I går kväll hittade vi ytterligare en ny dödsfälla! Mitt på en 600 meter lång raksträcka sitter den här stabila bommen men vi såg ingen varningsskylt någonstans. ...
Nu lär jag ju inte bli populär, men det är ju inte därför jag skriver heller.
Vad är problemet?! Bommen står alltså utan att vara skymd, den syns alltså bättre än många vindfällen och vägskador. Dessutom på en mindre väg som skulle kunna betecknas som "skogsväg". På sådana här vägar skall körningen anpassas till dom faror som är typiska som en enklare uppbyggnad av vägen, ett underhåll med begränsad budget, skogsarbete (maskiner och virkesupplag) o s v.
Vissa vägar av de här slaget har skylten "annan fara" kompletterad med texten "Hinder och annan fara kan förekomma". Den skyltningen borde aldrig behövas, vi trafikanter skal väl kunna begripa nåt själva när vi ser en sån väg?
Många tycker om att köra riktigt fort på småvägar. Hur fort man kan köra innan det blir farligt för övriga på vägen är en samvetsfråga. Hur fort man vill köra med hänsyn till risken att själv skadas är väl upp till varje förare.
Men, att kräva att vägnätet som byggs, underhålls och huvudsakligen nyttas av skogs- och jordbruket skall anpassas till nöjeskörning och att vägstandarden skall anpassas till högre hastigheter istället för att hastheten anpassas till vägen är bara helt fel.