Vägbommar

gundj

New member
Men bashastighet betyder inte att man måste hålla den, det är OK att köra långsammare om man behöver för att inte ställa till det för sig själv och andra.
 

Herr Fuggle

New member
Men bashastighet betyder inte att man måste hålla den, det är OK att köra långsammare om man behöver för att inte ställa till det för sig själv och andra.

Vad kan jag själv göra för att det ska vara så säkert som möjligt att åka bil? Här är några enkla råd som har stor betydelse för säkerheten.

•Använd bälte.
•Håll hastighetsgränserna.
•Ta inte alkohol eller andra droger.
•Välj en säker bil nästa gång du köper bil.
•Se till att barnen sitter säkert i bilen.
•Följ trafikreglerna.


http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Sakerhet-i-bil/

Ovanstående är från Trafikverkets hemsida!
De översta tre punkterna är ett mantra som upprepas ideligen.
Helt rätt är att den sista punkten betyder att alla känner till att man inte får köra fortare än omständigheterna tillåter.

Samma som Fri Fart alltså men med en övre hastighetsgräns. Den är nu så låg eftersom Noll Vision är passiv säkerhet, minska konsekvenserna av en olycka, medans vi hojåkare behöver aktiv säkerhet, undvika att en olycka sker.

När nu vintern kommer med snö och halka, kommer bilisterna hålla skyltad hastighet eller anpassa den efter förhållandena?
Kommer olyckor bero på halka eller att bilisten körde för fort trots att hastigheten var under skyltad hastighet?
Betyder "köra för fort" över skyltad hastighet eller fortare än omständigheterna tillåter?


Jag kör ibland över skyltad hastighet men sällan för fort! I Tyskland väldigt sällan över skyltad hastighet... :wink:
 

Hampe

Skriver massor!
Vägbommar brukar man bara se på vägar där det inte är tillåtet att åka eller där det då man åker in på vägen står en skylt som säger att det är en återvändsgränd eller nåt liknande.
Finns det inget sånt så kommer ju en bom att överraska förstås men det har jag aldrig varit med om själv.
Hur var det i det här fallet?

Rycker in till Mudders försvar här:
Bommar finns. Bommar finns där man minst anar dom. Att det sitter en markerad och skyltad bom ute vid vägen för att markägaren skall slippa ha trafik in på vägsystem där det sedan dumpas kylskåp och gud vet vad, slaktas stulna får, kalvar eller bilar är inte mycket att säga om. En seriJös adventurerider inser att han är för nära bebodda trakter och nobbar en sådan enkel utmaning och beger sig istället längre hemifrån för att få köra vildare vägar.

Men! Det är fullt möjligt att ta sig fram längs grusvägsnätet i timmar, utan att passera en enda bom, skylt eller spärr - på vägar som står listade i vilken jäkla basnavigator som helst, för att plötsligt konfronteras med en utfartsbom!

Jodå, jodå, jodå - det är alltid föraren som är ansvarig för framfarten, skall anpassa hastigheten och kunna stanna inom den överblickbara sträckan. Jag vet. Det vet vi alla. Ändå överraskas man gång på gång av "bakvända bommar" som ibland faktiskt kan vara skyltade "från rätt håll" men som står kamoflagebruna mot omgivningen när man kommer från andra hållet.
Bonden som satt upp bommen vill ha stopp på bilar som kör in från "stora vägen" och tänker så enkelriktat att ingen annan rikting är intressant.

Jag lånar en bild från vännen Micael:

Timmavis med körning utan infarts- eller fordonstrafikförbud, längs vägar som en Nüvi-500 med allmän vägkarta över Skandinavien plockat fram, sedan

View attachment 5280

plötsligt en privat bom med fortifikationsbumlingar vid sidan.
"Stora vägen" skymtar längst framme i kanten av bilden, och ute vid vägen fanns faktiskt en varningsskylt för "bom".
Men vad hjälper det? Den som sätter ut bommar måste tänka tvåsidigt så länge vägen leder längre till en egen vändplan.
Hur han löste problemet? Ut i skogen och leta gallringsrester. Sko marken med vidjor och sedan släpa hojen under bommen för att komma ut till större väg. Han vill ju inte köra tillbaka nu när han visste hur det låg till - även om han inte hade passerat en enda bom eller skylt...

Tack och lov finns det en del Länsstyrelser som intresserar sig för problemet och har ögonen med sig. I mina trakter finns det gott om illegala bommar som nu står uppställda i låst läge, eller plockats bort helt och hållet.
Man ser även fler och fler sådana här hittepåskyltar

View attachment 5281

där markägaren vid vite ålagts att ta bort sina förbudsskyltar. Kvar står en grågalvad stolpe och skäms i sin nakenhet. Rätt åt den!

Inte för att man skall ligga köra skytteltrafik på vägen bara för den sakens skull, men det är absolut helgalet när markägare och ibland inte ens det får för sig att stänga av urgamla handelsvägar, stenålderslandsvägar, kyrk- och kvarnstigar för att dom tycker att det passar dem. Vägarna är en del av vår kulturhistoria, och jag har genom åren tvingats att informera en och annan fåkunnig som inte har en aning om Magnus Erikssons landslag från 1300-talets mitt samt lagar och förordningar som kommit upp sedan dess.

View attachment 5283



Finland värdesätter sina gamla vägar på ett helt annat sätt än Sverige http://www.rantatie.com/kartorna/vaghistoria/?lang=sv
http://www.uppslagsverket.fi/bin/view/Uppslagsverket/Kungsvaegen

medans man i Sverige alltför ofta låter dem ligga för fäfot eller rent av bryter upp dem för att använda som fylle någon annanstans.



Vi som intresserar oss för och trafikerar det agrara och tertiära vägnätet känner till problemet med vildhussar som försöker stänga av andras och egna vägar. En förvånansvärt stor del av de skyltar och bommar man ser i skogen är avsevärt mer olagliga än oss som trafikerar vägarna. Det måste städas både i skyltdjungeln och i bomskogen. Innan fler dör.


Hampe
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Ni som tycker det är fel att köra 70 på vägen som bilderna är tagna och med motiveringen att man ska se sig för för bilar har då aldrig kört in i någon bom !
Kanske inte men undrar varför vi bygger om fler o fler vägar med mitträcke, varför vi letar efter bilar i hamnar, ja listan kan göras otroligt lång där bilar varit inblandade i omöjliga olyckor.

Det borde ju inte vara så svårt att även om det gäller en vägbom kräva att den ska placeras och utformas på ett sätt som gör den lätt att upptäcka, vi försöker ju förebygga allt annat.
 

mudder

Member
Ibland har man inte sån tur att man ser bommen i tid och hinner stanna. Helt oväntat kan de dyka upp, som denna gråmålade och välkamouflerade bom, mitt ute på en grusväg flera kilometer från närmaste korsning.

1247137422_resized.jpg



Just den här bommen orsakade en blåslagen chaufför ......
1247135580_resized.jpg


.... och en skadad hoj, som senare blev utdömd som skrot.
1247135632_resized.jpg
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Fy tusan! Full packning och allt - inte lika enkelt att lägga omkull eller ens ta sig bort från hojen vare sig det är korvlådor eller mjukväskor på. Är det själva bommen som följt med fram till punkten där hojen ligger? Brrr!

Nyttiga bilder för en del att se och fundera kring.
...och även grushojar klär i SMC-märket!



H
 

Chopperbyggarn

New member
Nuförtiden ser man dessa bommar av stål på fler och fler små grusvägar, har det gått mode i detta:confused: För 30 år sedan o tidigare så var det ytterst sällsynt att se dessa ... förekom nästan bara på militära övningsfält.
Någon enstaka hemmagjord förbudsskylt uppsatt av känd tjurskallig markägare på vägen till favoritbadvattnen förekom (naturligtvis så brydde sig inte lokalbefolkningen om dessa skyltar).

När jag var 16år och körde en genväg till jobbet på min DT 125MX -79 (brukade alltid köra denna väg, dessförinnan brukade en av mina äldre bröder köra samma väg).

En morgon satt det taggtråd över denna lilla väg som bonden satt upp för att hägna in två åkrar för betesdjur som vägen korsade utan att tänka sig för att vi brukade köra där och jag for rakt in i denna taggtråd utan möjlighet att se den.
kabelhärvan från fram lampan skadades samt att mc-overallen i nylon revs sönder och jag var så intrasslad i taggtråd att jag nätt o jämt lyckades ta mig loss på egen hand.

Bonden som är en trevlig person såg till att hans försäkrings bolag ersatte skadorna.

Minns att det kändes lite läskigt att ligga där intrasslad...

Men varför dessa stålbommar:confused: Har nutidens markägare fått stora hispan för främmande folk på dessa vägar .... ja, inte tror jag ett dugg på att motorcyklar kan göra någon märkbar skada/slitage på dessa vägar ... detta handlar om något annat.

Anders.J
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Jag förstår att det kommer till bommar, förbudsskyltar och andra hinder. Det finns folk som missbrukar den så kallade allemansrätten och då blir det så helt enkelt.

I skogen far det omkring oseriösa "enduroåkare" och kör ner planteringar och river upp mosstäcke som det tar decennier för naturen att läka igen. Ett annat otyg är alla fyrhjulingar och snöskotrar som tror att all natur är deras egen lekplats.

Om alla tar hänsyn behövs inga skyltar eller bommar som faktiskt mest drabbar dom som sköter sig. :mad:
 

mudder

Member
Jag har pratat med några markägare och de flesta bommar sätter de upp för att slippa oseriösa svamp & bärplockare, alla de som gör inbrott i stugor samt de som slänger sopor i naturen. Enduroåkare, fyrhjulingar och snöskotrar går det ändå inte att stoppa med bommar. Är det en privat väg och att de inte vill att den ska trafikeras så kan man väl inte säga nåt om det, men det man kan ha synpunkter på är bommarnas synlighet. Det är väl OK att stänga folk ute, men man behöver väl inte ha ihjäl dem för det?

Jag har i alla fall börjat märka ut bommarna i mitt närområde med waypoints i min GPS. Jag markerar dem med de runda färgsymbolerna grön, orange eller röd.
Grön betyder då, lätt att passera.
Orange betyder, svår att passera. Helst 2 gubbar som hjälps åt.
Röd betyder absolut tji eller privat väg = välj en annan väg.

Jag märker även ut bommar som aldrig är stängda, för en dag kan de faktiskt vara det.
 

Chopperbyggarn

New member
Inbrottstjuvar är man rädda för ute i skogen samt främlingar (ofta till överdrift)och det var man för 30 år sedan med, skillnaden är väl att på den tiden fanns det nästan alltid människor hemma som höll koll på vilka som körde där och okända lade man på minnet direkt... så ja det är kanske inte så konstigt att det har blivit många bommar.

Samtidigt undrar man om inte en bom på väg som är farbar med bil bara gör inbrottstjuvar mer intresserade av att utforska...

I unga år körde jag väääldigt mycket "seriös" terrängkörnig med Offroad o Enduro hojar på mina föräldrars marker våra grannars marker samt ihop med kompisar på marker som dom kände till samt enskilda grustag.

Man höll sig till traktor stigar där traktorer/skogsmaskiner med broddkedjor kört så någon ytterligare skada blev det knappast. Givetvis var det tabu att köra i planteringar samt under älg jakten!

Min far var förmodligen den mest pedanta när det gällde att vårda skogen bland markägarna hemmavid men han klagade aldrig, inte grannarna heller.

Givetvis bör alla bommar vara mycket väl markerade men att tro att det verkligen kommer att bli så är en utopi utifrån min kännedom hur man tänker i skogstrakter.

Anmäla dåligt markerade bommar är ett sätt men räkna definitivt inte med någon mer mc-körning i det området efteråt! Myndighets inblandning är inte alltid populärt .... detta är markägarnas territorium så försök alltid bli vän med markägarna så kan nog många "grindar öppnas" (bildspråk).:)

Tillägg: Om det hade kommit okända personer o i synnerhet flera och kört i skogarna hemmavid så hade nog både min far samt grannarna blivit mycket upprörda för intrång på privat mark .... så det mesta handlar nog om vem som kör där och man känd och accepterad så är det "grönt" är man okänd främling så är det "rött"!


anders.J
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Tillägg: Om det hade kommit okända personer o i synnerhet flera och kört i skogarna hemmavid så hade nog både min far samt grannarna blivit mycket upprörda för intrång på privat mark .... så det mesta handlar nog om vem som kör där och man känd och accepterad så är det "grönt" är man okänd främling så är det "rött"!
anders.J

Sant! Vet man vem som det handlar om så OK. Markägarna vill inte ha skadegörelse och stölder och då blir alla okända misstänkta. Köra på traktorvägar är en sak men en del kör utanför spåren och river sönder trädens rötter och undervegetation = det som ska bli återväxt.

Nedskräpning - tippar finner man väldigt ofta ute i skogarna. Varför man lastar in i bilen och kör ut i skogen istället för att köra till tippen är för mig helt obegripligt men det finns folk till allt. :p

Stölder - Svamp och bär är OK så länge det inte handlar om rovdrift på annans mark. Dieselstölder ur maskiner och farmartankar har blivit en plåga för många. Den vanligaste tjuven är nog ändå julgranstjuven som tar dom granarna som skulle bli dom bästa träden. Eftersom man vanligtvis bara stjäl en gran betraktar man nog själv det hela som en bagatell, på sin höjd snatteri, men ligger marken otjänligt till kan det bli många. :mad:

Förstår att markägarna försöker skydda sin mark.
 

mudder

Member
Nu har det hänt igen. Den här gången dog en som jag kände :(
MC-förare dog efter krock med vägbom

Jag har även skrivit en del på min webbsida om detta.

Ytterligare en totalt onödig olycka. Jag vet att grundregeln är att "man ska kunna stanna på den biten av vägen som man kan överblicka" men det finns ändå regler att man ska skylta för olika faror.

I Vägmärkesförordningen kan man bl.a. läsa följande:

1 kap. 3 § Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik. Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för. De får inte sättas upp så att de innebär fara för eller onödigtvis hindrar trafikanter. Särskild hänsyn skall tas till barn, äldre och funktionshindrade.

2 kap. 5 § om varningsmärken framgår det dessutom tydligt (A40) att väghållare/markägare av enskild väg ansvarar för att ”annan fara” skyltas tydligt.

Vad kan vara mer ”annan fara” än en bom, kätting eller annan avspärrning? Som sagt, rubriceringen ”vållande till annans död” tycker jag ligger nära till hands.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mudder: Jag hade samma tanke då det gäller bommen. Denna olycka utreds av polis.
Jag ska undersöka vilka krav som ställs på varningsskyltning inför vägbommar och liknande med Riksförbundet Enskilda vägar. Det sker få dödsolyckor med vägbommar men det händer.
 

Hampe

Skriver massor!
Liten passus som inte alls behöver ha bäring på just detta fallet - men det är fullt möjligt att med motorcykel hamna "bakvägen" in i vägsystem som "avslutas" med en vägbom.
"Avslutas" eftersom bommen egentligen sitter vid det som väghållaren upplever som infart.

Alltså, lite tuffe-tuff utan att passera en enda skylt, bom eller att ens förbryta sig mot gummiparagrafen "terrängkörningslagen" så kan man ändå plötsligt finna sig själv "instängd" av en vägbom.

Om en bom överhuvudtaget är utmärkt alls, så är det från infartssidan. Baksidan kan vara sanslöst diskret.


...och jodå, visst. Man skall kunna stanna sitt fordon längs den sträcka man kan överblicka. Jag vet.
Alla som ärligt och alltid kör på just det viset kan gå och ställa sig längs babords reling, varsågoda.
Jag är inte orolig att skutan skall sjunka.



@ Mudder
Det är inget som hindrar valfri allmänhet att polisanmäla det inträffade.
Underbygg och dokumentera så långt det är möjligt, allt för att servera polisen ett paket som blir lite svårare att bara lägga ner utan åtgärd.




Hampe
 

mudder

Member
..... Det sker få dödsolyckor med vägbommar men det händer.
En enda är faktiskt en för mycket. Allra helst när olyckan kan undvikas om de följer lagen och monterar en enkel varningsskylt som gör att bommen syns.

Tyvärr är det nog inte sista gången, därför har jag skrivit om tre bomscenarion på min webbsida och som ni ser så finns det plats för flera, vilket tyvärr kommer att hända :(

Jag blir så trött på de så kallade journalisterna som aldrig ställer de "obekväma" frågorna:

- På vems mark satt bommen?

- Är det ett privat område?

- Varför stängdes bommen?

- Varför finns det inga varningsskyltar uppsatta?

Jag hoppas verkligen att någon från SMC vill ställa de ovanstående "obekväma" frågorna till ansvarig politiker.

Min kommentar kom med under den nya artikeln i alla fall.
Men den artikeln kände de sig nog tvingade att skriva efter den massiva kritiken de fick efter att ha benämnt Christer som en "crossåkande ligist".

I min GPS har jag just nu 53 waypoints som varnar för bommar!
Grön ring betyder enkel bompassage, eller oftast öppen.
Orange ring, betyder svår bompassage, välj helst en annan väg.
Röd ring, betyder att passage är omöjlig, eller absolut ej önskvärd. Välj annan rutt.

Men jag ska nog utveckla det lite till. De bommar som jag ser på Google maps eller annan karta kan jag markera med en grå waypoint, till dess att jag har utforskat vilken färg de ska ha.

Edit: Det finns inga bommar på Google maps eller på Eniros kartor :(
 
Last edited:

mudder

Member
View attachment 7526

Apropå bommade vägar och dylikt så är det många besserwissers som säger att de får skylla sig själva för där får man inte köra.
.... och varför inte? Det sitter en skylt säger förbudsivrarna, men hur ska vi kunna lita på den?

För några år sedan gjordes det en koll på hur många förbudsskyltar på grusvägarna det var som egentligen var lagliga. DVS. att det verkligen var förbjudet att köra när man såg en sån här skylt. 100 skyltar kollades upp hos Länsstyrelsen och resultatet var att 98 st. var olovligen uppsatta. Snacka om att förstöra respekten för skyltar. Jag trodde att de bara fanns hos vägverket, men vem som helst kan köpa en skylt för 442 kronor. Problemet är att den inte gäller innan den lokala trafiknämnden har tagit ett beslut, men alltid lurar den någon.

Undrar om det håller att påstå att man inte tror på andra skyltar heller? 30 skylt utanför dagis? Skit i det, den har de säkert köpt själva för endast 442:-
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det skedde en dödsolycka med vägbom 2008 (Grums). Kommunen friades i den olyckan. Givetvis frågar SMC om vägmärken och om man följt reglerna - men frågan är om det leder någonstans.
Ställde frågan till Riksförbundet Enskilda vägar och fick detta svar:
"Något lagkrav på varningsmärke framför bom kan jag inte hitta. Dock är det naturligtvis en stark rekommendation som vi ger till våra medlemmar.
Jag funderar över om det fanns något förbudsmärke vid den enskilda vägens början? Oftast så finns det ett sådant."

Hampe har en bra idé - ge polisen fakta så att utredningen inte läggs ner.
 
Top