Vad händer i EU nu då?

Maria Nordqvist

Super Moderator
I den nationella planen för Trafikverket fanns tre åtgärder nämnda med summor. Det var utbyggnad av ATK: 720 miljoner, sänkt hastighet på vägar utan mitträcke, 30 miljoner samt utbyggnad av mitträcken, 5,5 miljarder. Detta är alltså planerade kostnader, inte vad ATK kostat hittills.
 

powerglide

New member
Ok OT-varning nu.
Kör gärna vidare på spåret i en annan tråd.
Är ju intressant ämne men lite fel plats bara.
 

Hampe

Skriver massor!
Ok. Det här verkar inte bra :/
Finns i alla fall en petition man kan fylla i.

https://www.openpetition.de/petition/online/staudurchfahrung-fuer-motorraeder

Whoa....!? Stop stoi stanna:
Har du läst vad det handlar om?

Det är ett upprop för att man skall legalisera "filtering" eller på svenska körfältsdelning vid köbildnng på Autobahn.
Gråzon/förbjudet idag.

Bra? Dåligt?
Tja, har man stått fast i 35 gradig hetta så vet man vad man vill...
...och vad man gör. Men det är ju fan när folk skall försöka stänga en, gubbar gapar och hundar nafsar efter en.
(Det där sista har faktiskt hänt mig: en jycke i baksätet på en SUV med öppet fönster fick ett spel när jag körde förbi, for ut och attackskällde samt nafsade mig armbågen. Med 15 cm tillgodo på bilen brevid så gäller det att hålla tungan i rätt mun...)


Legalize it!
Nog första gången jag har ställt mig bakom just den parollen...


Hampe



"Öppen petition" är ett medborgarinitiativ att kunna driva igenom politiska förändringar.
I just detta fallet krävs det 120,000 tyska röster för att (efter beredning) få upp ärendet i Förbundsriksdagen för omröstning.

Just denna omröstningen startades i början av Januari och har samlat strax under 35.000 röster på 60 dagar .
Bra marscherat - men det krävs ytterligare 85,000 under resterande 120 dagar för att nå måler.
"Es wird eng", för att ändå inte vara helt neggo...
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Du har ett tyskt personnummer, alltså...? :wink:
Grattis! Inte allom givet, om man säger...:very_drunk:




H
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, man kan det. Jag funderade i November när den kom ut om jag skulle göra det, men inbillar mig att det kan motverka syftet.
Tyska och utländska röster särredovisas, och det finns en påtaglig irritation i Tyskland - som är ett transistland i alla axlar, att deras vägnät används/slits/förstörs/korkas igen av folk som inte har ett skvatt med Tyskland att göra.

Att då ladda på och sprida länken utomlands för att generera en större andel utländska röster kring hur Tyskland skall sköta sitt vägnät - njae.
Risken är kanske att man avhåller riktigt röstberättigade från att rösta för att en massa utlänningar säger vad dom tycker. Det är ju som alla vet bara just utlänningarna som korkar till Autobahn...

Så är det i vart fall i Österrike - där är det tyskarna som sabbar flytet...




Eller...?



Jag brukar lägga näsan i blöt på de flesta saker, men i just denna saken har jag faktiskt inte röstat,
...men en färdig och stark åsikt har jag, så klart. Fattas bara annat!



Hampe
 
Last edited:

powerglide

New member
Whoa....!? Stop stoi stanna:
Har du läst vad det handlar om?
Google Translate fungerade inte så bra på rubriken ;)

Men utifrån din kommentar så gillar jag det.
Stannar själv hellre aldrig i kön.
Det är fö skillnad på körfält och markerar fält :)

Finns det plats att passera utan risk så är det ok.
 

Hampe

Skriver massor!
Vad är det med franska politiker och deras hat mot motorcyklister?

Vi ser så många befängda lagförslag och specialregler riktade mot just motorcyklar. Varför?

Idag verkar ingen komma ihåg när Frankrike smällde igen dörren och plötsligt krävde visum för inresa för alla utom medlemsländer i den då varande Europeiska Gemenskapen. Pang bom, ba'.
1986: 30 år sedan, snart.
Inte riktat mot motorcyklister specifikt, men vi svenskar på resa var inte längre välkomna till Frankrike.
Schweiz? Inte heller med i EG, men välkomna. Inte svenskar.

Tre verser ur "In France" av Zappa säger det så bra:

They got diseases
Like you never seen
Got a mystery blow-job
Turn your peter green
In France
Way down in France
Way on down
Way on down
In France

They got some coffee,
Eatin' right through the cup,
An' when they go ka-ka
They make you stand up
In France
Way down in France
Way on down
Way on down
In France

If you're not careful,
It'll stick to your cheeks
You'll smell like a native
For a couple of weeks
In France
Way down in France
Way on down
Way on down
In France



Tyvärr upptagen denna helgen, annars hade jag gladeligen tagit en av mina vardagshojar ner och gjort kaoz med Paris.
Dang! Har nog bara en enda hoj som inte är "tagen i bruk för 2000".
Det är förövrigt den som krånglar mest - ABS, elektronik och skit.

Fuck France!




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
2577E74000000578-0-image-a-30_1423428087910.jpg



4,000 deltagare enligt arrangöran FFMC
2,000 deltagaren enligt polisen bedömning.

"Hundratals" enligt Daily Mail, som bilden ovan är hämtad från.
http://www.dailymail.co.uk/news/art...in-Paris-protest-new-anti-pollution-laws.html



Även http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/france-the-anti-motorcycle-ban-protest-ride-in-paris.htm och andra har skrivit om protesten.


Men hjälpte den? Kort varsel, omröstning mitt i smällkalla vintern - inte lätt att stampa fram deltagare ens i Paris.
Gick förslaget igenom?
...och vad grundar politikerna besultet på rent faktamässigt?
På vilket sätt skulle en 2000-års modell vara renare än en 1999?
Förslagets förlängning - att 2020 endast tillåta hojar nyare än 5 år i Paris - det är ju helt horribelt!

Vilken blir nästa stad att hitta på specialregler?
Bara röda motorcyklar, kanske...? Är inte Frankrike med i EU?




Hampe
 
Top