett ganska begränsat utrymme att se åkarna på.
Läktarna erbjuder ju iofs vissa delar med god sikt.
Om man däremot skulle vilja Gå runt banan för att se loppen ur andra vinklar så går inte det.
Att öppna promenadstråk med utsiktsplatser vore intressant.
Skulle ju gå att efbjuda lite tilltugg där också.
Toalettvärdar kunde väl engageras för att hålla nere den värsta oredan när pappret tar slut osv.

Öl gör för min del detsamma då det inte riktigt känns som naturligt
i samband med sport,supa kan man väl göra hemma..


Kanske kan man satsa en slant på åkarna också likt på travbanorna ?
 

SuperRetard

New member
Att åka till Gelleråsen för att titta på road racing är räligt kul.
Var där för ett par år sedan på EM.
Tyvärr är det ju ett ganska begränsat utrymme att se åkarna på.
Läktarna erbjuder ju iofs vissa delar med god sikt.
Om man däremot skulle vilja Gå runt banan för att se loppen ur andra vinklar så går inte det.
Att öppna promenadstråk med utsiktsplatser vore intressant.
Skulle ju gå att efbjuda lite tilltugg där också.
Toalettvärdar kunde väl engageras för att hålla nere den värsta oredan när pappret tar slut osv.

Öl gör för min del detsamma då det inte riktigt känns som naturligt
i samband med sport,supa kan man väl göra hemma..


Kanske kan man satsa en slant på åkarna också likt på travbanorna ?


Den viktigaste delen i sammanhanget är trots allt säkerheten, och även om jag håller med om att det vore härligt att komma sådär nära att man känner farten.. Så är det svårt att genomföra med säkerheten i behåll.

Betting har diskuterats, och är nåt som faktiskt är genomförbart om än i liten skala till en början.

Öl ligger inte högt på min lista heller, men många är av en annan åsikt och det är det man får titta på :).
 

Hasse

New member
nya friska tag

Kanske kunde man köra race med bara fyra åkare i varje heat ungefär som speedvay
med poängberäkning osv.

Då blir inte racen så långa. Man ser vem som leder.
Kan ju kallas sprint-race ungefär som i längdskidor.


Den viktigaste delen i sammanhanget är trots allt säkerheten, och även om jag håller med om att det vore härligt att komma sådär nära att man känner farten.. Så är det svårt att genomföra med säkerheten i behåll.

Betting har diskuterats, och är nåt som faktiskt är genomförbart om än i liten skala till en början.

Öl ligger inte högt på min lista heller, men många är av en annan åsikt och det är det man får titta på :).
 

janric

New member
Vart jag vill komma?

Kinnekulle är idag inte en godkänd tävlingsbana. Den används till "trafikövningsdagar" och event, men inte tävling. Iaf inte i mc-sammanhang.

I övrigt har du lite rätt, men jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ska det investeras 20-50 miljoner innan du kan tänka dig att komma, eller talar du om en vision och ett drömscenario?

För att få till stånd en 100 procentig arena innan det finns underlag för det kommer aldrig hända, precis som med allt företagande där ingen går från lokalhandlare till att investera sig till att bli en internationell aktör. Det är stegvis utveckling som måste och bör ta tid för att bli bra och välmående. Frågan nu är i vilken ända man bör börja för att skapa en positiv trend.

Kanske är det så att aktiviteten måste öka från de riktiga entusiasterna innan man kan förvänta sig att få "allmänheten" att komma till racen :). Det är en målgruppsfråga som är ganska avgörande för vilka "åtgärder" som bör komma först.

Jo, jag vill ju komma och se tävlingarna. Är man kortare än normalvuxen är det näst intill omöjligt att se tävlingar. Så lillgrabben tar jag inte med ännu på några år. Framförallt inte utan matsäck. Och blir han nödig blir det busken.

Vad det skulle kosta för att göra det drägligare för publiken vet inte jag. Men lite fler läktarplatser torde väl inte kosta den summa du nämner.
Gör man dessutom en investering i ett bygge blir ju avskrivningstiderna ganska långa.
I många andra idrotter har man upptäckt att det är viktigt med publiken och dess välbefinnande för att dom skall komma. Kanske har även banracingen insett detta redan?

Oavsett möjligheter att tävla på Kinnekulle har det trots allt inte hänt mycket för publikens del sedan banan byggdes, eller hur?

Ja, jag tror att entusiasterna kan dra mer folk, men hur skall dessa stimuleras då? Trevligare vistelse vid tävlingarna kanske.:)
 

SuperRetard

New member
Jo, jag vill ju komma och se tävlingarna. Är man kortare än normalvuxen är det näst intill omöjligt att se tävlingar. Så lillgrabben tar jag inte med ännu på några år. Framförallt inte utan matsäck. Och blir han nödig blir det busken.

Mat har diskuterats, det är som jag ser det inte ens en investering, utan en fråga om att bjuda in andra än de skabbiga korvvagnar som finns på plats idag. Andra event (men inte många) bjuder thaimat, sallader och fräscha mackor etc, så svårt kan det inte vara att få dit sånt istället.
 

SuperRetard

New member
Vad det skulle kosta för att göra det drägligare för publiken vet inte jag. Men lite fler läktarplatser torde väl inte kosta den summa du nämner.
Gör man dessutom en investering i ett bygge blir ju avskrivningstiderna ganska långa.

Nja, det kostar en hel del att bygga läktare. Sen handlar det inte om EN läktare, utan om hela RR-sverige, så det är några banor som ska rustas.

I många andra idrotter har man upptäckt att det är viktigt med publiken och dess välbefinnande för att dom skall komma. Kanske har även banracingen insett detta redan?

Egentligen för länge sen, men storleken på sporten gör att det saknas det breda engagemang som finns inom t.ex fotboll där -99:eek:r säljer Bingolotter som finansierar stora delar av verksamheten, samt att det alltid varit en stor publiksport vilket möjliggjort sponsorskap.

Det här är väl startskottet på det "Nya MotorSverige" :D.. Förmodligen en förändring som krävs för att kväva miljöaktivister och ljudtalibaner också. Ingen lyssnar på nån som gnäller över oväsen från Råsunda fram till 23 på kvällarna, men en motorbana som bara låter dagtid är inte ens att tänka på.

Oavsett möjligheter att tävla på Kinnekulle har det trots allt inte hänt mycket för publikens del sedan banan byggdes, eller hur?

Banan är ju inte byggt för publik öht, inte heller Sviestad. Så det är väl inte så konstigt?

Ja, jag tror att entusiasterna kan dra mer folk, men hur skall dessa stimuleras då? Trevligare vistelse vid tävlingarna kanske.:)


Precis.. Förslag på priolista över det?

Information/marknadsföring, mat, öppenhet i depå, kringevent, tydlighet under race för att ge lite mer spänning osv är nämnt.. Men finns det fler punkter, och i vilken ordning ska dessa komma för att ge bäst effekt?

Storbildsskärmar vore kalas, men kostar orealistiskt mkt. Det får nog vänta några år till. Kanske att det kan gå att hyra in till nån final eller så, men det krävs organisatoriska förändringar för att göra såna budgetar möjliga också.
 

gundj

New member
Först av allt, jag förutsätter att vi talar om internationell status pâ tävlingarna, dvs att âtminstonde nâgon är en deltävling i MotoGP.
Sedan krävs nog att minst en förare i GP är svensk.
Lânglopp tror jag pâ för att engagera fler. Möjlighet till kringaktiviteter är viktigt.
Att betala för o se ett gäng glada amatörer snurra runt pâ en bana har jag ingen som helst lust med.
Samma sak med klasserna, utan rejäl bredd fâr det vara, att se endast moppar snurra runt kvittar.
Det krävs nog ocksâ att tidningarna skriver mer om sporten och spelbolagen öppnar upp för lite betting. Det skapar intresse hos fler än de redan frälsta MC-âkarna.
 
Top