Vad händer i EU nu då?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fick idag meddelande från Transportstyrelsen. Igår togs beslutet som möjliggör att medlemsstaterna får tillåta användning av motorcyklar för körprov för behörighet A med en tjänstevikt som understiger 180 kg, och med en effekt på minst 40 kW och mindre än 50 kW, till och med den 31 december 2018. TS kommer att skicka ut ett förslag på remiss om föreskriftsändring i slutet av oktober.
Alltså: gällande krav från 19 januari 2013 om att en MC ska ha minst 40 kW och mer än 595 kubik kommer att gälla t o m 31/12 2018. Det tackar vi för!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hälsning från Hobbyfordonsgruppens möte i samband med MC-mässan. Vi diskuterar implementering av Besiktningspaketet och den kommande förordningen om motorcyklar. Idel glada miner från mig idag eftersom Transportstyrelsen ska börja diskutera vilka äldre motorcyklar som ska kunna undantas från krav på kontrollbesiktning, d v s vilka används så lite att de inte behöver besiktas. SMC ska bidra med statistik, kunskap och erfarenheter i detta arbete.
SMC ska bjuda in ansvarig TS-tjänsteman som ansvarar för nya föreskrifter baserat på ramförordningen. Och, SMC planerar en workshop för att diskutera hur byggande av hojar på beställning ska kunna införas i kommande föreskrifter. En surdeg vi arbetat med i tio år kanske kommer att lösas? Det är kul när SMC kan arbeta proaktivt i EU-frågor som ska införas i Sverige vilket är möjligt genom att vi genom FEMA vet vad som är på gång och har bromsat många konstiga förslag innan beslut fattades i Bryssel. Och, kanske få vi tydliga resultat om några år. Det gäller att ha tålamod!
 

Chopperbyggarn

New member
Hälsning från Hobbyfordonsgruppens möte i samband med MC-mässan. Vi diskuterar implementering av Besiktningspaketet och den kommande förordningen om motorcyklar. Idel glada miner från mig idag eftersom Transportstyrelsen ska börja diskutera vilka äldre motorcyklar som ska kunna undantas från krav på kontrollbesiktning, d v s vilka används så lite att de inte behöver besiktas. SMC ska bidra med statistik, kunskap och erfarenheter i detta arbete.
SMC ska bjuda in ansvarig TS-tjänsteman som ansvarar för nya föreskrifter baserat på ramförordningen. Och, SMC planerar en workshop för att diskutera hur byggande av hojar på beställning ska kunna införas i kommande föreskrifter. En surdeg vi arbetat med i tio år kanske kommer att lösas? Det är kul när SMC kan arbeta proaktivt i EU-frågor som ska införas i Sverige vilket är möjligt genom att vi genom FEMA vet vad som är på gång och har bromsat många konstiga förslag innan beslut fattades i Bryssel. Och, kanske få vi tydliga resultat om några år. Det gäller att ha tålamod!

Härligt härligt med lite positiva nyheter på ett område som ligger mycket varmt om hjärtat, "Hobbyfordon" !! Som samlare av "Amatörbyggen" "Ombyggen" "Äldre fordon" så önskar jag besiktningsbefrielse av alla mc 30 år och äldre!! Litar hel och fullt på Hobbyordonsgruppens kunskaper och omdöme att man kommer fram till något positivt att arbeta för.:tummenupp:tummenupp

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Så är det sedan i lördags. Varje medlem i FEMA:s kommitté kan nominera sig. SMC valde att nominera mig. Jag har tidigare suttit i BoD. Nu ska vi se över styrelsefunktionen i stadgarna. Normalt är vi bara fyra men nu sju personer. Det är bra för vi har ett tufft och händelserikt år framför oss.
En av killarna från MAG UK är ekonomiansvarig - inget annat. Neil och Anna kommer från två olika organisationer. I styrelsen arbetar vi inte för vårt land utan för hela Europa, även om vi har vårt eget land som bas. En stor skillnad i nya styrelsen är att tre av sju arbetar heltid i en nationell MC-organisation.
Till sist kan jag lugna dig med att majoriteten av FEMA:s medlemmar bor i Norden. Därmed har de nordiska organisationerna en klar majoritet då beslut fattas. Det finns ingen brittisk majoritet....
 

Christian_gbg

New member
SMC har ställt tre frågor till de tio största partierna inför EU-valet. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/EU-valet-2014/

Efter att ha sett partiernas svar blir man lite orolig. Brist på kunskap, svävande "politikersvar" som egentligen inte säger någonting, lite copy/paste från partiprogrammen om generella frågor och annars mest sådant som drabbar oss motorcyklister negativt. Det enda positiva verkar vara att alla säger sig vilja lyssna på SMC, men vad skulle de annars svara? Att öppet erkänna att man inte vore beredd att lyssna på andra skulle väl vara politiskt självmord.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Helt rätt. Jag läste igenom partiprogrammen och det finns väldigt lite MC-koppling till EU-frågorna. Dock stämmer det som partierna säger. När SMC kontaktat dem ställer alla upp!
SMC kommer att ställa ett antal frågor till partierna inför riksdagsvalet också. Förhoppningsvis kan dessa vara klara och publicerade före 25 maj, d v s valet till EU. Det finns betydligt mer spännande frågor på det nationella planet jämfört med EU.
 

Hampe

Skriver massor!
Lite svårt när man ska till/från Spanien :/

Jag hör till dem som absolut AAVVSSKKYYRR vägavgifter. Bara hatar det!
Hur vrickat det än verkar så så känner jag mig personligt kränkt när jag skall stanna och betala för vägen jag kör på.
Jag vet att det är omodernt, men så är det. Jag kan köra grymma omvägar för att slippa betala vägavgifter - det är bannemig en sport i sig.

Konstigt nog betalar jag gärna för färjeöverfarter.
Men inte för väg. Under protest möjligen, men jag gillar det inte.
Speciellt inte om dom överdebiterar! *morr*

Färjor förresten - Brittany Ferries seglar från två hamnar på Englands sydkust till Iberiska halvön: http://www.brittany-ferries.co.uk/ferry-routes/ferries-spain/plymouth-spain


...å sedan har vi alltid Route National:

67169379.jpg



Oäääändligt långsamt, in igenom varenda liten byhåla. Stanna, hälsa på Borgmästaren, buga för prästen, lägga en krans på den okände soldatens grav och smaka av den lokala osten innan man tillåts köra vidare.
I varje by!

Charmigt i början, tröttande om man skall någonstans.
Men ändå värt, om man jämför med att bl rippad av en obemannad tullkur.



H
 

Kapten Stofil

New member
...å sedan har vi alltid Route National:

Oäääändligt långsamt, in igenom varenda liten byhåla. Stanna, hälsa på Borgmästaren, buga för prästen, lägga en krans på den okände soldatens grav och smaka av den lokala osten innan man tillåts köra vidare.
I varje by!

Charmigt i början, tröttande om man skall någonstans.
Men ändå värt, om man jämför med att bl rippad av en obemannad tullkur.

H

Nja, nu håller jag nog inte med dig. N-vägarna kan vara nog så raka och gå att pinna på rätt bra på, inte som motorvägarna förvisso, men inte så pjåkigt ändå. Tycker nog din beskrivning stämmer bättre på les routes départementales, D-nånting.
 

Hampe

Skriver massor!
Jag kanske överdrev lite. För en gångs skull...
Men man får halsbränna av för mycket ost! I vart fall om man inte har något vin att skölja ner det med.

H
 

Bansaie

New member
Intressant. I Schweiz har intäkterna från fartkamerorna minska så mycket att underhållet nu är för dyrt :)
Det kommer ju aldrig att hända i Svea rike där man mörkar kostnaderna.
Polisen redovisar intäkterna men TrV tar kostnaderna för ATK-systemet men redovisar dem inte öppet.
Jag har tyvärr inga siffror på det men sist jag hörde nått i ämnet översteg kostnaderna vida de intäkter som polisen har av kamerorna.
 
Top